Update:
De XV is opgehaald, op zich niet gek: voor 600 euro kreeg ik em mee.
(Afbeelding)
Het chroomwerk (mn op het blok) is helaas nogal behoorlijk gebladderd, uitlaatbochten en wat chroomrandjes wat roestig en hier en daar wat verf eraf (behalve tank en zijkapjes)
Verder moet wel wat aan gebeuren (met name goed lopend krijgen)
De tips mbt het vacuumsysteem/AIS heb ik nog niet kunnen uitproberen...
Op zich een fijn fietsje (van te maken).
Veel vermogen onderin en genoeg power.
ALS ie tenminste goed loopt, en dat gaat op en af bij dit expemlaar...
VRAAG
Welke XV1000-kenner wil een kijken of ie me kan helpen (en dan bedoel ik de 84-85 custom-versie van Virago 1000) ?
1.
De motor houdt vaak in, vaak zo rond de 3000 toeren, alsof ie niet genoeg benzine krijgt.
Hij gaat dan stotteren, gepaard meestal met Backfire en ploffen...
Als ik dan het gas verder opendraai/wil accellereren valt ie bijna helemaal stil, als ik dan gas loslaat en een beetje bijgeef om em op gang te houden wil ie wel weer iets doen, maar vaak doet ie dan na een tijdje zoals bij punt 2.
Stationair loopt ie dan wel gewoon goed/redelijk.
2.
De motor loopt ook regelmatig alsof ie heel sloom/lui is.
Voorbeeld: Langs de snelweg vanaf een parkeerplaats accellereren gaat (meestal) goed (soms ook niet).
Na een tijdje toeren rond de 90-100km/u wil ik wel even een truck voorbij.
Maar dan heeft ie dus helemaal geen power meer, niet vooruit te branden.
Alsof ie niet genoeg vonk krijgt ofzo...
Soms komt dat ook voor bij het wegrijden al.
Hij wil dan niet op toeren komen wat ook nog eens gepaard kan gaan met haperen en stotteren en ploffen.
noot : Deze klachten zijn dus opgetreden met vochtig weer (erg mistig) en temperaturen van zo'n 1-4 graden.
Eigenaar zegt deze klachten niet als zodanig geconstateerd te hebben. Wel backfire en een beetje inhouden bij 2500 toeren, maar niet zo ernstig als ik heb ondervonden. De man is echter een mooi weer rijder (motor ging altijd op winterstalling).
Als ie koud is loopt ie beroerd en als ie warm is gelopen veel beter (je kunt dus niet meteen aanrijden).
Vreemd is wel dat de klachten 1 en 2 zich op een inconsequente manier voordoen...
En vaak als ik even heb stilgestaan gaat het wel wel weer ietsje beter...
Wat heeft de eigenaar al gedaan ?
- Kleppen gesteld
- tank & carburatuers gereinigd
- nieuwe rubbers van/naar carburatuer en AIS
- nieuwe bougies
- periodiek onderhoud (olie etc)
Mogelijke oorzaken:(logischerwijs)
- bevoren carbs (veel voorkomend bij vochtig weer en "voel-temp" van rondom/beneden het vriespunt)
- Synchronistatie carbs
- vuile carbs
- vuile benzinetank/systeem
- TCI-unit
- AIS-systeem (vacuumregelaar)
- bougies /kabels/etc
- bobines/spoelen...
- reserveschakelaar (Is voor de reservetank.Ik heb ooit ergens eens gelezen dat iemand problemen had met deze schakelaar of het electronische circuit van de reserve).
- ???
Wat denken jullie ?
Alle hulp, ervaringen, tips zijn welkom !!!