Triumph Tiger 900 GT PRO vs Honda NC 750x

MasterPower

Rookie
27 okt 2021
5
0
Hallo,

Ik twijfel wat tussen een Triumph Tiger 900 GT PRO en een Honda NC 750x.

Ik veronderstel dat deze twee elkaars gelijke zijn.

De ene is misschien wat saaier maar betrouwbaarder terwijl de andere misschien wat minder saai maar ook minder betrouwbaar is.
Wie zal het zeggen.

Maar welke van deze twee zou nu eigenlijk het meest geschikt zijn om zo nu en dan eens een stuk op de autosnelweg mee te rijden?
 

Bijlagen

  • 2000000007.jpg
    2000000007.jpg
    53,2 KB · Weergaven: 3
  • c4.png
    c4.png
    109,2 KB · Weergaven: 3
Op de snelweg rijden?
2e hands BMW 3 serie ofzo?


Die Tiger zal vast wat meer toeren kunnen maken en ook een bonk meer vermogen hebben.
Volgens mij ook een veel hogere allroad dan de NC , waar ik zelf fan van ben, met DCT rijdt ook erg leuk en makkelijk.
 
Op de snelweg rijden?
2e hands BMW 3 serie ofzo?


Die Tiger zal vast wat meer toeren kunnen maken en ook een bonk meer vermogen hebben.
Volgens mij ook een veel hogere allroad dan de NC , waar ik zelf fan van ben, met DCT rijdt ook erg leuk en makkelijk.
De GT is niet zo hoog dat is de Rally. Vermogen scheelt wel behoorlijk wat. De GT pro heeft dan wel geen DCT maar wel een quickshifter die heel goed werkt
 
Die twee zijn echt niet te vergelijken vind ik.
Tiger 900 GT PRO : 94pk (8750tr/min) en 87Nm ( 7250tr/min)
Honda NC750X : 58pk (6750tr/min) en 69Nm (4750tr/min)

Wat zegt dat : Die Triumph heeft een hoop meer oemph en gaat gemakkelijk en graag eens wat hoger in de toeren.
De honda zit wat lager, wat voor de korte medemens handig is ( 800mm vs 810-830mm voor de triumph )

Je kan met alle twee de snelweg op. De triumph gaat veel meer overschot hebben.
Qua zitpositie en windbescherming : Dat hangt zodanig van je gestalte af, dat hier geen zinnig antwoord op te geven is. Testrijden dus

En ja : Triumph is best wel betrouwbaar. Daarvoor moet je hem niet laten staan.
 
Laatst bewerkt:
Die twee zijn echt niet te vergelijken vind ik.
Tiger 900 GT PRO : 94pk (8750tr/min) en 87Nm ( 7250tr/min)
Honda NC750X : 58pk (6750tr/min) en 69Nm (4750tr/min)

Wat zegt dat : Die Triumph heeft een hoop meer oemph en gaat gemakkelijk en graag eens wat hoger in de toeren.
De honda zit wat lager, wat voor de korte medemens handig is ( 800mm vs 810-830mm voor de triumph )

Je kan met alle twee de snelweg op. De triumph gaat veel meer overschot hebben.
Qua zitpositie en windbescherming : Dat hangt zodanig van je gestalte af, dat hier geen zinnig antwoord op te geven is. Testrijden dus

En ja : Triumph is best wel betrouwbaar. Daarvoor moet je hem niet laten staan.
 
Vooreerst wens ik jullie allemaal te bedanken voor de FB!

Ik ben een beginnend motorrijder, dus ik probeer wat te leren van de ervaren rijders ;-)

De zithoogte is in mijn geval ook niet onbelangrijk.

Honda NC750X: zithoogte standaard 80 cm

Tiger 900 GT PRO (de huidige van 2023): zithoogte standaard 82 cm
! maar... !
met verlaagd zadel - 2 cm lager
met verlaagde ophanging - 2 cm lager
dus verlaagd zadel én verlaagde ophanging = - 4 cm lager = zithoogte 78 cm
dan kan elke standaard kabouter daar mee de baan op
dit met alle respect voor kabouters weliswaar

Maar wat is nu het beste?
Een verlaagd zadel of een verlaagde ophanging?

De foto in bijlage is van een Tiger 900 GT PRO met een verlaagd zadel.
 

Bijlagen

  • maxresdefault.jpg
    maxresdefault.jpg
    320,1 KB · Weergaven: 4
Laag zadel of zadel aanpassen zou mijn eerste keuze zijn. Het zadel van de tiger 900 rally pro van mijn vriendin is aangepast door Tiger Leathers in Den Haag.
 
122K op mijn Triumph Sprint ST zonder noemenswaardige problemen
75K op mijn Triumph Tiger 800 XRx zonder noemenswaardige problemen
15K op mijn Triumph Tiger 900 Rally Pro zonder problemen

Ik vind Triumph best betrouwbaar
 
Vooreerst wens ik jullie allemaal te bedanken voor de FB!

Dan wordt het misschien toch maar die Tiger 900 GT PRO.
Die is wat minder saai, heeft wat meer power en heeft over het algemeen wel wat meer snufjes.

Kost ook flink wat meer, maar dat zijn details zeker?

t.JPG
 
Laag zadel of zadel aanpassen zou mijn eerste keuze zijn. Het zadel van de tiger 900 rally pro van mijn vriendin is aangepast door Tiger Leathers in Den Haag.
Blijkbaar heeft een Tiger 900 GT PRO standaard zetelverwarming.
Als je opteert voor een verlaagd zadel heb je geen zetelverwarming meer.
Wat een zonde.
Misschien toch maar beter de ophanging verlagen dan?
 
Blijkbaar heeft een Tiger 900 GT PRO standaard zetelverwarming.
Als je opteert voor een verlaagd zadel heb je geen zetelverwarming meer.
Wat een zonde.
Misschien toch maar beter de ophanging verlagen dan?
De rally pro heeft ook standaard zadel verwarming en daarom met dat verwarmde zadel naar tiger Leathers gegaan om die aan te passen.
 
Blijkbaar heeft een Tiger 900 GT PRO standaard zetelverwarming.
Als je opteert voor een verlaagd zadel heb je geen zetelverwarming meer.
Wat een zonde.
Misschien toch maar beter de ophanging verlagen dan?
Is het echt nodig om het zadel te verlagen dan?
Heb je al eens proefgereden op de tiger 900.
Ik ben ook maar 1.74 en niet al te lange beenlengte. De rally pro is voor mij zeker te hoog.
Maar de gt pro is prima te doen.
1 voet plat op de grond bij stilstand.
Beide voeten met bal van de voet. Genoeg om achteruit te manoeuvreren zittend op de motor.
 
Vooreerst wens ik jullie allemaal te bedanken voor de FB!

Dan wordt het misschien toch maar die Tiger 900 GT PRO.
Die is wat minder saai, heeft wat meer power en heeft over het algemeen wel wat meer snufjes.

Kost ook flink wat meer, maar dat zijn details zeker?

Lijkt me logisch, die twee motoren kan je gewoon niet naast mekaar vergelijken... De Triumph is een heel andere motor dan die Honda...
 
Maar wat is nu het beste?
Een verlaagd zadel of een verlaagde ophanging?

Verlaagd zadel verscherpt je kniehoek... verlaagde ophanging verandert de rij-eigenschappen van je motor.

Verlaagd zadel zou je kunnen doen als het nodig is, verlaagde ophanging zou ik nooit aan beginnen. Als dat nodig gaat zijn zoek ik wel een ander type motor dat beter bij m'n gestalte past.


Hoe groot/klein ben je? Ik ben 173 en heb nog nooit een aanpassing gedaan en toch al met tamelijk hoge motoren gereden...
(Tenere 700, GS Adventure, Tiger 800, ...)
 
Precies. Je motor verlagen is eigenlijk de laatste toevlucht. De motor is ontworpen voor de standaard rijhoogte.

De Tiger 900 en NC750X zijn niet te vergelijken op vrijwel geen enkel vlak.
Ik ken de NC750X en snap de keuze voor de Tiger 900.
Toch is de NC750X leuker dan je denkt. Dat merk je beter wanneer je met anderen rijdt.

Als je alleen rijdt. Voelt de NC suf en sloom aan. Rij je in een groep merk je dat het suffe ergens wel blijft maar dat de motor zeker niet sloom is.
Bij de benzinepomp grijns je van oor tot oor als anderen weer staan te puffen vanwege de hoge prijzen en die kofferbak wil je niet meer kwijt.

Misschien past de X-ADV beter in het plaatje. Zelfde platform als de NC750X toch een stoerder uiterlijk, meer gadgets en hoogwaardigere afwerking.
 
Ik heb net de GT pro gekocht, welliswaar de 2020 versie, maar daar zit niet zo veel verschil in. k ben zeer tevreden. Rijd fantastisch, veel opties/luxe en voor zo'n zware fiets kun je er aardig mee gooien en smijten. De Honda kan ik niks over zeggen, maar ik heb hiervoor een Vstrom 650 gehad en je mist toch wel wat vermogen om het echt leuk te maken. Ik zou zonder meer voor de Triumph gaan. Er bestaat trouwens ook een GT Low versie, voor de kleine medemens onder ons....:]
 
Terug
Bovenaan Onderaan