Verbouwing Suzuki GSX 750 ES

Ik heb de stickers in het verleden bij cmsnl vandaan gehaald .
Alleen moest toen wel sticker voor sticker bestellen en werd aardig duur.

Maar heb ze later ook wel op ebay voorbij zien komen.
Daar had ik al gekeken maar helaas geen stickers.
 
Toch maar even met de spuiter in overleg. De S van Suzuki is makkelijk van internet te halen en te copieren op zijn stickermachine. De biezen moet hij dan spuiten.
 
Op een of andere manier zijn er ALTIJD klusjes tussendoor..En niet voor jezelf!!
20241004_170657.webp
20241004_170657.webp
 
20241010_130350.webp



Toch weer een kleine dag werk om alle afdekplaatjes voor het blok te maken
 
Weer wat kleine stappen gemaakt. Het blok is gestraald en alle onderdelen die gespoten moeten worden liggen bij de spuiter. De buddyseat zou na de vakantie klaar zijn en dat is nu bijna 2 maanden geleden dus daar moet ik maar eens over bellen.

20241018_094952.webp
20241018_094956.webp
 
VHT lak besteld voor het blok. De deksels er af gehaald want die worden glanszwart en de rest wordt matzwart.
Het aluminium van het blok heeft wel wat corrosieschade doordat de motor 10 jaar buiten heeft gestaan helaas dus wel extra werk om het wat strak te krijgen.
20241024_115924.webp
 
De binnenkant van het blok ziet er nog heel netjes uit. Wil nog wel de kop en cilinderblok demonteren om alles weer netjes te maken en controleren
20241025_163422.webp
 
Ondertussen ook de voorvork uit elkaar gehaald. De spuiter wilde alleen de onderpoten dus mooie gelegenheid om alles schoon te maken en te checken... En dan blijkt dat beide poten krom zijn..'(. Het was zo met het blote oog niet te zien, denk dat de verkoper het ook niet wist. Maar krom is krom. Direct zoeken op het net en gelukkig heeft BPH motoronderdelen nog een SRAD vork voor niet te veel, ziet er op het plaatje goed uit.
20241023_212808.webp
 
Nieuwe vork is snel geleverd. Direct maar uit elkaar want het blijft 2e hands spul. Gelukkig alles dik in orde. Poten recht, geen pitting, glijbussen in goede staat, dus met een setje nieuwe keerringen en nieuwe olie is dat weer voor elkaar.

Ondertussen stinkt de hele loods naar verf, afbaklucht en afgewerkte vork olie, wat een lucht komt daar altijd vanaf:r
20241024_175308.webp
 

Bijlagen

  • 20241025_105853.webp
    20241025_105853.webp
    375,3 KB · Weergaven: 0
  • 20241025_115343.webp
    20241025_115343.webp
    122,2 KB · Weergaven: 0
Het valt niet mee om grote delen zoals het kleppendeksel af te bakken, past niet in mijn oven dus maar op een kookplaat geprobeerd
20241024_165450.webp
 
Thuis nog maar even met de deksels aan gang want die zitten echt in beeld dus moet er wel strak uitzien
20241025_203813.webp
 
Mooi werk weer! Hoe controleer jij of je vorkpoten rechts zijn?
Toen ik de binnepoten er uithad voelde ik op 1 poot ter hoogte van het T stuk iets. Dacht eerst dat de poot te hard was aangedraaid maar met de controle met een stalen rei zag ik er toch licht doorkomen. Toen de andere ook gecheckt en 1 was 0.6 en de ander 0.4 met een voelermaatje.
Je zal er tijdens het rijden niet veel van merken denk ik maar als je de poten weer monteert kan het zijn dat de vooras er niet lekker ingaat.
 
De cilinderkop gedemonteerd. Ziet er eigenlijk goed uit. De verbrandingskamers en kleppen hebben de goede kleur. Geen overdadige koolaanslag dus schoonmaken, kleppen schoonmaken en even opnieuw inslijpen en dan met nieuwe klep seals monteren moet voldoende zijn.

Zuigers zijn ook nog netjes, cilinders ook, dus misschien even opfrissen met een nieuw kruisspoor. Dit laat ik wel doen want heb laatst nog geoefend op een cilinderblok maar dat was niet overtuigend.

Heb het blok aan mijn motorsteun gehangen om eea wat beter te kunnen doen.
20241028_124912.webp
20241028_135930.webp
20241028_135941.webp
 
Alle kleppen uit de kop gehaald om ze opnieuw in te slijpen. Alles ging goed totdat.. Een kameraad langskwam en al pratend er bij het monteren van een klep een klepspie wegsprong.

Ik hoorde nog tik, tik en weg was de spie. Overal gezocht en nergens te vinden.
Dit soort voorvallen is zeer slecht voor mijn humeur en toen de kameraad vertrokken was heb ik, tijdens het zoeken, eerst is even een serieus functioneringsgesprek met mijzelf gehouden, waarbij het woord amateur en prutser regelmatig viel.

Direct, voor de zekerheid, maar 2 spietjes besteld bij CMS besteld.

De volgende dag toch nog even zoeken en vond ik de spie terug in een gereedschapslade onder de werkbank. PFFFFF.
20241031_210032.webp
Wel fijn want toen kon ik weer door. Dus als iemand nog klepspietjes nodig heeft..:')
 
Ik gebruik VHT lak. Dat is hitte bestendig en ook bestand tegen benzine als het uitgehard is.
In eerste instantie had ik de deksels hoogglans zwart maar omdat de het alu toch teveel putjes vertoonde door de corrosie van het buitenstaan is dat niet mooi geworden vind ik.

Dus nu ben ik die
20241024_165450.webp
20241117_223539.webp
weer aan het schuren om er zwarte wrinkle lak op te spuiten. Het blok, inclusief cilinderblok en kop worden matzwart. Uiteindelijk lijkt me die combinatie wel mooi, ook omdat het een racemotor moet worden en geen poser.
 
20241206_142319.webp


Is even wat werk maar het resultaat is dan wel weer acceptabel. Het onderblok is ook gespoten en alles kan weer in elkaar.
Natuurlijk gaat er ook iets mis... Ik heb de verkeerde pakkingset besteld. Is van het volgende type. Dus weer een nieuwe set besteld en nu de goede gekregen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan