Elektrisch fornuis
Soms heeft het onverwachte voordelen om in Vietnam te wonen.
Toen wij gingen verhuizen, hebben we ons elektrisch fornuis meegenomen. Dat begon problemen te geven: de ovenla sluiten deed spontaan de oven aangaan. Een mailtje naar de fabrikant in Holland leverde de vooraf verwachte antwoorden op: “Vanuit onze verantwoordelijkheid met betrekking tot aansprakelijkheid, mogen wij u geen nader technisch advies geven“ en “Helaas beschikken wij niet over een electrisch schema die wij u kunnen toezenden“. Technikolder. En vooral die laatste is een ijzersterke, hoewel ik zeker geloof dat een ervaren monteur storingen in ons fornuis zonder het schema oplost.
Toen ik terugmailde dat ik hem dan zonder meer in de sloot kon gooien kwam het adres van de organisatie in HCM, waar men mij mogelijk verder kon helpen.
Ter vergelijking, dat is als Zuid-Hollander een monteur uit Parijs laten komen. Globaal dezelfde afstand. Op zich niets mis mee, mijn oogarts zit ook in Parijs, ehhh, HCM. Ondanks alles binnen hun beleid een goede service: ze beantwoorden in ieder geval mijn mails.
Minh heeft met HCM gebeld en werd vriendelijk te woord gestaan. De telefoniste zou de vraag doorspelen aan de Technische Dienst. En die belde netjes een paar dagen daarna op. Er zijn toen wat telefoontjes en emails met o.a. een foto van het typeplaatje op en neer gegaan.
Uiteindelijk gaf de man aan dat ze dit niet hier bij ons thuis konden repareren: te ver weg en eigenlijk ook geen monteur die deze oude machine kent. We zouden het fornuis wel naar HCM kunnen brengen, dan wilden ze best kijken of ze het konden repareren. Maar garanties gaf hij niet. Kortom, gezien de huidige economische waarde van het ding niet rendabel.
Wat hij wel wilde doen was het schema en de constructietekeningen mailen.
En 5 minuten later zaten ze in mijn mailbox. Na de vakantie maar eens kijken of ik iets kan vinden. Ik heb weinig hoop, en als het ook nog een defect onderdeel is vervliegt ook dat kleine beetje.
Maar die sloot kan altijd nog.
En over de service van deze TD’er waren zowel Minh (na zijn eerste telefoontje iedere keer snel reageren) als ik (met mijn schema) zeer te spreken. Een professional: zoals bekend mijn hoogste lof!