Voorvork veren / olie

In dit geval een GSXR 600/750 K4 K5 die moeten zelfs een zwaardere veer hebben aan de voorzijde. Begin met een 10.0 als je met pak aan 100kg weegt . Wil je een frisse voorzijde ga dan even naar HK vering zijn passen dan ook de shimms aan. Reken met veren + shimms en een service op 500EURO.

Ikzelf reed dat type altijd met een race cartridges erin.
Aw oke ga ik daar eens mee begin bedankt voor de info is heb al een mail naar so gedaan is voor mij wat dichter bij huis bedankt voor alle info komt op neer dat ik dus toch eerst ff langs de specialist moet haha
 
Vering is een vak apart. Maar in basis niet heel moeilijk.

De sterkte van de veer bepaalt hoeveel de motor inzakt als hij belast wordt. Dat noemen ze ook wel negatieve veerweg. Een vuistregel voor het circuit is dat de motor volbelast (dus zoals je hem op het circuit rijdt, includief jouzelf erop) 25% van de totale veerweg ingeveerd mag zijn. Dan is 75% van de totale veerweg beschikbaar voor inveren en 25% voor uitveren. Als de negatieve veerweg minder is dan 25% dan verminder je de preload van de vering. Is het meer dan 25% dan schroef je de preload op. Als je de 25% niet kunt bereiken met de preload verstelling dan heb je andere veren nodig.

Dan de demping. Er is ingaande demping (compressiedemping) en uitgaande demping (rebound demping). Hier is de vuistregel om met zo min mogelijk demping te rijden. Demping is een noodzakelijk kwaad. Een knalharde fiets rijdt vaak geen betere rondetijden. Het is hier aan te raden om met zo weinig mogelijk demping te beginnen en langzaam op te voeren. Totdat de fiets goed gedempt is maar dus niet teveel.

Kun je de demping niet zacht of hard genoeg maken? Dan moet de shimstack aangepast worden. Dat kan een specialist (zoals genoemde HK Suspension) voor je doen. Zij weten ook welke olie er in de demping moet en hoe groot de luchtkamer van de vork moet zijn. Het is absoluut af te raden om te gaan experimenteren met verschillende diktes olie in je vork.

Tenslotte: vering is eigenlijk altijd het stiefkindje van de motor. De meeste mensen weten niet dat vering ook gewoon onderhoud nodig heeft en dat de olie in vork en shock regelmatig ververst moet worden. Dus voordat je veel geld gaat uitgeven aan modificaties zou ik eerst het volgende doen:
1) Naar een veringspecialist gaan en de negatieve veerweg laten afstellen (dat is meestal gratis en 5 mins werk). Dat vertelt jou precies of er andere veren nodig zijn voor jouw situatie.
2) De vering een onderhoudsbeurt laten geven (zowel shock als vork) bij een specialist (HK kan dat maar ook hyperpro denk ik). Afhankelijk van de uitkomst van #1 kunnen er dan ook gelijk andere veren in gezet worden.

Hoop dat dit helpt…
 
Aw oke ga ik daar eens mee begin bedankt voor de info is heb al een mail naar so gedaan is voor mij wat dichter bij huis bedankt voor alle info komt op neer dat ik dus toch eerst ff langs de specialist moet haha
Van SO products ga je waarschijnlijk geen mail terug krijgen. Als Borne voor jou niet ver weg is, gewoon bij André langs gaan dat vindt hij veel prettiger dan mailen. Dat werkt niet. ;)
 
Van SO products ga je waarschijnlijk geen mail terug krijgen. Als Borne voor jou niet ver weg is, gewoon bij André langs gaan dat vindt hij veel prettiger dan mailen. Dat werkt niet. ;)
Aw ja 3 kwartier maar komt wel goed heb de helewinter nog 😉
 
Vering is een vak apart. Maar in basis niet heel moeilijk.

De sterkte van de veer bepaalt hoeveel de motor inzakt als hij belast wordt. Dat noemen ze ook wel negatieve veerweg. Een vuistregel voor het circuit is dat de motor volbelast (dus zoals je hem op het circuit rijdt, includief jouzelf erop) 25% van de totale veerweg ingeveerd mag zijn. Dan is 75% van de totale veerweg beschikbaar voor inveren en 25% voor uitveren. Als de negatieve veerweg minder is dan 25% dan verminder je de preload van de vering. Is het meer dan 25% dan schroef je de preload op. Als je de 25% niet kunt bereiken met de preload verstelling dan heb je andere veren nodig.

Dan de demping. Er is ingaande demping (compressiedemping) en uitgaande demping (rebound demping). Hier is de vuistregel om met zo min mogelijk demping te rijden. Demping is een noodzakelijk kwaad. Een knalharde fiets rijdt vaak geen betere rondetijden. Het is hier aan te raden om met zo weinig mogelijk demping te beginnen en langzaam op te voeren. Totdat de fiets goed gedempt is maar dus niet teveel.

Kun je de demping niet zacht of hard genoeg maken? Dan moet de shimstack aangepast worden. Dat kan een specialist (zoals genoemde HK Suspension) voor je doen. Zij weten ook welke olie er in de demping moet en hoe groot de luchtkamer van de vork moet zijn. Het is absoluut af te raden om te gaan experimenteren met verschillende diktes olie in je vork.

Tenslotte: vering is eigenlijk altijd het stiefkindje van de motor. De meeste mensen weten niet dat vering ook gewoon onderhoud nodig heeft en dat de olie in vork en shock regelmatig ververst moet worden. Dus voordat je veel geld gaat uitgeven aan modificaties zou ik eerst het volgende doen:
1) Naar een veringspecialist gaan en de negatieve veerweg laten afstellen (dat is meestal gratis en 5 mins werk). Dat vertelt jou precies of er andere veren nodig zijn voor jouw situatie.
2) De vering een onderhoudsbeurt laten geven (zowel shock als vork) bij een specialist (HK kan dat maar ook hyperpro denk ik). Afhankelijk van de uitkomst van #1 kunnen er dan ook gelijk andere veren in gezet worden.

Hoop dat dit helpt…
Duidelijk verhaal dat zat ik met mijn conclusie dus wel goed dat ik een zwaarde veer nodig ben bij mij is het eerste kopje van toepassing alleen echter heb ik ook mijn in en uitgaande demping redelijk hoog staan is maar het is dus beter om een wat hardere veer te hebben en je demping op minimaal als ik het goed lees?
 
Duidelijk verhaal dat zat ik met mijn conclusie dus wel goed dat ik een zwaarde veer nodig ben bij mij is het eerste kopje van toepassing alleen echter heb ik ook mijn in en uitgaande demping redelijk hoog staan is maar het is dus beter om een wat hardere veer te hebben en je demping op minimaal als ik het goed lees?
Nee, dat is niet beter.

De veersterkte moet zodanig zijn dat de vering in het goede gebied werkt. De demping dempt de beweging van de wielen. Een sterkere veer vereist iets meer uitgaande demping (omdat de veer harder drukt om zich weer strekken na inveren). Verder is er geen enkel verband tussen veersterkte en demping. Dat zijn twee totaal verschillende dingen…

Ten overvloede: teveel duiken van de vork los je dus niet op met een sterkere veer maar met meer ingaande demping in combinatie met een goed afgestelde luchtkamer.
 
Nee, dat is niet beter.

De veersterkte moet zodanig zijn dat de vering in het goede gebied werkt. De demping dempt de beweging van de wielen. Een sterkere veer vereist iets meer uitgaande demping (omdat de veer harder drukt om zich weer strekken na inveren). Verder is er geen enkel verband tussen veersterkte en demping. Dat zijn twee totaal verschillende dingen…

Ten overvloede: teveel duiken van de vork los je dus niet op met een sterkere veer maar met meer ingaande demping in combinatie met een goed afgestelde luchtkamer.
Aw oke wanneer ben je dan wel toe aan een zwaardere veer?
 
Aw oke wanneer ben je dan wel toe aan een zwaardere veer?
Dat is als je preload volledig ingedraaid staat en de vering gebruikt meer dan 25% van de veerweg (voor het circuit; op de weg is dit 35%). En die 25% meet je dan met jouzelf op de motor met pak en laarzen aan en helm op.

HIER vind je instructies om de meting zelf te doen.
 
Laatst bewerkt:
Dat is als je preload volledig ingedraaid staat en de vering gebruikt meer dan 25% van de veerweg (voor het circuit; op de weg is dit 35%). En die 25% meet je dan met jouzelf op de motor met pak en laarzen aan en helm op.

HIER vind je instructies om de meting zelf te doen.
Aw oke bedankt voor de onfo👍
 
Aw oke wanneer ben je dan wel toe aan een zwaardere veer?

Als je deze vraag nu wederom stelt dan hebt je mijn uitleg en die van andere nog steeds niet goed begrepen. ;) Heeft het ook weinig nut voor mij om in herhaling te vallen.

Ga naar SO wel eerst bellen hij is de man voor je K4 vering.
 
Nee, dat is niet beter.

De veersterkte moet zodanig zijn dat de vering in het goede gebied werkt. De demping dempt de beweging van de wielen. Een sterkere veer vereist iets meer uitgaande demping (omdat de veer harder drukt om zich weer strekken na inveren). Verder is er geen enkel verband tussen veersterkte en demping. Dat zijn twee totaal verschillende dingen…

Ten overvloede: teveel duiken van de vork los je dus niet op met een sterkere veer maar met meer ingaande demping in combinatie met een goed afgestelde luchtkamer.
Te snel inveren los je vooral op met de ingaande demping. Teveel induiken vooral met de luchtkamer oplossen maar je mag gewoon je volledige slag gebruiken. Vaak is het maar een fractie dat de veer 1 maal per rondje onderin komt en meestal voel je dat niet eens.
Is de voorkant te zacht dan monteer je een zwaardere veer. Eerst je veervoorspanning verhogen en als hierdoor je motor beter stuurt en je hebt meer dan 14mm preload op de vork dan kan je beter wat zwaardere voorveren (2x 0,5 Nm) monteren en vervolgens 12mm preload erop zetten.
 
Te snel inveren los je vooral op met de ingaande demping. Teveel induiken vooral met de luchtkamer oplossen maar je mag gewoon je volledige slag gebruiken. Vaak is het maar een fractie dat de veer 1 maal per rondje onderin komt en meestal voel je dat niet eens.
Is de voorkant te zacht dan monteer je een zwaardere veer. Eerst je veervoorspanning verhogen en als hierdoor je motor beter stuurt en je hebt meer dan 14mm preload op de vork dan kan je beter wat zwaardere voorveren (2x 0,5 Nm) monteren en vervolgens 12mm preload erop zetten.
Om spraakverwarring te voorkomen: als je zegt “is de voorkant te zacht” dan bedoel je hier niet de demping mee, maar dat de voorkant te diep in de veren zakt (teveel negatieve veerweg).
Klopt?
 
Laatst bewerkt:
Als je deze vraag nu wederom stelt dan hebt je mijn uitleg en die van andere nog steeds niet goed begrepen. ;) Heeft het ook weinig nut voor mij om in herhaling te vallen.

Ga naar SO wel eerst bellen hij is de man voor je K4 vering.
nee ik ben toch zelf aan de gang gegaan en heb er nu 9.5 nm veren en een piston kit en andere shims in omdat het stel berijk van de orginele heel klein was dus hoop dat dit de truc zal doen
 
Om spraakverwarring te voorkomen: als je zegt “is de voorkant te zacht” dan bedoel je hier niet de demping mee, maar dat de voorkant te diep in de veren zakt (teveel negatieve veerweg).
Klopt?
Te zacht voor de desbetreffende rijder omdat de voorkant teveel inveert bij het remmen, insturen of afdraaien. Of bij al deze situaties.
 
Laatst bewerkt:
nee ik ben toch zelf aan de gang gegaan en heb er nu 9.5 nm veren en een piston kit en andere shims in omdat het stel berijk van de orginele heel klein was dus hoop dat dit de truc zal doen

Wat ik al aangaf in een van mijn eerste reacties . Eigenlijk had je een MATRIS cartridge kit moeten monteren.
 
Vraagje: weet er iemand een goede specialist voor onderhoud van vering en afstelling in het Noorden van het land. Omgeving Heereveen. Het circuit seizoen zit er weer aan te komen! ;)
 
Vraagje: weet er iemand een goede specialist voor onderhoud van vering en afstelling in het Noorden van het land. Omgeving Heereveen. Het circuit seizoen zit er weer aan te komen! ;)
Volgens mij zit Rooske Ohlins vrij ver in 't noorden toch :)
 
Vraagje: weet er iemand een goede specialist voor onderhoud van vering en afstelling in het Noorden van het land. Omgeving Heereveen. Het circuit seizoen zit er weer aan te komen! ;)
Borne vlakbij Hengelo is ook nog wel te doen toch?
Daar zit André Stamsnijder met SO products :t
Rooske is voor mij veel dichter bij, maar ik ben jaren geleden voor de 1e x naar Stamsnijder geweest en vindt het prima.
 
Aangezien hier de vering-kennis in het topic aanwezig is,(sorry voor het inbreken) ik heb ook een vraagje:

Als een hydraulische preload versteller lek is, gaat dit de preload beïnvloeden in de zin dat het geen vast gegeven blijft, of kun je nu enkel niet meer eenvoudig aan een knopje draaien maar moet je met die dunne rot haaksleuteltjes de preload verstellen aan de onderkant vd veer?
 
Aangezien hier de vering-kennis in het topic aanwezig is,(sorry voor het inbreken) ik heb ook een vraagje:

Als een hydraulische preload versteller lek is, gaat dit de preload beïnvloeden in de zin dat het geen vast gegeven blijft, of kun je nu enkel niet meer eenvoudig aan een knopje draaien maar moet je met die dunne rot haaksleuteltjes de preload verstellen aan de onderkant vd veer?
Ik zou helemaal geen lekkerij willen in de buurt van mn achterband .
Laten fixen als je het mij vraagt .
 
Aangezien hier de vering-kennis in het topic aanwezig is,(sorry voor het inbreken) ik heb ook een vraagje:

Als een hydraulische preload versteller lek is, gaat dit de preload beïnvloeden in de zin dat het geen vast gegeven blijft, of kun je nu enkel niet meer eenvoudig aan een knopje draaien maar moet je met die dunne rot haaksleuteltjes de preload verstellen aan de onderkant vd veer?
Wat bedoel je met ‘hydraulische preload versteller’?

Is dat een handwiel aan het frame die hydraulisch (maar manueel) de preload verandert? Of gaat dit om semi actieve (electronisch geregelde) vering?
 
Je hebt dan dus idd een handwiel waarmee je manueel maar vrij eenvoudig dus, de preload verstelt. Deze werkt of werkt niet, want dan is hij lek of werkt om wat voor andere reden dan ook niet, maar dat houdt in mijn geval in dat er niets lekt, maar er gebeurt niks door eraan te draaien. De optie van 2 "moeren" waar je een haaksleutel op krijgt zit aan de onderzijde van de veer en dan krijg je ook meer preload op de veer als je ze omhoog draait...

Maar toen die hydraulische preload nog werkte zorgde dat ding er aan de bovenkant van de veer voor dat er wat preload verstelling mogelijk was. Nu het ding niet werkt vroeg ik me dus af of de instelling dan behouden blijft of niet....kortom hoe werkt het als het wel werkt? En blijft de afstelling gelijk of verloopt die.
 
Terug
Bovenaan Onderaan