Veiligheid en "slijtage" helm

RichieRich

MF veteraan
8 mrt 2006
1.360
128
Haarlem
Een artikel in het Haarlemsdagblad.

Hoe zou het kunnen dat een helm in tweeën breekt ? Volgens mij is hier UV slijtage in combinatie met een polycarbonaat helm de oorzaak, maar zijn er nog meer oorzaken ? Zou dit ook bij een glasfiber of carbonfiber helm kunnen gebeuren ?
 
Het ging hier om een vrij jonge Shark systeemhelm, dus beide bovengenoemde oorzaken zijn niet van toepassing.

Wel is het zo dat een systeemhelm nooit de veiligheid kan bieden van een goede integraalhelm, het scharniergedeelte is altijd een verzwakking......
 
Wat brak er in tweeën? Is het kinstuk van de helm afgebroken, of is de helm gespleten?
Hoe weet je dat het een Shark helm is?
 
Wat brak er in tweeën? Is het kinstuk van de helm afgebroken, of is de helm gespleten?
Hoe weet je dat het een Shark helm is?

Ik weet dat het een Shark is omdat ik de bestuurder van de motorfiets ken..... Hoe de helm precies gebroken is weet ik op dit moment ook nog niet.
 
Het ging hier om een vrij jonge Shark systeemhelm, dus beide bovengenoemde oorzaken zijn niet van toepassing.

Wel is het zo dat een systeemhelm nooit de veiligheid kan bieden van een goede integraalhelm, het scharniergedeelte is altijd een verzwakking......

Vanzelfsprekend relatief, nieuwe schuberth systeemhelm kan een hoop budget helmen wegvagen veronderstel ik..
 
Vanzelfsprekend relatief, nieuwe schuberth systeemhelm kan een hoop budget helmen wegvagen veronderstel ik..
Wie zet er nou zo'n loodzware pispot op zijn kop? Daarmee krijg je al nekletsel als je door een kuil rijdt en je ziet er uit als een mongool.
 
Wie zet er nou zo'n loodzware pispot op zijn kop? Daarmee krijg je al nekletsel als je door een kuil rijdt en je ziet er uit als een mongool.


Iedereen die op een motor stapt is vanzelfsprekend een mongool en ondanks dat ik door veel kuilen ben gereden, heb ik geen nekletsel. Mijn helm is gekeurd als open en systeem helm. Dus zal het wel meevallen. Ik heb ook wel eens een bijna kompleet gebarsten integraalhelm gezien, na een val met lage snelheid.
 
Hoe zou het kunnen dat een helm in tweeën breekt ?
Als de klap maar hard genoeg is gaat elke helm kapot. Is ook niet zo een probleem lijkt me, zolang hij zijn werk maar gedaan heeft en je hoofd nog heel is. Helmen bieden ook maar tot een relatief lage snelheid bescherming, bij hogere snelheiden worden de g-krachten zo hoog dat zelfs als je helm en hoofd nog heel zijn je hersenen toch aan gort zijn.
 
Precies dat is bij mij ook gebeurt ik werd onder uitgereden door een busje dat geen voorrang gaf. :(
En ben letterlijk op mijn achterhoofd gevallen mijn helm HJC was gespleten ik was zelf een minuut buiten westen maar er was GEEN schade aan mijn hoofd. :N
Danny :W :]
 
Vanzelfsprekend relatief, nieuwe schuberth systeemhelm kan een hoop budget helmen wegvagen veronderstel ik..

En nog steeds is de veiligheid niet hetzelfde als bij een goede integraalhelm. Een vergelijkbare Schubert integraalhelm zal meer kunnen hebben dan een systeemhelm.

Heb het met eigen ogen kunnen aanschouwen in het Experience Center van Arai, zelfs de duurste en beste systeemhelmen klappen open bij een behoorlijke klap op de kinbeugel......... en bieden dan niet meer de maximale bescherming voor de kaak en onderzijde van het gezicht.
 
in de gebruiksaanwijzing van mijn helm ( lees jij die ook wel eens als je op het toilet zit?...)
staat dat het kinbandje is ontworpen om af te scheuren. dit omdat anders de ruk AAN je hoofd meer schade gaat aanrichten dan het feit dat de helm weggerukt word VAN je hoofd.
ik denk dat de schade aan je helm precies hetzelfde werkt als een moderne kreukelzone, alles ligt in puin maar jij stapt ongedeerd uit.
 
Waarom zou een helm niet mogen breken? Waarom zou een helm die breekt bij een flinke impact slechter zijn dan 1 die dat niet doet?

Om hier een zinnig antwoord op te hebben zul je met een fabrikant moeten gaan praten. Discussiëren over onderbuikgevoelens heeft weinig zin.
 
Waarom zou een helm niet mogen breken? Waarom zou een helm die breekt bij een flinke impact slechter zijn dan 1 die dat niet doet?

Om hier een zinnig antwoord op te hebben zul je met een fabrikant moeten gaan praten. Discussiëren over onderbuikgevoelens heeft weinig zin.

Dat denk ik ook. Dit kan een normale misschien wel te verwachten reactie zijn die de helm automatisch doet. Bij een auto die botst gaan er toch ook bewust een aantal zaken 'breken of plooien' voor de veiligheid van de bestuurder. Dat een helm breekt na de impact kan ingecalculeerd zijn
 
Wie zet er nou zo'n loodzware pispot op zijn kop? Daarmee krijg je al nekletsel als je door een kuil rijdt en je ziet er uit als een mongool.
Bedoel je nou die Schuberth? Met 1570 gram is een C3 ruim niet zwaar imho.
 
Ik heb twee integraalhelmen: een van 1120 en een van 1200 gram.
Afgezien van het gewicht speelt de gewichtsverdeling ook een grote rol.
Die is bij een klaphelm zeer ongunstig voor de nek.
 
[......... en bieden dan niet meer de maximale bescherming voor de kaak en onderzijde van het gezicht.
Tja, de keuze: wil je je nek breken (integraalhelm) of je gezicht beschadigen (jet- of klaphelm).
Het probleem is dat je van te voren niet weet of, en wat voor klap je gaat maken. Anders was de keuze wel een stuk makkelijker.
 
Tja, de keuze: wil je je nek breken (integraalhelm) of je gezicht beschadigen (jet- of klaphelm).
Het probleem is dat je van te voren niet weet of, en wat voor klap je gaat maken. Anders was de keuze wel een stuk makkelijker.

Een goed passende systeemhelm moet je nog wel wat doen om het los te krijgen, dus denk dat het risico op nekletsel bij beide ongeveer even groot is. En gezicht beschadigen klinkt nogal onschuldig in vergelijking met wat er gebeurt als je met een jethelm valt. Plus je nek breek je misschien wel sneller met een systeemhelm vanwege het gewicht. Heb een keer een artikel gezien waarbij 1400 gram als magische grens werd aangegeven voor nekletsel.

Maargoed, zal niet met je in discussie gaan, met jouw nickname moet je wel een expert zijn!
 
Terug
Bovenaan Onderaan