Unusual, interesting & rare motorcycles.

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Han S
  • Startdatum Startdatum
Motosacoche,
Motosacoche_506.JPG
 
Mission,eindelijk een sexy elektrische motorfiets.
1430996321181541297.jpg

mission-r-bike-e1442165806479.jpg
 
Die waren niet bepaald "Unusual" of "Rare" . Hooguit "interesting". De diverse types IZH waren decennia lang het tweewielige "allemansvervoer" in de voormalige Sovjetunie.
Voor Russische begrippen is deze wel unusual en rare,deze is watergekoeld,niets bijzonders in het westen,zeer bijzonder
in Rusland.Daarnaast blijven Russische motoren in het westen wel rare en unusual,zeker de 2 takten.:Y
De laatste keer dat ik een Jupiter Planeta gezien heb in het echt is zo,n 40 jaar geleden,als dat niet rare is dan weet ik het niet meer.
Maar ook in Rusland kom je in de steden tegenwoordig nog eerder een Honda tegen dan een Jupiter.
 
Laatst bewerkt:
Voor Russische begrippen is deze wel unusual en rare,deze is watergekoeld,niets bijzonders in het westen,zeer bijzonder
in Rusland.
De voornaamste reden waarom dit type IZH (dit is een jupiter 5) wat zeldzamer is dan de rest is dat hij werd uitgebracht ten tijde van het uiteenvallen van de Sovjetunie. De Jupiter 5 was een (niet zo heel succesvolle) poging om in de jaren 90 een beetje aan te sluiten op de buitenlandse markt.

Achter Russische motorfietsen zat voor het uiteenvallen van het oostblok een heel andere ontwerpfilosofie dan achter westerse/japanse motorfietsen. Minder gericht op sportief gebruik en meer een gebruiksvoorwerp voor op wegen waar je òf niet harder dan 80 op kon/mocht/wilde òf die onverhard waren. Meer gericht op heel simpel te onderhouden (maar dan wel vaker) dan op vermogen. En dan zit waterkoeling vooral in de weg.

Daarnaast blijven Russische motoren in het westen wel rare en unusual.:Y
Sorry als ik wat te fanatiek klink. Ik heb hier een beetje last van normvervaging op dit vlak. Ik heb iets te veel van die "Russen" in mijn hok staan... :]:X
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan