ZX7-aRnold
MF veteraan
Gok nog eensEuhhh ik gok....de drie lagers? Verklaring: aan de cardan zijde zit een joekel van een lager. Dus de vier wiellagers betreffen 3 identieke, en 1 afwijkende.
Die stofkap: niet op gelet.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Gok nog eensEuhhh ik gok....de drie lagers? Verklaring: aan de cardan zijde zit een joekel van een lager. Dus de vier wiellagers betreffen 3 identieke, en 1 afwijkende.
Die stofkap: niet op gelet.
K serie wordt de as zelf gesmeerd. En dat is een kwartiertje werk. Cardanklok eraf, as trek je er zo uit en zet je ook binnen no time weer terug.Ik meen dat BMW ook voorschrijft dat eens in de zoveel kilometers de spiebanen van de prise as (die dus in de koppelingsplaat uit komt) gesmeerd moet worden. Dat betreft de K-serie, ik vond dat een idiote eis, gelet op de hoeveelheid werk die het met zich meebrengt. Wellicht is dat eveneens bij jouw type ook van toepassing - dus versnellingsbak los?
Holy crap, mijn hele motor was €300 meerTot je meld dat je 2400,- voor een, weliswaar tamelijk uitgebreide, beurt kwijt was
Zoals ik
Is dit waar? En heeft het dan zin wiellagers preventief te vervangen?Ter illustratie: Een ander aspect was dat ik in de foute veronderstelling verkeerde dat alles wel min of meer ok was. Nou, nee dus. Wiellagers die gaar zijn zonder dat je het in de gaten hebt, die kunnen vastslaan zo is mijn (auto) ervaring. Als je geluk hebt dan draait het wiel door om zo'n lager - en anders ga je onderuit.
Als de namen, adressen en tevens de bankgegevens van de garages niet te zien zijn dan heb je alleen wat cijfertjes die je kunt vergelijken. Dat kan leuk zijn maar het zegt verder niet heel veel. De ene kan wat sneller zijn dan de ander. Dat kan aan de monteur liggen maar ook aan hoe vast alles zat vastgerot.
Eigenlijk nooit echt heel objectief.
Op EV gebied:Ach zolang VW mij €585 rekent voor een onderhoudsbeurt voor een elektrische ID.4 van 2 jaar oud, waarbij alleen remvloeistof en een interieurfilter worden vervangen, schrik ik niet zo snel van een beurt waar daadwerkelijk dingen vervangen worden…
Bij een EV die 16 jaar oud is,is de accu vermoedelijk al lang overleden en daardoor is de motor total loss.Stel de energetica is 16 jaar verder - en buitenslaper enz enz, dan zou het verschil gelegen zijn in het niet hebben van bougies, motorolie, luchtfilter en het stellen van kleppen - en het los- en vastzetten van de tupperware om de motor heen. Dus zeg ongeveer 300,- 400,- verschil ten faveure van de electro fiets. Keerringen, rem schijven en -zuigers e.d. zijn identiek.
Dat vraag ik me dus ook altijd af bij die TFT's op die nieuwe motoren..
Een gemiddelde Telefoon gaat 5-6 jaar mee.. Dan vaak is er al iets kapot qua electronica/het scherm etc. Waarom zou het bij motoren dan anders zijn?
Sowieso.Is dit waar? En heeft het dan zin wiellagers preventief te vervangen?
Mijn huidige strategie is om bij elke bandenwissel de wiellagers te laten controleren. Het idee is dan dat je op tijd kunt voelen aankomen dat een lager slecht wordt. Geen goed idee dan?
Wat vinden jullie?