Vietnam

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik leef hier ook op een roze wolk: FredVN in "Vietnam" en FredVN in "Vietnam" O-)

|(
Het was me absoluut niet opgevallen, maar ik heb ook vrij slechte ogen en ben behoorlijk kleurenblind. Maar naar boven scrollend zie ik toch wel verschillen. Ook is aan de bovenkant een wat donkere rand te zien.

De camera geeft regelmatig problemen en ik moet hem (haar?) soms met wat tikken en schudden tot de orde roepen. Voor o.a. FredVN in "Vietnam" moest ik zelfs terug om de foto's opnieuw te maken.

Er staat al een nieuwe platte camera op de wensenlijst: deze is uit mijn onderwaterhuis, de 3e via MP, dus vandaar mogelijk de problemen. Toch maar eens op korte termijn hiervoor naar Nha Trang rijden.

Er zullen denkelijk de komende dagen nog een paar uit dezelfde serie geplaatst worden. :N

Begraafplaatsen

Op het platteland zie je die vaak al vanaf de weg, met name de grote algemene begraafplaatsen (foto 1-3). Ook zie je regelmatig één graf of slechts een paar bij elkaar in het landschap. Dat is dan vaak een grote familie, die hun graf/graven op het eigen land hebben. Het zijn vrijwel altijd oudere graven (foto 4-5).

Hoe het tegenwoordig gaat is wat moeilijk te omschrijven. Op eigen land begraven gebeurt niet zo vaak meer. Er staat overigens niet in de wet dat het niet mag. Er staat trouwens ook niet dat het wel mag. Het gevolg.

Mensen proberen het soms toch om familieleden op deze manier te begraven. Meestal klagen de buren dan bij de People Committee. Deze gaat dan controleren en zegt vrijwel altijd dat het graf daar weg moet. De mensen kunnen dan zeggen dat er niet in de wet staat dat het niet mag. Het antwoord is dan altijd dat er ook niet staat dat het wel mag en dat prevaleert.

Tja.....

full

full

full

full

full

Kolomboormachine

Omdat deze post over gereedschappen gaat is hij ook als eerste in het gereedschappen-topic geplaatst. Maar omdat er duidelijk “Vietnamese trekjes” in zitten (kwaliteit van het machien en de wijze van “reparatie” post ik hem ook maar hier.

Zaterdag 6 september 2014
Ik heb een Einhell kolomboormachine van de bouwmarkt. Inmiddels zit er een behoorlijke voor-achterwaartse speling in de boorkop. Beter gezegd in de bus die uit de machine komt. Het gat komt dus bijna nooit op de plaats die ik aangeef. Zelfs het markeren van de boorplaats met een centerpons o.i.d. helpt niet.

Ik ben dus op zoek naar een andere. Hier in Nha Trang heb ik tot op heden alleen vergelijkbare machines gevonden. Schiet ik dus weinig mee op. Ik denk dat ik toch een keer naar HCM zal moeten om rond te kijken. Maar om het vliegtuig te pakken alleen voor een boormachine....

Vraag. Zijn er mogelijkheden om de oude machine tijdelijk wat te verbeteren? Ik ben al uitgebreid bezig geweest met een stelboutje aan de zijkant maar dat heeft weinig geholpen. Ik heb hem ook nog niet uit elkaar gehaald omdat dat zinloos is als je toch niet weet of je het kan verbeteren.

Heeft iemand hints?

Maandag 8 september 2014
Omdat er geen reacties zijn gekomen heb ik maar aangenomen dat er geen mogelijkheden zijn. Dan maar uit elkaar halen.

Aan de as, die naar boven gaat, zit onderaan de boorkop. Aan de bovenkant is de as vierkant en gaat in een lager waar ook de aandrijfpoelie op zit. Dit paste “vrij ruim”. Omdat de as tijdens het boren op en neer beweegt was het lastig om met eenvoudige middelen die speling weg te werken.

Dan maar op zijn Vietnamees. Ik heb een paar tikjes op de as gegeven zodat hij nu een heel klein beetje krom is. En yes: speling onderaan bij de boorkop weg.

Het werkt nu allemaal wat stroever en de boorkop gaat niet uit zichzelf meer omhoog, ondanks uitgebreid afstellen van de veer. Maar de gaten komen weer op de gewenste plaats. Bovendien heb ik nu gewoon ruim de tijd om iets beters te zoeken.

Kolomboormachine

Omdat deze post over gereedschappen gaat is hij ook als eerste in het gereedschappen-topic geplaatst. Maar omdat er duidelijk “Vietnamese trekjes” in zitten (kwaliteit van het machien en de wijze van “reparatie” post ik hem ook maar hier.

Zaterdag 6 september 2014
Ik heb een Einhell kolomboormachine van de bouwmarkt. Inmiddels zit er een behoorlijke voor-achterwaartse speling in de boorkop. Beter gezegd in de bus die uit de machine komt. Het gat komt dus bijna nooit op de plaats die ik aangeef. Zelfs het markeren van de boorplaats met een centerpons o.i.d. helpt niet.

Ik ben dus op zoek naar een andere. Hier in Nha Trang heb ik tot op heden alleen vergelijkbare machines gevonden. Schiet ik dus weinig mee op. Ik denk dat ik toch een keer naar HCM zal moeten om rond te kijken. Maar om het vliegtuig te pakken alleen voor een boormachine....

Vraag. Zijn er mogelijkheden om de oude machine tijdelijk wat te verbeteren? Ik ben al uitgebreid bezig geweest met een stelboutje aan de zijkant maar dat heeft weinig geholpen. Ik heb hem ook nog niet uit elkaar gehaald omdat dat zinloos is als je toch niet weet of je het kan verbeteren.

Heeft iemand hints?

Maandag 8 september 2014
Omdat er geen reacties zijn gekomen heb ik maar aangenomen dat er geen mogelijkheden zijn. Dan maar uit elkaar halen.

Aan de as, die naar boven gaat, zit onderaan de boorkop. Aan de bovenkant is de as vierkant en gaat in een lager waar ook de aandrijfpoelie op zit. Dit paste “vrij ruim”. Omdat de as tijdens het boren op en neer beweegt was het lastig om met eenvoudige middelen die speling weg te werken.

Dan maar op zijn Vietnamees. Ik heb een paar tikjes op de as gegeven zodat hij nu een heel klein beetje krom is. En yes: speling onderaan bij de boorkop weg.

Het werkt nu allemaal wat stroever en de boorkop gaat niet uit zichzelf meer omhoog, ondanks uitgebreid afstellen van de veer. Maar de gaten komen weer op de gewenste plaats. Bovendien heb ik nu gewoon ruim de tijd om iets beters te zoeken.
Wat hebben wij het hier toch makkelijk. Je pleurt je oude machine weg en je besteld bij de Gamma/Praxis/Hubo/Karwei/noemmaarwat een nieuwe en ze komen hem thuisbrengen. Zelfs op zondag tegenwoordig.
Ik heb zelf nog ergens een standaard waarin je een normale boormachine kan klemmen en er zo een kolomboor van kan maken. Ik weet niet of dit voor jou een optie is??

Wat hebben wij het hier toch makkelijk. Je pleurt je oude machine weg en je besteld bij de Gamma/Praxis/Hubo/Karwei/noemmaarwat een nieuwe en ze komen hem thuisbrengen. Zelfs op zondag tegenwoordig.
Ik heb zelf nog ergens een standaard waarin je een normale boormachine kan klemmen en er zo een kolomboor van kan maken. Ik weet niet of dit voor jou een optie is??
En dan moet je niet gek kijken als blijkt dat die nieuwe in Vietnam gemaakt is _O-

Even serieus: ik heb wat motorkleding van Hein Gericke die in Vietnam gemaakt is en dat is prima spul. Het kan dus wel.

En dan moet je niet gek kijken als blijkt dat die nieuwe in Vietnam gemaakt is _O-

Even serieus: ik heb wat motorkleding van Hein Gericke die in Vietnam gemaakt is en dat is prima spul. Het kan dus wel.
Het zou me niets verbazen idd..

@Jurgendb.
Bedankt voor het aanbod maar het is niet nodig. Een kolomboormachine is nu net één van de dingen die moeiteloos hier te koop is. Alleen, dat is over het algemeen dezelfde gammele kwaliteit als ik heb. Ik wil kwalitatief wat beters en die ben ik in Nha Trang nog niet tegengekomen. Maar er staat nog een wandeling door de gereedschappenwijk op de planning. En anders toch maar een paar dagen naar HCM.

@Jack66.
Ik heb ooit een pak in HCM laten maken dat uitstekend paste. Dus ja, het kan zeker.

Platteland (9)

En..... het Vietnamese platteland (met nog steeds roze wolkjes). De derde foto is de zaak, die de kruiwagen niet wilde brengen. FredVN in "Vietnam" Wegblijven dus. :+ De vierde foto is een kleine winkel, zoals je die hier heel veel ziet. Ze verkopen meestal allerlei eerste levensbehoeften.

full

full

full

full

Laatst bewerkt:
Is het een overblijfsel van de franse overheersing dat ze in Vietnam (en en paar omringende landen) het romeinse alfabet gebruiken?

@jaap43
Minh heeft een stukje van de Engelse Wikipedia genomen en e.e.a. wat aangepast. Hier de (soms wat vrije) vertaling.

Tot het begin van de 20e eeuw werden de overheids- en wetenschappelijke documenten in Vietnam geschreven in klassiek Chinees (genaamd "Chu nho"- "confucianistische schrift," of "Chu Han"- "Chinese schrift"), met behulp van Chinese karakters met Vietnamese aanpassing van de Midden-Chinese uitspraak.

Tegelijkertijd werden populaire romans en poëzie in het Vietnamees in de "Chu Nom" schrift geschreven, dat Chinese karakters gebruikt voor de Chinees-Vietnamese woordenschat en een aangepaste set van tekens voor de inheemse woordenschat.

De twee werden naast elkaar gebruikt, totdat het Latijnse alfabet "Quốc Ngu" schrift langzamerhand het geschreven medium werd van zowel de overheid als de populaire literatuur.

Het Vietnamese schrift is een collectief werk van vele Europese jezuïeten, waarin Alexandre de Rhodes de belangrijkste was om het schrift te voltooien. Hij gebruikt het Latijnse alfabet en de tonen om Vietnamese worden uit te spreken.

Bron: History of writing in Vietnam - Wikipedia

Vandaag weer een hartverzakking gekregen bij de Vietnamese ambassade. Ging er van uit dat ik 90 euro voor mijn visum moest betalen... We gaan dit keer langer dus is de multiple entry visum 122 euro en drie maanden geldig.

Toch maar aan trouwen gaan denken, dan kost het 50 euro en is hij heel je paspoort geldig!

Vuilstortplaats

Dit is een andere vuilstortplaats. Vroeger stonden er een paar muurtjes, waar je het afval tussen kon zetten. Die zijn al lang geleden verdwenen en waarschijnlijk tot tuinpad o.i.d. gepromoveerd. Meestal liggen de zakken een behoorlijk eind op de weg. Het stinkt er in ieder geval altijd behoorlijk.

full

full

full

Vuilstortplaats

Dit is een andere vuilstortplaats. Vroeger stonden er een paar muurtjes, waar je het afval tussen kon zetten. Die zijn al lang geleden verdwenen en waarschijnlijk tot tuinpad o.i.d. gepromoveerd. Meestal liggen de zakken een behoorlijk eind op de weg. Het stinkt er in ieder geval altijd behoorlijk.

full

full

full
@Jurgendb.
Jazeker, wij zijn een schoon volkje....

:? :? :? :+

Ok, verkeerde timing. Bijkomend probleem is, dat dit in feite de stortplaats is waar wij ons vuil deponeren. Tja........ Ehhhh..... Smeerlappen die VIETNAMEZEN. O-)

War monument

Vroeger stond op de boulevard van Nha Trang een oorlogsmonument. De foto is van internet.

full

Dat is sinds een aantal jaren verdwenen en vervangen door onderstaand .... ehhh.... gebouw. Ik zal mijn mening voor me houden. Hoewel, als ik zie wat projectontwikkelaars op dit moment aan de boulevard laten verrijzen (lees “aan spuuglelijke pompeuze rotzooi neerplempen”) dan valt het eigenlijk nog wel mee.

full

Ok, ok, ik geef toe, smaken verschillen.....

Omdat ik er verder niets over kon vinden heb ik een mail gestuurd naar een soort tourist office in Nha Trang en kreeg het volgende antwoord van Ms Lien Nguyen:
The War Monument is rebuilt to Tram Huong Tower (looks like you see). And the War Monument is moved to Cam Ranh city, Khanh Hoa (far from Nha Trang 40 kilomettres)

Met deze informatie kon ik verder zoeken en vond:
The Tram Huong (aloe wood) Tower on Nha Trang beach finally opened December 22, 2008 after four years of drawn-out construction during which time the local administration palmed it off to a private company.

The tower, originally meant to look like a flower when its construction began in 2004, now looks like an aloe-wood core surrounded by petals.
The government began its construction at an estimated VND11 billion, hoping to make it a symbol of the city. But, after spending nearly VND6 billion, it called a halt in October 2005 when many people described the structure as weird-looking and inappropriate for Nha Trang beach.
This year Vinpearl took over its construction and handed it back to be managed by the Khanh Hoa Province Tourism Company.
It will be used to display pictures and other items to market the province’s image.
Bron: http://www.talkvietnam.com/2008/12/nha-trang-beach-tower-finished-at-last/

Googlen op “Cam Ranh city War monument” heeft verder geen gelijkende foto’s opgeleverd. Misschien een goede bestemming voor een dagtripje op de motor. Moet het wel eerst wat beter weer worden.

Milieu

Nog zo’n woord dat nooit in het Vietnamees is vertaald. In NL staat bv. in de wet dat je je eigen afval niet mag verbranden. Of dat in VN ook zo is weet ik niet. In de steden kun je het in een plastic tasje buiten zetten en wordt het op vaste dagen opgehaald.

Op het platteland hebben we die service niet en zijn er een aantal opties.
- Het vuil wordt ergens in de berm gegooid. Komt veel voor: bij ons liggen ook regelmatig plastic tasjes met troep.
- Vuilstortplaatsen, zoals ik al eerder op de foto heb laten zien. Een zooitje, het ligt voor een behoorlijk deel op de weg en in de berm (logisch, het wordt al rijdend op de motor erbij gegooid), het stinkt enorm, er zit ongetwijfeld ongedierte, en het wordt soms ook in brand gestoken.
- Men verbrandt ook zijn eigen troep in de tuin. Daar wordt dan ook van alles opgegooid, ook zaken die stinken of enorm roken als je het verbrandt. Of de rook dan toevallig richting de buren gaat is volgens de hier geldende cultuur weer volstrekt onbelangrijk.

Over de wolken troep uitblazende motorfietsen hebben we het dan gemakshalve maar niet. Hoewel ik in HCM regelmatig last heb van mijn ogen waardoor ik moeite heb om mijn contactlenzen in te houden.

full

Motor- en autosport

Tot de zomerpauze had ik weinig te klagen. Zowel van motorsport als Formule 1 kon ik hier en de kwalifikaties en de races life bekijken. Was ook een belangrijke reden om een schotel en een abonnement bij K+ aan te schaffen.

Helaas, sinds de zomerpauze denkt FOX daar heel anders over. Kwalifikaties worden helemaal niet meer uitgezonden. Tot afgelopen weekend werd de F1-race nog wel life uitgezonden. Maar of dat zo blijft?

Motorsport is helemaal een regelrecht drama. De races in San Marino werden hier gisteren vanaf 20:00 lokale tijd uitgezonden, dat is vanaf 15:00 NL-tijd. Ofwel alle uitslagen zijn dan al bekend. En wat zagen we gisteren we op de tijd dat de races daadwerkelijk plaats vinden? Tiger Street Football in Singapore! Blijkbaar is Tiger een goede sponsor. En als niet-bierdrinker ben ik uiteraard principieel tegen. De vorige race was het nog erger. Toen was er een programma over de carriere van een aantal sporters.

Het uitzendschema van K+ en FOX is gelijk, dus ik kan dit keer geen Vietnamezen de schuld geven. Ehhh, ik kan geen vriendelijk verzoek aan de Vietnamese overheid richten om kwalifikaties en races life uit te zenden. Tenminste..... Dames en Heren Overheid. Valt hier nog iets aan te passen? Cam On.

O ja, in de finale won Dat Vinh Tien uit Vietnam met 6-3 van de Blue Wolves uit Mongolie. Als de uitzendschema’s van FOX en K+ niet gelijk waren zou je bijna gaan denken dat de uitslag voor het verschuiven van de motorraces heeft gezorgd.....

Platteland 12

..... en wat uitzichten in de omgeving.

Deze foto’s en die van de komende dagen zijn met een oude iPhone 3 gemaakt. Volgens mijn kleurenblinde ogen lijken de kleuren wat beter.

full

full

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan