Dit is een voor mobiel geoptimaliseerde pagina die snel laadt. Als je de volledige pagina wilt laden, klik dan hier.

Vietnam

Status
Niet open voor verdere reacties.
Verademing

Het is een verademing om weer eens....
- op het trottoir te lopen zonder dat het volledig vol staat met motorfietsen.
- in een winkel deskundig geholpen te worden en dat zonder wat lui weg te moeten zwiepen die zich tussen jou en de toonbank wringen
- Nederlandse boeken te kunnen kopen
- op een zebra over te steken zonder plat gereden te worden door een kudde motorfietsen
- wat rond te rijden tussen -in het algemeen- goed gestructureerd verkeer
- lekker door de verse sneeuw te kunnen banjeren
- wat betere kwaliteit spullen te kunnen kopen......

Maar helaas ook...
- niet op het terras ontbijten
- je dik aankleden voor je naar buiten gaat
- 's nachts diep onder de dekens moeten duiken i.p.v. half boven het laken kunnen liggen
- geen lekkere warme spieren hebben
- in je T-shirt een ritje op fiets of motor maken
- door de papsneeuw moeten banjeren als je ergens heen moet
- niet relaxed een boek liggen lezen op je terras met een koele dronk onder handbereik....

Tja, "dort wo du nicht bist, dort ist das glück" heb ik ooit geleerd....

Elektrisch fornuis

Soms heeft het onverwachte voordelen om in Vietnam te wonen.

Toen wij gingen verhuizen, hebben we ons elektrisch fornuis meegenomen. Dat begon problemen te geven: de ovenla sluiten deed spontaan de oven aangaan. Een mailtje naar de fabrikant in Holland leverde de vooraf verwachte antwoorden op: “Vanuit onze verantwoordelijkheid met betrekking tot aansprakelijkheid, mogen wij u geen nader technisch advies geven“ en “Helaas beschikken wij niet over een electrisch schema die wij u kunnen toezenden“. Technikolder. En vooral die laatste is een ijzersterke, hoewel ik zeker geloof dat een ervaren monteur storingen in ons fornuis zonder het schema oplost.

Toen ik terugmailde dat ik hem dan zonder meer in de sloot kon gooien kwam het adres van de organisatie in HCM, waar men mij mogelijk verder kon helpen.

Ter vergelijking, dat is als Zuid-Hollander een monteur uit Parijs laten komen. Globaal dezelfde afstand. Op zich niets mis mee, mijn oogarts zit ook in Parijs, ehhh, HCM. Ondanks alles binnen hun beleid een goede service: ze beantwoorden in ieder geval mijn mails.

Minh heeft met HCM gebeld en werd vriendelijk te woord gestaan. De telefoniste zou de vraag doorspelen aan de Technische Dienst. En die belde netjes een paar dagen daarna op. Er zijn toen wat telefoontjes en emails met o.a. een foto van het typeplaatje op en neer gegaan.

Uiteindelijk gaf de man aan dat ze dit niet hier bij ons thuis konden repareren: te ver weg en eigenlijk ook geen monteur die deze oude machine kent. We zouden het fornuis wel naar HCM kunnen brengen, dan wilden ze best kijken of ze het konden repareren. Maar garanties gaf hij niet. Kortom, gezien de huidige economische waarde van het ding niet rendabel.

Wat hij wel wilde doen was het schema en de constructietekeningen mailen. En 5 minuten later zaten ze in mijn mailbox. Na de vakantie maar eens kijken of ik iets kan vinden. Ik heb weinig hoop, en als het ook nog een defect onderdeel is vervliegt ook dat kleine beetje.

Maar die sloot kan altijd nog.

En over de service van deze TD’er waren zowel Minh (na zijn eerste telefoontje iedere keer snel reageren) als ik (met mijn schema) zeer te spreken. Een professional: zoals bekend mijn hoogste lof!

Security

Ik had dit keer op het vliegveld van Nha Trang een echte primeur: bij de security werd ik gefouilleerd en betast door een vrouw. Alleen helaas niet helemaal het soort, waar ik mij graag door laat betasten: echt zo'n militair tiepje. Ook eentje, waarvan je niet weet wat de voor- of de achterkant is.

OK, ik zal me weer gedragen dus verder "geen commentaar".

de snor van dat type zit meestal aan de bovenkant en voorkant.
Dan kan je je toch een beetje orienteren...

A1

Wie de komende tijd in Nha Trang is doet er het beste aan om de A1 vanaf Dien Khanh tot aan de afslag Cam Ranh te mijden. Ze zijn op heel veel plaatsen aan de weg bezig en zeker als het geregend heeft, is het een ongelofelijke bende.

Beheer

Zonder op lange tenen te willen staan: voor zover mij bekend is het in Nederland gebruikelijk dat de man de financiën regelt. In Vietnam is dat de vrouw. Volgens Minh is dat historisch zo gegroeid.

Een paar duizend jaar geleden was de vrouw de baas. Onder invloed van de Chinezen is die rol door de man overgenomen. Maar in tegenstelling tot China is de hoofdrol van de vrouw gebleven. Zij is het hoofd van het huishouden en beheert uit dien hoofde ook het geld.

Daar kunnen voor sommige mannen risico's aan kleven. Een bekende van Minh had al heel snel door dat haar man mogelijk een vriendin had: zijn uitgavenpatroon was duidelijk gestegen.

Doet me denken aan de beginperiode van mijn werk. We kregen ons geld in een loonzakje met het loonstrookje erin. Een van de personen aan ons blok maakte dan altijd heel voorzichtig het nietje open, haalde het loonstrookje eruit (en misschien ook nog wel wat geld), deed het nietje weer voorzichtig door de bestaande gaatjes en vouwde het nietje weer netjes dicht......

Internationaal

Cam Ranh, het vliegveld van Nh Trang, heeft sinds enige tijd een internationale status. En dat was nu ook te zien, ze hebben zo ongeveer alle vrije ruimte in de wachtruimte volgeplempt met stoelen. Ze zijn er klaar voor!

Visum (2)

In FredVN in "Vietnam" vertelde ik van onze meest recente ervaringen op de ambassade in Den Haag. Ik eindigde met "Toen we weggingen zat de wachtruimte stampvol. Vroeg komen loont."

Blijkbaar leest nu iedereen, die naar Vietnam gaat, dit topic. Toen Minh afgelopen woensdag mijn paspoort op ging halen zat vóór 14:00 -de officiële openingstijd- de wachtruimte al helemaal vol en moest ze blijven staan.

Oh, en vergeet vooral niet om bij aankomst een volgnummertje te pakken.

Laatst bewerkt:
Taxi MaiLinh

We hoorden in Ho Chi Minh city dat het taxibedrijf MaiLinh failliet is. Op zich is daar niet zoveel aan verloren: ik heb hier al vaker gewaarschuwd dat ze erg slecht zijn en zelden de kortste route nemen. Maar er zijn een heleboel chauffeurs overgestapt naar VinaSun, de beste maatschappij. Ik hoop niet dat de MaiLinh-chauffeurs hun streken meenemen naar VinaSun.

Gelukkig hebben wij in Nha Trang onze vaste en zeer betrouwbare chauffeur Hoang, die ons zeker weer op Cam Ranh staat op te wachten.

Thuis

De "vakantie" is weer voorbij: we zijn sinds gisterenmiddag weer thuis. De honden zijn nog steeds uitgelaten en wij nog steeds uitgeblust van alle verplichtingen en de reis. Eerst maar wat bijkomen en wat noodzakelijk "achterstallig onderhoud" plegen, dan komt de inspiratie voor nieuwe posts hopelijk daarna vanzelf.

Het blijft dus nog even wat rustig van mijn kant, want....

Laatst bewerkt:
Ziet er uit als een erg zwaar leven... Heb je nog alle spullen kunnen vinden die je mee wilde nemen vanuit Nederland?

De afgelopen maand was zeker zwaar. Soms 3-4 afspraken op een dag. Dus we hebben het wel verdiend.

En ja, vrijwel alles heb ik te pakken kunnen krijgen. Zeker de belangrijke zaken. Alleen een paar minder belangrijke artikelen is niet gelukt.

Laatst bewerkt:
Vietnam Airlines

Tja, ik kom er niet onderuit. Ik zal nu toch wat veren moeten steken, daar waar ik meestal een bezemsteel o.i.d. voor dezelfde plaats in gedachten heb.

Bij de paspoortcontrole mochten we weer eens de praktijk van de wachtrijtheorie ervaren: “alle andere rijen zijn altijd sneller dan die van jou”. Het duurde ditmaal voor ons veel langer dan normaal. Misschien een wat onervaren ambtenaar: normaal gaat het redelijk soepel. Hij was ook mijn paspoort (on)behoorlijk lang aan het bestuderen. Toen we deze hindernis eenmaal gepasseerd waren stonden de koffers al naast de band te wachten.

Vervolgens de binnenlandse vlucht van HCM naar Nha Trang. Onze eerste boeking rond 15:00 was door VA gecancelled en verplaatst naar ca. 13:00. Dat zagen wij niet zitten met een aangegeven aankomsttijd in HCM van 12:15. Dus hadden we de vlucht van ca. 20:00 geboekt.

We bedachten toen dat we misschien konden proberen om toch een vroegere vlucht te nemen. We zijn in een behoorlijk tempo naar de domestic terminal gelopen waar Minh met een dame van het ticketbureau in onderhandeling ging. En die werkte zeer bereidwillig mee.

We hadden geluk. Het bleek dat de vlucht van 13:00 vertraagd was dus waren er mogelijkheden. Ze vulde een formuliertje in dat voorrang gaf bij de rij wachtenden voor de incheckbalie en het inchecken zelf. Ook de baliemedewerker deed zijn best en begeleidde ons daarna naar de security. Ook die werkten mee, dus daarna in hoog tempo naar de (uiteraard laatste) gate. We hadden het iets rustiger aan kunnen doen: we moesten nog een kleine 10 minuten wachten voor we konden boarden.

De baliemedewerker heeft zeker 5 keer zijn excuses gemaakt dat hij geen kans zag om ons plaatsen naast elkaar te bezorgen. Wij waren gewoon dolblij dat we niet uren in de vertrekhal hoefden te bivakkeren.

Al met al waren we zo’n 6 ½ uur eerder thuis. Ik wil alle medewerkers van Vietnam Airlines en de security zeer hartelijk danken voor hun geweldige medewerking. We stellen het enorm op prijs. En ik zal voorlopig geen opmerkingen over VA meer maken.

Het loeder van vorig jaar FredVN in "Vietnam" kan een levensgroot voorbeeld aan haar collega’s nemen.

PS. Ik heb dit gisteravond geschreven terwijl er twee huizen verder een bruiloft aan de gang was met karaoke van de –aan het gejank te horen- al redelijk aangeschoten gasten. Zelfs onze honden hadden hun poten voor de oren.

Mocht deze post dus niet al te best zijn: klachten bij het bruidspaar en hun gasten.

Absoluut! Het loeder zat er ook niet dus die hebben ze misschien n.a.v. de post een baan bij Security gegeven.... (als waakhond).

Laatst bewerkt:
Advertentie 1

Onder, boven, links, rechts(??) en soms ook bovenop de forumtekst, overal zien we advertenties. Een aantal ervan zijn duidelijk “regionaal”. Omdat ik in een andere regio woon is het ter afwisseling misschien wel “aardig” om te zien wat ik hier in Vietnam aan ellende voorgeschoteld krijg. Ik zal er de komende tijd een paar laten zien.

Voor de geïnteresseerde heren: klikken op de link geeft deze site:
Vietnamese Dating & Singles at VietnamCupid.com™

Maandverband

Deze post is voornamelijk voor de dames (neem ik tenminste aan ).

Een onderwerp waar ik weinig van afweet en nog minder vanaf wil weten, maar waar ik net als bijna alle mannen noodgedwongen toch mee te maken heb.

Ik kreeg een vraag van iemand, wiens dochter momenteel met rugzak door Vietnam zwerft. Haar dochter had geschreven dat ze het maandverband schreeuwend duur vond, ook naar onze normen.

“Hoe doen de Vietnamese vrouwen het iedere maand? Ik lees op internet dat meisjes thuis blijven van school omdat er een tekort aan maandverband is. Is er een creatieve oplossing waar heel vrouwelijk Vietnam naar tevredenheid mee leeft?

Ik hoor graag of ik haar een leuk advies kan geven i.p.v. een baal Hemamaandverband aan haar vriendje mee te geven die binnenkort naar V. gaat.”

Mijn eerste gedachte.
Ik zie het al helemaal voor me als het vriendje met die baal bij de douane komt. “Wilt u die rugzak even openmaken?” Levenslang trauma.

Het antwoord van Minh.
Dat meisjes thuis blijven van school omdat er een tekort aan maandverband is weet ik niet. Wel dat het maandverband hier van mindere kwaliteit is dan in Holland. Als de kwaliteit wat beter is, is het in verhouding met Nederland vrij duur. 1 goed maandverbandje kost hier VND 4.500 of € 0.17. Deze zijn dikker en slechter dan Always. Het Hema merk heb ik nog niet geprobeerd. Ik heb het maandverband wel elk jaar uit Holland meegenomen.

Op de foto van boven naar beneden:
- Always uit Holland
- Een goedkope en slechte Vietnamese kwaliteit
- De hierbovengenoemde “goede” Vietnamese kwaliteit.

Advies voor de dames, die hier langer willen blijven: meenemen uit Holland of je behelpen.

Leuk om je verhalen te lezen! Ben ook een keer in Vietnam op vakantie geweest, maar niet met de motor. Das toch wel even andere koek!

Advertentie 2

Sorry dames. De advertentie geeft een heel andere indruk. Als je er op klikt kom je niet op een internationale mannensite, maar een site met Vietnamese vrouwen. Dus voor de mannen: http://www.vietnam-pv.com/index.php?Sprache=1&gclid=CNOEv-ehlcMCFVEJvAodybUALQ

Kunnen er op termijn wat meer mannen dit topic vullen met hun Vietnamese ervaringen (die over het land uiteraard).

@Hansnah
Welkom. En mocht je aanvullingen uit eigen ervaring hebben.....

Hmm, vind dat je al over veel onderwerpen geschreven hebt hier Misschien dat ik toch nog iets kan toevoegen dat me opviel tijdens mijn bezoek: Veel auto's in Vietnam zijn zeer luxe. Dat had ik vooraf niet verwacht. Wanneer ik dan bijvoorbeeld een luxe auto over straat zag rijden en daarnaast vrolijk een brommertje met 5 kinderen achterop, moest ik toch wel even achter mijn oren krabben. Dan vroeg ik me vaak toch af wat voor rijkelui zich in die auto's begaven. Maarja, er is in dat land natuurlijk een enorme kloof tussen rijk en arm. Ongelofelijk!

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.