Vliegwiel afdraaien

Tjokke84

Die hard MF'er
7 aug 2014
975
299
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met het afdraaien van een vliegwiel en balanceren ervan?
Waar hebben jullie dit laten doen?

Auto heb ik het vaker gedaan, maar bij de motor nog nooit
 
Het is toch heel simpel, een vliegwiel zorgt voor een dempende werking tussen de tacten door, ga je dat afdraaien, verminder je de demping..
Ga er van uit dat een motor door de fabrikant wordt ontwikkeld en daarbij worden alle facetten meegenomen , waaronder ook de kosten, en een lichter vliegwiel betekend ook minder kosten....
Nu zorgt een vliegwiel niet alleen voor een soepelere motor, maar houdt ook de massa in beweging...
Wie had er vroeger gehoord van ingeslagen koppelingskorven.... nu lees ik dat steeds vaker....waarom en hoe ontstaat dat, of zou dat kunnen ontstaan....
TFSI motoren halen vaak al geen 200k meer zonder revisie....rara....
En ja in het begin merk je er niets van, maar geloof me, die massa zit er niet voor niets aan, daar hebben hele hordes aan zitten rekenen

True, bij auto's is dat wat overzichtelijker in kaart te brengen omdat het vliegwiel gewicht ook per toepassing verschillend kan zijn. Dus een groot zwaar model auto heeft dan ook een zwaarder vliegwiel dan een lichter model met dezelfde motorisering. Ik heb er zelf redelijk wat mee geëxperimenteerd op auto's en zou het op de gemiddelde motor niet doen. Ik overweeg nu wel voor het eerst zoiets, maar dat komt omdat mijn Guzzi feitelijk een soort auto vliegwiel heeft en ook leverbaar was met een lichter vliegwiel. Die dan door de domme geperforeerde constructie wel eens exploderen en het hele blok en/of je onderbeen mee namen.
 
Het is toch heel simpel, een vliegwiel zorgt voor een dempende werking tussen de tacten door, ga je dat afdraaien, verminder je de demping..
Ga er van uit dat een motor door de fabrikant wordt ontwikkeld en daarbij worden alle facetten meegenomen , waaronder ook de kosten, en een lichter vliegwiel betekend ook minder kosten....
Nu zorgt een vliegwiel niet alleen voor een soepelere motor, maar houdt ook de massa in beweging...
Wie had er vroeger gehoord van ingeslagen koppelingskorven.... nu lees ik dat steeds vaker....waarom en hoe ontstaat dat, of zou dat kunnen ontstaan....
TFSI motoren halen vaak al geen 200k meer zonder revisie....rara....
En ja in het begin merk je er niets van, maar geloof me, die massa zit er niet voor niets aan, daar hebben hele hordes aan zitten rekenen

Er zijn er ook die beweren dat als je je vliegwiel niet laat balanceren dat ie er uit kan knallen.
Dat de ingaande as van de versnellingsbak ook in de krukas zit en daar door toch wel enige sterkte verkrijgt wordt maar genegeerd, net als dat lang niet altijd een bout door een bepaalde trilling los komt.

Dit is echt iets waar je een andere mening over krijgt nadat je er zelf wat mee gedaan hebt.
 
True, bij auto's is dat wat overzichtelijker in kaart te brengen omdat het vliegwiel gewicht ook per toepassing verschillend kan zijn. Dus een groot zwaar model auto heeft dan ook een zwaarder vliegwiel dan een lichter model met dezelfde motorisering. Ik heb er zelf redelijk wat mee geëxperimenteerd op auto's en zou het op de gemiddelde motor niet doen. Ik overweeg nu wel voor het eerst zoiets, maar dat komt omdat mijn Guzzi feitelijk een soort auto vliegwiel heeft en ook leverbaar was met een lichter vliegwiel. Die dan door de domme geperforeerde constructie wel eens exploderen en het hele blok en/of je onderbeen mee namen.

En toch loopt een auto motor met een verlicht vliegwiel net zo goed/mooi als een motor met standaard vliegwiel...
 
Het is toch heel simpel, een vliegwiel zorgt voor een dempende werking tussen de tacten door, ga je dat afdraaien, verminder je de demping..
Ga er van uit dat een motor door de fabrikant wordt ontwikkeld en daarbij worden alle facetten meegenomen , waaronder ook de kosten, en een lichter vliegwiel betekend ook minder kosten....
Nu zorgt een vliegwiel niet alleen voor een soepelere motor, maar houdt ook de massa in beweging...
Wie had er vroeger gehoord van ingeslagen koppelingskorven.... nu lees ik dat steeds vaker....waarom en hoe ontstaat dat, of zou dat kunnen ontstaan....
TFSI motoren halen vaak al geen 200k meer zonder revisie....rara....
En ja in het begin merk je er niets van, maar geloof me, die massa zit er niet voor niets aan, daar hebben hele hordes aan zitten rekenen
Dus een korf slaat sneller in bij afgedraaid vliegwiel?
 
Ze gebruiken voor veel motoren dezelfde onderdelen.
Honda gebruikte het zelfde vliegwiel eind jaren 80 voor een chopper,all road en een sportief gerichte motor,omdat de motor ook gebaseerd was op de zelfde oude v-twin.


er rijden veel ducati,s rond met lichtere vliegwielen, ik weet niet hoeveel lichter je kan gaan om het nog goed rijdbaar tehouden
 
Met de supermotard schijnen sommigen zwaardere vliegwielen op de 500cc 2 takten te bouwen, om een constantere snelheid te behouden.

Het ligt er maar net aan waar je je voertuig voor gebruikt.

Klopt,ik weet ook dat wanneer een crosser een enduro werd het vliegwiel verzwaard werd.

Ik heb een aantal jaar op hobby-niveau trial gereden,dan weet je heel snel waarom er zo'n zwaar vliegwiel in zit.
 
Heb vroeger op me golf GTI een afgedraaid vliegwiel gehad, daar werd ik niet vrolijk van.
Onregelmatig stationair toerental, en valt sneller uit bij iets snel ontkoppelen vanuit stilstand.

Als je een fellere motor wil kan je ook andere tandwielen erop zetten.
 
Een andere tandwielverhouding is een logische eerste stap. Heb zelf 43 achter ipv 38. Maar het veranderd het karakter van de motor niet. Tijd terug nog eens even met een tammere ecu gereden (ontstekingstabellen), maakt mijne echt een stuk minder leuk. Lijkt me dat een lichter vliegwiel ook iets meer enthousiasme aan een blok toevoegt.

Heb wel eens een bigend gescheurd omdat de vliegwielkant nog vrolijk toeren maakte vanwege slip en de aandrijfkant vanwege abrupt grip andere plannen had (waarschijnlijk koppeling, back torque limiter). In zo'n specifieke situatie is een zwaar vliegwiel weer een nadeel.

Bij de wat oudere motoren is een ander vliegwiel waarschijnlijk goedkoop te krijgen. Dus ik zou zeggen lekker proberen als je daar zin in hebt. Misschien wel een klein beetje een idee krijgen wat de massa is van met name de krukas en het vliegwiel, om een inschatting te maken hoeveel er van het vliegwiel af moet zodat je het merkt.
 
Een vliegwiel op een tegenwoordige motor moet zijn opgewassen tegen snackbar Sjaak met dikke Tina achterop. Met een gewicht van de motor van 200kg en een variatie van rijder gewicht tussen 60 en 200 geeft al aan dat er flinke compromissen gesloten zijn met de berekening van het vliegwiel. Een beetje afdraaien moet geen probleem zijn.

Een alu vliegwiel voor een Duc is zodanig licht dat je net zo goed geen vliegwiel kan monteren en is begrijpelijk "te"
 
Een vliegwiel op een tegenwoordige motor moet zijn opgewassen tegen snackbar Sjaak met dikke Tina achterop. Met een gewicht van de motor van 200kg en een variatie van rijder gewicht tussen 60 en 200 geeft al aan dat er flinke compromissen gesloten zijn met de berekening van het vliegwiel. Een beetje afdraaien moet geen probleem zijn.

Een alu vliegwiel voor een Duc is zodanig licht dat je net zo goed geen vliegwiel kan monteren en is begrijpelijk "te"

wat heeft een vliegwiel te maken met het gewicht van Dikke Tina ??????

en het is niet omdat er een licht vliegwiel op zit, dat de ronddraaiende massa licht is. Voor je daar uitspraken over begint te doen moet je eerst de krukas wegen, EN kijken waar het gewicht zich bevindt tov de as.
 
Terug
Bovenaan Onderaan