Voorvork keerring vervangen

Johnv

MF veteraan
3 jun 2001
4.412
1
Leerdam
Zorg eerst voor een goede ondersteuning van de motor, zodat het voorwiel vrij komt.



full
 
Laatst bewerkt:
m'n vader heeft een ktm (lc4 640 enduro) en bij hem lekt er dus ook olie uit de pootjes, en hij wil ze dus repareren, maar nou vroeg hij zich af hoe het kan komen dat ze gaan lekken, en hoe duur is een compleet keerringsetje?

Als er vliegen op de vorkpoten (of zand) komt, en de vork veert in, dan worden de rommel mee naar binnen geduwd (tegen de keerringen aan). Hierdoor kan de keerring beschadigen en lekt er olie langs.
Het kan ook gebeuren door steenslag, dat er krasjes of kleine deukjes op de poot komen (het gedeelte dat naar binnen veert). Ook dan ontstaat er lekkage.

De keerringen voor mijn fiets waren 12 euro en 2 * 5 euro voor de olie :)
 
eeej john!
ik zit er al een poosje over na te denken om zelf de keerringen te vervangen of ze laten vervangen, maarre ik denk dat ik zo wel een aardig eind kom, hier in de buurt wonen ook wat mensen die er verstand van hebben dus mocht ik vastlopen dan kan ik altijd hulp vragen.....
die fotos maken een hoop duidelijk, want ik wist nooit exact hoe een voorvork in elkaar zat!

i.v.m. licht rijbewijs rij ik honda xr250r, maar voornamelijk op de weg, iemand tips toevallig voor een stuggere vering?dikkere olie ofzo?deze vering is standaart namelijk nogal slap..........

thnx anyway.......sjoerd :] :}
 
ojaa misschien een vraag die mensen voor mij kunnen beantwoorden,

john heeft een up-side-down vering, ik niet :( .........

de wijze waarop john de keerringen vervangt, geldt die ook voor mij of moet ik als het ware mijn vork eruit halen en die dan op de kop houden en dan aant werk gaan?

hoop dat jullie het weten......

gr.sjoerd.....
 
dat is nog best te doen allemaal, en de wegligging word er als het goed is ook gelijk een stuk beter van....(is nu ook wel nodig want boven de 110 km/u zwabbert ie iets)naja hij loopt maar max 125 km/u dus vaak rij je het niet maar toch....
 
sjoerd: als je keerringen fix en nieuwe (eventueel iets dikkere) olie erin doe word hij den ik 100X beter.
Demping is nu namelijk beroerd (veklaard dat slingeren enz ook)
 
Een niet upsidedown vork steekt ook ongeveer zo inelkaar, kan per merk verschillen, maar dat zie je wel als je begint, dikkere olie zal wel wat helpen anders kan je er ook wel een "busje" indoen zodat de veer al wat voorspanning heeft.
 
aha, naja ik moet nu toch een eind kunnen komen met die fotos erbij dus......komt wel goed, denk dat ik het eerst ff probeer met wat dikkere olie....mocht het niks zijn kan ik het altijd nog gaan veranderen.......

thnx voor tips... :}
 
Ik heb het zelf ook een paar keer gedaan en is mee één keer misgegaan. Bij het over de poot schuiven van de nieuwe keering moet je over de rand waar het glijlager aan de onderzijde van de binnenpoot inligt. Deze rand is doorgaans niet netjes afgebraamd of van een facetje voorzien. Het beste kun je een plastic zakje of zoiets over de binnenpoot doen en hierover de keerring schuiven, op die manier beschermt het plastic de scherpe kanten, waardoor je het kunststof aanlegvlakje van de keering niet beschadigt.

Verder zijn veel lekkages te wijten aan troep tusen de keerring en de binnenpoot. Je kunt (als laatste redmiddel voordat je de poot gaat demonteren) proberen deze troep te verwijderen met een stripje zacht koper (0,2mm dik ofzo, voelermaat zou ook kunnen vind ik alleen te hard... ben bang poot te beschadigen). Stripje glad afwerken (tegen kapotsnijden keerring) en achter de keerring steken (na het omhoogschuiven van het stofkapje uiteraard *D ), vervolgens met een soort 'zagende beweging' rond de hele poot halen en zorgen dat je bij het weghalen van het stripje zoveel mogelijk eventueel troep meeneemt (dus niet alleen de troep rondduwen en vervolgens lekker laten zitten :+ ).

Heeft bij mij één keer vervangen van de keeringen op mijn TLleke gescheeld (nadat ik in de winter de motor onder de teflonspray had gekliederd.... je weet wel, dat spul dat opdroogt en een licht residu achterlaat.... deze droge laag had stof en rommel meegenomen onder de keeringen door.... :( )

Zuukzés...
 
Ik heb het zelf ook een paar keer gedaan en is mee één keer misgegaan. Bij het over de poot schuiven van de nieuwe keering moet je over de rand waar het glijlager aan de onderzijde van de binnenpoot inligt. Deze rand is doorgaans niet netjes afgebraamd of van een facetje voorzien. Het beste kun je een plastic zakje of zoiets over de binnenpoot doen en hierover de keerring schuiven, op die manier beschermt het plastic de scherpe kanten, waardoor je het kunststof aanlegvlakje van de keering niet beschadigt.

idd is bekende truuk

die rand zit er om geleiderbus vast te houden in vork trouwens
 
eeej john!
ik zit er al een poosje over na te denken om zelf de keerringen te vervangen of ze laten vervangen, maarre ik denk dat ik zo wel een aardig eind kom, hier in de buurt wonen ook wat mensen die er verstand van hebben dus mocht ik vastlopen dan kan ik altijd hulp vragen.....
die fotos maken een hoop duidelijk, want ik wist nooit exact hoe een voorvork in elkaar zat!

i.v.m. licht rijbewijs rij ik honda xr250r, maar voornamelijk op de weg, iemand tips toevallig voor een stuggere vering?dikkere olie ofzo?deze vering is standaart namelijk nogal slap..........

thnx anyway.......sjoerd :] :}

Je kan in de handel stuggere veren halen, maar wat ik zelf bij de mijne heb gedaan is gewoon wat meer olie erin doen dan het werkplaats boek vermeld. Wel opletten dat je er weer niet te veel in doet, want dat vinden ze ook weer niet zo fijn. Is niet helemaal zoals het moet. Stuggere veren zijn beter, maar voor een low-budget is dit een uitstekende oplossing
 
Je kan in de handel stuggere veren halen, maar wat ik zelf bij de mijne heb gedaan is gewoon wat meer olie erin doen dan het werkplaats boek vermeld. Wel opletten dat je er weer niet te veel in doet, want dat vinden ze ook weer niet zo fijn. Is niet helemaal zoals het moet. Stuggere veren zijn beter, maar voor een low-budget is dit een uitstekende oplossing

ja dat zei een kennis ook idd!er moet 490cc in, en ik wilde er 500cc indoen, plus de olie(origineel w10) is dikker, namelijk w20. :P
ben errug benieuwd naar de nieuwe rij-eigenschappen!!

[edit]morgen kan ik de vork weer ophalen bij de motorzaak, die heeft nu de keerringen vervangen omdat ik zelf het juiste gereedschap niet heb....alleen olie moet erin en nog even afstellen hoever ik hem door de kroonplaat heen wil hebben!! }) [/edit]
 
netjes gedaan :) ik heb toevallig vandaag mijn voorvork compleet uit elkaar gehaald, dus ook alles van de binnenpoot af.... ik ga de binnenpoot goud anodiseren, buitenkant word zwart geanodiseerd :)
zo moet het dus worden:
voorvork1.jpg

trouwens maar goed dat ik hem uit elkaar haalde, olie was echt hard toe aan vervanging, en nog erger, er was een veerschaal gebroken :X
 
Terug
Bovenaan Onderaan