Upload jouw werkplaats factuur

Ga hem toch wel maken; "Ik sleutel zelf wat is veel goedkoper" .. en dit topic geeft me weer meer motivatie om dit te doen.
Heb al weer zat filmpjes gekeken op Youtube over mijn motor / de R1200GS.. In de winter bijv. maar eens de Cardan loshalen achter en voor en alles invetten. Heb het nog nooit gedaan.. Maar als het uit elkaar kan; dan kan het ook terug in elkaar.
 
Ik vond de 7 uur werk netjes. En ook het werkplaats tarief is redelijk. En van een zeer goed bekend staande Honda Dealer mag je verwachten dat deze Honda onderdelen monteert. Wat ik zie zijn deels de gevolgen van uitgesteld onderhoud, leeftijd, en "alles komt tegelijk". Maar: ter leringh ende vermaeck. Ik ga er van uit dat het onderhoud goed is aangepakt - je kan dan jouw eigen facturen (of werkzaamheden) hiermee vergelijken. Dat was een van de doelen van dit topic - eindelijk wat feiten op tafel in plaats van meningen.
 
Ga hem toch wel maken; "Ik sleutel zelf wat is veel goedkoper" .. en dit topic geeft me weer meer motivatie om dit te doen.
Heb al weer zat filmpjes gekeken op Youtube over mijn motor / de R1200GS.. In de winter bijv. maar eens de Cardan loshalen achter en voor en alles invetten. Heb het nog nooit gedaan.. Maar als het uit elkaar kan; dan kan het ook terug in elkaar.
Ik meen dat BMW ook voorschrijft dat eens in de zoveel kilometers de spiebanen van de prise as (die dus in de koppelingsplaat uit komt) gesmeerd moet worden. Dat betreft de K-serie, ik vond dat een idiote eis, gelet op de hoeveelheid werk die het met zich meebrengt. Wellicht is dat eveneens bij jouw type ook van toepassing - dus versnellingsbak los?
 
Ik kan trouwens mijn vorig geposte factuur 1:1 vergelijken met mijn eigen factuur. Die was 2 jaar geleden uitgevoerd. Maar nu zit hij niet meer in de premium garantie dus heb ik alles zelf gedaan. (Niet het synchroon stellen/kleppen controle dat hoeft pas over 9000km weer.. en dat ga ik ook zelf doen).

Mijn eigen onderhoud "Factuur" ..
Totaalbedrag: 80 euro. (ipv de +-383 euro eerder gepost)

dc5286aab24c31384634be59d25a0585.png


5e89c0334889a7d0156bb387abf72e7f.png
 
Ik meen dat BMW ook voorschrijft dat eens in de zoveel kilometers de spiebanen van de prise as (die dus in de koppelingsplaat uit komt) gesmeerd moet worden. Dat betreft de K-serie, ik vond dat een idiote eis, gelet op de hoeveelheid werk die het met zich meebrengt. Wellicht is dat eveneens bij jouw type ook van toepassing - dus versnellingsbak los?

Niks hoeft..of is verplicht.
En het mooie is..dat veel mensen zelf een grote beurt doen. Maar totaal niet weten wat dat inhoud. Ja..bougies en filters

Jep..das groot onderhoud :P
 
Zoals beloofd.

Eerste insteek: grote beurt inclusief kleppen stellen, en alle vloeistoffen vervangen. Omdat ik nog geen klant was moest ik eerst even langs komen. Daar werd al meteen aangegeven dat:
  • de voorband vervangen moest worden (klopt),
  • de achterband was vierkant, profiel was op zich diep genoeg maar binnen afzienbare tijd toch ook finito (ook maar vervangen dan)
  • Voorvork was lek bij de keerringen
  • Remblokken waren op - en voorwaarschuwing: remzuigers kunnen wellicht te ver geoxideerd zijn.


Vlak na het afleveren een belletje: De achterremschijf was beschadigd - vermoedelijk door vastzittende remzuigers en gevolgslijtage van ijzer op ijzer (doe dan ook maar). Dinsdag even gebeld om op te halen: Er was nog een koppelingskabel in bestelling, bij het smeren van alle kabels kwam men er achter dat er refels aan zaten. (prima, relax - neem de tijd)
Bijgevoegd dus de factuur die je bij een 17 jaar oude motor met 82k op de klok kan verwachten.

Onderdelen zijn origineel Honda, de "kussens" zijn remblokjes.

Korte toelichting: alle wiellagers zijn eveneens vervangen, en bij de voorvork zijn niet alleen de keerringen vervangen maar ook de bronzen geleidebussen en stofkappen. Bij de achterrem zijn de remzuigers vervangen inclusief de dichtingen.
Valt me alles mee. Aantal onderdelen konden, zoals Chris ofc als zegt, wat goedkoper aftermarket maar verder een nette factuur. Kan er weer even tegenaan.

Ik doe mijn onderhoud zelf zoals voorgeschreven volgens wphb, dus kan helaas niks delen. Wel benieuwd naar de facturen die voorbij komen.
 
BMW schrijft niets in de manual over onderhoud van de versnellingsbak splines (Die hoeft alleen uit elkaar als de main seal gaat lekken.. en je hoopt dat dat nooit gebeurt). De splines invetten daar zeggen ze ook niets over. Maar wil ik wel zelf gaan doen. Vind het wel leuk om zelf onderhoud te doen en wat extra aandacht aan e.e.a te geven

En telkens een nieuw excuus om gereedschap te kopen is ook leuk.
:)
 
Zoals beloofd.

Eerste insteek: grote beurt inclusief kleppen stellen, en alle vloeistoffen vervangen. Omdat ik nog geen klant was moest ik eerst even langs komen. Daar werd al meteen aangegeven dat:
  • de voorband vervangen moest worden (klopt),
  • de achterband was vierkant, profiel was op zich diep genoeg maar binnen afzienbare tijd toch ook finito (ook maar vervangen dan)
  • Voorvork was lek bij de keerringen
  • Remblokken waren op - en voorwaarschuwing: remzuigers kunnen wellicht te ver geoxideerd zijn.


Vlak na het afleveren een belletje: De achterremschijf was beschadigd - vermoedelijk door vastzittende remzuigers en gevolgslijtage van ijzer op ijzer (doe dan ook maar). Dinsdag even gebeld om op te halen: Er was nog een koppelingskabel in bestelling, bij het smeren van alle kabels kwam men er achter dat er refels aan zaten. (prima, relax - neem de tijd)
Bijgevoegd dus de factuur die je bij een 17 jaar oude motor met 82k op de klok kan verwachten.

Onderdelen zijn origineel Honda, de "kussens" zijn remblokjes.

Korte toelichting: alle wiellagers zijn eveneens vervangen, en bij de voorvork zijn niet alleen de keerringen vervangen maar ook de bronzen geleidebussen en stofkappen. Bij de achterrem zijn de remzuigers vervangen inclusief de dichtingen.

Bekijk bijlage 1934874

Bekijk bijlage 1934875
2200 eur is veel geld, maar dat hij alles in 7 uur klaar had vind ik best knap. En het zijn best veel onderdelen die bij elkaar opgeteld samen veel kosten. De afzonderlijke prijzen lijken me conform verwachting.
 
Tjah, Alles origineel Honda daar betaal je flink voor. Bijv. bij de remblokjes/luchtfilter/olie/schijfrem etc.
Verder niet heel vreemd.. ook 7 uur werk zo te zien.

Edit: En een officiële Honda dealer doet niet aan "aftermarket" spul.. want dan kunnen ze niet garant staan voor de kwaliteit.
Zelf zou je er bijv. een Remschijf van 100 euro er op zetten, blokjes van 20 euro en gaan met die banaan. En als je dat zo doorrekent met de rest van het spul dan telt het snel op.
Zekers, en aftermarket delen zijn zeker niet slecht. Ik rij Toyota, en zit af en toe te loeren naar Subaru. Die originele onderdelen zijn schreeuwend respectievelijk waanzinnig schreeuwend duur. En laten we wel wezen: Een Gates tandriem is net zo goed (of zelfs beter) dan een Toyota tandriem (die deze weer bij.......laat fabriceren).

Maar goed, ik kan nu het trillinkje in het stuur verklaren (versleten voorwiellagers), het slecht remmen van de achterrem (dat is nu echt een wereld van verschil), en het niet geheel terugkeren van de koppelingshendel (rafel aan de kabel). Minder leuke dingen als ik bedenk dat ik twee weken geleden nog dik met over de 130 km/u naar de Achterhoek was gereden.
 
Ach zolang VW mij €585 rekent voor een onderhoudsbeurt voor een elektrische ID.4 van 2 jaar oud, waarbij alleen remvloeistof en een interieurfilter worden vervangen, schrik ik niet zo snel van een beurt waar daadwerkelijk dingen vervangen worden… ;)
 
Ik zie het toch ook als een wake-up call. Blij dat ik het heb laten doen. - want ik zou er zo mee doorgereden hebben.
 
Zekers, en aftermarket delen zijn zeker niet slecht. Ik rij Toyota, en zit af en toe te loeren naar Subaru. Die originele onderdelen zijn schreeuwend respectievelijk waanzinnig schreeuwend duur. En laten we wel wezen: Een Gates tandriem is net zo goed (of zelfs beter) dan een Toyota tandriem (die deze weer bij.......laat fabriceren).

Maar goed, ik kan nu het trillinkje in het stuur verklaren (versleten voorwiellagers), het slecht remmen van de achterrem (dat is nu echt een wereld van verschil), en het niet geheel terugkeren van de koppelingshendel (rafel aan de kabel). Minder leuke dingen als ik bedenk dat ik twee weken geleden nog dik met over de 130 km/u naar de Achterhoek was gereden.
Ik heb bij een Toyota dealer gewerkt, wij gaven de klant wel degelijk keuze mogelijkheden bij erg dure onderdelen. We hadden zelfs aftermarket remschijven op voorraad liggen.
Hoe dit in de motorfiets wereld werkt weet ik dan weer niet. Ben ik eigenlijk wel benieuwd naar.
 
Bij een toyota/lexus.. (laatste heb ik zelf) dien je de remactuator ook te verversen).
Daarbij gaat in het gehele proces 3 a 4 liter remvloeistof er doorheen..en is er 2 man nodig waarbij 1 een laptop bedient.
Bij die actuator kan je soms makelijk (bv auris hybrid) makkelijk komen. Sommige..erg lastig en dien je de parafaan met wisserarmen te verwijderen.
Menig garage doet dit of weet dit niet.
Doe je het goed en knap...dan heb je dat dus te doen. Dan kan je niet uit met 75 euro...
Id4 heb ik nog niet gehad. Heb wel zat andere ev rijden.
 
Bij een toyota/lexus.. (laatste heb ik zelf) dien je de remactuator ook te verversen).
Daarbij gaat in het gehele proces 3 a 4 liter remvloeistof er doorheen..en is er 2 man nodig waarbij 1 een laptop bedient.
Bij die actuator kan je soms makelijk (bv auris hybrid) makkelijk komen. Sommige..erg lastig en dien je de parafaan met wisserarmen te verwijderen.
Menig garage doet dit of weet dit niet.
Doe je het goed en knap...dan heb je dat dus te doen. Dan kan je niet uit met 75 euro...
Id4 heb ik nog niet gehad. Heb wel zat andere ev rijden.
Remvloeistof was 63,14 excl btw. Interieurfilter 63,36 ex btw. Maargoed 4 wielen dus off-topic :+
 
Zoals beloofd

Korte toelichting: alle wiellagers zijn eveneens vervangen, en bij de voorvork zijn niet alleen de keerringen vervangen maar ook de bronzen geleidebussen en stofkappen. Bij de achterrem zijn de remzuigers vervangen inclusief de dichtingen.

facturen vergelijken is eigenlijk nooit een optie, tenzij de werkzaamheden en omstandigheden exact gelijk zijn. En dan heb je nog de bekwaamheid van de monteur, blijft lastig.

Zo snel ff naar jouw factuur, dacht eerst dat je een Yamaha Niken had (mag je zelf uitzoeken waarom ;) ).

Waarom maar 1 stofkap vervangen?
 
Zekers, en aftermarket delen zijn zeker niet slecht. Ik rij Toyota, en zit af en toe te loeren naar Subaru. Die originele onderdelen zijn schreeuwend respectievelijk waanzinnig schreeuwend duur. En laten we wel wezen: Een Gates tandriem is net zo goed (of zelfs beter) dan een Toyota tandriem (die deze weer bij.......laat fabriceren).

Maar goed, ik kan nu het trillinkje in het stuur verklaren (versleten voorwiellagers), het slecht remmen van de achterrem (dat is nu echt een wereld van verschil), en het niet geheel terugkeren van de koppelingshendel (rafel aan de kabel). Minder leuke dingen als ik bedenk dat ik twee weken geleden nog dik met over de 130 km/u naar de Achterhoek was gereden.
Het is ook een mooi voorbeeld hoe een gebrek aan onderhoud hoge kosten kan opleveren.
 
Bij bmw motorfietsen met abs..sowieso abs motoren hoor je ook de abs module te verversen. Ik denk..dat dat nergens zowat gebeurt
Heb zelfs ooit iemand gezien op youtube die het remsysteem liet leeglopen, de remklauw helemaal demonteerde, alles schoonmaakte en toen pas nieuwe vloeistof erin deed. Anders zou er oude vloeistof in blijven zitten en gewoon "flushen" zou niet genoeg zijn.

Dat gaat mij wat ver :+
 
Klopt..begrijpelijk. Toch heeft die gelijk.
De zuigers terug duwen scheelt al wat..echter duw je het vuil onderin niet echt geheel terug.
Dat doen we ook niet met oliewissel motor toch.
Er zit gauw een 100 cc olie in je carter en kop die er niet uitloopt...
 
Het is ook een mooi voorbeeld hoe een gebrek aan onderhoud hoge kosten kan opleveren.
Zeker, zeker....en hier past dus best wel zelfkritiek: Deze factuur was afkomstig van de vorige eigenaar en dateert van 7500 mijl geleden (12.000 km). Nu zijn de actieve onderhoudsintervallen voor een Deauville inderdaad 12.000 km. Echter: eens in de 6000 km moet je wel inspecties uitvoeren. Dus ik kan mijzelf aanrekenen dat de achterste remschijf gesneefd is. Ik heb zitten suffen, en vind het trouwens lastig om de remblokken visueel te beoordelen zonder alles los te halen.

Daar ga je.

Dat een voorvork gaat lekken - daar doe je weinig aan, en wiellagers hebben ook niet het eeuwige leven, en ik heb er echt niet met een hogedruk spuit op gemikt.

Tweede analyse item: Ik rij tamelijk rustig, desondanks gaan nieuwe banden slechts 12000 km mee. Weer wat geleerd. ?Wie heeft er meer data (lees....oude facturen)?

Derde observatie: De vorige beurt was 4 jaar terug. Kijk eens naar de prijzen van de banden, het luchtfilter element, de bougies...ze zijn niet noemenswaardig gestegen. Hoezo "Alles wordt duurder" (Cynici zouden zeggen: Het was al duur - nòg duurder was onmogelijk (daar zit ook wat in)

Vierde bevinding: Motorrijden is niet goedkoop. De laatste twee grote beurten van mijn Toyota Avensis kostten mij rond de 350,-, de pling-plong banden gaan een eeuwigheid mee (volgens mij al meer dan een ton - zij het dat er afwisselend met winterbanden wordt gereden), en de koppelingsplaten zitten er nu al 360 duizend kilometer in, ondanks vele, vele caravankilometers. Ik had gedacht de "Toyota Corolla" onder de motorfietsen te hebben met een Honda Deauville.

De recordhouder was mijn oude Enfield met een Hatz Dieselblok. Geen bougies die je moet vervangen, klepspeling controleren omvat het losdraaien van drie inbusboutjes van het kleppendeksel, meten en..."weer niets veranderd". Iets van 1,5 liter olie, ATF in de primaire transmissie voor de morseketting, en trommelremmen slijten niet (want ze remmen ook niet). De O-ring ketting was berekend op 24 pk, het dieselblok leverde er 10 ratelende paarden voor in de plaats en die ging dus meer dan 70 duizend kilometer mee.


factuur onderhoud deauville M.jpg
 
Laatst bewerkt:
facturen vergelijken is eigenlijk nooit een optie, tenzij de werkzaamheden en omstandigheden exact gelijk zijn. En dan heb je nog de bekwaamheid van de monteur, blijft lastig.

Zo snel ff naar jouw factuur, dacht eerst dat je een Yamaha Niken had (mag je zelf uitzoeken waarom ;) ).

Waarom maar 1 stofkap vervangen?

Euhhh ik gok....de drie lagers? Verklaring: aan de cardan zijde zit een joekel van een lager. Dus de vier wiellagers betreffen 3 identieke, en 1 afwijkende.

Die stofkap: niet op gelet.
 
Terug
Bovenaan Onderaan