vragen over Honda CB750

michielp

MF'er
12 mrt 2003
68
0
Nijmegen
Op mijn CB 750 1974 wil ik dubbele schijfrem zetten.

Opties:
a) Ik heb een CB 550F 1976 met dubbele schijfrem, past die erop?
Vorkpoot van de 550 over zetten? Hele voorpoot overzetten?
b) Als optie a) niet kan, kan ik het bestaande wiel houden en slechts één vorkpoot vervangen door eentje met een klauwaansluiting? Kan er aan de bestaande naaf een schijfrem worden vastgemaakt?
 
a) nee. past niet
b) je voorvork heeft al een bevestiging voor een 2e schijf. Enige dat je hoeft te veranderen is de telleraandrijving.
 
Ik ben even wezen kijken , en je hebt helemaal gelijk: er zit al een aansluiting op de voorvork.

Maar hoe bevestig ik dan de remschijf op de naaf? En waar blijft de toerenteller aansluiting dan?

Kan ik eventueel het voorwiel van de CB550F er in zetten? (Die heeft al twee schijven.)
 
Ik ben even wezen kijken , en je hebt helemaal gelijk: er zit al een aansluiting op de voorvork.

Maar hoe bevestig ik dan de remschijf op de naaf? En waar blijft de toerenteller aansluiting dan?

Kan ik eventueel het voorwiel van de CB550F er in zetten? (Die heeft al twee schijven.)


het wiel wel, maar 550f schijven zijn kleiner. Je gebruikt langere bouten die door alletwee de schijven heengaan. Je kmteller opnemer moet je afslijpen, maar de exacte details weet ik ook niet.
 
a) nee. past niet
b) je voorvork heeft al een bevestiging voor een 2e schijf. Enige dat je hoeft te veranderen is de telleraandrijving.

even bijleren/spijkeren: waarom past hij niet ??
en heb jij toevallig een parts-list van een CB750 (code 405) ..heb redelijke partij Cb750 NOS liggen die op Ebay gaan, heb een versnellingbak tandwielnummer nodig om te ontcijferen ?! :)
 
Michiel,doe eens een piccie van het bewuste voorwiel/naaf.

@Jochem: ik begrijp niet goed waarom de opnemer zou moeten worden afgeslepen; de naaflengte (in ieder geval het ingeklemde deel tussen de vorkpoten) blijft toch gelijk?
Ik meen dat de CB al boutgaten had/heeft in de naaf voor montage van een tweede schijf,ik weet alleen niet of ook de voorvork is voorzien van 'lugs' om de remklauw te monteren....
 
even bijleren/spijkeren: waarom past hij niet ??
en heb jij toevallig een parts-list van een CB750 (code 405) ..heb redelijke partij Cb750 NOS liggen die op Ebay gaan, heb een versnellingbak tandwielnummer nodig om te ontcijferen ?! :)


Remschijven zijn kleiner in diameter en vorkpoten zijn korter 9en sowieso een ander model)

Michiel,doe eens een piccie van het bewuste voorwiel/naaf.

@Jochem: ik begrijp niet goed waarom de opnemer zou moeten worden afgeslepen; de naaflengte (in ieder geval het ingeklemde deel tussen de vorkpoten) blijft toch gelijk?
Ik meen dat de CB al boutgaten had/heeft in de naaf voor montage van een tweede schijf,ik weet alleen niet of ook de voorvork is voorzien van 'lugs' om de remklauw te monteren....

Vraag me niet hoe hhet precies zit (nooit zelf gedaan). De 2e schijf past direct op het voorwiel (met langere bouten dus) ik meen alleen dat de meenemenr op de velg voor het tellerhuis nu niet helemaal meer past. René v M. kan je d'r ongetwijfeld meer over vertellen dan ik. (ik pats d'r alleen maar mee oip m'n K7 ( hoewel die daar weer vanaf gaat, waarschijnlijk ten behoeven van de originaliteit ;) ))
 
Hey Jochem,

Wie is René v M.? Bedoel je René van Maanen?
En waarom haal jij je dubbele schijf er weer af? (Ik wil juist extra remkracht.)En als je dat doet kan ik dan de schijf en klauw en ophangstuk van je overnemen?

groeten, Michiel
 
Hey Jochem,

Wie is René v M.? Bedoel je René van Maanen?
En waarom haal jij je dubbele schijf er weer af? (Ik wil juist extra remkracht.)En als je dat doet kan ik dan de schijf en klauw en ophangstuk van je overnemen?

groeten, Michiel


Ik haal 'm d'r af omdat ik 'm weer helemaal origineel wil hebben. Doe de schijf niet weg alleen ;) Die gaat het magazijn weer in...

RvM = René v. Maanen idd. geen idee of hij d'r meer van weet, maar lijkt me wel.

Overigens: stel je niet teveel voor van extra remkracht hoor: 't blijft behelpen. realiseer je ook dat je voor de extra te verplaatsen oliue een grote reservopir met een grotere rempomp nodig hebt (bijvoorbeeld van een cb750f2, die std al een dubbele schijf heeft)
 
Overigens: stel je niet teveel voor van extra remkracht hoor: 't blijft behelpen. realiseer je ook dat je voor de extra te verplaatsen olie een grotere reservoir met een grotere rempomp nodig hebt (bijvoorbeeld van een cb750f2, die std al een dubbele schijf heeft)

Mmm,dat hoeft niet: de verplaatsing van olie blijft hetzelfde,al zul je misschien iets verder/dieper moeten knijpen...
Er zijn veel fietsen die origineel van een schijf zijn voorzien en waar later 'gewoon' een tweede schijf aan geplakt is.
Dit met behoud van de originele rempomp uiteraard.
Als de rem goed is afgesteld behaal je dus twee keer de vertraging,dus verschil moet er zeker zijn...
En als er dan ook nog staalomvlochten remleidingen worden gemonteerd.... :X
 
Ja dat dacht ik ook. Je krijgt zeker meer remkracht en daar gaat het me om.


Uiteraard krijg je meer remkracht. Veel wordt 't nooit, allen (zéker niet in vergelijkin g met modern spul). Mijn persoonlijke ervaring is dat je met een betere rempomp veel minder hard hoeft te werken. Uiteraard scheelt staalflex ook nog wel 't één en ander.

Ervaring leert ook dat verschillende remblokken minstens zoveel kunnen verschillen in remkracht.
 
Daar heb je gelijk in,maar je blijft met het torderen van de voorvork zitten.
Iets wat je dus met twee schijven niet of nauwelijks hebt...
 
Daar heb je gelijk in,maar je blijft met het torderen van de voorvork zitten.
Iets wat je dus met twee schijven niet of nauwelijks hebt...

Daar heb ik met een enkele schijf (op m'n 500 en 550) ook nog nooit last van gehad. Ken wel verhalen van mensen met een enkele schijf die de onderpoten verwisselen, zodat de klauw aan de achterkant van je poot zit. Zou beter voor het zwaartepunt zijn...
 
Jochem,

je hebt het over een betere rempomp, welke bedoel je?
En welke remblokken remmen het beste in jouw ervaring?

groeten, michiel
 
Als je toch wilt overgaan tot het uitwisselen van de hoofdcylinder,monteer er dan een van een CB650 ('Nighthawk'): die hebben standaard twee schijven voor en past gewoon (ook qua stijl) op jouw CB.

@Jochem: dat van dat schijf aan de achterkant plaatsen kan ik goed mee leven (zo zit dat oorspronkelijk ook op de XS),maar dat je geen last hebt van torsie???
Mijn CB350F-je was een stuk minder zwaar dan de 750 (zowel in vermogen als in gewicht) en daar was het torderen wel zéker merkbaar,zelfs na montage van een brace...
Je blijft met een wringend moment zitten,er wordt namelijk maar één kant van het wiel afgeremd...
 
Als je toch wilt overgaan tot het uitwisselen van de hoofdcylinder,monteer er dan een van een CB650 ('Nighthawk'): die hebben standaard twee schijven voor en past gewoon (ook qua stijl) op jouw CB.

@Jochem: dat van dat schijf aan de achterkant plaatsen kan ik goed mee leven (zo zit dat oorspronkelijk ook op de XS),maar dat je geen last hebt van torsie???
Mijn CB350F-je was een stuk minder zwaar dan de 750 (zowel in vermogen als in gewicht) en daar was het torderen wel zéker merkbaar,zelfs na montage van een brace...
Je blijft met een wringend moment zitten,er wordt namelijk maar één kant van het wiel afgeremd...

Ik snap 't principe wel, maar ik heb het nooit gemerkt. (of nooit als zodanig herkend, dat kan ook, natuurlijk). Ik heb er zelf een rempomp van een CB750F2 op gezet (ook standaard 2 schijven). Uiterlijk identiek, alleen het remvloeistofreservoir is wat hoger.

Klauwen verplaatsen naar de achterkant zal met torderen niks te maken hebben nee, alleen met gewichtsverdeling...

Als je maar in je achterhoofd houdt dat hard remmen (stoppies etc nooit gaat lukken met het std. spul...

Qua blokken heb ik vanalles gehad. Het std spul van David Silver bevalt me prima (geen idee welk merk). Ferodo ook. Schuh veel minder. Vesrah er een beetje tussenin...
 
Hallo :P


Ik heb vorig jaar dubbele schijfremmen gemonteerd op mijn K7, in combinatie met een remcilinder van een cb 750 F2

Ik heb het geluk gehad dat ik een kompleet setje heb kunnen kopen op hardenberg 8-)

daar zat ook een adapter bij voor de kilometeraandrijving :)

hier de onderdelen die ik nodig had :)
100_1645.jpg


brikkenfamilie uitgebreid



en ja ik merk een heel groot verschil tussen een cb 750 K6 met een schijfrem
deze dus :P

100_1389.jpg


en een cb 750 K7 met dubbele schijfrem, deze dus :P

beetje%20smerig.jpg


nu heb ik het idee dat ik echt rem in plaats van vertraag *D
 
Laatst bewerkt:
Mooi weer ff om te patsen he John? ;)

Ik weet alleen dat blokken minstens zoveel uit kan maken. Mijn550'je met Ferodo blokken en staalflex leidingen remt VEEL beter dan mijn K7 met dubbele schijven (ok die is ook een stukkie zwaarder, maar toch). Zeker als je schijven nat zijn, merkt je 't. Geperforeerde schijven scheelt ook nog wel wat (zit d'r ook eentje op m'n 550....)
 
uiteraard altijd weer even mooi om te posen :P


maar ik heb op m'n K7 dus ook staalflex leidingen gemonteerd, geperforeerde schijven, en goeie remblokken idd :)
 
Uiteraard doen goede remblokken veel,ikzelf monteer de laatste tijd eigenlijk alleen het spul van Versah (groene blokken).
Hapt mijns inziens prima,ook bij regen.
Het vervangen van remleidingen doet al een hoop (je moet eens weten hoeveel mensen er nog met originele remleidingen uit 1882 rondrijden),en als je dan toch bezig bent gooi je er meteen staalflex leidingen op,ben je er meteen vanaf.

@John: ik snap nog steeds niet wat er aangepast dient te worden aan de kilometertelleraandrijving,moet die verder naar buiten ofzo?
Laat eens zien met een piccie...bitte ;)
 
Met posen doe ik graag mee! Had op deze cb eerst ook tellers van een 400 of een 350, weet ik niet precies, maar kon volgens de toerenteller het gas los trekken tot de 12.000 toeren (ik geloofde hier ook heilig in |( ). Nadat ik eindelijk de originele tellers had vielen de toeren behoorlijk tegen, maar inmiddels gewend.

full


ff tof doen met cb altijd goed!
 
Terug
Bovenaan Onderaan