Triumph T100R bobber - 1970

leuven

MF'er
7 nov 2022
30
48
Maastricht
Hoi!

Ik ben Thijs, rij nu ruim 12 jaar motor (sinds mijn 18e). Moto Guzzi (V35 Imola, nu een 850T3) en een Royal Enfield Bullet 500cc.

Kort geleden een Triumph T100R gekocht, die al deels verbouwd is tot bobber. Aan mij om de verdere details af te werken en het ding op de weg te krijgen. Er moet nog het een en ander aan gebeuren, waarvan de kabelboom waarschijnlijk de grootste klus is.

Qua uiterlijk gaat er niet ontzettend veel veranderen. Er komt een mooier bobber zadel op, het stuur wordt iets conventioneler (minder 'chopper', terug naar origineel halfhoog chrome) en de olietank gaat waarschijnlijk zwart worden met stickers/pinstriping.

De motor is voorzien van een Wassel elektronische ontsteking, maar de bekabeling is niet af en echt een rommeltje. Hoe veel kleuren kun je aan elkaar rijgen achter je koplamp?! _O-

Hier een kort overzicht van wat er aangepast is aan de motor:
- Achterste subframe vervangen voor hardtail frame
- Voetschakeling aangepast naar handschakeling (zie snookerbal!)
- Extern oliefilter gemonteerd
- Wassel elektronische ontsteking
- Twee 'trompet' uitlaten
- Middenbok verwijderd
- Nieuwe olietank
- Ander stuur
- Andere koplamp
- Reproductie 'Miller' achterlicht

Origineel zijn:
- Het frame!
- Blok. 500cc met twee carburateurs, af fabriek opgave van ongeveer 43pk
- Tank
- Voorvork
- Wielen en remmen
- Tellers (km-teller en toerenteller)


Ik vind het leuk om het project te delen, maar zal ook zeker links en rechts wat advies kunnen gebruiken! Cheers! :]

20221002_133426.jpg


20221002_133512.jpg


20221002_182519.jpg


20221002_182547.jpg


20221012_132939.jpg


20221012_145542.jpg
 
Laatst bewerkt:
Is er een hardtail van gemaakt? :o
Waar is die biljartsnookerbal voor?

Bedrading en zo, hier Rick Donkers Auto Electrics moet je zijn.
Yes! Vrij veel voorkomende modificatie bij dit type Triumph. Ik vind het te gek!

De snookerbal is om mee te schakelen! Omgebouwd naar hand schakelen, mocht dat echt niet te doen zijn dan kan ik heel makkelijk een origineel voetschakel pedaal monteren.

Bedankt voor de tip!
 
Rechts hand schakelen en remmen. Uitdaging met terugschakelen en rotondes etc.
Leuk ding. Jammer van die "Harley" kickstarter
 
Rechts hand schakelen en remmen. Uitdaging met terugschakelen en rotondes etc.
Leuk ding. Jammer van die "Harley" kickstarter
Valt mee hoor, even rustig wennen en dan gaat dit best goed.
(ik heb 2 britten en een moderne fiets)

Gave fiets trouwens!
Er is voldoende te koop voor de oude britten om wat leuks van te maken :)
 
Valt mee hoor, even rustig wennen en dan gaat dit best goed.
(ik heb 2 britten en een moderne fiets)

Gave fiets trouwens!
Er is voldoende te koop voor de oude britten om wat leuks van te maken :)
Rechts schakelen is niet moeilijk. Ik heb ook 2 (rijdende) Britten. Ik heb het specifiek of het rechts schakelen met je rechter hand. Terwijl je met afremmen niet alleen wil terugschakelen, maar je rechterhand ook nodig hebt aant het stuur om je remhendel te bedienen.

(En eigenlijk ook nog je hand uitsteken, want geen knipperlichten :])
 
Handgeschakelde hardtail, heel gaaf!
Heb bij mijn bobber ook getwijfeld om 'm handgeschakeld te maken, uiteindelijk niet gedaan.
Ik had dan wel de koppeling ook op schakelpook gezet, zodat je met 1 hand (ont)koppelt en schakelt tegelijk. Kun je met de andere blijven remmen aan het stuur.
 
Rechts hand schakelen en remmen. Uitdaging met terugschakelen en rotondes etc.
Leuk ding. Jammer van die "Harley" kickstarter
Dank! Ik vind de 'koperen' kickstarter juist wel tof, zie je in Japan ook veel op bobbers. Dat met de hand schakelen wordt wel een uitdaging ja! Mocht het echt gevaarlijk zijn, dan is het gelukkig alleen maar een kwestie van een voetschakelaar terugzetten. :)
Valt mee hoor, even rustig wennen en dan gaat dit best goed.
(ik heb 2 britten en een moderne fiets)

Gave fiets trouwens!
Er is voldoende te koop voor de oude britten om wat leuks van te maken :)

Rechts schakelen is niet moeilijk. Ik heb ook 2 (rijdende) Britten. Ik heb het specifiek of het rechts schakelen met je rechter hand. Terwijl je met afremmen niet alleen wil terugschakelen, maar je rechterhand ook nodig hebt aant het stuur om je remhendel te bedienen.

(En eigenlijk ook nog je hand uitsteken, want geen knipperlichten :])
Rechts schakelen is inderdaad niet moeilijk! Ik heb een Enfield (rechts schakelen) en een Guzzi (links schakelen) en zelfs afwisselen tussen de twee motoren vormt geen probleem. Rechts schakelen met de hand, dat wordt een uitdaging...

Hardtail, gaaf!
Thanks! Ik ben benieuwd hoe mijn rug er straks over gaat denken... _O-

Handgeschakelde hardtail, heel gaaf!
Heb bij mijn bobber ook getwijfeld om 'm handgeschakeld te maken, uiteindelijk niet gedaan.
Ik had dan wel de koppeling ook op schakelpook gezet, zodat je met 1 hand (ont)koppelt en schakelt tegelijk. Kun je met de andere blijven remmen aan het stuur.
Heb ik óók al over nagedacht. Heb je dan je wel een rechts geschakelde motor dan? Want anders moet je óf het hele systeem naar links ombouwen, of je rem omzetten naar rechts...
 
Met een hardtail heb ik geen probleem mee alleen als je naar de foto kijkt (even erbij gepakt)
1669885345443.png

Is de verhouding weg na de verbouwing , achterkant lijkt veel te lang tegen over de voorkant .
En daar moet je van houden .
Verder wel een leuk uitgangspunt om deze verder aftewerken :t
 
Met een hardtail heb ik geen probleem mee alleen als je naar de foto kijkt (even erbij gepakt)
Bekijk bijlage 1827219
Is de verhouding weg na de verbouwing , achterkant lijkt veel te lang tegen over de voorkant .
En daar moet je van houden .
Verder wel een leuk uitgangspunt om deze verder aftewerken :t
Het is een super typische look! Je kunt bij deze Triumphs het achterste subframe gewoon los schroeven, wordt dus erg vaak gedaan. Je krijgt er een extreem lange motor door, ik vind het juist te gek dat de hoek van de voorvork niet anders is! :)

Dank je :)
nice , eindelijk weer een leuk project
Thanks! Ik hou jullie op de hoogte!
 
Inmiddels is er ook wat vooruitgang te melden.

Het grootste vraagteken bij deze motor was voor mij de bedrading. De bak schakelt goed door, het blok draait prachtig soepel rond en heeft goede compressie. De kans dat daar grote problemen zijn, is niet zo groot. De bedrading is echter door de vorige eigenaar aangelegd, dat is altijd even afwachten. Met name omdat hij veel gekke kleuren heeft gebruikt!

Ik heb voor de zekerheid bijna elke kleur van de originele kabelboom gekocht, zodat ik indien nodig een hele nieuwe kabelboom kan maken. Om te beginnen hebben we echter gewoon de bedrading nagelopen en doorgemeten. Afgezien van een paar aardedraden leek alles te kloppen... De motor heeft een positieve aarde, voelt heel erg gek aan! We hebben de proef op de som genomen en de ontbrekende aardedraden aangesloten, en....

20221117_191415.jpg


Presto! De verlichting werkt in ieder geval. Het nog betere nieuws: beide bougies vonken goed! *O*

We hebben de bedrading van wat labels voorzien, en laten hem verder voor nu lekker zitten... Ik moet wel nog de verlichting van de tellers en wat andere kleine dingen aansluiten.

20221117_183012.jpg


Om te kunnen meten hoe lang de nieuwe gas-, choke- en koppelingskabels moeten zijn, moest ik het andere stuur monteren. En zo geschiedde. Leuk detail is dat het een oud Wassell stuur is, dat nog in de originele verpakking zat. Als het een beetje kan, monteer ik graag oude onderdelen op een oude motorfiets. :t

20221124_124002.jpg


20221124_124359.jpg


Momenteel ben ik aan het wachten op een levering aan kabels en de schuiven van de chokes. Als dat allemaal gemonteerd is, kan ik gaan kijken of de motor wil starten! :X
 
Heb ik óók al over nagedacht. Heb je dan je wel een rechts geschakelde motor dan? Want anders moet je óf het hele systeem naar links ombouwen, of je rem omzetten naar rechts...

De mijne schakelt links, net als de koppeling. Rechts gas en rem. Is dat bij jou anders dan?
 
Kan je op de foto's zien voetrem links schakelt rechts
Positief aan massa/frame was normaal voor Engelse voertuigen pas veel later heel veel later is dat daar doorgedrongen dat negatief aan massa standaard was bij de rest van de wereld
 
De mijne schakelt links, net als de koppeling. Rechts gas en rem. Is dat bij jou anders dan?
Rechts schakelen is lang de standaard geweest bij Engelse motoren! Pas laat in de jaren zeventig zijn de meesten overgestapt.

Kan je op de foto's zien voetrem links schakelt rechts
Positief aan massa/frame was normaal voor Engelse voertuigen pas veel later heel veel later is dat daar doorgedrongen dat negatief aan massa standaard was bij de rest van de wereld
Klopt helemaal, maar het voelt gewoon heel erg raar aan om de + van je accu met je frame te verbinden! :9~
 
  • Leuk
Waarderingen: RISL
Oke, dat had in niet in de gaten, ik dacht dat ze dat redelijk geüniformeerd hadden na WO II.
De meeste autofabrikanten deden voor WO II maar wat, vaak gas in het midden, een rechts en koppeling links. Op een enkeling na is dat na WO II standaard geworden tot wat we nu kennen, vandaar mijn aanname dat het motoren net zo was gegaan.

Maar zou jij je gas en rem dan niet links doen?
 
Mijn t140 uit 1978 is ook nog rechts schakelen.

In dit geval zou ik gewoon voetschakeling doen, als je je stuur nou helemaal “clean” zou willen snap ik handschakelen (en voet koppelen) nog wel, maar nu maak je het jezelf gewoon lastig naar mijn mening.
 
.
Maar zou jij je gas en rem dan niet links doen?

Als je het jezelf écht moeilijk wil maken...

Mijn t140 uit 1978 is ook nog rechts schakelen.

In dit geval zou ik gewoon voetschakeling doen, als je je stuur nou helemaal “clean” zou willen snap ik handschakelen (en voet koppelen) nog wel, maar nu maak je het jezelf gewoon lastig naar mijn mening.

Voor nu ga ik niks veranderen. Aan het stuur koppelen, met mijn rechterhand schakelen. Het ziet er super tof uit, dus we gaan zien of dat opweegt tegen de praktische problemen.

vind dat model van dat stuur wel een beetje saai en gewoontjes moet ik zeggen :-)

Je moet niks, maar het mag wel. ;)
 
You win some, you lose some!

Vorige week verschillende pakketjes binnen gekregen, waardoor er een leuke stapel nieuwe onderdelen op tafel lag. Kabels (choke, gas, koppeling), kickstarterveer, nieuwe voetsteunrubbers, choke schuiven en veren, spie voor kickstarter, lampjes etc...

20221207_180737.jpg


Vol goede moed aan de slag te gaan, maar dat liep niet helemaal volgens plan. -O-

Ik haal de gashendel eraf, haak de eerste gaskabel erin en páts. Nokje afgebroken. Balen, niet te repareren. Nieuw onderdeel zoeken dus.

20221211_142255.jpg


Dan maar door naar de chokes. Chokekabels bevestigen is bij deze Amal carburateurs altijd een gedoe, omdat de chokeschuiven in de gasschuiven vallen. Alles staat onder spanning met een veer, dus je voelt aan dat het een leuk klusje is. :Y

Alles zat na wat geklungel gemonteerd. Omdat deze motor twéé carburateurs heeft met twee chokes, heb je dus ook twéé choke kabels. Er zit op je stuur echter maar één choke hendel. In het midden moet dus een 'splitter box', om van je twee kabels naar een enkele te gaan. Monteren was een hele crime, om alle kabels passend te krijgen moest er flink gevijld en geschuurd worden. Reproductie spul valt toch vaak een beetje tegen...

Uiteindelijk zit alles vast, en ik trek de choke open. Prima! Ik sluit en open de choke een paar keer om te kijken of alles soepel loopt, en... ik trek de kabel dwars door de houder heen. Natuurlijk met geen mogelijkheid terug te schuiven. Fijn. -O- Ik heb al contact gehad met de leverancier, en ik krijg een nieuwe. Hopelijk is die steviger, anders moet ik op zoek naar een alternatief...

20221211_154016.jpg


Zijn we klaar dan? Nee hoor! De koppeling maakte bij intrekken heel raar 'knakkend' geluid. Dat zou door verkoper mogelijk door een scheef zittende kabel kunnen komen. Mwah. Blijkt dus te berusten op een paar versleten onderdelen net buiten de versnellingsbak. Als je naar de foto kijkt zie je linksboven een stang. Deze trek je omhoog met je koppelingskabel. De plaat met de drie vlakken gaat vervolgens draaien, waardoor er op magische wijze een stift je koppeling ingeduwd wordt. Vraag me niet hoe het precies werkt, maar het zijn slijtage onderdelen volgens de Haynes. 8)7Kost weer een paar tientjes aan onderdelen, maar we komen er wel. ;)

20221211_155102.jpg


Oh ja, de spie voor de kickstarter bleek ook te groot te zijn. _O- Is er dan écht helemáál niks goed gegaan? Jawel hoor. De nieuwe kickstarterveer is gemonteerd. We blijven positief! *O*
 
Wie is die leverancier? Moet namelijk voor mijn Triumph ook nog kabels hebben.
 
Terug
Bovenaan Onderaan