Ed HondaCB50J
MF veteraan
Hallo mensen,
Na jarenlang weg te zijn geweest meld ik me weer eens aan op dit gezellige forum !
Dit keer met een nieuw project, je raad het al, de oude CB750K1 van me vader !
Het zit al echt jaren in me hoofd om deze motor te herstellen naar de oude glorie van welleer, maar nooit echt tijd voor gehad/gemaakt, omdat ik altijd zat andere projecten heb
Maar het lijkt erop dat ik nu eindelijk tijd heb.
Even in het kort, mijn vader is de 2e eigenaar van de fiets, en heeft hem al zolang ik als dat ik leef, of nog langer, hehe.
Ik weet het 1e ritje toen ik achterop mocht nog goed, wat een sensatie ! Het is zonder te twijfel de reden geweest waarom ik nu ook motor rijd en nooit meer anders wil !
De sensatie van het hangen in de bochten, dat gaf de doorslag ! Dat gevoel vergeet ik nooit meer. Inmiddels moet dat zo'n 25jaar geleden geweest zijn.
Ik zal wat foto's plaatsen, en op de foto's zal je een fiets zien dit lekker 'fout' is, met zo'n kuipje voorop, een bagagerek, wat lampjes eraan (geen idee of dat zo hoort).
Afijn, het is echter van belang dat jullie snappen dat deze motor er zo al meer dan 40jaar bijstaat, op foto's van vroeger staat de motor en ook zo bij.
Het is dus echt zoals de motor is, en vooral, zoals die dus zal blijven ! Iedereen in onze omgeving kent deze motor zoals hij is, het is echt een tijdcapsule naar de jaren 70 wat dat betreft, dat ga ik dus echt niet veranderen !
Ik heb nog niet echt veel foto's omdat ik de motor nog uit zijn plek moet halen, maar hier alvast een mooie impressie :
( hopelijk lukt het met de foto's, ik ben niet echt een computer genie)
En ja, het gebroken stuur beugeltje heb ik ook gezien.
Voor zover ik kan beoordelen is de motor nog goed op te knappen, het blok is los. En ondanks dat het op de foto's slecht te beoordelen is, het chroom lijkt ook nog goed op de poetsen te zijn.
Verder is die mooi compleet. Maar hij moet natuurlijk 'uit elkaar getrokken' worden.
Het plan is om hem langzaam te demonteren, de onderdelen mooi opknappen en vervangen waar nodig. ( denk dan vooral aan rubbertjes en lagertjes, remmen,dat soort zaken ) en dan weer in elkaar.
Zonder dus al te veel, of helemaal niets, te veranderen aan de motor.
Die zwarte streep op de tank heeft me vader er zelf op geklad , ik verwacht dat ik dit er wel afgepoetstststs krijg, dat heeft die er de laatste keer dat ie er mee reed opgemaakt. Maar dat gaat er dus wel af.
Nou, dan weten jullie wat.
Ik ga er binnenkort aan beginnen, even ruimte maken in de werkplaats en dan gaan we het wel beleven denk ik.
Ook geen idee hoelang ik hiermee bezig ga zijn, ik hoop toch wel dat het na een jaartje ofzo klaar is Moet toch te doen zijn schat ik in.
Na jarenlang weg te zijn geweest meld ik me weer eens aan op dit gezellige forum !
Dit keer met een nieuw project, je raad het al, de oude CB750K1 van me vader !
Het zit al echt jaren in me hoofd om deze motor te herstellen naar de oude glorie van welleer, maar nooit echt tijd voor gehad/gemaakt, omdat ik altijd zat andere projecten heb
Maar het lijkt erop dat ik nu eindelijk tijd heb.
Even in het kort, mijn vader is de 2e eigenaar van de fiets, en heeft hem al zolang ik als dat ik leef, of nog langer, hehe.
Ik weet het 1e ritje toen ik achterop mocht nog goed, wat een sensatie ! Het is zonder te twijfel de reden geweest waarom ik nu ook motor rijd en nooit meer anders wil !
De sensatie van het hangen in de bochten, dat gaf de doorslag ! Dat gevoel vergeet ik nooit meer. Inmiddels moet dat zo'n 25jaar geleden geweest zijn.
Ik zal wat foto's plaatsen, en op de foto's zal je een fiets zien dit lekker 'fout' is, met zo'n kuipje voorop, een bagagerek, wat lampjes eraan (geen idee of dat zo hoort).
Afijn, het is echter van belang dat jullie snappen dat deze motor er zo al meer dan 40jaar bijstaat, op foto's van vroeger staat de motor en ook zo bij.
Het is dus echt zoals de motor is, en vooral, zoals die dus zal blijven ! Iedereen in onze omgeving kent deze motor zoals hij is, het is echt een tijdcapsule naar de jaren 70 wat dat betreft, dat ga ik dus echt niet veranderen !
Ik heb nog niet echt veel foto's omdat ik de motor nog uit zijn plek moet halen, maar hier alvast een mooie impressie :
( hopelijk lukt het met de foto's, ik ben niet echt een computer genie)
En ja, het gebroken stuur beugeltje heb ik ook gezien.
Voor zover ik kan beoordelen is de motor nog goed op te knappen, het blok is los. En ondanks dat het op de foto's slecht te beoordelen is, het chroom lijkt ook nog goed op de poetsen te zijn.
Verder is die mooi compleet. Maar hij moet natuurlijk 'uit elkaar getrokken' worden.
Het plan is om hem langzaam te demonteren, de onderdelen mooi opknappen en vervangen waar nodig. ( denk dan vooral aan rubbertjes en lagertjes, remmen,dat soort zaken ) en dan weer in elkaar.
Zonder dus al te veel, of helemaal niets, te veranderen aan de motor.
Die zwarte streep op de tank heeft me vader er zelf op geklad , ik verwacht dat ik dit er wel afgepoetstststs krijg, dat heeft die er de laatste keer dat ie er mee reed opgemaakt. Maar dat gaat er dus wel af.
Nou, dan weten jullie wat.
Ik ga er binnenkort aan beginnen, even ruimte maken in de werkplaats en dan gaan we het wel beleven denk ik.
Ook geen idee hoelang ik hiermee bezig ga zijn, ik hoop toch wel dat het na een jaartje ofzo klaar is Moet toch te doen zijn schat ik in.