Vietnam

Status
Niet open voor verdere reacties.
Essay

Deze bijdrage is ook van Minh.

In onze zomerklas kregen de leerlingen van klas 3 (8-9 jaar) de opdracht om over één van hun buren te schrijven. De zoon van onze overburen schreef dit essay:

Ik wil schrijven over een van mijn buren, dat is mevrouw Minh. Ze is .. jaar oud. Als mijn familie iets lekkers heeft, delen we het altijd met haar. Als zij iets lekkers heeft zoals koekjes of snoep, geeft ze altijd wat aan mij. Mijn familie vindt haar erg aardig. Ik vind haar ook erg aardig.

Ik vind het een mooi essay ;)

Het is ook grappig dat hij als enige verwijst naar voedsel, in plaats van iets anders. Dat behoort wel een beetje tot de Vietnamese gebruiken. Eten is een manier om plezier te delen en respect te tonen.


Aanvulling Fred
Minh had het bovenstaande in het Engels geschreven. Lui als ik ben gebruik ik dan Google Translate en probeer van het resultaat enigszins redelijk Nederlands te maken. Ditmaal leverde dat een bulderend lachen op. De zinnen:
…My family likes her a lot. I also like her a lot.
werden door Google letterlijk vertaald als:
...Mijn familie houdt van haar veel. Ik vind haar een stuk ook.

Al vroeg de Vietnamese macho-man. :+
 
Fietstocht

Toen we weer op het vasteland arriveerden na ons verblijf op Whale Island zagen we een groep fietsers, die daar aan het uitrusten was. Ze stonden op punt van vertrekken dus ik heb Minh snel wat vragen laten stellen. Ze waren bezig met een tocht van 2600 km. en dat moet ca. 30 dagen gaan duren. Ik heb even wat fietsen bekeken en met dit materiaal en in deze temperaturen kan ik niets anders zeggen dan:

GROOT RESPECT!


Later vond Minh nog iets op internet.
Tour Trans Viet is a program of a company with the support from the government for the youths. They can register to join the program and receive certain trainings. Along the way, they also join activities in different provinces.

One can also register to go for a part of the tour, like this time I saw they ask for volunteers on the route from HCMC to the South and back in 10 days. Fee: 1.2mil (I think inclusive accomodation & food).

Everyone brings their own bike.


full

full

full
 
Boeken

Minh had een aantal boeken op tafel liggen van onze bibliotheek voor de kinderen uit de omgeving. We zitten bijna aan de 100 boeken: de teller staat op 98. Het gaat de goede kant op.

Eén van de boeken vond ik een vreemde voorkant hebben.

full


Ook de achterkant was merkwaardig.

full


Minh kwam met de verklaring. Het boek is vertaald uit het Japans, waar de boeken van achteren naar voren worden gelezen. Dus voor- en achterpagina’s zijn hier ook verwisseld. Men heeft het vanwege de strips zo gelaten. Dat is ook aan de bladnummering te zien, zoals op onderstaande foto. Ook moet je de tekeningen van rechts naar links lezen. Geen idee eigenlijk of het met Nederlandse vertalingen ook zo werkt.

Minh’s leerlingen zijn in ieder geval gek op deze boekjes.

full
 
Criminaliteit

Ik heb heel lang geaarzeld of ik deze post moest schrijven. De reisgidsen van Lonely Planet staan per slot van rekening al bol met een veelvoud van dit soort opmerkingen. Uiteindelijk heb ik besloten om het toch maar te doen.

De kleine criminaliteit is al eerder in FredVN in "Vietnam" ter sprake gekomen. Ik weet dat men ook dol is op motorfietsen en ken inmiddels twee varianten om deze zo goedkoop mogelijk in bezit te krijgen.

Tot stoppen dwingen
Deze situatie hoorde ik al vrij kort nadat we hier zo’n 4½ jaar geleden kwamen wonen. Op sommige plaatsen wordt je gewoon tegengehouden en onder bedreiging (messen??) van je motorfiets beroofd. Ik ken een tweetal plaatsen bij mij in de buurt. Als je bij Dien Khanh de grote weg naar Dalat neemt krijg je na ca. 1 km een viaduct. Onder dat viaduct is een fietstunneltje: het meest bekende punt. Maar ik heb gehoord dat ze daar ook wel eens boven op het viaduct op de grote weg staan te wachten.

Onderuit schoppen
Deze hoorde ik van Erich en is uit eigen ervaring. Tijdens het rijden passeert er een motorfiets waarvan de duopassagier een harde schop tegen het voorwiel geeft met de bedoeling dat je valt. Als dat gebeurt stoppen er onmiddellijk een paar andere motorrijders die om je heen gaan staan, je overeind helpen, afkloppen en bezorgd vragen hoe het gaat. Terwijl je op die manier wordt afgeleid gaat een ander er met je motor vandoor. Erich had het geluk dat hij overeind bleef.

OK, trek je niet teveel van dit soort zaken aan maar hou het ergens in het achterhoofd.
 
Some days of silence

Dichtbij waar je vanaf de A1 afslaat naar de kust voor het bootje naar Whale Island (ruim 2 uur rijden boven Nha Trang) ligt nog een ander resort: “Some days of silence”. Het lijkt meer een soort meditatie-centrum o.i.d. Maar het ziet er niet onaardig uit..... O-)

Kijk en overtuig jezelf: SOME DAYS OF SILENCE RESORT & SPA - Updated 2018 Prices & Reviews (Nha Trang, Vietnam) - TripAdvisor

Na het bekijken van de foto’s op bovengenoemde link vielen de prijzen voor de huisjes, vanaf VND 1,3 M, me alleszins mee. Het toont allemaal een stuk duurder.


Hmmm....


Misschien is dat ook wel zo.

Na wat googlen vond ik de eigen website http://www.somedaysresort.com/ . Het goedkoopste huisje blijkt daar $110 te kosten, toch gauw VND 2,4 M. En helaas is de pagina met “servicies and prices” under construction, dus wat het verdere aanbod met bijkomende kosten is, wordt niet duidelijk

Niettemin, het geheel spreekt mij persoonlijk wel aan. Helaas is de op de foto getoonde hoofdstand mij al jaren geleden “verboden” door mijn oogarts omdat er dan een te hoge druk op mijn netvlies komt met mogelijk loslaten tot gevolg. Om dezelfde redenen zijn zaken als bv. bungi-jumpen ook zeer sterk afgeraden. Ik zal het dus bij activiteiten als op de foto’s 1 en 3 moeten houden. Inderdaad, heeeel erg vervelend.... O-)

De foto’s zijn van de website.

full

full

full
 
:z
Inmiddels al weer een paar dagen thuis. Vrijdag vertrek ik richting Zweden, maar ik zal vandaag of morgen proberen een stukje te typen van mijn ervaringen.

Maar ik kan alvast een samenvatting geven: Geweldig land! Ik zou zo weer willen gaan. :}
 
Tja.......

Ik ben hier in het verkeer al onnoemelijk veel mensen tegen gekomen, waar je bij de verstandelijke vermogens toch minimaal een vraagteken zou kunnen plaatsen. En vaak zelfs een heel rijtje. In NL zouden ze de dwangbuis alvast klaarleggen. :+ Maar ik kan mij niet herinneren het ooit zo dol gezien te hebben als een aantal dagen geleden.

Bij het binnenrijden van Nha Trang, en het was tamelijk druk, reed een man op een motor. Achterop zaten 3 kinderen, ik schat zo 2 van een jaar of 3 en 1 van een jaar of 5 achteraan. Op zijn linkerbeen zat een kind van geschat een leeftijd, dat het net kan lopen, met de beentjes naar binnen tegen de tank en hij hield het met zijn linkerarm vast. Hij stuurde dus met alleen rechts. Het kind zat bijna los. Mutsje als valhelm. Kinderen achterop dacht ik ook iets van mutsjes/petjes en de achterste blootshoofds.

En ja, alleen met rechts kan: een dergelijke motor heeft geen koppeling.....

En nee, ik zeg niet wat mijn gedachten daarbij waren (al kunnen trouwe volgers van dit forum daar wel een vrij nauwkeurige slag naar slaan denk ik zo).... :N :X
 
@Steff. Alvast een goede vakantie(?) in Zweden toegewenst. Mooi land.

We blijven nieuwsgierig naar de ervaringen.
 
Bezoeker

Deze bezoeker vond ik een aantal dagen geleden in de schuur, toen ik de waterfilters controleerde. Toch maar eerst mijn fototoestel gehaald.

full
 
Helemaal niets.
Daarom is het ook geen tuinslang maar een opgehangen elektriciteitskabel van "Lucky Star".

Ik verstoor wel meteen de illusie van een enorm beest. ;)
 
Pho24

Tijdens hun vakantie wilde ik met dochter en kleinzoon bij Pho24 gaan lunchen. Zij hadden daar ook al vaker gegeten. En voor Minh en mij was dat meestal een vaste plaats om te lunchen als we in Nha Trang waren. De Pho was altijd heel behoorlijk. Ik parkeerde de motor en liep een beetje in gedachten naar binnen.

En schrok.

Huh, waar zijn de banken en de “soephoek”? Allemaal tafeltjes?

Juist, het is geen Pho24 meer. Niemand spreekt zelfs maar een paar woorden Engels. En dat op een plaats waar voornamelijk toeristen komen. Service werd ik ook niet vrolijk van. Kortom, de zoveelste tent waarbij de eigenaren hopen in korte tijd zonder al te veel inspanning tot het groepje rijke Nha Trangers te behoren. Van mij mogen ze, ik zal er alleen geen dong aan bijdragen.

Op zich verwondert het mij niet. Pho24 liep al een tijd vrij slecht en de vorige manager, die Minh en ik vaak hadden gesproken tijdens onze bezoeken, was weg. Of deze nieuwe tent beter zal lopen? Ik heb mijn grote twijfels.


Pho24: RIP '(
 
VietJet receives world’s first 230-seat A321

Vietnam low-cost carrier VietJet Air has taken delivery of a high-density Airbus A321 aircraft equipped with 230 passenger seats. The airline says this is the first A321 equipped with this seat density. The A321 had previously been restricted to 220 seats and central European budget airline Wizz Air will also be taking the high-density A321 later this year.
The carrier adds that the new aircraft, which bears registration VN-A660, brings its total fleet to 26 aircraft. It took delivery of the aircraft at Ho Chi Minh’s Tan Son Nhat International Airport.

“By welcoming this A321ceo with sharklets into the VietJet family, we can meet our expansion plans,” says carrier managing director Luu Duc Khanh. “We are wholly committed to operating brand new aircraft while continuously upgrading our fleet to bring our passengers greater comfort and maximum convenience when flying with VietJet.”
Flightglobal’s Ascend Fleets database indicates that this is VietJet’s third A321, and is managed by AWAS. The carrier’s other two aircraft are managed by AWAS and Jackson Square Aviaton, and have 200 seats.

FlightMaps Analytics indicates that VietJet deploys the type on two of Vietnam’s key trunk routes: Ho Chi Minh City-Hanoi and Hanoi-Danang.
At the Paris air show in June, AWAS stated that VietJet would take two additional A321s from it. The carrier also announced orders for six additional A321s.
Aside from the three A321s, VietJet operates 23 A320s, and has orders for 51 more.


Bron: VietJet receives world’s first 230-seat A321


Hmmm, dat begint echt op vrachtvervoer te lijken. :+
 
Boeddha

Als je vanuit Nha Trang naar Dien Khanh rijdt, kom je na een kilometer of 8 bij de “rotonde met de grote boom”. Rechtdoor vervolgt de A1 naar HCM, rechtsaf ga je naar het noorden. In dat geval zie je na (geschat) een kilometer of 7 een grote boeddha.

Deze boeddha is gebouwd in 2009 en is met 44 m. de hoogste in Vietnam.
De bouwkosten bedroegen VND 6.500.000.000, ofwel ca. €275.000.

Meer foto’s en een uitgebreider verhaal is te vinden op https://vi-vn.facebook.com/media/set/?set=a.287659361287279.78888.169953459724537&type=3

full
 
als haringen in een tonnetje
Vietnam Airlines zelf kan er trouwens ook wat van. Mijn dochter is één keer met VA van Parijs naar HCM gevlogen. Ze is vrij klein, maar zelfs zij kon haar knieën niet kwijt. "Noooooit meer" was haar commentaar. Ze had de mazzel dat ze voor de terugvlucht kon bijboeken voor een iets betere klasse boven Economy. En dat ging wel.
 
Helemaal niets.
Daarom is het ook geen tuinslang maar een opgehangen elektriciteitskabel van "Lucky Star".

Ik verstoor wel meteen de illusie van een enorm beest. ;)
Whahahaha, ja, nu is die vlinder ook ineens een stuk kleiner!
 
Smartphones

In fixiepowerr in "Helaas, geen verbod op bellen/whatsappen..." geeft fixiepowerr een tirade over het gebruik van smartphones in het verkeer.

Of ik mezelf hoor tieren.
Echt.
Letterlijk.

Wat hij dan nog vergeet is één belangrijke categorie: die met oortelefoontjes in die zo hard staan dat een op 5 meter claxonerende vrachtauto niet wordt gehoord (maar diezelfde chauffeur wel kan horen welke artiest er wordt beluisterd :+ ).

Waar het uiteindelijk naar toe gaat is hier in Vietnam in het verkeer duidelijk te zien: auto’s die met 20 km./uur op de linkerbaan een nummer aan het zoeken zijn, motorrijders, die helemaal niets meer waarnemen op de weg (en normaal is het al zo weinig). Wat wel opvalt is dat de oortelefoontjes-categorie hier nauwelijks voorkomt, althans ik kom ze niet tegen.

Slechte beslissing om het in Nederland niet te verbieden. En de lui, die het over betutteling hebben, moeten zeker eens een keer op vakantie naar Vietnam gaan.
 
Monkey Island


Voor wie vanuit Nha Trang een bestemming voor een dagtocht zoekt kan ook eens denken aan Monkey Island. Het ligt per motor ca. 18 km. ten noorden van Nha Trang.

Veel informatie over alle mogelijkheden hoe er te komen, prijzen en wat er op het eiland te doen is, is te vinden op Monkey Island near Nha Trang - Getting there and visiting tips

De witte kustweg op het kaartje is een mooie, brede, nieuwe en rustige 4-baansweg. Een genot om te rijden.

full

full
 
Backpacker index for 2015

Op Cheapest cities in Asia - 31 Major cities compared by price for 2018 worden de 31 goedkoopste overnachtingsmogelijkheden in Azië gegeven. Vietnam komt met 3 steden in de lijst voor op de plaatsen:
2. Hanoi
3. Ho Chi Minh city
11. Hoi An
Zie de website voor meer details en andere opties.

Hanoi en Hoi An komen ook voor in de lijst van “12 best-value cities in Asia for budget travelers”.
 
Waarom Azië

In 7 Reasons Southeast Asia is better than Europe for budget travelers worden 7 redenen gegeven waarom Zuid-Oost Azië een betere reisbestemming voor budgetreizigers is dan Europa.

Eigenlijk vind ik na het lezen van de argumenten (hoewel een redelijk open deur) het woordje “budget” eigenlijk wel weg mag uit de kop van het artikel.

Iedereen mee eens???
 
Artikel gelezen en de argumenten die voor mij enigzins steek houden komt beetje neer op neer dat azie goedkoper is. Maar het is daar wel lastig europese steden bezoeken waar het artikel mee begint :P
 
Laatst bewerkt:
Huur motorfiets

Als je voor een dagje een motorfiets huurt, hou er dan rekening mee, dat de tank vrijwel altijd bijna leeg is. Er zit meestal net genoeg in om een benzinepomp te halen. Hoe komt dat?

Simpel. Motoren worden vaak ingeleverd met nog redelijk wat benzine in de tank. Die wordt ’s avonds door de motorverhuurder afgetapt. Als je de volgende morgen bang bent, dat je de dichtbijzijnde pomp niet haalt, kun je altijd tegen een iets hoger bedrag dan bij de pomp een litertje benzine van de verhuurder kopen. Inderdaad, de benzine die hij de avond ervoor van je collega-toerist heeft “gekregen”.

In feite dezelfde truc, die ze ook bij het spoor uithalen: FredVN in "Vietnam"

En eigenlijk ook met dezelfde reden: wat bijverdienen.

Een snelle rekensom leert dat een gewone motor pakweg VND18.000.000 aanschaf kost en bij verhuur zo’n VND 80.000/dag opbrengt. Dat betekent 225 dagen verhuren om break-even te spelen. Kortom ook geen vetpot.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan