Pa's oude Honda CB750

Ed HondaCB50J

MF veteraan
24 jun 2004
2.793
463
De Lier
Hallo mensen,

Na jarenlang weg te zijn geweest meld ik me weer eens aan op dit gezellige forum !
Dit keer met een nieuw project, je raad het al, de oude CB750K1 van me vader !
Het zit al echt jaren in me hoofd om deze motor te herstellen naar de oude glorie van welleer, maar nooit echt tijd voor gehad/gemaakt, omdat ik altijd zat andere projecten heb :+
Maar het lijkt erop dat ik nu eindelijk tijd heb.
Even in het kort, mijn vader is de 2e eigenaar van de fiets, en heeft hem al zolang ik als dat ik leef, of nog langer, hehe.
Ik weet het 1e ritje toen ik achterop mocht nog goed, wat een sensatie ! Het is zonder te twijfel de reden geweest waarom ik nu ook motor rijd en nooit meer anders wil !
De sensatie van het hangen in de bochten, dat gaf de doorslag ! Dat gevoel vergeet ik nooit meer. Inmiddels moet dat zo'n 25jaar geleden geweest zijn.
Ik zal wat foto's plaatsen, en op de foto's zal je een fiets zien dit lekker 'fout' is, met zo'n kuipje voorop, een bagagerek, wat lampjes eraan (geen idee of dat zo hoort).
Afijn, het is echter van belang dat jullie snappen dat deze motor er zo al meer dan 40jaar bijstaat, op foto's van vroeger staat de motor en ook zo bij.
Het is dus echt zoals de motor is, en vooral, zoals die dus zal blijven ! Iedereen in onze omgeving kent deze motor zoals hij is, het is echt een tijdcapsule naar de jaren 70 wat dat betreft, dat ga ik dus echt niet veranderen !

Ik heb nog niet echt veel foto's omdat ik de motor nog uit zijn plek moet halen, maar hier alvast een mooie impressie :
( hopelijk lukt het met de foto's, ik ben niet echt een computer genie)

DSCF3096.JPG
DSCF3101.JPG
DSCF3104.JPG
DSCF3110.JPG
DSCF3105.JPG


DSCF3097.JPG


En ja, het gebroken stuur beugeltje heb ik ook gezien. :+

Voor zover ik kan beoordelen is de motor nog goed op te knappen, het blok is los. En ondanks dat het op de foto's slecht te beoordelen is, het chroom lijkt ook nog goed op de poetsen te zijn.
Verder is die mooi compleet. Maar hij moet natuurlijk 'uit elkaar getrokken' worden.
Het plan is om hem langzaam te demonteren, de onderdelen mooi opknappen en vervangen waar nodig. ( denk dan vooral aan rubbertjes en lagertjes, remmen,dat soort zaken ) en dan weer in elkaar.
Zonder dus al te veel, of helemaal niets, te veranderen aan de motor.
Die zwarte streep op de tank heeft me vader er zelf op geklad :+ , ik verwacht dat ik dit er wel afgepoetstststs krijg, dat heeft die er de laatste keer dat ie er mee reed opgemaakt. Maar dat gaat er dus wel af.

Nou, dan weten jullie wat.

Ik ga er binnenkort aan beginnen, even ruimte maken in de werkplaats en dan gaan we het wel beleven denk ik.
Ook geen idee hoelang ik hiermee bezig ga zijn, ik hoop toch wel dat het na een jaartje ofzo klaar is :) Moet toch te doen zijn schat ik in.
 
Prachtige motor! En vrijwel origineel ook, op dat kuipje, en tankbiezen met dat zwart na, maar dat is echt tijds origineel.
Die knipperlichten horen zo op een vroege CB 750.
b606193c-46b4-4962-95d7-0f28288e860f.jpg

De uitlaten zien er ook nog net uit, en zijn ook de originele. Ben benieuwd naar je vorderingen met de motor van je pa.
Vooral zo houden als ie is, met de stickers op het kuipje.
Volg modus staat dus aan hier!
 
Prachtige motor! En vrijwel origineel ook, op dat kuipje, en tankbiezen met dat zwart na, maar dat is echt tijds origineel.
Die knipperlichten horen zo op een vroege CB 750.
b606193c-46b4-4962-95d7-0f28288e860f.jpg

De uitlaten zien er ook nog net uit, en zijn ook de originele. Ben benieuwd naar je vorderingen met de motor van je pa.
Vooral zo houden als ie is, met de stickers op het kuipje.
Volg modus staat dus aan hier!
Ik zou hem eerst MAGA in goede ontvetter zetten . lekker in laten weken . en dan naar een Auto wasplaats met warmwater afspuiten . dan weet je niet wat je ziet . dan komt het poetsen veel suc 6
 
Zoals iedereen al zegt; zo houden, dit is pa's fiets.
Spoel de olietank even goed uit met benzine, en vervang wat vervangen moet worden.
Bougies eruit, beetje WD40oid erin, en rustig rondtrappen op de kicker.
Hij zal in het begin wat roken omdat de zuigerveren mogelijk vast zitten.
Komen vanzelf wel weer los, rustig warmrijden en opbouwen.
 
1971

Afgelopen dagen het schuurtje weer een beetje netjes gemaakt. Wat troepjes van het vorige project opgeruimd, werkbank weer netjes gemaakt.
Hopelijk van het weekend de motor hierheen halen, gaat denk wel lukken :)
Dan zal ik ook gelijk wel even betere foto's maken. Mooi in het daglicht en rondom :)
Ik krijg steeds meer zin in dit project *O*
 
Mooi! Ik kijk nou al uit naar je foto's als je hem thuis hebt. Zelf heb ik 3 CB 750's gehad, 2 K2's en een F1. Heb vroeger meerdere oude Honda's gehad, ook een CB500F en een CB400F, CB450K1,
maar nooit zo 1 als een stukje van eigen familie, pa reed geen motor namelijk.
🙂 👍
 
Nice! M'n eigen pa heeft vroeger ook ooit een CB750F gehad, weet me nog goed hoe ik als klein hummeltje van 8 of zo hem 'hielp' met het sleutelen. Ondertussen ook alweer bijna 40 jaar geleden.
 
Heel erg leuk, en idd gewoon alles houden zoals het is. Ben benieuwd wat er gebeurt als je hem gaat poetsen en wat je technisch tegen gaat komen. Benieuwd naar de foto's en goed dat je weer op MF zit. Volgmodus aan!
 
*puf puf*

Het was even een stukje lopen, maar hij staat weer op zijn oude honk waar de motor om en nabij de 40jaar geleden voor het laatst het schuurtje verliet ! Ik woon in het oude huis van me opa, waar mijn vader dus vroeger zijn motor in het schuurtje zette, dat ging toen wel wat lastiger als nu.
Het oude schuurtje is weg en is was groter geworden, en vooral was makkelijker om de motor naar binnen te rijden :]

Anyway, wat foto's zoals beloofd van het motortje in de frisse buitenlucht.

DSCF3112.JPG



DSCF3114.JPG


DSCF3116.JPG


En hier is die weer op zijn oude honk sinds een jaar of 40.

DSCF3120.JPG


Naar binnen gaat een stuk makkelijker met zo'n deur, vroeger moest me vader hem steeds aan het kontje verzetten om de bocht te kunnen maken.

DSCF3121.JPG


En binnen waar de motor nu dus voor de komende tijd onder handen zal worden genomen :9

DSCF3124.JPG


Oja, toen ik weg ging stond de teller op -nogwat- 40, en nu op -nogwat-45 , ik heb dus ruim 5kilometer met de motor gelopen. Dat was meer dan ik dacht, ik schatte iets van 3 ofzo. haha. *zucht*
Voordat ik wegging heb ik de voorrremklauw en nog afgehaald omdat deze aansleepte, iets teveel voor het goede om met de motor een stuk te lopen.
Gelukkig was het een fluitje van een cent om de klauw eraf te halen, slechts 2 grote inbus bouten en de klauw met remblokken kwam los.
Daarna was het eigenlijk best te doen, de motor rolt heel goed en soepel.
Ook nog even een tussenstop gemaakt bij me ouders, dat lag toch mooi op de route, dus dat was ook wel leuk :)
 
Je vader was gek op reflecterende stickers zie ik.
:') Dat is ook zo lekker typisch voor deze motor, ik ga in ieder geval proberen om alle stickers of reflecterende tape (wat het ook mag zijn) te laten zitten. Mocht dat geen doen zijn zal ik het later wel terug laten komen door wellicht nieuwe stickers aan te brengen. Geen idee of dat spul nog ergens te koop is. Zien we dan wel :)

Vandaag officieel begonnen, te beginnen met de demontage. Het idee is om alle 'gevoelige' onderdelen er eerst af te halen, kuipje, tank, zijkappen, uitlaten, zadel, knippers, koplamp, achterlicht, voorspatbord, achterspatbord.
Dus maar begonnen met het kuipje, en eerlijk gezegd was dat best even lastig. De boel moet natuurlijk heel blijven, dus ik ben erg voorzichtig te werk gegaan.

DSCF3133.JPG
DSCF3137.JPG
DSCF3139.JPG
DSCF3149.JPG


Was best lastig, eerst moest het kuipje halflos om goed bij de koplamp boutjes te komen zodat de koplamp eruit kon, daarna draadjes van de knippers losmaken zodat ik de knipperlichten eraf kon halen, daarna de knipperlicht 'stangen' losdraaien zodat het kuipje eraf kon.
Het klinkt allemaal simpel, maar je moet toch maar even 1 voor 1 ontdekken hoe het nou allemaal vast zit aan elkaar en hoe je het dus loskrijgt :)
Was best wel even pielen, maar het is gelukt, en er is niks stuk :+
 
Plaatjes

DSCF3154.JPG


En meteen even het zadel in de boen gezet, mooi man !

DSCF3155.JPG


Jammer dat er nog geen geur internet bestaat :+

DSCF3161.JPG


DSCF3164.JPG


Er zat nog benzine in de tank (ik schat toch wel 3 liter ofzo) , en dat rook echt naar oude dooie benzine.
Zo'n soort zware diesel-olie lucht die je kan ruiken op hele oude boten, alleen dan met benzine, iets 'lichter' , maar onmiskenbaar zo'n 'zware oude lucht' :9
Het verschil is alleen dat de oude diesel-olie lucht lekker ruikt, maar dit stonk meer naar de dood _O-
De komende dagen (of alleen morgen, even kijken hoe het loopt) , de tank dus spoelen.
Nog geen idee of de 'benzine' er een beetje fris uit gaat komen, of dat het totaal zwart ziet ofzo.
Nog niet echt gekeken, hopenlijk treft ik geen roest aan :)
 
Niet veel gedaan, maar toch ook weer wel:)
Wat tekst en uitleg zal het wel verhelderen.

Ik was dus met de tank bezig, de benzinekraan wel te verstaan. Deze moest er vanzelfsprekend af, maar dat was nog niet zo eenvoudig -O-

DSCF3169.JPG


De kraan moest eraf om de tank goed uit te kunnen spoelen, er zit best wat rommel in.
Uiteraard ging dat dus niet makkelijk....

DSCF3174.JPG


1 boutje was al half gaar, de andere zat echt geen beweging in, en ja, ik heb goed passende JIS schroevendraaiers..

Er resste dus nog maar 1 ding...

DSCF3175.JPG


Nadat ik de kopjes eraf had geboord, zou je natuurlijk verwachten je het kraantje eraf kunt pakken...

DSCF3178.JPG


Niet dus, na heel lang voorzichtig wrikken, en verwarmen met de gassoldeerbout (lekker riskant met een vlam bij de tank :+) , kwam er eindelijk beweging in, op de foto zie je het gruis dat zich langzaam aan naar buiten werkte, en ik zodoende steeds meer speling kreeg op de kraan.

DSCF3183.JPG


Eindelijk los !

DSCF3180.JPG


Dit verklaart wel wat, hij zat dus echt helemaal vastgeklemt door de oxidatie.

DSCF3181.JPG


Geloof het of niet, maar de draadende's kwamen er makkelijker uit dan je zou verwachten, net iets vaster als handvast eigenlijk.

DSCF3184.JPG


Toen het kraantje nog schoongemaakt, en in de ultrasupersoonreiniger gelegd.
Niet goed !

DSCF3185.JPG


Dat had ik dan weer niet zien aankomen, achteraf is het op de 1e foto waarschijnlijk wel te zien.

Toen bezig met wat ik dus wou doen, de tank uitspoelen, om die vieze rotte benzine lucht eruit te halen.
Onee, trouwens, dat had ik al deels gedaan voordat ik bezig ging met de benzinekraan. De tank even snel wat gespoelt met petroleum, in ieder geval zodat de lucht wat dragelijker werd, ik werd er echt soort misselijk van... *kots*
Maar, er kwam dus een hoop rommel uit...

De oude benzine, *yum* :9

DSCF3171.JPG


Hier wat meer gespoelt met petroleum.

DSCF3172.JPG


DSCF3182.JPG


En net even wat boutjes en ringetjes in de tank gedaan, veel schudden en spoelen met gewoon water om de grove rotzooi eruit te krijgen.

En nu zit er een liter pure HG roest oplosser in, ik had al wat getest, maar het lijkt goed te werken !

DSCF3191.JPG


DSCF3187.JPG


DSCF3192.JPG


Straks de tank wat draaien enzo, later goed uitspoelen, desnoods nog een keer herhalen.
En op het laatst de tank wat verwarmen zodat het water er goed uitdampt en dan wat 2takt olie erin en ff flink schudden.
Dan moet het tankje toch wel voorlopig beschermd zijn totdat er weer benzine ingaat :)
 
Heb ik ook aan zitten denken, maar in het verleden nooit echt goede resultaten mee gehad, vandaar dat ik dit eerst probeer.
Net even wezen kijken, maar het roest bovenin de tank is al weg !
Onderin, waar het het ergste is, is ook al echt een flinke verbetering te zien, zeker de helft is al weg.
Ik ben nu de tank aan het roteren, uurtje recht, uurtje op zijn kant, andere kant, etc.
Ik heb er wel vertrouwen in dat het goed komt met dit spul, ik had het nog nooit uitgeprobeerd.
Ben ook benieuwd wat dit spul verdunt in de ultrasoon reiniger doet :+
 
Ik had 1liter van dit spul voor 15euro.
Schoonmaakazijn heb ik ook goede ervaringen mee, maar dit werkt naar mijn inschatting wel beter hoor. De roest onderin de tank zag er vrij hardnekkig uit, vandaar dat ik de wat officielere route heb genomen.
Net de tank weer gedraaid, hij ligt nu min of meer ondersteboven.
Ik denk dat ik straks de tank weer recht leg zodat het spul lekker onderin de tank mag slapen. En dan morgen uitspoelen.
Tot zover ben ik echt blij verrast met dit spul :)
 
Ik dacht dat elke tank blank van staal is onbehandeld is zolang er benzine of wat vet is zit roest het niet correct me if i'm wrong :t
 
Terug
Bovenaan Onderaan