Dit is een voor mobiel geoptimaliseerde pagina die snel laadt. Als je de volledige pagina wilt laden, klik dan hier.

Unusual, interesting & rare motorcycles.

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Han S
  • Startdatum Startdatum

Alleen de bestuurder loopt risico
 

Bijlagen

  • IMG_20241016_202255.webp
    109,6 KB · Weergaven: 0
  • IMG_20241016_202302.webp
    94,1 KB · Weergaven: 0
Laatst bewerkt:
In de jaren '70 en '80 begon Honda intensief te experimenteren met alternatieve ophangingsoplossingen, verwerf elfpatenten om te gebruiken op racemotoren.
Ze waren echter niet alleen beperkt tot Franse oplossingen, maar ze waren ook geïnteresseerd in andere projecten, bijvoorbeeld James Parker uit de Amerikaan, die het potentieel van de voorvering eenarmige vork zag en zijn eigen ontwierp, die hij later samen met zijn bedrijf Rational Advanced Design Development noemde - RADD.
Zijn eerste prototype was gebaseerd op een XL600R motor en onderstel, geschonken door Honda USA, en werd getest door een jonge crossbaan en Superbike-rijder, een zekere Wayne Rainey...
Het leek erop dat alles af was en in plaats daarvan werd het project, dat Honda duidelijk niet leuk vond, overgenomen door Yamaha, die het toepaste in serieproductie op hun GTS 1000 uit 1993.
 
V6 two-stroke Hayabusa, anyone?
The front-runner for our Courageous Engineer of the Year Award, also somewhat unkindly known as The Frankenstein, is this: a Suzuki Hayabusa chassis hosting a 2.7lt V6 two-stroke Suzuki marine engine.
According to the admirable person who is tackling the job: "My current project is one I’ve been thinking about for quite a while, to build a bike using parts all made by Suzuki, fabricated by me, or made by Suzuki and modified to suit by me.
"The heart of it is a DT225 2.7 litre 2-stroke fuel injected V6 outboard motor driving a jackshaft from gears on the crankshaft into a third gear driving the clutch basket in a cut-down GSX gearbox. The whole drivetrain is shoehorned into a Hayabusa chassis and finished off with a variety of adapted body parts from various Suzuki models.
"What I’m aiming for with the finished bike is to create something that could have rolled out of a Suzuki showroom a few years ago."
No name is attached to the build, though the person involved understandably draws inspiration from the legendary UK motorcycle engineer Allen Millyard.


 
De V12 van Millyard

 


Niks bijzonders aan een ouwe R80RT zou je zeggen.

Het verhaal erachter wel.
De eigenaar van dit ding zit, door een spierziekte, in een rolstoel, en dat gaat ook niet meer goed komen.
Het brommertje stond dus ook al wat jaren te verkommeren.
Tot vorig jaar het plan was opgevat, door zijn vriendenclub, dit ding weer op 0 uren te zetten.

En omdat iedereen binnen dat kluppie wel een 'mannetje' kent die wat kan, is dat geheel kosteloos gebeurd.

Mijn kleine bijdrage aan het project was de motor, bak en eindaandrijving te demonteren, beoordelen en na het stralen weer te monteren.
Kleine moeite, groot plezier.