Dit is een voor mobiel geoptimaliseerde pagina die snel laadt. Als je de volledige pagina wilt laden, klik dan hier.

Vietnam

Status
Niet open voor verdere reacties.
Korte-termijn-denken

Dit is al vaker hier naar voren gekomen:
• Hoe kan ik NU zoveel mogelijk geld krijgen....
• Hoe kan ik NU deze buitenlander een poot uitdraaien....
• Hoe kan ik NU....
Het korte-termijn-denken is hier zo ongeveer de cultuur.

Minh was aan het klagen dat deze mentaliteit nu ook voor school begint te gelden. Ze had op een gegeven moment 4 studenten uit 4 aan elkaar gerelateerde families. Daarvan waren er al 3 gestopt en nu is ook de 4e gestopt met het verhaaltje “ik ga bij mijn leraar op school verder Engels leren”. Gezien de manier waarop de meeste hier les geven denkt Minh dat ze gewoon stopt en er niet in geïnteresseerd is, dat het later wel eens erg nuttig kan zijn.

Een klein beetje te vergelijken met het pretpakket, dat sommige Nederlandse kinderen kiezen.

Dierenarts

Waarschijnlijk zullen maar weinig mensen dit adres nodig hebben maar je weet maar nooit.

Dit is de dierenarts die één van onze honden heeft geopereerd. Zie FredVN in "Vietnam" Het is een heel aardige vent en persoonlijk vind ik hem erg goed. Ik heb een hogere pet van hem op dan van een hele serie dokters hier.
Dr. Nguyen Duy Ngen
Duy Ai Vet Clinical
103B 23/10 street
Nha Trang
Tel. 84 – 09 05 21 09 63

En zoals Erich ook al opmerkte: hij moet wel goed zijn in diagnostiseren, want zijn patienten vertellen hem echt niet zelf wat ze mankeren....

Laatst bewerkt:
Duizenden malariadoden door uitbraak ebola

De uitbraak van ebola heeft vorig jaar in het westen van Afrika voor meer doden gezorgd dan tot nu toe werd gedacht. Onderzoekers van het Imperial College in Londen zagen namelijk dat de epidemie ook zorgde voor een flinke toename van malaria. Zij publiceerden hier vrijdag over in het invloedrijke wetenschappelijke tijdschrift The Lancet.

Door de uitbraak van ebola stortte het volledige gezondheidssysteem in Guinee, Sierra Leone en Liberia in. Hierdoor konden malariapatiënten niet goed medisch behandeld worden en werden te weinig muskietennetten uitgedeeld.

In totaal stierven in 2014 elfduizend mensen meer aan malaria dan in andere jaren. Dat is evenveel als het aantal mensen dat aan ebola overleed. De onderzoekers vergeleken de cijfers van 2014 met het aantal malariadoden van de afgelopen vijftien jaar.

Hoop
Zaterdag is het Wereld Malaria Dag. De Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) probeert daarmee extra aandacht te vragen voor malaria. Volgens de WHO komen er jaarlijks 600.000 mensen om het leven door de infectieziekte.

Maar er is hoop. Farmaceut GlaxoSmithKline wil in oktober internationale toestemming te krijgen om 's wereld eerste vaccin tegen malaria in Afrika te verspreiden. Het vaccin, dat RTS,S heet, is speciaal ontwikkeld voor kinderen en moet voor vier jaar bescherming bieden tegen de dodelijke ziekte. De farmaceut heeft dertig jaar aan het vaccin gewerkt.

Bron: Duizenden malariadoden door instorten zorgsysteem Afrika vanwege ebola | NU - Het laatste nieuws het eerst op NU.nl

Omdat ons examenwerkstuk bij de cursus “Tropische Ziekten” van het Havenziekenhuis (FredVN in "Vietnam") over malaria (in Sri Lanka) ging, blijf ik toch wel extra alert op berichtgeving daarover. Laten we hopen dat het vaccin, waar ik overigens niet van op de hoogte was, werkt.

Hier in Vietnam komt voor zover mij bekend malaria eigenlijk alleen in de berggebieden bij de grens voor. Wie voornamelijk bij de kust en in de grote steden blijft heeft geen malaria-profylaxe nodig. Wie ver het binnenland in trekt kan het beste in Nederland informeren wat te doen. Verschillende websites geven ook verschillende of zelfs geen informatie hierover. Je moet dan langs gaan om de juiste informatie en medicijnen te krijgen.

Bezoek

Erich vertelde dat zijn dochter over was gekomen uit Engeland. Ze was voor het eerst in Vietnam. Het was hem was opgevallen hoe zij naar Vietnam keek in die periode: nieuw, interessant, exotisch, aantrekkelijk etc. Hij merkte dat hij zelf toen ook Vietnam weer een beetje door haar ogen ging zien.

Toch eens in gedachten houden nu mijn dochter over is. Alleen is die alweer voor de derde keer hier....

E.e.a. betekent wel, dat er de komende periode denkelijk niet elke dag een post is.

Pharmacy

Deze op internet gevonden foto’s hadden bij het artikel over de antibiotica gemoeten. Zie FredVN in "Vietnam" Ze stonden al op de site maar helaas, blijkbaar een acute aanval van CRAFT.

OK, beter laat....

Whale Island (1)

We hebben begin deze week een paar dagen op Whale Island doorgebracht. De komende dagen wat informatie hierover. Op voorhand: AANBEVOLEN!!

Taxi
Voor de taxi rekent de Whale Island shuttle bus $20 pp. enkele reis vanuit Nha Trang. Wij zijn met z'n vieren dus dat zou $160 zijn + de taxikosten van ons huis naar Nha Trang. Totaal ruwweg zo'n $200.

Minh heeft een afspraak gemaakt met één van onze vaste chauffeurs voor $100 retour vanaf huis.

Kortom, als je met een wat groter groepje bent loont het de moeite om even te "shoppen". Hou bij dat “shoppen” wel rekening met het feit dat het vanaf Nha Trang ruim 2 uur rijden naar het haventje voor de overtocht is.

Eerlijkheidshalve moet ik er aan toevoegen dat, nadat we onze eigen taxi hadden geboekt, nog een aanbieding van het resort kregen voor $60 enkele reis voor ons vieren. Het uiteindelijk verschil is dus kleiner.

Het grote voordeel van de eigen taxi was dat we op de terugweg uitgebreid bij een bekend seafood-restaurant konden gaan eten. En daar heb ik behoorlijk spijt van gekregen. Want ik vermoed dat één van de garnalen of schelpen verantwoordelijk is geweest voor een heftige aanval van voedselvergiftiging. Het begon donderdagavond en is nu, zondag nog niet helemaal stil. Ik was de afgelopen dagen te gammel om een post te plaatsen. Inmiddels lukt dat wel weer een beetje zoals te zien.

Op de foto’s wat vissershutjes, waar je langs vaart op weg naar Whale Island.

Oei dat is minder... ben jij de enige die ziek is geworden? In ieder geval beterschap gewenst!

Als je nog foto's en ervaringen van die trip hebt........ (gewoon achter de computer gaan zitten met een bak Vietnamese koffie erbij, komt de inspiratie vanzelf).

Hieronder een stuk wat ik voor mezelf geschreven heb een aantal jaar geleden. Het betreft een rit achterop een motor met een Easy Rider gids voorop. Best aan te bevelen als je niet alle rompslomp wil.

Achterover geleund tegen mijn bagage zoef in met een vaartje van 50 km/uur over de wegen. In de buitenlucht wel te verstaan, want ik zit achterop de motor bij Tiên, oftewel Tintin.
Drie dagen met een privéchauffeur rondrijden in de wat minder toeristische streken, daar ben ik me bezig. Tiên beloofd mij `the real Vietnam` te laten zien.

Het vertrekpunt is Dalat; ik dacht dat ik het meeste de voorgaande dag al gezien had, maar dat blijkt een misvatting. Dalat is ooit gesticht door de Franse kolonisten, en dat is duidelijk te zien. Soms waan je je in Bretagne of Normandië als je de huizen ziet. De ambtswoning van de laatste gouverneur, Charles de Gaulle, is daar een voorbeeld van. Vervolgens staat er een jaren 50 Art Deco treinstation hier. Best verrassend.

Veel groente en bloemen worden in de omgeving geteeld, en het is groen. Het echte Vietnam, dat is mij beloofd, dus we stoppen regelmatig om mij wat te laten zien. Koffieplantages, zijderupsen, een rijstwijn destillateur, een passievrucht verwerkingsbedrijf, tempels, dahliakwekerij, rijstvelden.

Langzaam wordt de bewoonde wereld verlaten, en komt de jungle in zicht. De weg mag dan wel highway 26 genoemd worden, maar die kwalificatie komt niet overeen met het verwachtingspatroon omtrent de asfaltkwaliteit. Sommige stukken is er geen asfalt, soms zijn er grote gaten.

De jungle wordt aan de randen stukje bij beetje ontgonnen. Arme mensen uit het noorden komen hier om een koffieplantage of een klein rijstveld op te zetten. We stoppen bij een familie die een waterput aan het verdiepen zijn. Het is nu het droge seizoen, dus het kan. De put bestaat uit een stenen opbouw van een meter diameter, en daaronder een lange schacht. Ik kijk naar beneden, en op z`n 10 meter diepte is een man klei in een emmer aan het stoppen. Die emmer wordt door een man en vrouw naar boven getrokken. Zwaar werk. Kinderen staan met veel gelach en plezier naar die blanke te kijken.

Wat die Vietnamezen erg goed kunnen is mooie kindertjes maken. Met een grote vrolijke grijs, of ietswat schuchter, staan ze te zwaaien of te kijken,`hello hello` roepend. We stoppen bij M`Nong Lâm nederzetting, een etnische groep. De samenleving is niet patriarchaal van opzet. Dat betekent dat de vrouw het voor het zeggen heeft, en dat de man haar dient te volgen. Als er getrouwd wordt, is het ook de vrouw die een vergoeding voor de man moet betalen, en de man volgt de vrouw naar het huis van haar moeder. Mannen zijn veelal in de visserij of jungle werkzaam. Helaas is het wel zo dat diezelfde mannen s`avonds vaak grote hoeveelheden rijstwijn drinken (rijstwijn, sterke drank gedestilleerd uit rijst, wat mij betreft nauwelijks drinkbaar). We worden uitgenodigd bij een vrouw om in haar woning te kijken. Een woning op palen, van bamboe en hout gemaakt, met een golfplaten dak. De televisie staat op een kinderprogramma, en twee van haar kinderen, twee meisjes, zijn aan het spelen met twee neefjes. De vrouw is 25, en heeft een mooi regelmatig gezicht. De oudste dochter vertoont veel gelijkenissen met haar moeder. Deze minderheid heeft het katholieke geloof als religie.

Onderweg kom je de vreemdste bagage tegen op de vele scooters die rondrijden, een levend varken, een fiets, vrachtwagenband -band om het midden van scooterbestuurder-, een paar manden met eenden; het blijkt volledig overbodig te zijn om een bestelbus te bezitten.

Tweeënnegentig is hij, en ik moet naast hem komen zitten. Hij heeft zijn overhemd losgeknoopt, en je ziet zijn tanige, pezige lichaam. Vriendelijke ogen en een zachte gelaatsuitdrukking.
Hij grijpt me bij mijn bovenarm en vraag waar ik vandaan kom, en als ik `Halan` pakt hij een boterhamzakje met wat muntjes. `Halan` zegt hij, en toont me een Luxemburgs muntje. Hmm. Twee oorlogen heeft hij overleeft als soldaat; eerst de Indochina oorlog en daarna de Amerikaanse oorlog. En hij wordt beschouwd als oorlogsheld. Tiên moet met mij naar binnen om mij de oorkondes en medailles te laten zien. Vijftig jaar lid communistische partij Vietnam, foto`s van hem met Ho Chi Ming, verschillende medailles. Toen een geducht en moedig strijder, nu met een zachtaardige uitdrukking zielsgelukkig met wat buitenlandse muntjes, het kan verkeren... Zijn vrouw, 40 jaar lidmaatschap communistische partij, komen we tegen voor het huis. Met ogen die zijn achtergebleven in een andere tijd schuifelt ze voetje voor voetje, met haar rok iets opgetrokken, in cirkels over het beton. Ze is niet meer in deze tijd aanwezig, maar waar ze nu is weet niemand. Ik vraag of ze haar man en kinderen nog herkent. Een ontkennend antwoord volgt. Voordat we weggaan moet ik nog naast de veteraan komen zitten. Hij pakt me bij de bovenarm en legt mijn hand om mijn knie, het is goed.

Ik vraag aan Tiên hoe hij het ervaart. Tiên`s vader was officier in het Zuid-Vietnamse leger, en na de overwinning van het noorden heeft de familie moeten boeten. Vader werdt acht jaar in de jungle gevangen gehouden om geheropvoed te worden. Na die tijd heeft hij nog 6 maanden met zijn familie kunnen doorbrengen, daarna is hij overleden. `De eerste tien jaar haatten we elkaar, maar nu is het goed`
Toch is zijn leven voor een groot gedeelte beïnvloed door de oorlog. Als student hoefde hij gelukkig niet te dienen, maar als zoon van `verdachte` ouders werd zijn maatschappelijke carrière sterk beïnvloed. Ondanks zijn opleiding heeft hij als koffieboer en timmerman moeten werken. Nu kan hij dankzij zijn opleiding zijn kennis op eloquente wijze ter berde brengen.

Als we bij een nieuw stuwmeer kijken hoe de vissers hun beroep uitoefenen, komen we in gesprek met twee boeddhistische nonnen. Ik krijg een grapefruit, en dat was de lekkerste die ik me kan herinneren. Een lichte, zoete smaak met een heel klein bittertje, ik vraag me af hoe ik het heb die smaak heb kunnen missen al die jaren. Later komen we de twee vrouwen nog een keer tegen en eten we weer samen. Ik deel mijn bananen, gisteren gekregen van monniken in een tempel, en passievruchten. In ruil komen er sinaasappels, mango's en koekjes voor de dag.

Mijn postuur geeft hier in Vietnam wat meer ophef dan in Thailand of Cambodja. Vaak moet ik naast een klein mannetje, of vrouwtje staan, om het lengteverschil aan te geven. Het komt ook voor dat de obers aan Tintin vragen of mijn bord twee keer zoveel eten dient te bevatten dan 'normale' gasten.

En nu, op de dag van mijn verjaardag, zit ik om 5 uur s'ochtends weer achterop een tweewieler. Ik ben net gedropt uit de bus, en rij nu de laatste 10 kilometer achterop naar Hui An. De zon is er nog niet, maar er is bedrijvigheid genoeg...

Laatst bewerkt:
Whale Island 2

Whale Island is een heel rustig resort met een beperkt aantal huisjes. Persoonlijk vond ik dat we boften. Onze huisjes lagen helemaal aan het einde. Alleen het huisje van de Franse duikinstructrice lag nog na dat van ons. Voordelen waren dat er nauwelijks mensen langs liepen en we eigenlijk “een eigen strandje” hadden. Ook begon na 5 meter het water in al een snorkelgebied. Op de foto’s ons huisje, ons strandje.

Het enige “nadeel” was, dat we een eind moesten lopen naar de bar en het restaurant. Maar dat was wel goed voor het luie zweet....

@Downunder
Nee, mijn dochter en kleinzoon hadden ook last. Maar veel minder. Minh helemaal niet. Wat het dus moeilijk maakt om een eventuele oorzaak te achterhalen. Als het nl. toch iets van hier in huis zou zijn wil ik dat wel graag weten. Zelf ben ik vanmorgen weer begonnen met mijn normale eet- en drinkpatroon. Maar van woensdagavond tot zondagavond ben ik ca. 4 1/2 kg. kwijtgeraakt. Wat een dieet...

@John77
Goed verhaal. Met name de beschreven gevolgen van de oorlog (heropvoedingskampen etc.) herken ik van verhalen van Minh en anderen.

Whale Island (3)

Whale Island is een beschermd natuurgebied dat tot in zee doorloopt. Officieel mogen vissers niet binnen de boeien komen. In de praktijk gebeurt dat toch regelmatig: dat doen ze dan met kleine bootjes.

De man van de bewaking let hier speciaal op, vertelde hij aan Minh. We weten helaas niet wat hij doet als er toch een bootje binnenvaart.
Schreeuwen dat ze weg moeten gaan?
Enteren?
Of misschien hebben ze nog wel ergens een oude AK-47 uit de Vietnam-oorlog liggen.

Op de eerste foto is met enige moeite de boeienlijn in zee te zien. De onderwaterfoto's zijn bij de rotsen links op foto 1 gemaakt. Wat ik met de laatste foto in een beschermd natuurgebied aan moet weet ik eigenlijk niet zo goed.

Laatst bewerkt:
Whale Island (4)

Zomaar wat losse opmerkingen waaronder een paar, die Minh werden verteld en die je als toerist meestal niet te horen krijgt.

De eigenaren zijn een Fransman met een Vietnamese vrouw. Als je aan komt varen zie je hun huis aan een strand liggen. Ze komen er alleen maar 1-2 keer per jaar even kijken.

Salariëring
De serveersters zijn er in twee soorten: met en zonder contract. Die met contract hebben een soort korte kleurige Ao Dai aan, die zonder contract dragen alleen een wit T-shirt met het logo van Whale Island. Ik vind het verschil wel te merken: de meeste met een T-shirt zijn net robotjes.

De meeste komen uit de nabije omgeving op het vasteland. Ze maken behoorlijk lange dagen want ontbijt is van 07:00 – 09:00, lunch van 12:00 – 14:00 en diner van 19:00 - 21:00. Daarvoor krijgen de dames en heren zonder contract VND100.000 per dag. Kortom, niet riant. Hoeveel die met een contract krijgen weet Minh niet.

De bewaker verdient VND 4.000.000 per maand + VND30.000 per dag voor eten, dus totaal bijna VND5.000.000. Dat is volgens Minh heel redelijk. Veel bewakers in Nha Trang hebben denkelijk een lager inkomen. Daarnaast heeft hij 4 zondagen per maand vrij.

Er wordt voor het personeel apart gekookt met grondstoffen die op de lokale markt op het vasteland worden gekocht. Alle voedsel voor de gasten wordt aangeleverd vanuit Nha Trang. Vandaar de prijs van $14 voor een lunch of diner. We hadden niets te klagen over het eten. Voor ons ruim voldoende en het smaakte goed.

Iets dat veel mensen ontgaat hebben we gemerkt: je kunt je flesjes met drinkwater gewoon bijvullen bij een kraan naast de bar.

Op de laatste ochtend van ons verblijf kregen we een plak cake als afsluiting van het ontbijt.
Koffie met cake: hoe toepasselijk.....

@Steff. Enjoy! We zien uit naar de uitgebreide verhalen.

Komt eraan, maar zoals het er nu naar uit ziet duurt het nog iets langer. Heb vandaag weer zo'n lange dag gemaakt, niet normaal voor deze Hollander. Oké ik wil wel een paar punten opschrijven die mij opvallen;

- Verkopers aan straat zijn totaal niet opdringerig. Één keer kenbaar maken dat je geen interesse hebt is genoeg.
- Mensen zijn over het algemeen heel vriendelijk en behulpzaam.
- Het verkeer lijkt een chaos, maar na een dag of wat ga je begrijpen hoe het werkt en is het eigenlijk een mooi organisch iets, wat nog steeds gevaarlijk is. Ik heb een ritje op en ook achterop dan ook afgewezen. (scooter).
- Je kunt letterlijk overal goedkoop lekker eten.
- Ontbijt in mijn hotel (Hotel Impressive) is meesterlijk.
- Vietnamese studenten weten dat ookal studeren ze af, een goede baan mogelijk niet in het verschiet ligt. En willen daarom graag Engels met je oefenen. Ik heb een Engels docent "gesproken" waar ik geen knoop van begrijp.
- Het is hier best warm.

Ik laat het even hierbij, ik mag morgen 6 uur in de auto zitten voor een tripje en ik wil nog even wat meer van m'n vrije tijd genieten.

Whale Island 5

Zeeëgels smaken goed, maar willen zelf niet graag opgegeten worden. Vandaar de bescherming door de stekels.

Helaas, mijn dochter miste er één in ondiep water en had dus prompt zo’n stekel in haar hiel. Deed in het begin enorm pijn.

In FredVN in "Vietnam" staat de oude zeemanstruc beschreven: erover urineren. Ik stond al klaar maar dat vond ze toch een wat minder geslaagd idee.

Gelukkig bracht één van de mensen van de beveiliging uitkomst: insmeren met limoensap, dan komen de restanten van de stekel er volgens hem vanzelf uit. Hij bracht 2 limoenen, een mes om ze in partjes te snijden en een pincet mee. Minh zag uiteindelijk kans om alle stukjes stekel uit de voet te krijgen.

Van anderen hoorden we dezelfde truc. Een Franse jongen was in zijn hand gestoken. Die heeft alle stekels laten zitten en uitsluitend met limoen gesmeerd. De volgende dag was alles eruit.

Kortom, de moeite waard om te onthouden.

Wat het ding op de laatste foto is weet ik ook niet...

@Steff. Sorry, ik snap dat je programma overvol is. Ik had misschien beter "t.z.t." tussen kunnen voegen. Ga je nu vooral amuseren!

Oh, en stap gewoon eens achterop een scooter. Je wilt toch gewoon alles eens meegemaakt hebben?

Whale Island (6)

Snorkelen
Iedere ochtend wordt er een snorkeltocht georganiseerd. Dat leek me wel aardig ter afwisseling van het snorkelen direct voor ons huisje. In mijn onschuld dacht ik dat we met de boot een stukje om het eiland zouden varen en daar aanleggen. FOUT!!!

We waren met z’n vijven: mijn dochter, kleinzoon, een ander NL stel en ik. We voeren 3 kwartier richting zee door (op?) steeds hoger wordende golven. Ik voelde mijn maag al heel voorzichtig een beetje protesteren. Ergens bij een minibaai werd het anker uitgegooid en konden we overboord. We hebben een poosje rondgedobberd. Wat opviel wat de vrij grote vervuiling onder water: heel veel plastic. Omdat het schommelen aan de oppervlakte me niet beviel ben ik maar weer aan boord gegaan. Niet dat het daar beter was maar dan kun je wat meer gecontroleerd overgeven. (Ik heb er ervaring mee om op een meter of 10 je ademautomaat net niet vol te kotsen. Niet leuk. ).

De rest volgde ook vrij spoedig. Na wat overleg bleek dat 4 van de 5 niet meer het water in wilden gaan. Nummer 5 heeft toen nog een kort rondje gemaakt en we zijn ca. een uur eerder vertrokken. Ik had uiteraard niets over mijn opkomende zeeziekte tegen het andere stel verteld: dat is mijn probleem. Zij komen om de volle tijd te snorkelen. Maar zij besloten uiteindelijk ook om terug te gaan. Ik was blij...

Toen we terugkwamen sprak ik een ander Nederlands stel waarvan de vrouw vertelde, dat ze 2 dagen daarvoor was meegeweest –naar blijkbaar een andere plaats- en gedurende de gehele snorkeltijd ziek op het nabijgelegen strandje had gelegen. Als ik dat tevoren had geweten was ik zeker niet meegegaan: ik ken mijn aanleg voor zeeziekte. Maar goed, eigen stommiteit. Had ik maar moeten informeren.

O ja, op de boot staat een grote 20 literfles met water.

Duiken
Er bestaat ook de mogelijkheid om te duiken. Er is het gehele seizoen een Franse duikinstructrice van Rainbow Divers aanwezig. Er zijn diverse mogelijkheden. Ik heb er 2 onthouden.

Bootduik
De kosten zijn $85 voor gecertificeerde duikers. Je maakt dan 2 duiken. Bij ons vertrek van de snorkelplaats was net de boot van Rainbow Divers daar afgemeerd, dus dat is zowel een snorkel- als duikplaats.

Vanaf de kant
Hiervoor betaal je $35 voor 1 duik. Deze zijn meestal ’s middags. Het vervelende is dat het zicht onderwater dan meestal een stuk slechter is.

Laatst bewerkt:
Whale Island (7)

Wandelen
Op het eiland zijn een aantal gemarkeerde wandelingen uitgezet. Wij hebben er daar de laatste ochtend heel sportief wel 2 van gedaan.

De “Red&White trail” (foto 1) begint achter het huisje waar je vinnen en handdoeken kunt huren. Daarna moet je al vrij snel rechtsaf slaan (ligt wat verborgen). Mijn kleinzoon wilde eerst naar Mango Bay, dus wij zijn rechtdoor gegaan over de blauwe route.

Na wat foto’s gemaakt te hebben (foto 2) zijn we teruggegaan om naar links (nu ook beter zichtbaar) het pad naar het View Point te nemen, het hoogste punt van het eiland. Ook daar wat foto’s gemaakt (foto 3-5)en weer omgekeerd. Na een zeer korte “discussie” hebben we besloten de “Yellow trail” maar te laten voor wat hij is.

We hebben geen tijd opgenomen. Zelf heb ik de indruk dat de genoemde tijden zijn gezet door een Vietnamees, die voor het halen van een pakje sigaretten aan de overkant van de straat nog zijn motor pakt. Maar misschien kan iemand deze tijden eens controleren?

Vietnam Airlines

Ik heb al eerder de waarschuwing gegeven en doe dat nog maar een keer.

Vertrouw niet op de vertrektijden van binnenlandse vluchten van Vietnam Airlines!

De ervaringen van mijn dochter afgelopen vrijdag met de vlucht van Nha Trang naar HCM geven hier alle aanleiding toe. Zij had gelukkig een hotelovernachting in HCM er achteraan.

Origineel, ca. een week geleden geboekte vlucht vertrek 17:40.
Op de dag van vertrek 's morgens een email: nieuw vertrek 18:45.
Een uurtje later een nieuwe email: nieuw vertrek 19:15.

Als je op dat moment een aansluitende internationale vlucht hebt wordt het pas echt stressen. Want na aankomst moet je ook nog op je bagage wachten en zo’n 10 minuten lopen van het domestic naar het international airport. Dan nog inchecken, douane, security check......

Kies dus voor je eigen gemoedsrust nooit de laatst mogelijke binnenlandse vlucht in dit soort situaties.

En voor wie denkt dat ik overdrijf: wel, maak rustig je eigen keuze in deze. It’s your party. Maar vrijwel elke vlucht die ik de afgelopen jaren van Nha Trang naar HCM heb gemaakt, is aangepast of zelfs compleet vervallen. De ervaring van mijn dochter is dus geen incident, maar meer regel!

* * * * *

Ik had het bovenstaande alvast geschreven toen mijn dochter nog hier was. Het werd nog veel erger.
Vertrek naar vliegveld: 16:00. Rijtijd gemiddeld 35-45 min.
Ca. 16:45: aankomst vliegveld.
17:12 een message: “We vliegen pas 21:15. We krijgen een ticket om te eten maar het eten bij het betreffende restaurant is op. We mogen ook niet inchecken dus een ander restaurant boven is ook geen mogelijkheid.”
Uiteindelijk kwam de message: “We hebben nog een ander restaurantje gevonden, dus dan maar op eigen kosten”.

Trouwens m.i. een domme beslissing van V.A. om de incheckbalies niet te openen. Iedereen die incheckt verdwijnt naar boven en maakt het aantal klagende en scheldende passagiers in de hal meteen een stuk kleiner. Maar ja, we hebben 2 jaar geleden al in HCM met het organisatorische talent van V.A. kennis mogen maken. Zie FredVN in "Vietnam" En ondanks de opgewekte verhalen van Vietnam Airlines over “better service quality” in FredVN in "Vietnam" is het duidelijk dat de praktijk een stuk weerbarstiger is.

Rond 21:15: “vertraging tot 22:00.”
Ca. 22:20: “we zitten eindelijk in het vliegtuig.””
22:32: “we vertrekken”. Uiteindelijk dus met 5 uur vertraging.
23:30: “geland!”
Ca. 00:30: Aankomst bij het hotel.

Mijn dochter mailde ook nog: “We zijn nog andere mensen tegen gekomen die het nog erger hadden....vlucht gecanceld, zelf nieuwe regelen, aansluitingen naar Bangkok en Australië opnieuw moeten boeken, enz.“

Mogelijk waren er speciale redenen voor deze vertraging. Mijn dochter heeft ze in ieder geval niet gehoord. Persoonlijk heb ik me daarom na deze ervaring voorgenomen, vanaf nu standaard een hoteldag tussen binnenlandse en internationale vluchten te plakken. Het risico blijkt gewoon veel te groot.

Laatst bewerkt:
Vietnam, chopsticks & motorbikes

Mijn dochter bracht ook het boek: “Vietnam, chopsticks & motorbikes” mee. Zowel letterlijk als figuurlijk een grote verrassing.

Letterlijk omdat ik wel de afmetingen had gelezen, maar die waren niet echt doorgedrongen. Het is een kloek formaat boek met maar liefst 256 pagina’s.

Figuurlijk, omdat het boordevol fraaie foto’s staat. Het bijbehorende verhaal ben ik nog niet aan toe gekomen, behalve een stukje Nha Trang. De schrijfster klaagt ook al dat de boottochten, die ik eerder in FredVN in "Vietnam" zo enthousiast heb beschreven, zijn verworden tot karaoketrips. Kortom, ik zal ze maar niet meer aan mijn gasten voorstellen. Maar mocht er iemand meegaan hoor ik graag de resultaten.

Voor wie het boek nog niet heeft: snel kopen want het lijkt erop dat het binnenkort niet meer leverbaar is. Bol rekent nog steeds bijna €30 en dat zegt m.i. genoeg. Maar er zijn nog steeds een paar goedkopere adressen te vinden.

Het is absoluut een collectors item en een must voor iedereen, die naar Vietnam is geweest of nog wil gaan.

En voor wie het boek tevoren wil inzien, het ligt op de balie van de receptie van Whale Island.

Nin Van Bay

En weer een locatie in de buurt van Nha Trang waar ik door mijn dochter op attent werd gemaakt. Ook deze was mij niet bekend. Na wat googlen bleek het waarom: prijzen van ca. VND 14.000.000 – ca. VND 34.000.000 per nacht. Ofwel € 575 - € 1400!

En bij het zien van onderstaande foto zijn deze bedragen begrijpelijk.

Voor meer jaloersmakende details zie Welcome

Lo Ban: ceremonie voor de vader van bouwers en timmerlieden

Deze post is door Minh geschreven.

Gisterenmorgen was er een hoop lawaai in het huis van onze overburen. Fred vroeg al of het soms de verjaardag van de buurman was. Bijna goed. Het is waarschijnlijk de geboortedag van de vader van zijn beroep: bouwer. Waarschijnlijk, omdat meestal de sterfdag wordt gevierd. Maar ik kon daarover niets op internet vinden.

De vader is Lo Ban, een Chinese man die ca. 600 jaar voor Christus leefde. Er wordt gezegd dat hij veel huizen heeft gebouwd en veel geheimen over de bouw heeft nagelaten. Daarom wordt hij beschouwd als de vader van de bouwers en timmerlieden. Zijn beroemdste uitvinding is de Lo Ban meter, die tot op de dag van vandaag in de bouw in China en Vietnam wordt gebruikt. Zie foto 1. De meter is onderverdeeld in verschillende sectoren, goed en slecht. De lengte van een deur bijvoorbeeld, moet in een goede sector zitten, zodat het huis een goede energie heeft.

De dag van de ceremonie is de 13e juni van de maankalender. De bouwers nemen deze dag altijd vrij en wonen de ceremonie bij in het huis van het hoofd van de groep. Onze buurman is het hoofd van de groep en dit jaar bouwde hij al twee huizen, vandaar dat de ceremonie vrij uitgebreid was.

We hebben van de overburen vijf verschillende gerechten gekregen (foto 2). Met de klok mee vanaf links boven: kleefrijst en rijstkoekjes, loempia's en gebakken kip, rundvleessoep, rijstnoodles, brood, eend-ragourt en che.

Bugi en Ruby zijn erg blij met de botjes

Laatst bewerkt:
iPad app

Gisteren was er een app met Vietnamese recepten voor iPad en iPhone in de aanbieding.

Hopelijk geldt de aanbieding ook vandaag nog (bij het plaatsen van deze post in ieder geval wel).

Status
Niet open voor verdere reacties.