Ontwikkelingshulp
Ik ben daar altijd een zeer groot voorstander van geweest. Ik ben twee keer in Indonesië bij mijn Foster Parents kind op bezoek geweest en heb zo met eigen ogen de voortgang van dat project kunnen zien. Vandaar ook mijn inschrijving bij PUM (
FredVN in "Vietnam"). Zie ook
Fred Vorstenbosch in Vietnam voor een PUM-project in Vietnam.
Maar nu, na een paar jaar hier in een betrekkelijk arme buurt gewoond te hebben, begin ik wat twijfels te krijgen. Een voorbeeld.
Een van de kinderen uit de buurt werd door Minh enigszins gesponsord. De vader is overleden. De moeder werkt in een fabriek, is analfabeet en heeft een vriend. Voor de zoon kon nog iets gedaan worden met bv. wat extra lessen op school, voor de (oudere) dochter eigenlijk niets. Vandaar Minh’s hulp. De moeder reed plotseling op een splinternieuwe scooter. En die dingen kosten iets van ca. 42 M. Dan heb je echt een aantal dozen Dalat-wijn nodig om de smaak uit je mond te spoelen.
(De dochter moest van haar moeder eigenlijk maar in de fabriek gaan werken hier vlakbij. Uiteindelijk heeft Minh kans gezien om in een aantal gesprekken de moeder te overtuigen dat doorstuderen in Nha Trang een betere optie is. Ze is nu een jaar bezig en dat gaat erg goed.
En als de moeder voor minder dan de helft van dat bedrag een gewone motor had gekocht (nieuwe Honda’s etc. kosten schat ik ca. 20 M.) dan hoefde de dochter zowiezo niet al op 15-jarige leeftijd naar de fabriek geschopt te worden.)
Het gaat mij verder absoluut niet aan waar mensen hun geld aan uitgeven: dat zijn mijn zaken niet en het interesseert me nog veel minder. Maar hier in deze omgeving zie ik zo ongeveer iedereen op een motor rijden, staat in ieder huis een tv en loopt iedereen met een mobieltje rond, ook de iets oudere kinderen. Over de karaoke-installaties zwijgen we dan maar. Arm? Geen idee.
We zijn ooit met een stichting in gesprek geweest over de kwaliteit van het water hier en eventuele mogelijkheden om het te verbeteren. De aangedragen oplossing was een filterinstallatie voor het dorp. Minh heeft daarover hier met wat mensen gepraat en daar bleek geen draagvlak voor te zijn. Redenen: je ziet niet dat het water slecht is dus is het goed en dus hebben we geen zin om een filterinstallatie te onderhouden. Tja....
Als je geen cynicus bent wordt je dat hier vanzelf wel.
Mevr. Ploumen is hier in ieder geval van harte welkom. En als ik haar cv zie weet ze ook heel goed waar ze over praat. Ik wil haar met alle soorten van genoegen onder het genot van een aantal glazen Dalat-wijn mijn genuanceerde
en ongenuanceerde mening geven.
Blijft onverlet dat het uitvoeren van een PUM-project een geweldige ervaring is. Doen dus!