Ik herkende jouw sarcasme wel, wat me meer stoort is het kortzichtige fanatisme waarmee sommige mensen een verouderd principe in leven willen houden. En eigenlijk is dat alléén maar omdat, toen ze klein waren, hun helden op die dingen reden. Ja, die waren toen inderdaad sneller omdat 4-takten nog lomp, zwaar en langzaam waren. Dat is tegenwoordig absoluut niet meer zo (waarom was het dat alle MotoXX klassen nu 4-takt gebruiken?), 2-takten hebben geen noemenswaardige voordelen meer, maar toch... Wanneer je als kind jezelf hebt wijsgemaakt dat 2-takt tof is, vergroeit zoiets met je systeem en krijg je dat soort achterlijke gedachtegangen er niet meer uit. Dat jouw persoontje totaal niet in staat gaat zijn om zo'n geval te beheersen (de heren profi-coureurs vonden het mooi geweest bij 500cc, weten we nog?) doet er niet toe. Hoe gaaf zou het zijn?! Nou, niet. Maar dat wil er dus ook al niet in.
2-takten hebben per cc meer vermogenspotentieel, dat ontken ik niet. Maar je maakt daarvoor een aantal opofferingen (ontiegelijk kutgeluid (maar toegegeven, da's subjectief), hoog verbruik, kansloze vermogensontplooiing, stinkt als een gek, veel kernonderhoud, hoge kans op vastlopen) die mijns inziens niet opwegen tegen de 2 voordelen (licht en het hoge maximale vermogen), waarbij het tweede voordeel overschaduwd wordt door het nadeel dat het vermogen zo onwaarschijnlijk slecht verdeeld is over het toerenbereik. Licht zijn ze, dat valt niet te ontkennen.De reden dat er zoveel 4-takt in de MX worden gebruikt lijkt mij eerder de regelementen. Zo heb je bijv. klasses waar je óf 250cc 4-takt mag rijden of tot 144cc 2-takt. En het verschil is zoals je al aangaf kleiner geworden doordat de 4-takten enorm ontwikkeld zijn.
Dat neemt niet weg dat zonder die regelementen een 250 2-takt nog altijd krachtiger is als een 250 4-takt en dat met een lager gewicht. Ik geloof dat zelfs de nieuwste CRF250 het vermogen van een kwart eeuw oude CR250 nog altijd niet red.
Als het je niet puur om maximaal vermogen te doen is, is 4t gewoon beterBij sommigen stijgt het 2-takt gevoel misschien inderdaad een beetje naar hun hoofd, maar heb het idee dat dat bij jou t.o.v. 4-takt zeker niet minder is
Iets bijzonders hebben kan op heel veel manieren. Daarvoor hoef je geen prima motorblok te verkrachtenHouse,
volgens mij snap je niet waar het over gaat,
het gaat niet om prestaties of verbruik of onderhoud of andere praktische zaken..
het gaat er om dat het leuk is om net even iets anders dan anders te hebben, iets bijzonders!
Gebruik je weer een 'wie-niet' idee... Alleen in dit geval is ie heel algemeen en kom je er mee wegals ik een motor hoor met een mooi geluid, dan krijg ik een grijns van oor tot oor(wie niet)
Oh dat is heel gemakkelijk juist. Kun jij je er nou niks bij voorstellen dat sommige mensen het gewoon schelle herrie vinden? Ik ben er niet mee opgegroeid, het heeft geen sentimentele waarde en als ik de totaalplaatjes bekijk zal ik altijd voor een 4t gaan. Het enige echte voordeel dat een tweetakt biedt (laag gewicht) boeit me werkelijk waar niets. Tweetakt zit in een brommer, motoren hebben viertakt. En een brommer met viertakt is ook automatisch beter.en bij een tweetakt, tja dan kun je er moeilijk onderuit dat dat gewoon mooi is
Daar ben ik het mee eens. Meer is het niet.nostalgie
2-takten hebben per cc meer vermogenspotentieel, dat ontken ik niet. Maar je maakt daarvoor een aantal opofferingen (ontiegelijk kutgeluid (maar toegegeven, da's subjectief), hoog verbruik, kansloze vermogensontplooiing, stinkt als een gek, veel kernonderhoud, hoge kans op vastlopen) die mijns inziens niet opwegen tegen de 2 voordelen (licht en het hoge maximale vermogen), waarbij het tweede voordeel overschaduwd wordt door het nadeel dat het vermogen zo onwaarschijnlijk slecht verdeeld is over het toerenbereik. Licht zijn ze, dat valt niet te ontkennen.
Wat ik me dan weer afvraag; waarom is het nou niet mogelijk om de voor/nadelen van beide systemen te combineren?
Dus gewoon carter olie. Alles wordt gesmeerd vanuit 1 centraal smeersysteem. Benzine (en tweetaktolie) wordt niet via het carter toegevoerd, maar er zijn injectoren om de brandstof toe te voeren. Een compressor kan permanente inlaatdruk verzorgen, onafhankelijk van een geoptimaliseerd uitlaatsysteem (een turbo op een tweetakt werkt niet). Je blijft verliezen houden en het blijft een inefficient en kutklinkend zooitje, maar het maximale vermogen blijft een interessant iets. Schijnt toch de ontwikkelingskosten niet waard te zijn...
Dat laatste gaat sowieso niet. De kern van de tweetaktcyclus is dat het blok gelijk zo'n oude meuk onderaan kwijt kan. Als je een uitlaatklep gebruikt (en die zit bovenaan) heb je een 4-takt. Een inlaatklep kán wel, maar is verre van ideaal omdat je halverwege je verbrandingsslag zo'n beetje het verse mengsel er in moet krijgen. Wat mij het beste lijkt zijn gewoon poorten, waarbij je puur lucht uit de inlaatpoort laat vliegen doormiddel van drukvulling, kun je flink spoelen. Dan inderdaad directe injectie erbij. Dat gezeur met benzine/olie in het carter moet klaar zijn want dat is onhandig en achterhaald.Ik zit nu al jaren met dezelfde gedachten. Vrienden van mij rijden geen motor en zijn al helemaal geen sleutelaars, dus als ik in de kroeg hierover begin dan krijg ik altijd meewarige blikken. Maar waarom geen directe injectie in de cilinderkop (misschien bestaat het al, maar ik hou niet alles bij op technisch gebied bij) of nog gekker, een gesloten zuigerbus (scheelt volgens mij een bult slijtage) zoals een 4takt en dan directe injectie in de kop en eventueel een uitlaatklep.
Ik moet de eerste 2-takt nog tegenkomen die stiller is dan een (normale) 4-takt. Crossers tellen niet mee, die 4-takten zijn volledig open en maken inderdaad ook een behoorlijk lawaai (wat ik nog altijd veel beter vind klinken dan de 2-takkers, maar goed). Bij straatmotoren zijn voor zover ik weet 4-takten aanzienlijk stiller.Geluid vind ik juist fantastisch, als zoiets alleen al stationair loopt kan ik niet wachten om de baan op te gaan. Ook subjectief natuurlijk, objectief is de geluidsproductie van een 2-takt uitgedrukt in dB naar mijn weten lager en dus gunstig.
Oh ja, dat nadeel hadden we ook nogStinken doet het in mijn ogen absoluut niet, wel word ik flauw van het heen en weer gerij voor een litertje mengolie, dan is tanken aan de onbemande pomp met je 4t wel veel makkelijker
Ik heb het niet over crossers maar over straatmotoren, net als diegene die in de openingspost genoemd worden. Een viertakt straatmotor doet 100.000km met z'n distributieketting. Wel moet je kleppen stellen, wat een aardig werkje is. Olie wisselen is amper een nadeel aangezien jij, zoals je al aangeeft, met je tweetakker bij elke tankbeurt bezig bent. Als je die tijd bij elkaar optelt ben je er ook. Beetje moderne straatfiets hoeft maar eens in de 12.000km nieuwe olie immers...Onderhoud, ga ik even uit van de cross. Keronderhoud bij een 2takt... ja zuigers af en toe maar bij een 4t moet je weer veel vaker de olie verversen bijv.
Grotere kans op vastlopen bij een 2-takt absoluut waar daar staat tegenover dat de distributie van een 4t ook kan falen tijdens het pak slaag dat een crossmotor krijgt, misschien niet zo gauw maar de reperatiekosten zijn dermate veel hoger dat een 4t hier niet extreem goedkoper is. Voor het rijdend houden van mijn 2t heb ik in ieder geval geen financiële buffer nodig en dat vind ik een groot voordeel.
Tja charme... Ik heb een Alfa gehad; zo lang je er 1 hebt is het charme. Datzelfde geldt voor Ducati bezitters. Maar als je eenmaal iets hebt dat gewoon werkt is dat toch ook wel lekker.Wat betreft vermogen heb je gelijk hoewel dat vaak ervaren word als de charme van een 2t, praktisch valt er niks mee te beginnen
Tja charme... Ik heb een Alfa gehad; zo lang je er 1 hebt is het charme. Datzelfde geldt voor Ducati bezitters. Maar als je eenmaal iets hebt dat gewoon werkt is dat toch ook wel lekker.
Iedereen die zegt dat een 2 takt geen bruikbare powerband heeft, heeft nog nooit op een oost europesche 2 takt gereden!
Ik pruts graag hoor, maar op momenten dat het werkt moet het dat wel doen zoals ik het graag heb
Die hebben inderdaad gewoon nergens echt vermogen. Stuk minder verrassend, dat wel.Iedereen die zegt dat een 2 takt geen bruikbare powerband heeft, heeft nog nooit op een oost europesche 2 takt gereden!
Met de hedendaagse techniek zou dat nog best interessant kunnen zijnHet zou mij niet verbazen dat als de constructeurs zich met 2 takten bezig gaan houden dat er heel wat leuks kan komen...
Ja ik ben al een tijdje van school af
Mijn opleiding was gratis
man, man ,man wat zijn die 4 takten 4 cilinders ongelofelijke jankdingen, er zijn weinig niet motorrijders die dat een mooi geluid vindenIk moet de eerste 2-takt nog tegenkomen die stiller is dan een (normale) 4-takt. Crossers tellen niet mee, die 4-takten zijn volledig open en maken inderdaad ook een behoorlijk lawaai (wat ik nog altijd veel beter vind klinken dan de 2-takkers, maar goed). Bij straatmotoren zijn voor zover ik weet 4-takten aanzienlijk stiller.
Tja charme... Ik heb een Alfa gehad; zo lang je er 1 hebt is het charme. Datzelfde geldt voor Ducati bezitters. Maar als je eenmaal iets hebt dat gewoon werkt is dat toch ook wel lekker.
Precies, dat is het nou net met een Alfa, Duc of 2t, gewoon leuk voor erbij
Klopt, en ik begin het zelf ook aardig zat te worden (was in het begin niet zo). Rijd tegenwoordig zelfs met killerman, man ,man wat zijn die 4 takten 4 cilinders ongelofelijke jankdingen, er zijn weinig niet motorrijders die dat een mooi geluid vinden
Als ik het zo teruglees wel inderdaad, maar 't is de eerste keer dat ik ervoor uitgemaakt wordso fucking stereotyp, je lijkt wel een oude vandage die zegt dat het allemaal tuig is wat er op motoren rijdt.
Kon ook niet anders, je voelt je overduidelijk aangesprokenHeb een 2 takt en 2 ducs..... wat een hemels iets is dat. die alfa zou ook nog kunnen als er wat meer bergruimte in zou zitten.