Triumph Tiger 800 windscherm(en)

thabass

MF'er
30 jun 2005
66
0
Soesterberg
Even jullie hulp nodig. Ik heb een tiger 800 ( weguitvoering) en ik word gek van t windgedreun in mn helm. Ik heb inmiddels het orginele kleine ruitje al vervangen door de touring van triump zelf ( dat werkte niet) en nu een givi airflow maar ook daarmee heb ik er last van.. ( vanaf 100kmu)

Ik ben zelf 1,74. Heb t zadel op de normale hoge stand. Meerdere helmen geprobeerd..

Misschien hebben andere deze zoektocht al eens gedaan en met een top ruitje geeindigd. Elke 3 maanden een ruitje van 200 is toch pijnlijk..

Thnx!

Bastiaan
 
Ben ongeveer even groot. Wat werkt voor mij zeer goed: Palmer Products verstelbaar bracket + MRA flip-up ruit voor Tiger Explorer.
 
Het voordeel is dat je het scherm dankzij de (zeer stevige) bracket op nagenoeg elke hoogte en in elke hellingshoek kunt instellen. Bij mij staat het scherm zo ingesteld dat ik enkel nog windgeruis heb. Het bredere windscherm zet ook mijn schouders aardig uit de wind.

Wat heb ik hiervoor geprobeerd:
- standaard windscherm
- touring windscherm Triumph
- ingekort touring windscherm Triumph (verschillende hoogtes en standen)
- standaard windscherm Triumph met Wunderlich "3D" deflector op gemonteerd (de beste oplossing tot ik de Palmer + MRA probeerde)
 
Laatst bewerkt:
Heb op mijn nieuwe 800XRX vergelijkbare ervaringen als de originele poster van dit onderwerp. Mijn lengte is nog iets meer met 1.93

Heb je eventueel wat foto's van de diverse oplossingen die je geprobeerd hebt?
(moet ook nog een beetje cosmetisch verantwoord blijven)


Het voordeel is dat je het scherm dankzij de (zeer stevige) bracket op nagenoeg elke hoogte en in elke hellingshoek kunt instellen. Bij mij staat het scherm zo ingesteld dat ik enkel nog windgeruis heb. Het bredere windscherm zet ook mijn schouders aardig uit de wind.

Wat heb ik hiervoor geprobeerd:
- standaard windscherm
- touring windscherm Triumph
- ingekort touring windscherm Triumph (verschillende hoogtes en standen)
- standaard windscherm Triumph met Wunderlich "3D" deflector op gemonteerd (de beste oplossing tot ik de Palmer + MRA probeerde)
 
Zie PB. En dit is een foto van een afgezaagd touring-scherm.

Zelf heb ik best wat afgelezen en geprobeerd, te beginnen met de OEM schermen die ik had liggen.

Van wat ik gelezen heb, schijnt de Madstad een van de beste oplossingen te zijn. Maar dat ziet er echt niet uit, vind ik.

Palmer Products is goed, zeker qua bracket, maar het scherm is nog niet helemaal ideaal.

Cee Bailey is ook goed, en misschien wel de mooiste oplossing, maar moeilijk aan te geraken.

Van de Givi/Kappa Airflow zijn er ook redelijk wat tevreden gebruikers, maar het uitzicht is maar zozo. En omwille van mijn eigen ervaring op mijn V-Strom, wou ik geen Airflow.

Als je van een Goofy- of van een soort techno look houdt, dan heeft Ermax enkele oplossingen die interessant kunnen zijn. Persoonlijk vond ik hun super-instelbaar model niet beter dan zelf gevonden oplossingen.

Sommigen zijn behoorlijk tevreden over het Puig touring windscherm (al dan niet de versie met extra flip-up). Qua prijs valt dat nog mee. En qua looks vind ik dat scherm best mooi.

Een van de "goedkoopste" oplossingen is de Wunderlich 3D vario deflector, die normaal voor BMW schermen dient, maar perfect op het standaard scherm van andere motorfietsen past. Die geleidt de lucht al een stuk beter rond het hoofd, maar zet bvb. de schouders niet meer uit de wind. En door het extra "gewicht" begint het winscherm soms ook licht te vibreren. (BTW, mijn deflector is te koop voor 50, excl. verzending, in nieuwstaat.) Die nadelen nemen niet weg dat je er al een eind mee kan komen.

En nu heb ik dus de combo Palmer + MRA touring flip-up. Omdat iemand anders van mijn postuur daar erg tevreden over was, net als enkele anderen die hij op zijn tiger had laten rijden. En het moet wel gezegd: die Palmer bracket is duur, maar top-materiaal. En stevig en volledig verstelbaar. Bijkomend voordeel is dat de bracket hoofdzakelijk op je frame zit, en je koplamp dus niet kan afbreken als je motorfiets omvalt en het windscherm afbreekt.
 
Laatst bewerkt:
Hi Leville, ben ook wel benieuwd naar die foto. Kan je m ook naar mij sturen?

Ik heb zon wunderlich gehad maar maakte niet echt uit op. Madstat is niet te betalen joh. Palmer kan je alleen via de website in de UK kopen zeker? Maar ik kan de exacte ruit die je hebt niet echt vinden. Maar je bent redelij tevreden begrijp ik. Is t gedreun wel weg?

De puig vindt ik erg mooi ook, maar hopelijk heeft iemand hier ervaring ermee...
 
Dag Thabass,

Je had al PB. ;-)

Voor iedereen, bij deze foto's van de Tiger die me het idee gaf. Klik. En nog een. (Hij heeft nog wel wat extra spul aan zijn dashboard.)

Ik heb zeer veel nuttige informatie gevonden in volgend topic op ADVRider.

Wat Palmer products betreft: dat is inderdaad te doen via hun website. Bestellen van buiten de UK is wat apart, aangezien je een extra "product" moet toevoegen om de shipping costs naar het buitenland te verrekenen. Maar de service en het contact via mail is echt wel goed. Trouwens nog nooit zo een degelijk verpakt product gekregen. Enkel de installatie-instructies magen iets beter, maar dat wijst zich uiteindelijk wel uit.

Het MRA scherm vind je gemakkelijk via eBay, in al zijn varianten. Voor de montage ervan op de Palmer bracket moet je wel enkele gaten boren in het scherm. Da's een eitje, zolang je het boorpunt eerst afplakt met schilderstape en rustig aan boort.

Voor wie een windscherm wil inkorten, geldt hetzelfde: aftekenen met uitwisbare boardmarker; vervolgens de zaaglijn en de zone errond bedekken met schilderstape (boven- én onderkant van het scherm); afslijpen met een Dremel of gelijkaardig werktuig; en tenslotte het ruwe snijvlak opkuisen met een vijl en fijn schuurpapier.
 
Laatst bewerkt:
Ik ziw dat palmer ook eigen ruiten verkoopt..

Ik ben echter heel voorzichtig geworden met ruiten kopen. Inmiddels 350 euro verder en nog geen goeie ruit. Belachelijk dat de standaard ruiten helemaal ruk zijn. Ik heb al wat motoren versleten maar ben dit nog nooit tegengekomen.

Liefst zou ik ergens een demo rijden met een andere ruit erop. Of andere forum mensen. De Givi heb ik gekocht na lezen recensies maar dat maakt dus ook niet uit haha..
 
Het is nog mooi weer tot en met het weekend. Tot hoe ver wil je komen om eens proef te rijden? Ik kan enigszins tegemoet komen.
Antwoord maar via PB.
 
Het is nog mooi weer tot en met het weekend. Tot hoe ver wil je komen om eens proef te rijden? Ik kan enigszins tegemoet komen.
Antwoord maar via PB.

Aardig aanbod, en zou inderdaad een leuke optie zijn voor komend weekend.
Gezien de woonplaats in het profiel van thabass in het midden van Nederland is en mijn woonplaats Bergen op Zoom tegen de grens aan ligt....
 
Ikzelf had ook last van turbulentie (op een 800XC) en heb verschillende schermen geprobeerd. Uiteindelijk heb ik een scherm + tracker van Palmer Products gekocht met de afspraak dat ik het terug zou mogen sturen. Doordat het scherm een eindje boven de koplamp zit wordt het vacuüm achter het scherm opgeheven en hierdoor is bij mij het windgeruis praktisch weg.

Het complete scherm was zeker niet goedkoop maar voor mij zeker de moeite waard. Mocht je een proefritje willen maken, stuur dan even een PB.
 
Laatst bewerkt:
He leville. Dank voor aanbod maar helaas kan ik dit weekend niet. Ik heb gisteren nog gereden 100km en het lijkt zelfs niet uit ge maken hoe de givi afgesteld staat want op elke stand is t ruk :-( zou t misschien te maken hebben met de handkappen of airflow langs de tank.

@bart, ook dank voor t aanbod! Ik hou t allemaal eben in gedachten. Wat koste jouw scherm ed als ik vragen mag?
 
@bart, ook dank voor t aanbod! Ik hou t allemaal eben in gedachten. Wat koste jouw scherm ed als ik vragen mag?
Voor het geheel was ik £206,80 / €299,76 kwijt. Tevens heb ik later nog een accessoires bar bijgekocht om het bracket wat meer stabiliteit te geven.
 
Hoi, Betreft het Puig scherm.

Nu nog steeds tevreden. na 40000 km's. Vorig jaar mijn Puig scherm kapot door een (grote zwarte) vogel, even terug met het originele toerscherm gereden.
Wat een dik swabberend onding is me dat. Direct opnieuw een Puig cherm besteld (146€)

Onderstaande schreef ik 2 jaar geleden:

quote:
Illygsxr schreef op 18 december 2013 @ 00:36:
Hoi Firecastle en anderen.

Ik heb even gewacht om iets over dat Puig scherm te schrijven, je moet het eerst goed uitproberen nietwaar. Ik heb ondertussen een 500 km gereden en ben zeer tevreden.

Eerst betreft de windbescherming:

Het is helemaal anders tov het originele toerscherm.
Eerst had ik het puig scherm in de laagste positie. Geen echte turbulentie meer, maar toch wind rond de kop. (geen gebulder)
Na een paar dagen heb ik het scherm iets opgeschroefd. (1.5 cm in zijn beugels)
Vanaf dan is het echt comfortabel rijden.
Veel minder koude gevoel.
Geen druk meer. Je hoort veel meer je motor onder je.
Een BMW RT zal het niet worden, maar het verschil alleen al is de investering waard.
Hoger wil ik het niet schroeven, het moet een beetje sportief ogen.

Maar de 3 grootste voordelen, waar het me helemaal niet om te doen was zijn:

1 Superstabiel, ook op hogere snelheden, vergeleken met het dansende toerscherm van Triumph.

2 je ziet eindelijk alleen je cockpit. Het originele kwam dichter bij de koplamp en er scheen een deel lichtopbrengst terug in je gezicht. Nu is alles donker achter je scherm. ook door de zwarte bevestigingsbeugels. Echt waar, de tellers zijn 2 keer zo duidelijk.

3 dat rookgrijs past perfect bij die matgroene xc. Hij ziet er 500€ gekleder uit.

Een opmerking:

De linkerbeugel schuurt tegen de tellers. Ik heb een rubbertje moeten kleven want het schuurde tegen de plastiek.

Nog vragen stel maar.

grtz

Illy
 
Hi Illy. goed om te horen, ik was beniewd of er uberhaupt mensen waren met een puig scherm. heb je toevallig ook met andere schermen gereden? welk model tiger 800 heb jij en hoe lang ben je? ik heb weer een heel stuk gereden en heb gewoon last van mn oren (heb ook oordoppen in). moet zeggen het plezier van op mn tiger rijden wordt zo wel minder. zeker als ik er steeds 300 euro voor een scherm in moet stoppen. :-(
 
Hoi,

Ik ben 1m86, rijd met een 800xc matgroen van 2013, nieuw gekocht,
ondertussen 40000km zonder 1 enkel probleem. Start altijd. +30°C of -10°C...

Origineel zadel op de hoogste stand. Puig scherm 3/4 omhoog gekanteld.

Zomer, winter, woon werk, reisjes, ...

Opties na aankoop:
een set Hyperpro veren vooraan 180€ gemonteerd
Puig scherm 2X 146€
Maken de tiger compleet

Grtz

Illy
 
Dag allen,

Sinds vandaag ben ik tevens de trotse bezitter van een tiger 800 XRT en man wat een schijt ruit is dat originele ding. Ik lees in jullie verhalen dat de puig ruit het stukken beter doet. Ik ben 1.76 en vraag me af of de standaard tour ruit van puig zal voldoen of dat in er wijs aan doe een ruit met spoiler te nemen. Wat zijn jullie ervaringen met of zonder spoiler?

Gr Joep
 
Wij hebben een Givi Airflow gemonteerd op de 800XRX van m'n vrouw. Die doet het op mijn Supertenere heel goed, we zullen zien wat het geeft op de Tiger, maar ik zie het wel goedkomen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan