Veel rook, olie: klepseals?

N.Holgerson

‘74 Guzzi
27 okt 2005
7.409
382
Noord-Holland
Het betreft een Honda GX240 blok, geen motorfiets maar een aggregaat dus. Hopelijk toegestaan door de mods gezien de universele aard van het onderwerp.

zuigerveren, compressie etc OK
bij demonteren cilinderkop letterlijk een plasje olie in de cilinder op de zuiger.
Cilinderwand ziet er prachtig glad uit, geen groeven of blauwige brand strepen.

de uitlaatklep en uitlaatpoort zat vol kool en vieze shit.

ik verdenk de klepseals, maar wanneer hebben deze teveel speling ? Filmpje toegevoegd, de uitlaatklep heeft voelbare axiale speling maar is dit genoeg voor roken als een 2 takt?
(De hele straat letterlijk blauw)

Ik wil best de zuiger en zuigerveren vervangen maar bij dit type motor moet het blok gesplitst worden omdat carter en cilinder 1 geheel is. Dus geen afneembare cilinder met voetpakking, dus dat wil ik voorkomen...

heb ik nog speciale tools nodig die ik moet bestellen alvast?

dank!
 

Bijlagen

  • IMG_4770.MOV
    33,1 MB
  • D365152B-9592-4C87-895D-6D6A8D9AB6C9.jpeg
    D365152B-9592-4C87-895D-6D6A8D9AB6C9.jpeg
    347,9 KB · Weergaven: 18
  • 5FD4BAF8-E60B-40B3-A5E9-21D3A4A1F788.jpeg
    5FD4BAF8-E60B-40B3-A5E9-21D3A4A1F788.jpeg
    175,3 KB · Weergaven: 20
  • IMG_4770.MOV
    33,1 MB
  • 75831F2E-8A41-4FDB-BF09-BD8B55E69282.jpeg
    75831F2E-8A41-4FDB-BF09-BD8B55E69282.jpeg
    221,4 KB · Weergaven: 17
de 2de bijlage geeft een redelijk duidelijk beeld waar de olie gelekt wordt. de linker klep zit de zitting vol met olie en kool en de rechter zitting is netjes schoon. en die speling is een goed versleten klepgeleider. je hebt een koprevisie nodig inclusief vlakken. nieuwe klepgeleiding nieuwe seals zittingen waarschijnlijk opnieuw inslijpen kleppen schoonmaken of vervangen en dan kan je waarschijnlijk weer een tijd vooruit. vlakken is vanwege de 5de bijlage verbrandingsgas hoort in de verbrandingsruimte te blijven en niet de hele onderkant van de kop zwart te maken. daar heeft iets gelekt.
 
Is die pakking niet doorgeslagen?
Dat kleine gaatje is toch een oliekanaal?
Dat zou eerder verklaren dat je inlaatklep schoon is.
Inlaatslag zuigt hij olie tussen de pakking de cilinder in en tijdens de uitlaatslag verdwijnt de aangezogen olie door de uitlaatklep.

Er is ook een update van de koppakking, het zou een reden kunnen zijn.
 
hoe weet je dat de zuigerveren goed zijn,?
a: oliezuiper, dat houd in dat de compressie uitstekend is, allemaal olie rond de zuigerveren.
b: cilinderwand ziet er glanzend uit..."bore glazing" je zuigerveren doen helemaal niks meer,
cilinderwand is veel te glad.
dus: cilinder honen , en nieuwe zuigerveren
 
veel olie komt er niet in die koppen, dus klepseals is weinig kans.
dat de uitlaatklep zwart ziet komt door de deels onverbrande olie die langs daar naar buiten moet.
hoe heb je de olieschrapers gecontroleerd als het blok niet eens open is geweest ???
blok openen is kinderspel : zijdeksel eraf. en kontroleer ook ineens de speling op het drijfstanglager. indien teveel schuurde ik vroeger een deel van de pasvlakken van het lagerkapje af, heb je geen perfect ronde boring meer, maar het tikken van het lager stopte wel.
 
Dank allen, goede info.
pakking lek naar binnen toe zou kunnen, kortste weg is een nieuwe monteren en de boel starten / proberen of hij nog rookt.

de eerste paar slagen gaan namelijk goed, en na 4-5 slagen wordt het een rookgordijn.

zuigerveren goed, ging ik vanuit ivm goede compressie. Inderdaad niet gedemonteerd en bekeken. True!

Nog wat foto’s van de cilinderwand
 

Bijlagen

  • 5C4B6780-1A90-4BD8-9173-2025DFE76436.jpeg
    5C4B6780-1A90-4BD8-9173-2025DFE76436.jpeg
    202,8 KB · Weergaven: 10
  • 0C95904A-580E-4D5F-99B0-2EDF39B29CDE.jpeg
    0C95904A-580E-4D5F-99B0-2EDF39B29CDE.jpeg
    218,5 KB · Weergaven: 10
Nog wat fotos van de kleppen
Deze zijn inmiddels weer brandschoon
 

Bijlagen

  • 82C3D6E6-0443-4581-9C19-45C3247687BF.jpeg
    82C3D6E6-0443-4581-9C19-45C3247687BF.jpeg
    162,1 KB · Weergaven: 9
  • 86B269FB-2960-47F1-8BE0-84CC75CD168F.jpeg
    86B269FB-2960-47F1-8BE0-84CC75CD168F.jpeg
    108,1 KB · Weergaven: 10
  • 3F0C1F83-5E78-4A99-AF54-FDAF46B65C24.jpeg
    3F0C1F83-5E78-4A99-AF54-FDAF46B65C24.jpeg
    91,2 KB · Weergaven: 11
  • FA78A5D3-6DAE-465E-B49B-4B2647A3F2DF.jpeg
    FA78A5D3-6DAE-465E-B49B-4B2647A3F2DF.jpeg
    101,9 KB · Weergaven: 12
Dank allen, goede info.
pakking lek naar binnen toe zou kunnen, kortste weg is een nieuwe monteren en de boel starten / proberen of hij nog rookt.

de eerste paar slagen gaan namelijk goed, en na 4-5 slagen wordt het een rookgordijn.

zuigerveren goed, ging ik vanuit ivm goede compressie. Inderdaad niet gedemonteerd en bekeken. True!

Nog wat foto’s van de cilinderwand
thv het oliekanaal zit er aan de buitenkant van de pakking veel olieresten.
Ook in de cilinder is het daar zwart.
 
Zoveel olie als dat er in de cilinder zit is alleen mogelijk als hij olie vanuit dat oliekanaal aanzuigt bedoel je?

lekkage via de klepseals kan niet zo massaal?

wat is de kortste klap? Terugmonteren met nieuwe pakking ? Voordat ik het blok ga demonteren ivm zuiger inspecteren
 
Zoveel olie als dat er in de cilinder zit is alleen mogelijk als hij olie vanuit dat oliekanaal aanzuigt bedoel je?

lekkage via de klepseals kan niet zo massaal?

wat is de kortste klap? Terugmonteren met nieuwe pakking ? Voordat ik het blok ga demonteren ivm zuiger inspecteren
Nee, dat zeg ik niet.
Bedoel dat de buitenkant van de cilinder waarschijnlijk ook onder de olieresten zit.
Tenminste, dat lijkt zo op de foto met die koppakking.

Nieuwe koppakking is de snelste weg, nieuwe klepseals kan je dan ook meteen doen.

Zuiger kan je alleen verwijderen door van onderaf het big-end lagerkapje te verwijderen.
Maar om daar bij te kunnen moet je het blok al splitsen.
Dat is echt veel werk.
(Laten doen zou al economisch total los zijn.)
 
Je kop ligt er al af en de kleppen zijn er uit. Het zou verkeerde zuinigheid zijn om nu niet de klepseals te vervangen. Bij een motorrevisiebedrijf ligt er altijd iets passends ergens op de plank voor een paar euro.

Als je de koppakking verdenkt, bedenk je je dan ook waarom de koppakking kapot zou zijn gegaan? Bij mijn motor deed ik dat pas na de tweede kapotte koppakking. De kop bleek krom 8)7 Even laten vlakken bij dat zelfde motorrevisiebedrijf waar je goedkope klepseals hebt gehaald, en toen bleef alles weer heel.

Als de boel dan nog olie blijft gebruiken, dan moet je er echt aan geloven en de cilinder/carter demonteren.

Is er trouwens nog rondom een kruislings hoonspoor in de cilinder te zien als je de zuiger naar beneden duwt? Zo niet, dan is dat een goede indicatie dat de cilinder/zuiger/zuigerveren versleten is. Alleen door het uit elkaar te halen kan je dit nameten.
 
Geen hoonpatroon zichtbaar...

Koelribben cilinder inderdaad vol zwarte vette meuk.

het was een niet al te duur apparaat, aan de praat gekregen na 11 jaar stilstand, en nu voor mij een mooi oefen object. Ik wil graag dat hij weer loopt zonder rookgordijn.

Wordt het een duur verhaal dan gaat hij weg voor onderdelen oid.
 
Als het niet teveel mag kosten, dan kan je je ook beperken tot klepseals en zuigerveren.

Het blok zal dan wel gesplitst moeten worden. Met een goedkope 3-poot flexhoon en veel olie kan je zelf dat kruispatroon weer lichtjes terugbrengen. Zo kunnen de nieuwe zuigerveren en weer netjes inlopen. Het is maar een lapmiddel, maar hij zal het er voorlopig weer redelijk op doen.
 
Geen hoonpatroon zichtbaar...

Koelribben cilinder inderdaad vol zwarte vette meuk.

het was een niet al te duur apparaat, aan de praat gekregen na 11 jaar stilstand, en nu voor mij een mooi oefen object. Ik wil graag dat hij weer loopt zonder rookgordijn.

Wordt het een duur verhaal dan gaat hij weg voor onderdelen oid.
Ah, dan kunnen de veren ook vast zitten.
Door ze te laten schrikken kunnen ze loskomen. (Nee, een foto van je schoonmoeder helpt hier niet)
Tikje met een hamer misschien?
 
Ik kan aan de slag dus! Dank allen, bruikbare tips!


ik heb een knappe schoonmoeder :P
Maare, ga ik proberen! Met de nylon hamer.
Gebeurt dat vaak?
Heb er al vaker van gehoord.
Vergelijk het maar met vastgekleefde koppelingsplaten als je motor een tijd niet gebruikt is.
(info op het www leert ook dat je met forte (oid) de veren weer los kan krijgen)
Maar het helpt uiteraard niet tegen versleten veren.
 
Beetje hydroliekolie in je carter erbij gieten, dan reinigt dat misschien de vervuilde ringen. Misschien weet iemand of dat een goed idee is. Was altijd goed bij vastzittende klepstoters 😇 . Je schrijft dat het blokje 11 jaar niet gelopen heeft namelijk.
 
Terug
Bovenaan Onderaan