Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Het is toch heel simpel, een vliegwiel zorgt voor een dempende werking tussen de tacten door, ga je dat afdraaien, verminder je de demping..
Ga er van uit dat een motor door de fabrikant wordt ontwikkeld en daarbij worden alle facetten meegenomen , waaronder ook de kosten, en een lichter vliegwiel betekend ook minder kosten....
Nu zorgt een vliegwiel niet alleen voor een soepelere motor, maar houdt ook de massa in beweging...
Wie had er vroeger gehoord van ingeslagen koppelingskorven.... nu lees ik dat steeds vaker....waarom en hoe ontstaat dat, of zou dat kunnen ontstaan....
TFSI motoren halen vaak al geen 200k meer zonder revisie....rara....
En ja in het begin merk je er niets van, maar geloof me, die massa zit er niet voor niets aan, daar hebben hele hordes aan zitten rekenen
Het is toch heel simpel, een vliegwiel zorgt voor een dempende werking tussen de tacten door, ga je dat afdraaien, verminder je de demping..
Ga er van uit dat een motor door de fabrikant wordt ontwikkeld en daarbij worden alle facetten meegenomen , waaronder ook de kosten, en een lichter vliegwiel betekend ook minder kosten....
Nu zorgt een vliegwiel niet alleen voor een soepelere motor, maar houdt ook de massa in beweging...
Wie had er vroeger gehoord van ingeslagen koppelingskorven.... nu lees ik dat steeds vaker....waarom en hoe ontstaat dat, of zou dat kunnen ontstaan....
TFSI motoren halen vaak al geen 200k meer zonder revisie....rara....
En ja in het begin merk je er niets van, maar geloof me, die massa zit er niet voor niets aan, daar hebben hele hordes aan zitten rekenen
True, bij auto's is dat wat overzichtelijker in kaart te brengen omdat het vliegwiel gewicht ook per toepassing verschillend kan zijn. Dus een groot zwaar model auto heeft dan ook een zwaarder vliegwiel dan een lichter model met dezelfde motorisering. Ik heb er zelf redelijk wat mee geëxperimenteerd op auto's en zou het op de gemiddelde motor niet doen. Ik overweeg nu wel voor het eerst zoiets, maar dat komt omdat mijn Guzzi feitelijk een soort auto vliegwiel heeft en ook leverbaar was met een lichter vliegwiel. Die dan door de domme geperforeerde constructie wel eens exploderen en het hele blok en/of je onderbeen mee namen.
Beetje generaliserend zo, ik kan wel garanderen dat er motoren zijn waarbij het effect de moeite gewoon niet loont, en vice versa.En toch loopt een auto motor met een verlicht vliegwiel net zo goed/mooi als een motor met standaard vliegwiel...
Dus een korf slaat sneller in bij afgedraaid vliegwiel?Het is toch heel simpel, een vliegwiel zorgt voor een dempende werking tussen de tacten door, ga je dat afdraaien, verminder je de demping..
Ga er van uit dat een motor door de fabrikant wordt ontwikkeld en daarbij worden alle facetten meegenomen , waaronder ook de kosten, en een lichter vliegwiel betekend ook minder kosten....
Nu zorgt een vliegwiel niet alleen voor een soepelere motor, maar houdt ook de massa in beweging...
Wie had er vroeger gehoord van ingeslagen koppelingskorven.... nu lees ik dat steeds vaker....waarom en hoe ontstaat dat, of zou dat kunnen ontstaan....
TFSI motoren halen vaak al geen 200k meer zonder revisie....rara....
En ja in het begin merk je er niets van, maar geloof me, die massa zit er niet voor niets aan, daar hebben hele hordes aan zitten rekenen
Dus een korf slaat sneller in bij afgedraaid vliegwiel?
Dankjewel voor de uitlegde korf maakt deel uit van de draaiende massa en de verbinding tussen krukas en versnellingsbak....
als de massa afneemt, zal het vliegwiel en korf dus eerder neiging hebben tot afremmen, en daardoor meer op moeten vangen
Met de supermotard schijnen sommigen zwaardere vliegwielen op de 500cc 2 takten te bouwen, om een constantere snelheid te behouden.
Het ligt er maar net aan waar je je voertuig voor gebruikt.
Een vliegwiel op een tegenwoordige motor moet zijn opgewassen tegen snackbar Sjaak met dikke Tina achterop. Met een gewicht van de motor van 200kg en een variatie van rijder gewicht tussen 60 en 200 geeft al aan dat er flinke compromissen gesloten zijn met de berekening van het vliegwiel. Een beetje afdraaien moet geen probleem zijn.
Een alu vliegwiel voor een Duc is zodanig licht dat je net zo goed geen vliegwiel kan monteren en is begrijpelijk "te"