Dit is een voor mobiel geoptimaliseerde pagina die snel laadt. Als je de volledige pagina wilt laden, klik dan hier.

Vietnam

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ouderwets? Heel goed mogelijk, ik ben per slot van rekening ook een oudere jongere.

Een keukentrap is ook voor mij iets met 2-3 treden. Een trapleer is groter en hoger. Op internet vond ik de woordherkomst en –opbouw: een samenstelling van trap en 'leer' (ladder). In ons geval klopt dat. Als je hem een klein stukje uitklapt is het een trapleer van 2,5 m. hoog, als je hem volledig openvouwt een ladder van 5 m.

In een andere advertentie hebben ze het over trapladders.

Ik geef het op. Morgen weer gewoon over Vietnam.
 
Voor mij is het keukentrap (+-7 of 8 tredes?) Of een ladder. En soms noem ik een keukentrap ook een ladder. Zolang je iets bedoelt op tegenop te klimmen weet men toch wel wat je bedoelt
 
Mijn motorfiets (vervolg)

Op 5 juni uitte ik mijn frustraties over het maandagmorgen-misbaksel, dat ik hier in een achteraf tamelijk onbezonnen ogenblik heb aangeschaf. Ik heb zo’n maandje geleden wat zaken op een rij gezet en een drietal alternatieven uitgewerkt:
- een nieuwe motor kopen
- de oude op een aantal punten proberen aan te passen / te verbeteren
- niets doen.
Uiteidelijk is het een combinatie van 1 en 2 geworden: ik ga op mijn gemak wat rondkijken of ik wat beters kan vinden (en de problemen die daarbij horen heb ik ook al eens gepost) en ik ga tegelijk wat zaken proberen aan te passen.

Ik ben begonnen met het motorblok, dat scheef in het eveneens scheve frame zit. Nee, de resultante is helaas niet dat het dan recht staat.

Motorblok
Ik heb dit zoveel mogelijk recht getrokken zodat het kettingwiel naar alle kanten recht stond. Vervolgens aan de achterkant het blok gefixeerd op zijn nieuwe plaats met een aantal vastgelaste ringen.

Schetsplaten voorkant
Zowel in het blok als in de originele schetsplaten zitten 10 mm-gaten. Omdat door het scheve frame het blok blijbaar niet paste hebben ze er 10 mm-sleufgaten van gemaakt (zie foto). Toen het waarschijnlijk nog steeds niet paste hebben ze er maar 8 mm-bouten in gestopt. De rubber scharnierbus werd strak tegen het frame aangetrokken, dus dat was net een vaste verbinding die zeker geen trillingen kon opvangen.

Nieuwe schetsplaten aan de voorkant van het blok gemaakt, alles met 10 mm-gaten en bijbehorende bouten. De rubber scharnierbus zit nu netjes precies in het midden van de bus in het frame.

Schetsplaten bovenkant
Ook hier nieuwe plaatjes gemaakt en m.b.v. vulplaatjes ervoor gezorgd dat de rubber scharnierbus ook hier vrij kan bewegen.

Uitlaat
Toen ik de uitlaat losmaakte zakte hij prompt ruim 3 cm. naar beneden. Kortom, deze zat ook aardig gewrongen. Dus ook daar maar een beugeltje voor gemaakt zodat het rubber ook hier zijn verende en dempende werking kan uitoefenen.

Resultaten
De kettingwielen staan nu recht achter elkaar dus de ketting maakt geen herrie meer. Het verschil is goed te horen als ik hem de garage uitduw. Het achterwiel draait soepel rond als je dat een zet geeft. Trillingen zijn minder geworden en de spiegels trillen ook niet meer zo hard. Kortom, het is de inspanning waard geweest. Dat geeft moed voor de volgende stappen.

ToDo
Op de ToDo-lijst staan nog 4 hoofdgroepen.
- Wielen
Deze staan niet in lijn. Omdat de beide kettingwielen wel in lijn staan moet het probleem denkelijk ergens in de voorvork of in het bovenste deel van het frame zitten.
- Voorvork
Ook hier zitten tussen links en rechts wat kleine verschillen. Verder lijkt het erop dat de poten naar onderen toe meer naar binnen staan. Mogelijk ontbreken er wat vulringen op de vooras.
- Motorblok
Daar blijven alleen de kleppen de ongewisse factor. Ik heb nog steeds geen waardes voor de klepspeling kunnen achterhalen dus misschien maar eens meten na een flink stuk rijden als het zaakje goed heet is.
- Balhoofd
Ik heb nog steeds mijn twijfels over de conditie van de lagers en de aanwezigheid van vet daarin. Je voelt wat vaste punten als je het stuur beweegt. Alleen is het nogal een klus om dit open te maken. Nog even over nadenken (zolang tenminste het inspuiten van wat olie de zaak weer soepel laat bewegen....)

Zal het dan toch nog een motor worden?

Wordt denkelijk wel vervolgd.

 
Laatst bewerkt:
Jezus Fred, om je de haren bij uit te trekken (als je die al niet uitgetrokken hebt). Zou het toch niet mogelijk zijn om via een of ander buurland een andere (gebruikte) maar wel goede motorfiets aan te schaffen ? en dan via via in Vietnam op de weg te krijgen ? Als dit echt niet zou gaan zou ik zelfs (maar zo ben ik) het embleem, de papieren en het framenummer van mijn huidige misbaksel gebruiken om deze in een goede andere illegaal ingevoerde fiets te gebruiken succes i.i.g.
 
Gevonden op internet (1)

Onderstaand artikel vond ik toen ik aan het googlen was naar motorfietsen. Tja, het klinkt als een goede 1-april grap...



Vrouwen met te kleine borsten krijgen rijverbod in Vietnam

De communistische bewindvoerders van Vietnam hebben beslist dat vrouwen met te kleine borsten niet meer met een motorfiets mogen rijden. Dames met een borstomtrek van minder dan 71 cm moeten hun motor aan de kant zetten. Dat is zowat 90 procent van de Vietnamese vrouwen.

Veiligheid
Met deze drastische maatregel willen de autoriteiten volgens de Daily Telegraph voorkomen dat mensen die te klein, te mager of te ziekelijk zijn met een zware brommer rijden. Wie een uitgezette lever of sinusitis heeft, mag zijn helm ook aan de haak hangen. Bedoeling is de veiligheid in het vaak chaotische verkeer te verhogen.

De gemiddelde Vietnamese man is 1,62 meter groot, de vrouwen halen amper 1,54 meter.

Hilarisch
"Een hilarische maatregel, die echter verstrekkende gevolgen heeft", reageert beursmakelaar Le Quang Minh (31) uit Hanoi. "In ons land lopen niet veel vrouwen rond met grote borsten". Er wordt duchtig gelachen met de nieuwe verkeerswet. Grapjassen zien de verkeerspolitie al massa's vrouwen aan de kant zetten om hun borstomtrek te meten.

Wonderbra's en borstvergroting
Wie misschien wel vaart bij de maatregelen zijn de verkopers van wonderbra's en de plastische chirurgen. De meeste Vietnamezen hebben echter de middelen niet om een borstvergroting te betalen. (eb)

Bron: http://blog.seniorennet.be/debosheks/archief.php?ID=155226 (30-10-2008 om 12:05 geschreven door debosheks)

 
@Ellan Vannin
Bovenop zit al een tijd niet zoveel meer, dus daar ben ik zuinig op en ga er niet aan trekken. Maar ik hou de ideeen in het achterhoofd bij een zoektocht naar iets anders.
 
Taxi (2)

Zucht.....

We hadden gisteren een afspraak om kwart voor 4.
Om 5 voor 4 heeft Minh gebeld. Hij was onderweg....

Zucht.....

Ergens tussen 5 en 10 over 4 kwam hij aan met excuses en het verhaal dat hij zijn wagen had verhuurd en dat die persoon de wagen te laat had teruggebracht.....

Zucht......

Over het rijden zullen we het verder maar niet hebben....

Zucht......

Volgende keer Hoang maar weer bellen.

En ja, het etentje was zeer gezellig.
En nee, motorrijden was niet goed gegaan.
 
Maar mogen ze wel nog achterop zitten ?
 
Misschien alleen als de bestuurder ook een borstomtrek van minstens 71 cm. heeft.

Maakt verder ook geen bal uit, veilig rijden kunnen ze toch geen van allen.
 
Motortrip

Afgelopen zondag heb ik nog een ritje met mijn motor gemaakt.De belangrijkste reden was om te kijken hoe het na het rechthangen van het blok ging over een wat langere rit. Tweede reden was dat ik een keer wilde kijken hoe het strand in de buurt van het vliegveld is.



Op bovenstaande kaart is een deel van de route te zien die ik heb gereden. Aan de bovenkant is nog net Nha Trang te zien, onderaan het vliegveld. Ik ben zelf over wat binnenwegen gereden, de donkere lijn. Als je vanuit Nha Trang rijdt kom je over de lichtgekleurde weg, die in het midden boven begint. Doorrijden tot de tweede (= grote) rotonde.



Dit is een detailkaart van die tweede rotonde. De lus aan de rechterkant is een groot parkeerterrein. Ik heb daar verder geen weg naar het strand kunnen zien, dus wat dat parkeerterrein daar doet....? Beter kun je doorrijden tot je links de eerste afslag ziet. Een klein stukje doorrijden tot waar je kunt keren. Aan het eind van de zijweg is het strand. Er is een plaats waar je je motor kunt neerzetten, zo te zien bewaakt. Het strand zag er erg rustig uit. Ik zag beneden ook nog wat plaatsen waar strandstoelen te huur zijn.

Kortom, voor wie met de motor een leuk tripje over een goede en bochtige weg wil maken en dat wil combineren met wat strandbezoek is dit een aantrekkelijke mogelijkheid.
 
Zoals ik op 22/6 al schreef zijn de trillingen wat minder geworden. Dat was op de wat langere trip goed te merken: duidelijk een verbetering.

Ik ben nu tussen een aantal problemen rond het huis begonnen met de punten van de ToDo-lijst uit dezelfde post. Over een paar dagen kom ik hier denkelijk op terug.
 
Belevenissen van een bezoeker

Dien Khanh – Dalat Visa versa
Ik ben Ton, een vriend van Fred en Minh. Fred ken ik al a lifetime en Minh leerde ik de afgelopen 12 jaar kennen. Sinds zij zich in Vietnam hadden gevestigd, had ik met hun afgesproken tijdens een Vietnamvakantie hun “kasteeltje” te komen bewonderen. In 1999 was ik tijdens Fred’s sabattical al eerder in Vietnam geweest en was toen in Zuid-Vietnam geweest en daarna naar Noord-Vietnam doorgereisd.

Omdat ik toch ook meer van Vietnam wilde zien, bracht ik tweemaal een aantal dagen achtereen bij Fred en Minh door. Zij waren zeer gastvrij voor mij. Tussendoor trok ik mijn eigen plan en reisde naar andere steden en gebieden. Vrijdag 5 oktober 2012, m’n vakantie was al aardig gevorderd en een bezoek aan het stadje Dalat stond nog op m’n lijstje. Dalat, bekend om z’n wijn die niet onderdoet voor de franse wijnen.

Om in Dalat te komen, was niet erg eenvoudig. Er gingen bussen vanaf een kruispunt op enige afstand van het huis van Fred en Minh. Het gunstigste was, zo had Fred mij verteld, dat ik achterop de brommer (daar een lichte motorfiets) afgezet zou worden bij dat betreffende kruispunt. Daar zou dan een bus langskomen die mij richting Dalat zou brengen. Het regende behoorlijk, dus kwam ik kletsnat bij het kruispunt aan. Na een tijdje wachten, kwam inderdaad “de bus”. Maar wat bleek, de bus zat al nokkievol. Een alternatief bleek een taxi. Wel wat duurder maar in ieder geval wat luxer. De hulpvaardige mensen bij het theehuisje belden voor mij de taxi en na verloop van tijd kwam deze “taxi” er inderdaad aan. Nou ja, taxi? Het was een vrij kleine auto, maar in ieder geval wat luxer dan in die overvolle bus. Gas op de plank en daar gingen we op pad. Het regende nog behoorlijk. De chauffeur sprak alleen Vietnamees dus van enige conversatie was geen sprake. Af en toe een beetje lachen dan maar. De radio brak gelukkig af en toe een beetje de stilte. Het regende inmiddels meer dan pijpenstelen.



Geleidelijk aan veranderde het landschap en ging over van glooiend tot wat hogere bergen. Af en toe vond ik de chauffeur maar moeizaam aan z’n versnellingspook roeren. Er klopte iets niet en dat zou weldra blijken. Z’n versnellingsbak was naar de gallemieze. En dat beloofde niet veel goeds. De hikkende auto kwam langzaam tot stilstand en dat in de bergen in een mistige hoosbui. De chauffeur ging z’n technische kennis testen en rommelde wat onder de motorkap. Je zag aan z’n lipbewegingen dat-ie stond te vloeken. Dan is het best fijn als je geen Vietnamees verstaat. Nerveus verontschuldigde hij zich en ik kreeg eigenlijk een beetje medelijden met hem. Ik zat lekker droog binnen en had geduld. Desnoods was er best een tukkie te doen als de stoelen op slaapstand zouden worden gezet. Met z’n mobieltje nam hij contact op met z’n werkgever om de panne uit te leggen waardoor hij niet verder kon rijden.



Met zwaaiende armen hield hij een long-sleeper-bus aan om te vragen of ik de rest van de tocht met hun mee kon maken. Zenuwachig probeerde hij nog mij de prijs van een volledige rit afhandig te maken, maar daar trappen wij hollanders niet in. Ik betaalde hem een redelijk deel van de gestokte rit en stapte vlug de bus in. Met een beteuterde blik bleef hij achter. Dit vervoermiddel was heel wat rianter. Ik zat voorin en kon zo langs de chauffeur op de weg kijken. Door mijn aanwezigheid tussen alleen maar Vietnamezen was er wel wat consternatie ontstaan want er werd flink achter mij gekakeld en gelachen. Zo’n rare Hollander in de bus, leek toch wel bijzonder te zijn. De bijrijder was blijkbaar de komiek van het gezelschap want hij probeerde mij aan een dame te koppelen die vlak bij mij zat. Dan zou ik toch op z’n minst eerst een snelcursus steenkolen Vietnamees moeten volgen.



Dalat naderde en gelukkig was het droog geworden. Ik liet aan de komiek het adres lezen van m’n hotelletje en vlakbij werd ik er afgezet. Voor het deel wat ik had meegereden, betaalde ik aan de hoogte te zien een redelijke prijs.

Het was een klein en eenvoudig hotelletje maar was van alle gemakken voorzien, badkamer, tv en een fridge. Meer heb je toch niet nodig? Het hotelletje was aan een gezellige straat gelegen met eethuisjes en winkeltjes. Bij de balie kon je ook tripjes regelen voor in de omgeving. Dat heb ik ook gedaan. Maar eerst ben ik Dalat gaan verkennen en een fijne wandeling gemaakt rondom het centrale meertje. Heb er uren in een prachtig park doorgebracht.

De terugreis na een paar dagen Dalat, is voorspoedig verlopen. Ik ben weer netjes door Minh achterop de brommer opgehaald. Het was een bijzondere trip die ik niet snel zal vergeten.

Ton uit Holland
 
Laatst bewerkt:
Het rijden van Vietnamezen (en ehh.....)

Tijdens mijn trip van afgelopen zondag kwam ik weer een tweetal kenmerkende situaties tegen.

Spoorwegovergang
Rijdend op een smalle landweg zag ik plotseling een stel knipperende rode lichten. Gewend aan de situatie in Nederland, waar de trein langs dendert voordat je twee keer met je ogen hebt kunnen knipperen, stopte ik om te kijken. Je moest bijna op de rails staan om de trein te kunnen zien door de dichte bebossing langs het spoor.
Terwijl ik nog bezig was om de snelheid van de trein te schatten reed er een motorfiets, zonder links of rechts te kijken, volgas door. Inderdaad, niet recht voor hem. In Nederland was het stoffer-en-blik-werk geworden, hier rijden de treinen tot zijn geluk niet zo hard.

Weg
Lekker rijdend op de mooie bochtige weg naar het vliegveld zondigde ik zelf ook een beetje tegen een eerder gegeven regel: “hou er altijd rekening mee dat er zich van alles op de weg kan bevinden”. Ditmaal zand in een bocht over vrijwel de gehele breedte van de weg. Gelukkig lag het aan het begin van de bocht dus zag ik het net bijtijds en kon nog voldoende afremmen. De rest van het traject toch wat rustiger afgelegd.
 
Laatst bewerkt:
Mijn motorfiets (vervolg)

Van de 4 genoemde punten op de ToDo-lijst van 22/6 ben ik met de eerste twee bezig geweest.

Voorvork.
Ik had al eerder geconstateerd dat de poten naar onderen toe meer naar binnen staan en dat er mogelijk wat vulringen ontbreken op de vooras. Echter repareren is een stuk moeilijker. Als ik extra vulringen op de as zet om de vork naar buiten te krijgen moet ik de remklauwen, die aan de vork vastzitten, even ver naar binnen zetten. Een door iemand anders aangegeven alternatief is om de remschijven d.m.v. ringen of een plaat naar buiten te brengen. Ik twijfel een beetje of ik hiermee zal gaan rommelen. De voorrem is samen met de claxon het best-werkende deel van de fiets. Ik laat het nog maar even op de ToDo staan.

Achterwiel
Ik ben nog een keer uitgebreid aan het meten, kijken en proefrijden geweest. In het kort:
- Kettingwielen staan in lijn en ketting loopt soepel en geruisloos
- Voorwiel staat in lijn met achterwiel alleen ca. 7 mm. naar links (iets minder dan na mijn eerdere wat te snelle meting)
- Motorblok kan niet naar links: zit tussen vastgelaste steunen.
- Voorste kettingwiel kan max. 2 mm. naar links. Schiet niet op dus.
- Achterwiel kan naar links maar heeft geen zin. Is trouwens best lastig i.v.m. het gebrek aan materialen hier.
- Dus combinatie achterwiel/motorblok ligt eigenlijk vast.
Kortom, niets meer aan (te) doen.

Balhoofd
Inmiddels denk ik dat de grootste problemen in het balhoofd zitten. Ik heb nog steeds mijn twijfels over de conditie van de lagers en de aanwezigheid van vet daarin. Je voelt wat vaste punten als je het stuur beweegt met het voorwiel van de vloer. Je merkt ook met voorzichtig de handen loslaten van het stuur (en ze er voor alle zekerheid vlakbij houden) dat hij wat zwabbert en naar links trekt. Ik heb met een injectiespuit olie in het balhoofd gespoten. Dan zijn de vaste punten vrijwel weg en dan kan ik een stuk gemakkelijker met losse handen rijden en blijft de fiets rechtdoor gaan. Kortom, ik denk dat hier de grootste winst te behalen valt. Het is alleen een forse klus, met name de demontage van alles erop en eromheen. En het daadwerkelijk afstellen van een balhoofd heb ik alleen nog maar bij mijn trapfietsen uitgevoerd. Voorlopig maar even regelmatig olie spuiten en moed verzamelen.

Ik heb inmiddels wel prints gemaakt van het wphb van de Honda CMX250 Rebel, die qua motorblok heel veel lijkt op die van mij. Helaas is de voorkant van de RebelUSA compleet anders (schijfremmen, andere koplamp-unit en km-teller), dus heb ik op basis van de prints en wat logisch nadenken een nieuwe volgorde voor demonteren gemaakt. Duimen dat het een beetje klopt.

Wordt misschien vervolgd (als ik voldoende moed heb verzameld).
 
Een dag uit het leven van een tiener op het Vietnamese platteland

We hebben aan een aantal van Minh’s studenten gevraagd of ze iets willen schrijven over hun dagelijks leven. Met als idee dat er een vergelijking gemaakt kan worden met het leven in NL. Voor één van haar groepen heeft ze dat in de vorm van een werkopdracht gedaan. En het moet in het Engels. Afwachten of er wat uitkomt. Ik zal ook nog proberen of Linh, de goed-Engels-sprekende dochter van het winkeltje in tandartsmaterialen in Nha Trang, iets wil schrijven over haar leven in de “grote” stad.

Zodra (of misschien kan ik beter zeggen “als”) er verhalen worden aangeleverd zal ik ze hier plaatsen.
 
Electriciteit (vervolg)

We hebben even met Hai, mijn lasser, gepraat over het uitvallen van de electriciteit voor een hele dag. Hai werkt soms op locatie, maar ook heel vaak thuis. En dan gebruikt hij veel electrisch gereedschap. In zijn geval betekent dat gewoon een dag geen inkomsten. Als hij het ruim van te voren zou weten, zou hij soms zijn werk zodanig kunnen plannen dat hij een deel op een electriciteit-loze dag zou kunnen doen. Maar het blijft moeilijk.

Soms wordt ergens tussen 5 en 6 ’s middags door de publieke luidsprekerinstallatie omgeroepen dat er de volgende dag geen prik is. Maar dat moet je maar net horen. En voor Hai is het te kort dag om iets te regelen. En een generator is veel te duur voor hem.

En ja, het electriciteitsbedrijf hier heeft en houdt een monopolie, dus enige medewerking vanuit hun kant is hoogst onwaarschijnlijk. Ook het woord nutsbedrijf is nooit in het Vietnamees vertaald.

Voor heel veel kleine bedrijfjes hier een uiterst moeilijk verhaal.
 
Als ik wat stoms zeg dan moet je het maar zeggen. Maar is er geen geld te verdienen met generatorverhuur?
 
Ik vind niet gauw iets stom. En dit zijn leuke vragen om de geest lenig te houden.

Door mij is er zeker niets te verdienen: ik begrijp al niet hoe ik vroeger er ook nog een voltijdbaan bij kon hebben. Kortom het “nietsdoen” bevalt mij uitstekend.

Ik heb hier toch even mijn gedachten over laten gaan maar ik denk niet dat dit haalbaar is. De belangrijkste reden is dat ik denk dat je het kosten-baten-plaatje nooit rond krijgt.

Kosten
Voor sommige bedrijfjes als die van Hai moet de generator best wat zwaarder zijn. Er moet een lasapparaat, 1-2 slijpmachines en soms nog meer tegelijk op aangesloten kunnen worden.
Je zal die dingen op een vrachtautootje rond moeten brengen.
Ze lopen op benzine (betaalt de klant).
Je moet ze onderhouden
Ze staan meer stil dan ze zijn uitgeleend: max. 1*/week ligt de prik eruit.

Baten
De kleine bedrijfjes hier verdienen niet veel op een dag. Huur van een generator + de benzine moet lager zijn als wat men op een dag verdient. Als het verschil maar weinig is kunnen ze beter een dagje nietsdoen. En dan zijn de baten zodanig laag dat je de kosten er nooit uithaalt.

Kortom: m.i. een mission impossible. Maar mocht je het willen proberen.....
 
Haha, ik zal er eens over nadenken.
 
Motorrijden

Nog een hint, die ik nog niet had gegeven (zag ik tot mijn schande). Als je op smalle binnenweggetjes rijdt, ga nooit aan de kant van de weg rijden maar altijd meer naar het midden. Op die manier heb je meer kans om alles, dat zonder te kijken en meestal met een wijde bocht huizen uit komt zetten (en dat is ook gewoon alles!), zoals motorrijders, honden, kippen, kinderen,vrachtauto’s, koeien, bejaarden etc. te ontwijken. En van dit alles reageren de motorrijders het traagst of meestal helemaal niet (het “je zit niet recht voor ze dus....” is de aangeboren afwijking van bijna elke Vietnamees).
 
Gevonden op internet (2)

Ook dit vond ik tijdens mijn googlen op “motorfiets”. De auteur heeft in het kader van een PUM-project (zie ook FredVN in "Vietnam") een tweetal bezoeken aan Vietnam gebracht. Hij heeft daarover een aantal uitgebreide verhalen op een forum geplaatst. Zie de bronvermelding aan het eind van deze post. Ik wil er één hier overnemen, omdat die aardig aansluit bij een aantal posts van mij.



Vietnam - verkeersregels
Het is alweer een tijdje geleden dat ik u geïnformeerd heb over mijn reis naar Vietnam. Zoals u uit mijn reisverslag kunt lezen, heb ik daar een geweldige tijd gehad en ik kan het u aanraden om Vietnam te gaan bezoeken. Mijn vriend en touroperator ter plaatse in Hanoi is tevens mijn vaste mailer en we hebben vaak hele geschiedenissen aan elkaar te vertellen.
Son (dat is de naam van mijn vriend) is samen met zijn vrouw ongeveer 4 maanden geleden vader van een gezonde dochter (Huan) geworden en daar zijn ze heel trots op, en terecht, het is een wolk van een dochter.We vertellen ook elkaar bijzonderheden over het reilen en zeilen in de voor ons en voor hen eigenaardigheden van onze landen , en dat is erg leuk omdat te weten. Son, directeur van de zeer gespecialiseerde Vietnamese touroperator www.footprintsvietnam.com organiseert alle soorten van goede vakanties in zijn eigen land van hoge kwaliteit en dat durf ik te zeggen, gezien de reacties van de Nederlandse groepen en individuelen die reeds met hem op vakantie zijn geweest.
SERVICE MET EEN BREDE GLIMLACH is een van de uitingen van Son.
Hieronder een zelfspot artikel over het verkeer in Vietnam.

Even toch nog wat extra informatie over het verkeer zoals ik dat ervoer op mijn reis in - en rond Hanoi Vietnam. Mijn vriend Mr. Son, vroeg me of ik bang was om achter op zijn oude - maar degelijke motor mee te gaan rijden om wat kleding en andere voor mij nuttige zaken te kopen, zodat ik mij kon omkleden en verfrissen. Ook zou ik dagelijks met hem op zijn motor van mijn hotel, door de drukke - en nauwe straatjes naar en van mijn werk worden gehaald en gebracht door hem. Gezien de enorme drukte van het verkeer, had ik eerst wel mijn bedenkingen, maar ik had geen andere keuze, want auto’s waren er praktisch niet voorhanden en… iedereen reed dus op een motor, dus waarom ik niet. Dus zette ik een helm op mijn hoofd en ging achter op de motor van hem zitten, hem om de middel vasthoudend, bang dat ik van de motor zou afvallen.

Son reed zelf heel beschaaft echter ook hij reeds links waar hij eigenlijk rechts zou moeten gaan. Stond voor linksaf (naar mijn idee) voorgesorteerd en ging plotseling gewoon rechtdoor. Hij remde waar ik niet dacht dat er geremd zou worden, stoplichten met rood licht, daar stopte hij niet voor. Gedurende mijn eerste rit bij hem achter op zijn motor, heb ik toch van tijd tot tijd mijn ogen gesloten en daarbij voelde ik me meer veilig dan wel kijken. Hij reed niet gevaarlijk, hij reed zoals iedereen dat doet en deed.

Het aantal motorfietsen is ver boven de miljoen in Hanoi, auto’s zijn er nauwelijks. Het aantal fietsen (soms net rijdende markten die fietsen) is ontelbaar. Op de motor / fietsen wordt alles vervoerd, van grafstenen, tot BH zaakjes, van deuren tot kippen, zaken worden er op gedaan. De motor / fiets is multifunctioneel en niet alleen om er op te fietsen. Dat alles rijdt af en aan, in grote stromen luid toeterend en bellend je tegemoet of van je af. De mobile telefoon is zeer populair en al rijdend wordt menig telefoongesprek gehouden.

Heel moeilijk wordt het als je de straat wenst over te steken. Al dat verkeer, al die mensen die kris kras op je af rijden, naast je rijden of lopen, het lijkt er op dat een stroom van duizenden weggebruikers het op je gemunt hebben om het voor je of moeilijk of geheel onmogelijk te maken om te kunnen oversteken. De waarheid is toch anders. Zolang jezelf niet aan de weggebruikers laat zien dat je gaat oversteken, blijft men doorrijden omdat men niet weet dat je gaat doen. De meest simpele methode is gewoon beginnen met oversteken en door middel van een praktisch rechte lijn te gaan lopen, dan gewoon (zonder ongelukken, al hopend daarop) goed opletten dat je niet tegen anderen oploopt en dan de overzijde van de straat bereiken. Eerst moest ik wel heel erg wennen en ook mijzelf motiveren om gewoon over te gaan steken. De eerste maal was beangstigend, maar als snel zag ik dat de andere weggebruikers gewoon voor -, achter - en opzij langs me heen reden. Ik ben geen enkele maal door hen aangereden, nog niet eens aangeraakt. Het is en was wennen.

Naar aanleiding van mijn vriend Son in Vietnam zijn verkeerssituatie, kreeg ik van hem DE WEGENVERKEERSREGELS toegestuurd.

VIETNAM TOCH OOK UW VAKANTIELAND!
Indien je in Vietnam ben en je denkt er over om een motor(fiets) te gaan huren en er zelf mee op ontdekkingsreis te gaan, zonder hulp van een bijvoorbeeld een Vietnamese organisatie zoals die van mijn vriend SON ( www.footprintsvietnam.com ) dan dient u goed op te letten of de te huren motorfiets wel in goede staat verkeerd, u de verkeersregels wel goed kent en toepast, en dat u erg goed verzekerd ben. Als u daarbij ook nog wat Vietnamees spreekt, kan dat een hulp zijn.

Het onderstaande verhaal en richtlijnen kreeg ik van mij vriend SON, dit ter lering en ter vermaak. P.S. Het lijkt me toch beter een goed georganiseerde reis naar Vietnam te boeken zodat u geen problemen zal hebben met deze ietwat (beneden genoemde) vreemde verkeersregels!

Vietnam - De wegenverkeersregels ! (grapje)
1. Handel volgens de verkeersregels, zover je ze kent en begrijp.
2. Houd je richting, wat er ook gebeurt.
3. Herinner dat de snelste manier tussen twee punten is een rechte lijn.
4. Verwacht het niet te verwachten.
5. Wees niet verrast wanneer er een 10 meter lange boot zich slingert tussen twee motoren door op de snelweg , dat juist voor je geschiedt.
6. Wees niet verrast, ondanks de vogelgriep, dat er een hele schare eenden zich op de grote weg bevinden.
7. Wees niet verrast wanneer een volgeladen bus (of iets anders) u tegemoet komt aan de verkeerde kant van de snelweg.
8. Het Rode stoplicht betekend vaak slechts een advies!
9. Stop niet direct bij rood licht omdat het mogelijk is dat het achterop komende verkeer pardoes tegen u opknalt.
10. De man met twee grote koelkasten geplaatst op de achterzit van zijn motor, gaat zeker niet stoppen voor het rode verkeerslicht.
11. Verkeerspleinen zijn gewoonlijk niet meer dan wat oponthoudt voor het verkeer.
12. Het is heel gewoon om de verkeerde kant van een 1 richtingsverkeersweg in te gaan.
13. Wanneer je iets geheel stoms doet, zoals beschreven bij punt 12, ga aan het toeteren, dat helpt.
14. Rijdt met minstens 1 vinger constant aan de claxon, omdat dat gemakkelijker is om de verkeersregels te volgen.
15. Omdat je 4 personen op je motor of fiets heb die de verkeerde richting inrijden bij een 1 richting verkeersstraat, wilt dat nog niet zeggen dat de politie je zult stoppen.
16. Verkeerslichten worden gedurende de dag niet gebruikt omdat ze teveel elektriciteit gebruiken.
17. Verkeerslichten kunnen vaak verstopt zijn achter bomen of andere tekens of borden.
18. “Vaak zijn tekens voor linksaf slaan” buitenwerking of zijn gewoon weggehaald van tijd tot tijd.
19. Omdat U toevallig linksaf wilt slaan en u zich begeeft aan de linkerzijde van de weg wil niet zeggen dat iemand u passeert of aan de linker - of aan de rechterzijde, of gewoon rechtdoor gaat.
20. Omdat iemand aan de linkerzijde van de straat rijdt wil nog niet zeggen dat hij linksaf gaat, het kan ook betekenen dat hij of rechtsaf of rechtdoor gaat.
21. Hetzelfde geld overigens andersom.
22. Denk niet, omdat er aan beide zijden van de weg een grote hoeveelheid motoren op u afkomt, dat het betekend dat u op de juiste kant van deze weg rijdt en denk vooral niet dat u op een eenrichtingsweg rijdt.
23. Denk niet dat wanneer een auto aan uw kant van de weg rijdt dat hij aan de juiste kant van deze weg rijdt.
24. Helmen zijn er voor om ze in de mand voorop de motor te plaatsen en niet om te dragen.
25. Ter herinnering: autorijders zijn vaak niet de bezitters van deze auto maar zijn motorrijders en gedragen zich daar ook naar.
26. Als je aangereden wordt door een auto, wees er dan zeker van, dat het geen staatsauto is.
27. Pas op voor buitenlanders, omdat de meeste van hen op een Russische motor rijden, en deze moeten blijven rijden, anders zou de motor er wel eens kunnen stil komen te staan. (grapje).
28. Let speciaal op iedereen die een groene pet (politie) en plastik sandalen draagt, omdat ze weten dat ze het recht op de weg voor zich hebben.
29. Pas op voor iedere Vietnamees met rood, blauw of groen haar , omdat ze denken dat ze van een andere planeet komen alwaar Vietnamezen wonen die geen donker haar hebben.
30. Pas op voor iedereen die een motorhelm draagt ,omdat ze denken dat rijden in Vietnam gevaarlijk is, of het zijn buitenlanders.
31. Pas op voor buitenlanders omdat ze denken dat er helemaal geen regels zijn in Vietnam.
32. Geef veel ruimte voor meisjes die achterop de motor zitten die hun handen om het middel van de berijder hebben geslagen, omdat het mogelijk is dat de motor plotselinge vreemde bewegingen kan gaan maken.
33. Auto’s met pech op de snelweg zullen ook gedurende de nacht geen lichten aan hebben.
34. Indien u een kapotte auto zonder lichten aan in de midden van de nacht op de autosnelweg aanrijdt, zult u waarschijnlijk worden gedagvaard in verband met het berokkenen van schade.
35. Slootjes die overdwars over de snelweg liggen behoeven niet te worden gemarkeerd en ook gemorste olie op de weg niet.
36. Herinner zich er aan dat na het vallen van de avond niemand zich stoort aan virtuele verkeerssignalen van welk soort dan ook.
37. Vietnamezen willen geen tijd verliezen om het onzichtbare, dus zijn er geen zichtbare stoptekens.
38. Wanneer je een heleboel chauffeurs ziet samen staan op de hoek van een straat, pas dan op, er staat dan een politieman te wachten voorbij deze straathoek om u op te wachten en een bekeuring uit te gaan schrijven.
39. Indien er stoplichten zijn, stop dan niet, want het is mogelijk dat iemand u van achter aanrijdt.
40. De regel is om niemand van het tegemoet komend verkeer aan te rijden, tegemoet komend verkeer neemt zijn kansen.
41. Als 3 mensen tegelijkertijd iets stoms doen dan vermijden ze een ongeval .Indien 5 personen iets stoms doen op dezelfde tijd , dan gebeurt er een ongeluk.
42. Er zijn ongeveer 10 miljoen motorfietsen in Vietnam, hiervan hebben slechts tussen de 2 en 3 miljoen een rijbewijs.
43. Dat Vietnamezen zelfspot heeft, bewijs dit artikel, naar mij toegezonden door mijn vriend en reisorganisatie Son.

Bron: http://www.landenweb.net/vietnam/wiki/vietnam-verkeersregels-a674.htm
 
Job

Tijdens zoeken met Google viel mijn oog op een job in HCM: "Failure Analysis Engineer".
Als cynicus by nature kan ik alleen maar concluderen dat dit hier een 24/7 job moet zijn.
 
Job

Tijdens zoeken met Google viel mijn oog op een job in HCM: "Failure Analysis Engineer".
Als cynicus by nature kan ik alleen maar concluderen dat dit hier een 24/7 job moet zijn.
Worden er nog kwalificaties gevraagd of is schouderophalen afdoende?
 
...

25. Ter herinnering: autorijders zijn vaak niet de bezitters van deze auto maar zijn motorrijders en gedragen zich daar ook naar.

...
Deze vind ik wel de allerleukste stelling uit het rijtje
... zouden wij dat hier in B en NL ook is niet moeten gaan doen?

Maar kort samengevat, al die stellingen zijn net zo op de Filipijnen
Kort uitgelegd, iedereen rijdt gewoon waar hij wil, hoe hij wil, en trekt zich niks aan van de staat van het voertuig.

Vroeger bestond bij ons in het verkeer "het recht van de sterkste", op plaatsen als daar bij u, en op de Filipijnen (en wellicht nog zoveel plaatsen in Azië) geldt "het recht van de meest lef hebbende"
 
Status
Niet open voor verdere reacties.