Vietnam

Status
Niet open voor verdere reacties.
Pakketje

Ondanks alle (gerechtvaardigde) twijfels over de bezorging hier in Vietnam heb ik toch maar een PC-scope in Engeland besteld. Er was één zaak in Vietnam (in Hanoi), die dezelfde misschien ook kon leveren maar dan kwam ik op bijna het dubbele van wat ik nu kwijt ben. De service bij de verkoper Pico Technology was perfect. Ook alles bij UPS ging goed totdat het pakje in Ho Chi Minh was gearriveerd. Toen was het geplande aflevertijdstip van “woensdag eind van de dag” verdwenen en stond er ineens op de tracking site: “This delivery address is in a remote area where deliveries are not made daily”. :(

Het adres is Minh’s broer in Nha Trang, de grootste badplaats van Vietnam. Dus alle projectontwikkelaars zijn nu pissig dat hun mooie ontwikkelgebied tot “remote area” is verklaard. :P

Het laatste deel van het traject is per post gegaan. Dus wie schetst mijn verbazing toen Minh’s broer eind van de woensdagmiddag (=gisteren) opbelde dat het pakketje was gearriveerd. Of wel exact volgens planning! *O*

Ik moet mijn eerdere mening over de Vietnamese PTT toch gaan herzien. Hoewel, bij navraag bij Minh bleek het (uiteraard) weer iets genuanceerder te liggen. Mijn pakketje is met express-mail verstuurd. Hierbij moet voor ontvangst worden getekend en is over het algemeen redelijk betrouwbaar. De gewone post daarentegen........

Het was alleen balen dat er VND 359.000 aan invoerrechten voor moest worden betaald. Erich heeft daar trouwens wisselende ervaringen mee. Er is bij hem in ieder geval geen enkele lijn in te ontdekken.

Niettemin alles bij elkaar een positieve ervaring en voor herhaling vatbaar.

We hebben het pakketje vanmorgen in Nha Trang opgehaald, dus vandaar deze wat late bijdrage. Vanavond kijken of het werkt.

Laatst bewerkt:
Euuuhhh, wat is een PC-scoop? Als ik er naar google dan krijg ik allemaal vrouwen in badpak. :P

Ik dacht dat vrouwen in badpak een grapje was omdat ik geen enkele link tussen een PC-scoop en vrouwen zie. Maar het klopt, bij googlen zie je meer vrouwen dan pc-oscilloscopen. Beter googlen op pc-scope , dan krijg je het juiste.

Een oscilloscoop dient om signalen zichtbaar te maken. En bij een pc-scope wordt een pc als monitor gebruikt en heb je alleen een heel klein kastje voor het omzetten van signalen naar een USB-poort. Zie PC Oscilloscope, Data Logger & RF Products | Pico Technology

Laatst bewerkt:
Vietnam Airlines

Wie binnenlandse vluchten bij Vietnam Airlines boekt dient met een aantal mogelijke complicaties rekening te houden.

Overboeken
Hoe vroeger je een vlucht boekt, des te groter de kans dat de vlucht wordt overgeboekt naar een ander tijdstip. Wij boekten via internet een retourvlucht van Nha Trang naar HCM. Kort daarna kreeg Minh een SMS dat de gekozen heenvlucht van 19:00 verplaatst was naar 13:00. Toen ze per email de bevestiging kreeg zag ze dat de terugvlucht van 18:00 naar 13:00 was verplaatst. Dit is niet mogelijk i.v.m. onze afspraken. Na klagen van Minh is de terugvlucht onder excuses op 19:40 gezet, de eerste vlucht na de oorspronkelijke vervallen van 18:00.

Dit gebeurt bij zo ongeveer elke boeking van ons. Wat men blijkbaar doet is vluchten op deze manier volboeken. Als een reisagent in één keer met 30 boekingen komt zal het denkelijk niet gebeuren, maar nu bij 2 tickets voor over een paar maanden wordt er geschoven.

Minh heeft het idee dat dit ook kan gebeuren als je je ticket hier in Vietnam bij een klein reisbureautje koopt. Iets wat veel toeristen hier doen.

Vertraging
Er zijn ook regelmatig vertragingen. Als je bv. vanuit Nha Trang naar HCM vliegt en het vliegtuig vanuit HCM is te laat, dan werkt dat gewoon door. Voor mijn gevoel geldt dit voor meer dan de helft van de vluchten die ik heb meegemaakt.

Aansluiting
Bovenstaand wordt met name belangrijk als je bv. een aansluitende internationale vlucht hebt. Wie denkt “ik vertrek om 16:00 uit Nha Trang, kom om 17:00 in HCM aan, klein kwartiertje lopen tussen domestic en international, dus ik heb bijna 2 uur om in te checken voor mijn vlucht van 19:00” kan dus zeer bedrogen uitkomen.

Neem dus waar nodig een ruime tijd tussen de binnenlandse vlucht en een volgende afspraak. Tenzij je stressen leuk vindt....

Ik dacht dat vrouwen in badpak een grapje was omdat ik geen enkele link tussen een PC-scoop en vrouwen zie. Maar het klopt, bij googlen zie je meer vrouwen dan pc-oscilloscopen. Beter googlen op pc-scope , dan krijg je het juiste.

Een oscilloscoop dient om signalen zichtbaar te maken. En bij een pc-scope wordt een pc als monitor gebruikt en heb je alleen een heel klein kastje voor het omzetten van signalen naar een USB-poort. Zie PC Oscilloscope, Data Logger & RF Products | Pico Technology

Een oscilloscoop ken ik wel. Ik dacht dat dit weer iets heeeeel anders was. Toch eens uitvinden wat PC-scoop nou met badpakken te maken heeft. :P

PC-scoop

Het irriteert me altijd als er andere dingen gebeuren dan ik verwacht. Zo rekende ik absoluut niet op badpakken toen ik de gang van zaken bij mijn pc-scope beschreef. Maar de typo “scoop” i.p.v. “scope” leverde dus verrassende resultaten op.

@Magnamaniac & Jurgendb. Helaas, maar :N geen badpakkenmerk.

Maar wat dan wel? :?

PC.
Dit was snel gevonden. 1-PC = one piece, dus uit 1 stuk.

Scoop.
Dat bleek een stuk lastiger. Vertalen leverde het volgende op:
bijeenschrapen; de loef afsteken; emmer; haal; hoosvat; hozen; kaasboor; lepel; primeur; schep; scheppen; schop; scoop; spatel; uithollen; uithozen; uitscheppen; vangst; voor zijn.

Tja, dat scoorde niet echt (of je moet sommige vertalingen wel heel vrij interpreteren).

Vervolgens bij de foto’s gekeken. Daar vond ik o.a. Scoop neckline, Scoop tonga back....

Zoeken op “scoop neck” leverde volgende omschrijving op in Wikipedia:
A scoop neck shirt is one in which the scoop-shape neckline is dropped significantly below normal limits. Some scoop neck shirts, when worn by women, are cut low enough to display significant amounts of cleavage.

Ofwel kort van stof en diep van inzicht. :+

Maar uiteindelijk dus toch gevonden!

OK. Morgen weer over Vietnam.

School (1)

Eén van de scholen in de omgeving. De foto is op zondag genomen, dus alle leerlingen zijn vrij. Nu hoef ik hier (nog?) niet bang te zijn om gemolesteerd te worden als ik de buurt van een school foto’s neem. Toch blijf ik maar voorzichtig.

full

full

Platteland 13

Deze rookwolken zie je op dit moment veel: ze verbranden de restanten op de rijstvelden en gebruiken dat als een soort van mest.

full

full

300 motorbikes burnt down, how about my compensation?

Onderstaand artikel stond in een nieuwsbrief van een verzekeringsmaatschappij, waar ik al eerder uit citeerde.

full

(Saigoneer.com) A fire roared through a District 8 parking lot on Saturday afternoon destroying hundreds of motorbikes, leaving a scene that resembled a warzone with hundreds of burnt out bike frames littering the scene.

According to Tuoi Tre, after detecting smoke at the parking lot on Cao Lo Street, local residents rushed to put out the fire using buckets of water and fire extinguishers. However, by the time the fire was brought under control by 40 firefighters and 7 fire trucks an hour later, nearly 300 motorbikes had been burnt to a crisp at an estimated loss of VND2 billion.
Initial investigations identified a neighboring landfill as the starting point of the fire where it quickly spread, engulfing 600m2 out of total 1,800m2 of the parking lot.

Fortunately, no injuries were reported in the inferno.

TIP: the more likely is the management will deny any responsibility and tell owners they should have purchased motorbike insurance covering for their loss. They may point at the security company who will say they are not in charge of fire management. The management, if a city or state-owned company can say anything with the protection of the city/government. Most of all protagonist will have not purchased insurance, hence receive nothing.
To get refund for your burnt motorbike you can only rely on the voluntary motorbike insurance you have bought.

Bron: http://www.riskinvietnam.com/2014/04/07/300-motorbikes-burn-compensation/

Uiteraard is de bron wat bevooroordeeld. Maar dan nog. Ik neem aan dat in NL de eigenaar van de parkeergarage verantwoordelijk is en de schade vergoedt. Hier lijkt het er toch iets anders aan toe te gaan. Waarom verbaast mij dit eigenlijk niet?

Medisch

En nog een aanvulling op FredVN in "Vietnam": het volledige adres van de Chinese dokter in Nha Trang.

Te Sanh Duong
76 Ngo Gia Tu Street
Phuoc Tien Ward
Nha Trang City
Khanh Hoa Province
Tel (84-58) 351 0754

Ik was kort geleden nog even bij hem en heb o.a. de vraag gesteld welk ziekenhuis of kliniek het beste is in Nha Trang. Zijn antwoord was: “Tam Tri hospital” (zie FredVN in "Vietnam" ). Maar hij gaf onmiddelijk daarbij aan dat ook in deze kliniek sprake is van een beperkte medische kennis bij de dokters. Datzelfde geldt volgens hem voor het FV-hospital in Ho Chi Minh city. Hij verduidelijkte zijn verhaal met voor beide ziekenhuizen enkele treffende voorbeelden uit zijn familie- en kennissenkring van ronduit slecht en zowel medisch als ethisch onverantwoord handelen.

Dat is zeker iets wat je je moet realiseren als je hier voor langere tijd wil gaan wonen. Ook is het verstandig om ruim tijd te besteden aan het zoeken naar een goede zorgverzekering. Het kan lonend zijn.

Verder gaf hij de raad niet elke diagnose voor zoete koek te slikken. Verdiep je wat in anatomie, fysiologie, ziekteleer en je eigen lichaam. Stel vragen als je twijfelt. Geen of onvoldoende antwoord? Door blijven drammen of een andere arts zoeken. Een handelwijze als van mijn eerste tandarts zal ik ook zeker niet meer accepteren. Vraag zonodig een second opinion bij een ander ziekenhuis.

Zie ook FredVN in "Vietnam" en
FredVN in "Vietnam"

Onderstaande plaat uit een ander MF-topic vond ik wel toepasselijk.

full

Internet

We hebben al weer ruim een week slecht tot geen internet. Maandagavond lag het internet er rond 17:30 uit en toen ik rond 23:00 naar bed ging was het nog niet terug. Voor de rest veel korte onderbrekingen.

Gisterenmiddag hebben de monteurs een stuk internetkabel buiten vervangen. Volgens hen is de afgelopen tijd het gehele stuk tot aan ons huis vervangen en zou nu dus goed moeten zijn. Wel gaven ze aan dat er ook aan een aantal hoofdleidingen wordt gewerkt. De storing van maandagavond was in een hoofdleiding door de storm. Zelf denk ik dat het na 17:00 uur was en dat de betreffende monteurs het dus rustig tot de volgende morgen hebben laten liggen.

De monteurs hebben aangegeven dat de werkzaamheden tot ca. 10 oktober zullen duren. Tot die tijd kan ik dus regelmatig voor korte of langere tijd niet bereikbaar zijn.

Sommige delen van Vietnam hebben inmiddels een glasvezelverbinding. Minh heeft hierover een paar weken gelden contact gehad met een wat hogere functionaris op het postkantoor. De man heeft wat zaken onderzocht. Het resultaat was dat het niet mogelijk is om “alleen mij” hier in de buurt een aansluiting te geven, zelfs niet met enige “ontwikkelingshulp”. Dit omdat men niet één kabel kan trekken maar voor de stevigheid zijn dat er meteen een stuk of 100 bij elkaar. Volgens hem staat onze omgeving voor medio 2015 op de planning. Laten we hopen dat deze planning beter klopt dan die van de waterleiding: eind 2012 klaar volgens planning, op dit moment zelfs geen voorbereidingen. Hij krijgt tot juni volgend jaar het voordeel van de twijfel. Dit mede omdat hij ook zei, dat hij door zou geven dat men onze kabel goed moest controleren en waar nodig vervangen. Dus het vervangen van gisteren zou misschien mogelijk wel eens....

Ik hoop dat ik met al deze ellende nog wel mijn dagelijkse post kan plaatsen, hoewel de inspiratie weer bijna op is, denkelijk nog een week.

Hé, kan ik het internet de schuld geven. :+

Internet

We hebben al weer ruim een week slecht tot geen internet. Maandagavond lag het internet er rond 17:30 uit en toen ik rond 23:00 naar bed ging was het nog niet terug. Voor de rest veel korte onderbrekingen.

Gisterenmiddag hebben de monteurs een stuk internetkabel buiten vervangen. Volgens hen is de afgelopen tijd het gehele stuk tot aan ons huis vervangen en zou nu dus goed moeten zijn. Wel gaven ze aan dat er ook aan een aantal hoofdleidingen wordt gewerkt. De storing van maandagavond was in een hoofdleiding door de storm. Zelf denk ik dat het na 17:00 uur was en dat de betreffende monteurs het dus rustig tot de volgende morgen hebben laten liggen.

De monteurs hebben aangegeven dat de werkzaamheden tot ca. 10 oktober zullen duren. Tot die tijd kan ik dus regelmatig voor korte of langere tijd niet bereikbaar zijn.

Sommige delen van Vietnam hebben inmiddels een glasvezelverbinding. Minh heeft hierover een paar weken gelden contact gehad met een wat hogere functionaris op het postkantoor. De man heeft wat zaken onderzocht. Het resultaat was dat het niet mogelijk is om “alleen mij” hier in de buurt een aansluiting te geven, zelfs niet met enige “ontwikkelingshulp”. Dit omdat men niet één kabel kan trekken maar voor de stevigheid zijn dat er meteen een stuk of 100 bij elkaar. Volgens hem staat onze omgeving voor medio 2015 op de planning. Laten we hopen dat deze planning beter klopt dan die van de waterleiding: eind 2012 klaar volgens planning, op dit moment zelfs geen voorbereidingen. Hij krijgt tot juni volgend jaar het voordeel van de twijfel. Dit mede omdat hij ook zei, dat hij door zou geven dat men onze kabel goed moest controleren en waar nodig vervangen. Dus het vervangen van gisteren zou misschien mogelijk wel eens....

Ik hoop dat ik met al deze ellende nog wel mijn dagelijkse post kan plaatsen, hoewel de inspiratie weer bijna op is, denkelijk nog een week.

Hé, kan ik het internet de schuld geven. :+
Ik heb hier bijna het idee om te gaan verhuizen omdat ik geen glasvezel heb! Als jij het in Vietnam nog eerder dan ik heb (en ik gun het je van harte!) dan ga ik daarmee toch eens wat mensen om hun oren slaan. :P (burger initiatief heeft het niet gehaald, iets met bible belt ofzo... Hoewel ze het in Hardinxveld-Giessendam wel hebben :( )

Internet 2

Minh kreeg van de monteurs de indruk dat de slechte internetverbinding een Vietnamees probleem was. Ergens een hoofdkabel, die ons lokale netwerkje hier in the middle of nowhere verbindt met de grote (boze?) buitenwereld. Op die aanname was ook mijn opmerking gebaseerd over het “laten liggen van de storing”.

Ze is gisteravond aan het googlen geweest en vond via een Vietnamese website deze Engelstalige: http://www.amchamvietnam.com/30445757/damaged-undersea-cable-interrupts-internet-service-again/

Het blijkt dat de problemen in een onderzeese kabel bij Hong Kong zitten. De reparatie start 29/9 en zal naar verwachting een week duren. Dat betekent dat niet alleen Vietnam, maar een groot aantal landen in ZO-Azië nog een week problemen hebben met internationale verbindingen. Gewoon hier binnen Vietnam moet het goed gaan. Zie ook het kaartje op de website.

Dit verklaart ook dat ik de afgelopen week regelmatig letterlijk uren deed over het downloaden van iets, dat niet eens zo groot was, terwijl een app om de internetsnelheid te testen, de normale snelheid van rond de 5 Mbps aangaf. Logisch, die testte tot aan een server in Hanoi, terwijl de download uit NL kwam.

OK, nog een weekje vloeken dus. |(

Laatst bewerkt:
Ik heb hier bijna het idee om te gaan verhuizen omdat ik geen glasvezel heb! Als jij het in Vietnam nog eerder dan ik heb (en ik gun het je van harte!) dan ga ik daarmee toch eens wat mensen om hun oren slaan. :P (burger initiatief heeft het niet gehaald, iets met bible belt ofzo... Hoewel ze het in Hardinxveld-Giessendam wel hebben :( )

Ik zal eens kijken of ik nog iets meer hierover kan achterhalen. Ik mag per slot van rekening graag iets aan ontwikkelingshulp doen. O-)

Maar of de situatie in een voornamelijk boeddhistisch land jou zal helpen in jouw woonomgeving, hmm, ik heb mijn twijfels. Morgen klein beetje hulp. :+

Internet (3)

Naar aanleiding van je opmerking is Minh wat aan het googlen geweest. Dit is haar verhaal.

Vietnam is developing the fiber internet network. Three major telecommunication companies (VNPT, FPT and Viettel) are competing to develop their service in this area throughout Vietnam. Promotion programs are offered in all cities, next year they are expecting to reach towns and villages in the countryside. Original plan is to provide fiber internet to the whole country at the end of 2015.

Tja, een democratie heeft niet altijd voordelen…. O-)

Succes met de protest-acties (en verhuizen naar Vietnam blijft natuurlijk altijd een mogelijkheid... :+ )

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan