Mijn motorfiets
Tijd voor een update van oa.
FredVN in "Vietnam"
Ik ben vorig jaar nog een paar keer met de luchtinlaat bezig geweest. Maar het frame zit deels voor de carburateur-ingang dus oplossingen met pvc etc. werken niet. Toen er ook nog een nieuw rubber werd afgeleverd waar aan de zijkant gewoon een scheur zat (zie
FredVN in "Vietnam" ), ben ik afgehaakt. Wat bleef was de nauwelijks te bedwingen neiging om hem maar de zee in te rijden.
Dat was kort voor onze vakantie in NL tijdens de afgelopen jaarwisseling. Tijdens die vakantie heb ik een heleboel zaken gekocht die hier niet te koop zijn. Eén daarvan was radiatorslang, die precies over mijn carbs past. In eerste instantie heb ik het andere eind los in het gat van het luchtfilterhuis gestopt.
Kort geleden kwam ik bij toeval in het winkeltje, waar ik tegenwoordig mijn motoronderdelen koop, voor weinig een soort van Chinese K&N luchtfilter tegen dat, ook weer met een pvc-koppelstukje, precies op de radiatorslang paste. Het geheel is nu veel steviger en stabieler.
Inmiddels heb ik ook tijdens een aantal testritten de hoofdsproeiers op de grotere luchtslang aangepast en de carbs gesynchroniseerd. Hoofdsproeiers kosten hier VND 10.000/stuk, dus voor zo’n bedrag kun je nog eens een setje meenemen om verschillende waardes uit te testen.
Echt veel harder is de motor er niet door gaan lopen. Ik zit nu onder redelijke omstandigheden iets boven de 115 km (van de 137 opgegeven). Wel ben ik met name van een hoop ellende af rond de luchtslangen: scheuren, van de carbs afglijden en gewoon niet meer te monteren door alle scheuren.
Maar gezien wat ik er verder allemaal al aan heb moeten doen (een hele kleine bloemlezing uit een veel langere lijst (en bedenk daarbij dat dit een
NIEUWE motor was)):
- motorblok rechter gehangen met nieuwe bouten op de juiste kracht vastgezet. Echt recht kan niet door afwijkingen tot 15 mm. in het frame. Aanpassing hiervan staat voor de zomer op het programma. Ik ben al bezig met nieuwe schetsplaten te maken.
- nieuwe en nu wel passende ophangbeugels voor de bovenkant van het motorblok gemaakt. Deze worden na het rechtzetten van het blok mogelijk nogmaals vervangen.
- vet in voorwiellagers gedaan: er zat praktisch niets in en nee, geen hogedrukspuit gebruikt
- afgebroken chokehandle (simpel kunststof) en -steun door zelfgemaakte en steviger beugels vervangen
- nieuw lagerbusje voor versnellingspookje gedraaid (je kon met het uiteinde van de pook een cirkel van 5 cm. draaien)
- voorvork rechtgezet (1 poot stond naar verder naar voren dan de andere)
- buisje van één van de hoofdsproeiers rechtgemaakt zodat de gasschuif weer vrij kon bewegen
- etc., etc., etc., etc.....
is er eigenlijk maar 1 conclusie mogelijk: koop
NOOIT een Rebel USA in Vietnam (of waar dan ook)!
De kans is levensgroot aanwezig dat de fiets op een maandagmorgen heel vroeg door een stel straalbezopen Vietnamezen schots en scheef in elkaar is gelast en geflanst (zoals mijn miskoop: afwijkingen tot 20 mm.)
Oh, en om allerlei niets ter zake doende commentaar voor te zijn: ja, ik heb alles zelf en alleen gedaan (sorry, overblijfsel uit een ander topic)..
MotorRock
En vermijdt eigenlijk ook Motorrock maar. Dat is moeilijk, want ze hebben niet alleen veel verkoopfilialen (en bij die in Nha Trang komt mijn motor vandaan), maar is blijkbaar ook de (assemblage)fabriek. Je kunt het in ieder geval vergeten dat je ook maar de geringste vorm van service krijgt.
Ze zijn wel erg goed in het verkloten van je spullen: het ronddraaien van de kop van een motorophangbout (in filiaal Nha Trang: kon daarna net op tijd soortgelijke acties bij de rest van de bouten afbreken), niet-passende bouten koste wat kost in net-gekochte clip-ons proberen te wringen (in filiaal HCM)....
Ze geven absoluut niet thuis als er een instructieboekje geleverd moet worden, bij vragen over klepspeling en ander andere technische zaken en al helemaal niet als het over de kwaliteit van het product of garantie gaat. En als al eerder gezegd, de woorden kwaliteit en professionaliteit zijn helaas nooit in het Vietnamees vertaald.
Dus ook hier is maar 1 conclusie mogelijk: ga
NOOIT naar MotorRock in Vietnam!
Vraag me alleen nu niet wat en waar dan wel te kopen. Ik ben bang dat alle zaken min of meer hetzelfde zijn en onderdelen, voor welke fiets dan ook, ontzettend schaars zullen zijn.
Dat is tevens nu mijn grote probleem. Ik loop wel wat rond te kijken naar iets beters, maar wat te kopen met de hierboven geschetste zaken in het achterhoofd?
Mijn tirades over het gebrek aan vakkennis en professionaliteit blijven op deze manier nog wel even doorgaan vrees ik.