Tour de France 2023

Zaterdag 22 juli 2023

Zo, vandaag kon er weer echt gereden worden. Mijn slaapmat, slaapzak, katoenen binnenzak en kussen werden weer opgerold en in hun zakjes gedaan. Iets na 7 wandelde ik naar de douches om mezelf op te frissen terwijl de camping nog in diepe rust was. Eenmaal terug bij de tent werd de Bialetti opgestookt en ondertussen leegde ik mijn tent. Of je de klok er inmiddels op gelijk kon zetten was de koffie klaar toen ik mijn tent leeg dichttrok. De koffie ging in de mok en tijdens het afkoelen pakte ik mijn tentje in. Mijn Helinox werd altijd pas als laatste ingepakt zodat ik nog net even lekker kon zitten om te genieten van een goede bak koffie met een koekreep. Hierna werd de rest ook ingepakt en werd het motorpak aangetrokken. Na afgerekend te hebben verliet ik de camping om gelijk bij de bakker even te stoppen voor wat broodjes voor onderweg.

Ik volgde de D104 in westelijke richting waarbij het toch altijd langer duurt eer ik de Rhône passeer dan dat ik in eerste instantie in gedachten had. Na Privas reed ik de Monts d’Ardèche in. Ook hier zaten er weer een aantal schijtcampers op de weg die alles aan het ophouden waren. Toen ik een punt vond voro een sanitaire stop in de berm trok ik gelijk alle ventilatieritsen van mijn pak dicht aangezien het hier op hoogte toch best wel fris geworden was. Toen de wegen eenmaal weer omlaag gingen was het weer heerlijk rustig en de weg was een ware gumweg. Perfect mooi belijnd asfalt zodat zelfs Fransen konden zien aan welke kant van de weg ze moesten blijven. Bij het Viaduc de la Récoumène stopte ik even om een fotootje te schieten. Dit was niet het viaduct wat ik eigenlijk wilde zien want dat zou later volgen.

Zomer 2023-0143.jpg


Zomer 2023-0144.jpg


Wat volgde waren wegen door een heerlijk rustig verlaten landschap welke heel goed opschoten. Bij het volgende bouwsel, het Viaduc de Garabit, stopte ik weer voor wat fotootjes. Dit viaduct is gebouwd in 1885 door Gustave Eiffel, 2 jaar voordat hij die toren in Parijs neerplempte. Een mooi detail vond ik dat er naast de standaard trappen ook een kronkeltrapje door het geheel heenliep. Oorspronkelijk was de Eiffeltoren in Parijs dezelfde kleur als deze brug nu nog is.

Zomer 2023-0145.jpg


Zomer 2023-0148.jpg


Niet veel later reed ik langs het Chateau d’Alleuze. Of eigenlijk wat daar van over was. Mooie korte bochtjes, lekker asfalt en mooie uitzichten dus.

Zomer 2023-0152.jpg


Ik begon inmiddels honger te krijgen maar er was niets open. Het enige restaurant waar ik langskwam leek gesloten maar toen ik wat mensen zag zitten vertdelden ze dat het open was. Gelukkig keek ik buiten even op de menukaart en ik had gelijk al door dat dit ver buiten het budget was wat ik voor een lunch uit wilde geven. Oftewel weer doorrijden met een knorrende maag. De broodjes had ik immers al lang opgegeten.

Gelukkig zag ik niet veel later aan de D921, langs de Truyère, een hotel/bar/restaurant zitten. Het terras was leeg maar ik probeerde het gewoon. Binnen werd ik welkom geheten door een oud mannetje dat vertelde dat het wel laat was om te eten maar dat hij nog wel een plat du jour had. Het interieur van het barretje was echt 50 jaar terug in de tijd. Een heerlijke ongeorganiseerde bende zoals je dat alleen in Frankrijk aankunt treffen. Ik was blij dat ik iets te eten zou krijgen. Wat ik kreeg was een lokaal gerecht met vlees met aardappels en jus en wat groenten. Oftewel precies het krachtvoer wat ik nodig had en dit ging er heel goed in. Als dessert bestelde ik nog een kaasplankje met lokale kazen en een huisgemaakte chutney van fruit uit eigen tuin. Hier kan ik echt van genieten!

Zomer 2023-0154.jpg


IMG_20230722_135229130.jpg

IMG_20230722_140448333_HDR.jpg


IMG_20230722_140742665.jpg



Na afgerekend te hebben reed ik de Aubrac in. Ook zo’n gebiedje wat qua toerisme totaal niet bekend is bij de meeste Nederlanders. Ook hier waren het mooie overzichtelijke, maar iets ruwere, wegen die heerlijk door het landschap heen slingerden.

Bij Espalion reed ik een stukje langs de Lot om vervolgens enkele smallere weggetjes te nemen. Mijn volgende stop zou letterlijk langs een van deze wegen liggen. Niet veel later kwam ik aan bij Clapas de Thubiès. Een rivier van stenen die van de berg af kwam en hier waarschijnlijk al vele tienduizenden jaren ligt.

Zomer 2023-0155.jpg


Zomer 2023-0156.jpg


Via de N88, die eigenlijk meer weg had van een snelweg reed ik verder in zuidelijke richting. Ik begon al redelijk gaar te worden dus even dat gas open draaien maakte me weer wat fitter. Vanaf deze weg zag ik ook het Viaduc Ferroviaire du Viaur liggen. Gebouwd door dezelfde bouwer als het Viaduc de Garabit, echter niet ontworpen door Eiffel. Jammer genoeg kon ik hier niet even stoppen om een fotootje te maken.

De laatste kilometers waren weer lekker binnendoor. Net voor Ambialet stopte ik nog even voor een fotootje van het dorpje van bovenaf en reed door naar Camping Le Mise a l’Eau waar ik gelijk vriendelijk welkom werd geheten door de eigenaresse. Aan haar Frans te horen was ik er al snel achter dat ze Brits was dus schakelden we over op het Engels. De camping was echt supermooi gelegen direct aan de Tarn, waar ook in gezwommen kon worden, en op loopafstand van het dorpje. Naast mij stonden er nog een aantal caravans die ik op twee handen kon tellen. Ik zocht een mooi plekje in de schaduw aan de rivier uit om mijn tentje op te zetten. Toen dit eenmaal stond haalde ik bij de receptie een koud biertje en ging heerlijk in mijn boek zitten lezen. Wow wat was dit een fijn plekje!

Zomer 2023-0161.jpg


IMG_20230722_173803175_HDR.jpg


Tot 7 uur kon er op de camping ook eten worden besteld. Ondanks dat het dorpje er best leuk uit zag was ik voor de rest va de dag liever lui dan moe en bestelde een kipburger met friet. De eigenaresse kwam vervolgens nog met een extra bordje met tomaat en sla aanzetten aangezien ze deze toch had aan moeten snijden voor mijn burger en of ik die ook nog lustte.

IMG_20230722_192717214_HDR.jpg


Na nog enkele biertjes op het terras gedaan te hebben wandelde ik met een biertje terug naar de tent om daar nog even te gaan zitten lezen en op tijd mijn bedje in te gaan. De volgende dag had ik een lange rit voor de boeg.
 
Zondag 23 juli 2023

Aangezien ik maar beperkt had uitgepakt hoefde er ook maar beperkt te worden ingepakt. Dat is het fijne van pakketjes met setjes kleding maken zodat niet alle schone onderbroeken en alle schone shirtjes bij elkaar zitten. Ik kan 1 luchtdichte zak met een paar setjes uit de koffer halen en de rest kan er lekker in blijven zitten.

Na de gedoucht en ingepakt te hebben, en ja natuurlijk ook nog een koffie met een koekreep, haalde ik de bestelde broodjes op bij de receptie. Ik bedankte de uiterst vriendelijke Engelse eigenaresse van de camping en verzekerde haar dat ik Camping le Mise a l’Eau zou vermelden in mijn reisverslag omdat ik het echt zo’n topplekje vond!

Ik verliet de camping en reed naar Ambialet om daar de tarn te volgen in westelijke richting. Ik had iets te weinig waypoints in mijn route gezet en mijn GPS stuurde me via een kronkelweggetje naar een drukkere weg om zo richting Albi te rijden. Aangezien ik al in de gaten had dat er iets niet klopte, en ik wel een hard waypoint in het centrum van Albi geplaatst had zoomde ik de GPS wat uit en reed op gevoel, en ouderwets kijkend naar bordjes, naar het centrum toe waar ik een van de bruggen passeerde om zo de gewenste foto te maken van dit oude stadje.

Zomer 2023-0163.jpg


Vanuit hier was het effe wat stoplichten passeren maar ik was het stadje, waar het echt extreem rustig was op de weg, ook zo weer uit. Via de erg leuke D81 slingerde ik door het landschap tot ik aankwam bij Château de Grandval of wat daar nog van over was. De ruïne van dit kasteeltje was nu geheel gelegen in het water. Ten tijden van droogte kun je er schijnbaar wel naar toe wandelen. Het ooit in de 15e eeuw gebouwde kasteeltje is jaren overeind blijven staan. Echter de Duitsers vonden het in de Tweede Wereldoorlog nodig om het in brand te steken. Sindsdien is het dus zo gebleven.

Zomer 2023-0165.jpg


Wat volgde was een heerlijke diversiteit aan bredere en smallere wegen die door het landschap heen kronkelden. Na de plaats Mazamet gepasseerd te zijn stopte ik aan een heerlijke gumweg op een parking en zag daar dat het plaatsje La Tourette slechts 7 kilometer verder was. Normaal zou ik er heen gereden zijn maar aangezien ik nog een behoorlijk eind moest rijden vandaag, terwijl de ETA op mijn gps maar op bleef lopen, besloot k toch maar gewoon mijn weg te vervolgen.

IMG_20230723_113815568_HDR.jpg


Mijn volgende stop was de plaats Carcassonne. Deze had ik ook nog nooit van dichtbij gezien. Ik had geen zin om in mijn motorpak in de hitte de stad in te gaan. Echter enkele fotootjes van de buitenkant konden natuurlijk wel. Ik had van te voren een mooi punt uitgezocht waar ik het door mij gewenste plaatje wilde schieten. Na eerst even op de toeristische parking gestopt te zijn kwam ik via enkele smalle straatjes aan bij het door mij gewenste fotopunt. Ik zette mijn motor weg en net op dat moment kwamen er twee Duitsers aan die hun fiets pal achter mijn motor parkeerden. Nadat ik uitgelegd had dat niet mijn bedoeling was nam ik enkele foto’s van hen en zij van mij zodat ik er ook zelf nog een keer op sta.

Zomer 2023-0170.jpg


Zomer 2023-0174.jpg


Aangezien het behoorlijk heet was en ik hongerig begon te worden was k op zoek naar een snelle hap in de airco. Bij het verlaten van Carcassonne lag er een McDonalds welke uitkomst bood. Ik zou weinig tijd verliezen en een keer een vette burger ging er wel in. In plaats van friet koos ik een bak sla en een ijskoude cola voor de nodige suikers.

IMG_20230723_124840202.jpg


Vanuit Carcassonne reed ik verder zuidelijk in een mooi glooiend maar winderig landschap. Na Quillan reed ik de Gorges de la Pierre Lys in welke eigenlijk gelijk overgingen in de Gorges de Saint Georges. Voordeel van het rijden in deze gorges is dat het er door de schaduw wat frisser is.

Zomer 2023-0177.jpg


Na de Gorges begon de weg steeds smaller te worden en steeds meer te slingeren. Ik reed duidelijk de hoogte van de Pyreneeën in. Na het Lac de Matemale, waarop flink wat zeikboten aan het zeilen waren, haalde ik 2 bekende Harleyrijders in. Inderdaad dezelfde personen waarvan ik er 1 in Brussel al gezien had en vervolgens was ik ze ook zowel bij la Mouche als op Le Camping Moto tegengekomen. In het eerstvolgende dorpje stopte ik even omdat het bijna 3 uur was. Ik zette de motor op de stoep en startte de F1 app van mijn telefoon aangezien ik de start wilde zien van de F1. De Harleyrijders passeerden mij weer met een big smile heel hard “Hé Pim” roepend! Na een paar rondes van de F1 gezien te hebben reed ik weer verder de grens van Spanje over en op naar de N260

De N260 is van hieruit een bijna 60 kilometer lange weg met een en al bochten. Best inspannend rijden maar je moet het wel lekker in je eigen tempo kunnen doen. Dit was de eerste 30 kilometer ook wel het geval. Echter als er dan weer zo’n volslagen idioot in een camper voor je rijdt die op de iets langere rechte stukken in het midden van de weg gaat rijden zodat je ‘m alsnog niet kan passeren dan gaat mijn bloed koken. Mijn claxon maakte dan ook overuren. Na een kilometer of 20 kon ik in een dorp eindelijk voorbij deze schijtcamper geraken en deze kreeg naast een claxonserenade natuurlijk ook mijn middelvinger in zijn gezicht gedrukt. Als je niet weet hoe je met zo’n SRV wagen om moet gaan dan moet je er ook gewoon niet mee gaan rijden en al helemaal niet op zulke bochtige bergwegen!

Na Ribes de Freser stopte ik bij de Repsol om de Versys af te tanken en om even een waterijsje te eten. Ik koos natuurlijk voor de voor mij in Spanje gebruikelijke Calippo Lemon (of hoe dat ding daar ook heet). Toen ik mijn ijsje stond te eten kwamen er wat Spaanse motorrijders aangereden waar ik een praatje mee maakte. Een van hen reed een op voor mij onbekende Macbor Montana. Deze motor lijkt sprekend op een BMW GS maar wordt gebouwd in Barcelona en is ketting-aangedreven door een 500cc Honda motortje. De motorfiets kostte kaal iet smeer dan 6000 euro waarbij je dus veel motor hebt voor weinig geld.

IMG_20230723_162405500_HDR.jpg


Mijn GPS had er weinig zin meer in en stuurde me niet over de geplande wegen maar over de snelwegen langs VIC. Ik was inmiddels ook redelijk gaar dus ik vond het best. Met mijn vriendin had ik afgesproken dat we om half 8 uit eten zouden gaan in mijn favo kiprestaurant. Mijn GPS vertelde me dat ik een uurtje daarvoor aan zou komen in LLoret. Een strakke timing dus dat moest lukken.

Mijn GPS wilde me bij Santa Coloma de Farmers weer anders sturen dan wat ikzelf in gedachten had. Jammer voor de GPS, ik ken de weg in die omgeving daar toch goed zat, dus het laatste stuk was gewoon op de automatische piloot Rond half 7 kwam ik aan in Lloret, snel opfrissen en op naar het Kiprestaurant!

IMG_20230723_203425316.jpg
 
Het oude Carcassonne , mooi hoor om daar door heen te lopen
Ben er zelf een paar jaar achter elkaar geweest in de hoek en heb het 2x bezocht , ook canal du midi is leuk om te doen met al zijn oude sluisjes.
 
Echt leuk om te lezen. Ben zelf ook in de omgeving geweest (vliegtuig + huurauto).

Ben er zelf een paar jaar achter elkaar geweest in de hoek en heb het 2x bezocht , ook canal du midi is leuk om te doen met al zijn oude sluisjes.
Inderdaad niet ver van Béziers en Narbonne, nog steeds aan het Canal du Midi, ligt een architecturaal meesterwerk: de trapsluizen van Fonseranes: 9 ovale sluizen op een rij. Zeker in de zomer leuk te zien hoe (huur) boten er door manouvreren :+

Ook heb ik toen Peyrepertuse Castle bezocht en het kasteel van Queribus, erg mooi en aanraders. Uiteraard ook Carcasonne, maar van binnen is Carcasonne super toeristisch, in die zin heb je niet enorm veel gemist.
 
Echt leuk om te lezen. Ben zelf ook in de omgeving geweest (vliegtuig + huurauto).


Inderdaad niet ver van Béziers en Narbonne, nog steeds aan het Canal du Midi, ligt een architecturaal meesterwerk: de trapsluizen van Fonseranes: 9 ovale sluizen op een rij. Zeker in de zomer leuk te zien hoe (huur) boten er door manouvreren :+

Ook heb ik toen Peyrepertuse Castle bezocht en het kasteel van Queribus, erg mooi en aanraders. Uiteraard ook Carcasonne, maar van binnen is Carcasonne super toeristisch, in die zin heb je niet enorm veel gemist.
Die kanalen gaan op mijn to do lijst!
 
Zondag 23 juli 2023

Aangezien ik maar beperkt had uitgepakt hoefde er ook maar beperkt te worden ingepakt. Dat is het fijne van pakketjes met setjes kleding maken zodat niet alle schone onderbroeken en alle schone shirtjes bij elkaar zitten. Ik kan 1 luchtdichte zak met een paar setjes uit de koffer halen en de rest kan er lekker in blijven zitten.

Na de gedoucht en ingepakt te hebben, en ja natuurlijk ook nog een koffie met een koekreep, haalde ik de bestelde broodjes op bij de receptie. Ik bedankte de uiterst vriendelijke Engelse eigenaresse van de camping en verzekerde haar dat ik Camping le Mise a l’Eau zou vermelden in mijn reisverslag omdat ik het echt zo’n topplekje vond!

Ik verliet de camping en reed naar Ambialet om daar de tarn te volgen in westelijke richting. Ik had iets te weinig waypoints in mijn route gezet en mijn GPS stuurde me via een kronkelweggetje naar een drukkere weg om zo richting Albi te rijden. Aangezien ik al in de gaten had dat er iets niet klopte, en ik wel een hard waypoint in het centrum van Albi geplaatst had zoomde ik de GPS wat uit en reed op gevoel, en ouderwets kijkend naar bordjes, naar het centrum toe waar ik een van de bruggen passeerde om zo de gewenste foto te maken van dit oude stadje.

Bekijk bijlage 1914521

Vanuit hier was het effe wat stoplichten passeren maar ik was het stadje, waar het echt extreem rustig was op de weg, ook zo weer uit. Via de erg leuke D81 slingerde ik door het landschap tot ik aankwam bij Château de Grandval of wat daar nog van over was. De ruïne van dit kasteeltje was nu geheel gelegen in het water. Ten tijden van droogte kun je er schijnbaar wel naar toe wandelen. Het ooit in de 15e eeuw gebouwde kasteeltje is jaren overeind blijven staan. Echter de Duitsers vonden het in de Tweede Wereldoorlog nodig om het in brand te steken. Sindsdien is het dus zo gebleven.

Bekijk bijlage 1914522

Wat volgde was een heerlijke diversiteit aan bredere en smallere wegen die door het landschap heen kronkelden. Na de plaats Mazamet gepasseerd te zijn stopte ik aan een heerlijke gumweg op een parking en zag daar dat het plaatsje La Tourette slechts 7 kilometer verder was. Normaal zou ik er heen gereden zijn maar aangezien ik nog een behoorlijk eind moest rijden vandaag, terwijl de ETA op mijn gps maar op bleef lopen, besloot k toch maar gewoon mijn weg te vervolgen.

Bekijk bijlage 1914523

Mijn volgende stop was de plaats Carcassonne. Deze had ik ook nog nooit van dichtbij gezien. Ik had geen zin om in mijn motorpak in de hitte de stad in te gaan. Echter enkele fotootjes van de buitenkant konden natuurlijk wel. Ik had van te voren een mooi punt uitgezocht waar ik het door mij gewenste plaatje wilde schieten. Na eerst even op de toeristische parking gestopt te zijn kwam ik via enkele smalle straatjes aan bij het door mij gewenste fotopunt. Ik zette mijn motor weg en net op dat moment kwamen er twee Duitsers aan die hun fiets pal achter mijn motor parkeerden. Nadat ik uitgelegd had dat niet mijn bedoeling was nam ik enkele foto’s van hen en zij van mij zodat ik er ook zelf nog een keer op sta.

Bekijk bijlage 1914525

Bekijk bijlage 1914524

Aangezien het behoorlijk heet was en ik hongerig begon te worden was k op zoek naar een snelle hap in de airco. Bij het verlaten van Carcassonne lag er een McDonalds welke uitkomst bood. Ik zou weinig tijd verliezen en een keer een vette burger ging er wel in. In plaats van friet koos ik een bak sla en een ijskoude cola voor de nodige suikers.

Bekijk bijlage 1914526

Vanuit Carcassonne reed ik verder zuidelijk in een mooi glooiend maar winderig landschap. Na Quillan reed ik de Gorges de la Pierre Lys in welke eigenlijk gelijk overgingen in de Gorges de Saint Georges. Voordeel van het rijden in deze gorges is dat het er door de schaduw wat frisser is.

Bekijk bijlage 1914527

Na de Gorges begon de weg steeds smaller te worden en steeds meer te slingeren. Ik reed duidelijk de hoogte van de Pyreneeën in. Na het Lac de Matemale, waarop flink wat zeikboten aan het zeilen waren, haalde ik 2 bekende Harleyrijders in. Inderdaad dezelfde personen waarvan ik er 1 in Brussel al gezien had en vervolgens was ik ze ook zowel bij la Mouche als op Le Camping Moto tegengekomen. In het eerstvolgende dorpje stopte ik even omdat het bijna 3 uur was. Ik zette de motor op de stoep en startte de F1 app van mijn telefoon aangezien ik de start wilde zien van de F1. De Harleyrijders passeerden mij weer met een big smile heel hard “Hé Pim” roepend! Na een paar rondes van de F1 gezien te hebben reed ik weer verder de grens van Spanje over en op naar de N260

De N260 is van hieruit een bijna 60 kilometer lange weg met een en al bochten. Best inspannend rijden maar je moet het wel lekker in je eigen tempo kunnen doen. Dit was de eerste 30 kilometer ook wel het geval. Echter als er dan weer zo’n volslagen idioot in een camper voor je rijdt die op de iets langere rechte stukken in het midden van de weg gaat rijden zodat je ‘m alsnog niet kan passeren dan gaat mijn bloed koken. Mijn claxon maakte dan ook overuren. Na een kilometer of 20 kon ik in een dorp eindelijk voorbij deze schijtcamper geraken en deze kreeg naast een claxonserenade natuurlijk ook mijn middelvinger in zijn gezicht gedrukt. Als je niet weet hoe je met zo’n SRV wagen om moet gaan dan moet je er ook gewoon niet mee gaan rijden en al helemaal niet op zulke bochtige bergwegen!

Na Ribes de Freser stopte ik bij de Repsol om de Versys af te tanken en om even een waterijsje te eten. Ik koos natuurlijk voor de voor mij in Spanje gebruikelijke Calippo Lemon (of hoe dat ding daar ook heet). Toen ik mijn ijsje stond te eten kwamen er wat Spaanse motorrijders aangereden waar ik een praatje mee maakte. Een van hen reed een op voor mij onbekende Macbor Montana. Deze motor lijkt sprekend op een BMW GS maar wordt gebouwd in Barcelona en is ketting-aangedreven door een 500cc Honda motortje. De motorfiets kostte kaal iet smeer dan 6000 euro waarbij je dus veel motor hebt voor weinig geld.

Bekijk bijlage 1914528

Mijn GPS had er weinig zin meer in en stuurde me niet over de geplande wegen maar over de snelwegen langs VIC. Ik was inmiddels ook redelijk gaar dus ik vond het best. Met mijn vriendin had ik afgesproken dat we om half 8 uit eten zouden gaan in mijn favo kiprestaurant. Mijn GPS vertelde me dat ik een uurtje daarvoor aan zou komen in LLoret. Een strakke timing dus dat moest lukken.

Mijn GPS wilde me bij Santa Coloma de Farmers weer anders sturen dan wat ikzelf in gedachten had. Jammer voor de GPS, ik ken de weg in die omgeving daar toch goed zat, dus het laatste stuk was gewoon op de automatische piloot Rond half 7 kwam ik aan in Lloret, snel opfrissen en op naar het Kiprestaurant!

Bekijk bijlage 1914529
kan je niet "hybride werken" vanuit Spanje? Hebben wij wat te lezen :)
 
Zaterdag 29 juli 2023

Na een week in Lloret stond de Versys afgetankt, gewassen en bepakt klaar om te vertrekken. Mijn vriendin zou met haar kinderen de dag erna naar Nederland rijden dus ik vertrok een dag eerder met een flinke omweg en nog een week vakantie in het verschiet. Zij zou maandag al moeten werken.

Na iedereen gedag gezegd te hebben reed ik de berg af en vervolgens richting Vidreres. Hier schoot ik de C35 en later de AP7 op. Voor mijn gevoel bleef ik wel heel erg lang op de snelweg zitten echter ik wist dat de binnendoorweg die hier parallel aan loopt ook geen pretje is. Dit schoot tenminste al goed op. Bij Sant Celoni nam ik de afslag naar Montseny. Heerlijke bochtjes volgden Deze had ik in december ook al gereden op een huurmotor. Bij een uitzichtpunt stopte ik even om mijn benen te strekken en een fotootje te schieten.

Zomer 2023-0225.jpg


Zomer 2023-0227.jpg


Na nog een hele lading heerlijke bochtjes op Montseny stuurde mijn Garmin me de snelweg op naar Vic. Ik had duidelijk weer te weinig harde waypoints in de route gezet. Aangezien het best warm was en ik zag dat ik er een heel stuk later weer van af moest had ik geen zin om snel een nieuwe route te maken en volgde ik braaf mijn GPS. Vanuit Vic volgde ik dus de snelweg richting Manresa. Achter Manresa zag ik het gebergte van Montserrat al verrijzen. Vanuit Manresa reed ik via de C55 naar Cardona. Je ziet Cardona al vanuit de verte liggen, althans het kasteel van Cardona wat net zoals de meeste kastelen in Spanje boven op een berg ligt.

Zomer 2023-0229.jpg


Zomer 2023-0230.jpg


Wat volgde waren heerlijke rustige binnenwegen. Pas bij het Villanova de Meià reed ik een erg smal weggetje op. Dit weggetje was de Collada de Hostal Roig. Gigantische muren van rots omringenden mij. Wat een schitterend land is Spanje toch! Bovenop de collada maakte ik nog een fotootje van het landschap dat onder mij lag.

Zomer 2023-0233.jpg


Zomer 2023-0234.jpg


Op mijn GPS leek de weg omlaag een drama van hele smalle hairpins. Echter een of andere Spanjaard zal in ruil voor een bak geld wel onder de tafel gekropen zijn bij die dikke Timmermans of een van zijn EU vriendjes want plots lag daar een strak biljartlaken met hemels aangelegde heerlijk brede hairpins. Echt een aanradertje dus die LV-9121!

Ik vervolgde de weg naar Tremp en van hieruit reed ik de hogere bergen weer in. De zeer diverse uitzichten in dit gebied blijven geweldig! Natuurlijk moest ik even stoppen in het plaatsje Bonansa voor een foto. Ik was al behoorlijk dicht bij mijn eindbestemming.

Zomer 2023-0237.jpg


Zomer 2023-0238.jpg


Ook in Serradúy stopte ik even bij het oude bruggetje. Een kilometer of wat later reed ik langs het pompstation wat gesloten bleek te zijn. Er hing wel een betaalautomaat maar die was alleen ingericht op Pesetas en mijn laatste Peseta had ik in 2001 verbrast in een discotheek in Calella.

Zomer 2023-0241.jpg


IMG_20230730_083941032_HDR.jpg


Niet veel later kwam ik aan op Camping Isabena. Op deze camping heerst altijd een heerlijk relaxte sfeer. Ongeveer de helft is motorrijders waarvan veel enduro, Dan is er nog een gedeelte wat aan komt zetten met campers die geheel opgehoogd zijn klaar voor zwaar offroad gebruik en dan zijn er ook nog wat normale kampeerders. De camping heeft zelf een eigen enduropark dus dat verklaart ook waarom er zo veel bezoekers op offroad zijn ingericht.

Ik zette mijn tentje op en liep naar de bar en werd gelijk herkend door wat andere kampeerders die mij herkend hadden van eerdere jaren dat ik hier op de Vespa was. Ik schoof gezellig aan en we dronken een aantal biertjes terwijl we de verlate F1 Sprintrace van Spa keken. Na nog even wat gerust te hebben bij de tent werd er op de camping een heerlijk menuutje geserveerd waarna nog enkele biertjes in goed gezelschap volgden. Redelijk op tijd lag ik weer in mijn tentje.

IMG_20230729_152304876_HDR.jpg
 
Zondag 30 juli 2023

Na mijn slaapzak, mat, binnenzak en kussentje alvast ingepakt te hebben liep ik naar de douches om mezelf even op te frissen. Ik had mijn Bialetti gelijk al meegenomen zodat ik geen twee keer naar het waterpunt hoefde te lopen om deze te vullen. Terug bij de tent werd deze dus gelijk op het vuur gezet en de gehele boel werd weer ingepakt en opgeladen. Ik dronk mijn koffie en at mijn gebruikelijke koekreep.

Nog even snel naar de receptie om te betalen en om de door mij bestelde broodjes op te halen en ik kon weer verder. Om wat zekerder te vertrekken stopte ik maar gelijk bij het tankstation wat nu gelukkig wel geopend was. Met deze volle tank zou ik ruimschoots de eindbestemming weer kunnen halen. Ik moet er nog steeds niet aan denken om op zo’n zogenaamd milieuvriendelijke accubak rond te rijden met een actieradius van niets, wetende dat de afschrijving harder gaat dan de rekening van de stroom, welke ook al duur is, die je verbruikt.

Na getankt te hebben ging ik iets later linksaf in westelijke richting. Ik stond gelijk weer versteld van de perfectheid van de wegen. In de verte zag ik dat het wel iets bewolkter was maar ik maakte mezelf er niet druk om. Wat was ik heerlijk aan het rijden zeg!

Bij Campo schoot ik de N260 op richting Ainsa. Vanuit hier reed ik naar Escalona naar de daar gelegen Cañón de Añisclo. Na deze ingereden te zijn en een fotootje geschoten te hebben kwam ik ook nu weer aan bij een hek. De kloof was gewoon alweer gesloten. Er stond een boswachter bij met een dikke pick-up truck om er op toe te zien dat er echt niemand de kloof in zou gaan. Ik vermoed dat er weer het e.e.a. aan rotsen naar beneden was komen zetten.

Zomer 2023-0244.jpg


Aangezien ik mijn route goed bestudeerd had wist ik dat er een weggetje was wat boven de kloof langs zou lopen. De kloof was immers eenrichtingsverkeer in westelijke richting dus het verkeer wat in Oostelijke richting moest dat moest altijd over dit weggetje gaan. Als je niet aan het weggetje zelf moest zijn zou ik zelf in dat geval kiezen voor de N260 omdat deze gewoon een heel stuk sneller is. Ik koos er dus voor om dit weggetje wel in te schieten. Het asfalt was in zeer slechte staat maar de uitzichten waren ook hier geweldig. Ik zag letterlijk de zon door het wolkendek heen breken boven het plaatsje Escalona.

Zomer 2023-0246.jpg


Zomer 2023-0247.jpg


Zomer 2023-0249.jpg


Ik vervolgde het weggetje en genoot van de weidse uitzichten. Bij een van de uitzichtpunten kon je de kloof, welke ik dus wederom dit jaar niet had kunnen rijden, mooi van bovenaf zien liggen.

Zomer 2023-0250.jpg


Zomer 2023-0253.jpg


Zomer 2023-0256.jpg


Ik reed verder westelijk via Sarvisé naar Biescas. Hier ging ik in noordelijke richting de Pyreneeën in richting de grens met Frankrijk. Bijna boven bij het meer stopte ik even voor een fotootje en ook tevens om weer even verlost te zijn van de immer terugkerende plaag van de rondtrekkende SRV wagens.

Zomer 2023-0260.jpg


Zomer 2023-0259.jpg


Een paar bochten verder was het uitzicht weer geheel anders en stopte ik weer een keer.

Zomer 2023-0262.jpg

De top van de Col du Portalet, wat tevens de grens met Frankrijk was, was echt de hel op aarde. Superdruk en voor mij reden een aantal campers, waarvan de bestuurders duidelijk voor het eerst van hun leven zo’n ding bestuurden, die op zoek waren naar een parkeerplaats, welke er dus duidelijk niet was. Hiermee een dikke file van zwaar gefrustreerd ander verkeer achter zich latend. Uiteindelijk was ik ze allemaal voorbij en ging het gas bergafwaarts goed open. Hier hingen plots wat wolken waar ik doorheen reed en hoe lager ik kwam des te vervelender het weer werd. Ik reed gewoon een wolk in welke hier hing. Ik had nog de hoop dat deze weg zou trekken….

Helaas, bij het oprijden van de Col d’Aubisque werd het weer alleen maar slechter. De pas die ik me als geweldig mooi herinnerde bood me nu slechts 10 meter zicht in de miezer. Er was geen punt om veilig te stoppen om mijn regenpak aan te trekken dus reed ik maar door. Eenmaal boven was daar eindelijk een restaurantje. Ik had inmiddels ook wel honger gekregen dus de Verys moest buiten in de kou en miezer blijven staan terwijl ik naar binnen ging om mezelf op te warmen. Ik bestelde een alcoholvrij biertje en een plateau met lokale kaas en vleesgerechten.

Zomer 2023-0264.jpg


IMG_20230730_131750516_HDR.jpg


Na mijn maag gevuld te hebben haalde ik bij de Versys toch mijn regenoverall maar tevoorschijn. Met meestal tussen de 10 en 30 meter zicht was er niets van deze mooie col te zien. Ook op de hierop volgende Col de Soulor was het zicht een drama. Gelukkig klaarde het, bij het wederom het dal in rijden, weer goed op. Nu zat ik echter weer met een ander probleem opgescheept. Hordes spandexfetisjisten reden er op de weg. Natuurlijk breed naast elkaar en in het midden van de rijbaan. En omlaag was het voor hen natuurlijk een race, niet kijkend naar andere weggebruikers.

Via het dal reed ik door naar de Col de Tourmalet. Hier was het mij om te doen. Deze had ik nog nooit gereden en stond hoog op mijn to do list. Met het maken van mijn routes houd ik altijd rekening met de tour de France. Waar ik echter geen rekening mee had gehouden was met de Tour voor dames. Deze bleken een dag eerder over deze col gegaan te zijn wat dus net goed uitkwam. Bij de skilift stopte ik even om mijn pootjes te strekken en om mijn regenoverall weer terug in de tas te stoppen.

Zomer 2023-0265.jpg


Zomer 2023-0266.jpg


Eenmaal op de top was het weer een bak ellende. Ik dook bergafwaarts weer een mistbank in en ook aan deze kant van de col was het zicht dus mist, miezer en regen. Stoppen om de regenoverall weer aan te trekken ging niet. Dit kon pas eenmaal beneden in het eerste plaatsje. Na nog wat kilometers in de regen was het eindelijk weer droog. Ik was nu ook echt de Pyreneeën uit. De overall ging weer uit en ik reed door tot ik aankwam in Bernadets-Debat. Nog net voor de camping lag een leuk 18% klimmetje maar de Versys was inmiddels wel wat gewend dus deze ging hier probleemloos omhoog.

Op Camping Apex werd ik vriendelijk welkom geheten met een biertje. Ik zette mijn tentje op en schoof aan aan de lange tafel die er stond. Er werd een heerlijke maaltijd geserveerd en de biertjes, afkomstig van een klein lokaal brouwerijtje, smaakten heerlijk. Er waren een aantal andere motorrijders aanwezig, waaronder ook de Harleyrijders die ik al enkele malen eerder gezien had deze trip. Het was pas na twaalven dat ik mijn tentje in rolde.

IMG_20230730_173518619_HDR.jpg
 
Wij hebben ooit halverwege ‘80 ook de beide passen gereden en zijn toen ook het dal ingereden om cirque de Garvanie te bezichtigen, gelukkig wel mooi weer gehad.
 
Maandag 31 juli 2023

Om half 9 zou er ontbijt geserveerd worden maar natuurlijk was ik al heel veel vroeger wakker. Wat ik in kon pakken in mijn tentje pakte ik vast in en ging daarna naar de douches. Wow, deze waren echt goed hier op Camping Apex! Eenmaal terug bij de tent moest ik iets doen wat ik de gehele vakantie nog niet gedaan had. Even tegen een rolletje aan duwen. Deze lagen naast mijn tent op het veld dus nu kon het even doen zonder ervoor te hoeven stoppen.

IMG_20230731_080234718_HDR.jpg


Het tentje werd ingepakt en alles stond zo goed als klaar voor vertrek. Het ontbijt stond klaar en na dit genuttigd te hebben kon ik de camping weer verlaten. Aangezien ik de dag ervoor net na het verlaten van de camping getankt had, en daarna niet meer, begon mijn tank ook toch wel een beetje leeg te geraken. Na nog een kilometer of 70 gereden te hebben was daar dan eindelijk een pompstation. Er ging een liter of 17 bij dus ik had nog wel een eindje door kunnen rijden. Iedere keer sta ik er weer versteld van hoe heerlijk zuinig deze machine rijdt.

De wegen hier in zuid Frankrijk waren heerlijk rustig. Pas in de buurt van de Lot begon het drukker te worden. In April was ik al langs St Cirque de la Popie gereden maar ik reed toen aan de verkeerde kant van de rivier. Nu had ik het weggetje langs het dorp in mijn route verwerkt. Ook al stonden er bordjes dat het verboden was te parkeren, even stoppen om snel een kiekje te maken met de dslr moest kunnen, zeker met de motor.

Zomer 2023-0270.jpg


Zomer 2023-0273.jpg


Na nog enkele smalle weggetjes boven de Lot langs kon ik deze eindelijk weer oversteken om de heerlijke weg langs de Lot te vervolgen tot aan Cahors.

Zomer 2023-0275.jpg


Bij het binnenrijden van Cahors maakte mijn GPS er gelijk een potje van. Okay, ik werd misschien wel naar het juiste put gestuurd maar dit ging via pleinen met alleen maar garageboxen en woonwijken. Op den duur stuurde mijn GPS me een heel smal stijl weggetje in wat onder het spoor door zou gaan. Echter, zag ik dat nou goed? J aik zag het goed, maximale hoogte 1,5 meter. Dat werd dus plat liggen op de Verys. Een korte afdaling van tegen de 20% en ik ging het tunneltje in. Hier kon een brede personenauto niet eens doorheen komen. Maar toch, ik was onder het spoor door en sloeg linksaf op de weg naar Pont Valantré welke ik wilde zien. Ik parkeerde de Versys even aan de zijkant van de weg en liep naar een van de uitzichtpunten om dit bouwwerk te kunnen aanschouwen.

Zomer 2023-0277.jpg


Zomer 2023-0276.jpg


Ik had honger en het was heet. En tsja de laatste keer Mac was al een week geleden geweest dus ik mocht wel weer een keer vond ik zelf. Na een korte late lunch vervolgde ik mijn weg naar Camping Moto Dordogne waar het ook weer als thuiskomen aanvoelde. Na een biertje gedronken te hebben zette ik mijn tentje op, op exact hetzelfde stukje als waar ik 3 maanden eerder had gestaan.

IMG_20230731_164621491_HDR.jpg


De BBQ en de biertjes smaakten deze avond weer heerlijk. Het gezelschap was ook deze avond weer gezellig en bestond natuurlijk uit vele bekenden die ik eerder deze trip was tegengekomen. Redelijk op tijd ging ik mijn tentje weer in om te slapen.
 
Dinsdag 1 augustus 2023

Vandaag had ik weer een rustdagje gepland maar toch was ik zoals gebruikelijk weer erg vroeg wakker. Het regende wat dus hier had ik een goede dag voor uitgekozen. Na gedoucht te hebben liep ik naar de bar om daar aan te schuiven bij het ontbijt. Na gegeten te hebben en een flink aantal koppen koffie genuttigd te hebben was het inmiddels ook weer droog. Ik besloot de Versys in Gourdon even vol te gaan gooien en daar tevens te gaan lunchen bij de bakker die iets na het tankstation zat.

Op de terugweg naar de camping stopte ik even bij Abaye Nouvelle. Een abdij uit de 13e eeuw die in de 17e eeuw gedeeltelijk verloren is gegaan.

Zomer 2023-0279.jpg


Zomer 2023-0282.jpg


Zomer 2023-0283.jpg


Op de verdere terugweg naar de camping ligt er hoog in een mooie bocht ook een ruïne van een kasteeltje. Ieder jaar dat ik er langs rijd is het iets verder vergaan en ingestort. Zelfs op Streetview van Google is dit verval goed te zien. Zo hard gaat het dus. Via een smal paadje wat aan het eind onverhard was reed ik naar de achterkant van het kasteeltje toe. De Versys deed het nog bijzonder goed op dit soort paden. Bij het kasteeltje, of wat daar van over was, aanschouwde ik de puinhopen.

IMG_20230801_133024808_HDR.jpg


Zomer 2023-0285.jpg


Zomer 2023-0287.jpg


Zomer 2023-0289.jpg


Zomer 2023-0292.jpg


Zomer 2023-0293.jpg


Via het gravelpad reed ik terug naar de doorgaande weg en zo terug naar de camping waar ik heerlijk bij mijn tentje verder ging in mijn boek.

Ook deze avond was het weer erg gezellig in de bar. Zelf deed ik het wat rustiger aan qua alcohol omdat ik de dag erna een flinke tocht voor de boeg had.
 
Woensdag 2 augustus 2023

Alles in de tent werd weer ingepakt, ik ging douchen en vandaag at ik tijdens het inpakken gewoon weer een koekreep en dronk een kop koffie tijdens het inpakken. Aangezien ik een flinke tocht voor de boeg had wilde ik mijn tijd niet verspillen met een heel erg lang en gezellig ontbijt. Ik reed de bepakte motor naar de bar en rekende daar af met Hans, de eigenaar van de camping. Na nog een fotootje bij vertrek begon ik aan mijn route.

364212455_818514600001598_1888915555510882128_n.jpg


Het was redelijk bewolkt maar nog steeds droog. Bij Domme stak ik de Dordogne over en reed naar Sarlat. In een dorpje verderop kocht ik bij een bakkertje, wat ik passeerde, wat broodjes voor onderweg. Niet veel later begon het te spetteren en ik was deze keer zo slim om maar gelijk te stoppen om mijn regenoverall aan te trekken. Erg frustrerend om 2 x in korte tijd te stoppen…

Langs Montignac reed ik naar het Parc Natural Regional Périgord Limousin. Hier stopte ik even bij het Chateau de Montbron.

Zomer 2023-0294.jpg


In Vouillé vond ik dat het tijd was om iets te gaan eten. De broodjes waren al lang op en de tijd waarop de meeste Fransen lunchen was al verstreken. Ik had al tijden niets gezien wat open was en ik begon toch behoorlijke trek te krijgen. Bij de Intermarché gooide ik eerst de Verys even vol om daarna naar een pizzeria te rijden die ik op een verderop gelegen parkeerplaats had gezien. Ik kon lekker warm, uit de wind, want het waaide behoorlijk, binnen zitten en de pizza smaakte geweldig! Eenmaal op de parkeerplaats stopte ik mijn regenoverall terug in mijn bagagerol.

Hierna volgden een aantal erg lange wegen welke op zich goed opschoten. In Laudun stopte ik bij de begraafplaats. Ik wilde hier graag het graf van George Gilles de La Tourette bezoeken. Ik heb zelf een hele lichte versie hiervan (nee je hoort mij niet schelden) en was hier dus benieuwd naar. De begraafplaats was een gewone Franse begraafplaats, oftewel zie daar dat graf maar eens te vinden. Ik had op internet opgezocht hoe het er uit moest zien maar alles leek op elkaar. Een onderhoudsman die er rondreed herkende op de foto een kapelletje wat in het midden van de begraafplaats stond en door daarop te oriënteren kon ik het graf in kwestie vinden.

IMG_20230802_144255679_HDR.jpg


IMG_20230802_143942872_HDR.jpg


Na het verlaten van Laudun reed ik niet veel later kilometers lang tussen de wijnvelden over erg smalle weggetjes om uiteindelijk uit te komen in Saumur. Het veldje bij de parkeerplaats was afgezet met rotsen maar ik kon daar makkelijk doorheen om even een goede foto te maken.

Zomer 2023-0296.jpg


Vanuit Saumur reed in naar le Lude. Ook hier stond ik plots voor een kasteel welke ik eigenlijk helemaal niet in mijn route verstopt had.

Zomer 2023-0304.jpg


Eenmaal aangekomen in de buurt van Le Mans begon het toch behoorlijk druk te worden. Ik reed met het verkeer mee over bredere saaiere wegen om de stad heen om via een aantal smalle weggetjes uit te komen bij de camping in Neuville-sur-Sarthe.

Ik werd zeer vriendelijk welkom geheten door de beheerder van de camping. Ook hier had ik al snel door dat het geen Fransman was maar een Brit. We schakelden dus al snel om van het Frans naar het Engels. Ik kreeg een hele grote plaats toegewezen waar ik moest proberen mijn tentje op te zetten. Het waaide echt heel hard en de mensen die naast mij stonden kwamen al gelijk toegesneld om even te helpen. Zonder deze hulp was mijn tent echt weggewaaid.

IMG_20230802_181311909_HDR.jpg


Er zou in het dorpje een barretje zijn waar ik wel iets te eten kon krijgen. Koken, en een van de noodzakken pasta klaarmaken, zou met deze wind echt niet lukken. Na een korte wandeling naar het dorpje kwam ik er daar al snel achter dat het enige barretje waar ook gegeten zou kunnen worden dus dicht was. Het was immers vakantietijd, en tsja waarom zou je vlakbij een camping in het hoogseizoen dan open gaan als je ook zelf lekker op vakantie kunt gaan. In het kleine supermarktje wat wel open was kocht ik een stokbrood, een stuk camembert en 3 biertjes. Eenmaal terug voor mijn tentje probeerde ik een biertje open te trekken maar deze waaide gelijk al om… dat werd dus de rest van de avond in mijn tentje zitten…

IMG_20230802_202351446_HDR.jpg


Na een stuk stokbrood met brie gegeten te hebben en 2 van de 3 biertjes genuttigd te hebben maakte ik nog een rondje over de camping en ging mijn tentje weer in. Nog even lezen in mijn boek onder het genot van een biertje en daarna tandjes poetsen en proberen te gaan slapen.
 
Weer lekker weg gelezen, ook bekende stukken gezien / gelezen , Lot en Dordogne komen we graag .
 
Donderdag 3 augustus 2023

Na gedoucht te hebben werd alles weer ingepakt. De wind was gaan liggen en het was gelukkig droog dus ik kon een bak koffie zetten. Het resterende stuk stokbrood belegde ik met de resterende Camembert zodat ik voor onderweg ook wat te eten had. De gehele camping, wat dus duidelijk een overnachtingscamping was, was aan het inpakken toen ik deze verliet.

Het was droog en de wegen door het redelijke platte Franse landschap hier reden lekker maar toch knaagde er iets aan me… Wilde ik nog wel nog een nacht op een camping staan waar het dan waarschijnlijk ook geen lekker weer zou zijn? Campings zijn toch een stuk gezelliger als het er lekker weer is en al die doortrekcampings zijn nou ook niet echt de gezelligste. Ik had voor vandaag een aantal mooie bezienswaardigheden in de route opgenomen. Via Soligny-la-Trappe zou ik naar het mooie Honfleur rijden om daar de Pont de Normandie te pakken en vervolgens Étratat bezoeken waar ’n mooie boog van krijtrotsen in de zee staat. Vanuit daar zou ik doorrijden naar Amiens.

Echter… een aantal kilometer voor Soligny-la-Trappe begon het te regenen en mijn zin werd steeds minder. Ik stopte om mijn regenoverall aan te trekken en reed door tot de bij Soligny-la-Trappe gelegen abdij die ik gezien wilde hebben. Het woord Trappist, bekend van het bier, is dus vernoemd naar dit plaatsje en de hier gelegen abdij.

Zomer 2023-0305.jpg


Zomer 2023-0306.jpg


Ik zag het niet meer zitten om mijn route te vervolgen. Met wind en regen over de Pont de Normandie op de motor leek mee geen goed plan. Honfleur is erg mooi, maar in de regen is ook dit een mistroostige bende. De mooie boog bij Étretat zou in de regen ook veel minder mooi zijn als deze al zichtbaar zou zijn. Ik stopte mijn route op mijn GPS en drukte op de toets “Naar huis”. Nog 590 kilometer te gaan. Dat werd effe afzien maar dan was ik wel weer lekker thuis. Wat volgde waren saaie N-wegen afgewisseld met snelwegen. In de plaats Rouen werd ik dwars door de stad heen gestuurd. Bij Lille was het de gebruikelijke puinhoop op de weg. Een omleiding werd pas op de splitsing aan gegeven en ik zat op de verkeerde baan. Achteraf gezien de goede want het was hier een stuk rustiger en het scheelde maar een paar kilometer. Zoals gebruikelijk liep ook alles bij Antwerpen weer helemaal vast voor de Kennedytunnel. Ik zigzagde wat tussen het verkeer in maar moest uitkijken voor achterlijke Nederlanders die in de file steeds van baan gingen wisselen. Na Antwerpen reed de boel eindelijk weer maar zo’n 10 kilometer voor Hoogstraten liep de boel weer helemaal vast. Ik had hier echt geen zin meer in en aangezien de zon was gaan schijnen deed ik de laatste kilometers vanuit Hoogstraten naar Oosterhout binnendoor, nog steeds in mijn regenoverall.

4995 kilometer op de GPS verder was ik weer thuis waar ik opgewacht werd door mijn katjes welke duidelijk verrast waren mij weer te zien. Op naar de volgende trip!
 
Jammer van het einde van zo'n prachtige reis, je ziet dus wel dat het weer toch wel bepalend is. al is het maar om de kleuren tot zijn recht te laten komen.

Neemt niet weg dat je er weer een prachtige reis op hebt zitten en ik, en ik denk vele met mij, wederom genoten hebben van je verslag, dank hiervoor.
 
Heel mooi verhaal, dank voor het delen! En, herkenbaar hoor, de "bijna laatste dag die dan opeens de laatste dag wordt" door een gevoel, het weer, de wegen, de omgeving of iets anders.

Andermatt heb je niet gedaan vanwege het weer? En mag ik vragen welke slaapzak jij hebt, die van mij werkte bij ca 1500m hoogte niet meer (Was oude zooi van zolder, ik dacht, mwoah, kan nog wel...)
 
Sowieso knaagt er op de terugweg altijd iets aan me. Laatste 2 jaar had ik dat al... de jaren ervoor sloot ik mijn vakantie altijd af met een overnachting in de Ardennen bij Baton Rouge waar het voor mij een soort van thuiskomen is en war het altijd gezellig is. Dat paste nu helaas niet in mijn route maar wel iets waar ik volgend jaar rekening mee ga houden.
 
Andermatt heb je niet gedaan vanwege het weer? En mag ik vragen welke slaapzak jij hebt, die van mij werkte bij ca 1500m hoogte niet meer (Was oude zooi van zolder, ik dacht, mwoah, kan nog wel...)

Het weer èn de achterband... Maar ach dat ligt er de komende jaren nog wel.
Ik heb een donzen slaapzak van de Decathlon, gewoon een redelijk simpele welke toch netjes warm houdt. Daarin heb ik altijd een katoenen lakenzak omdat ik niet tegen die glimmende stof wil liggen.
Tijdens mijn apriltrip, en toen was het 's nachts nog een heel stuk frisser, had ik er een fleecezak in gedaan als extra laag. Laagje thermokleding en ook tegen het vriespunt niet koud gehad.
 
Heb genoten van dit reis verslag, jammer van de laatste lange dag want het is toch een eind zo .
En Antwerpen, ja wat moet je daar nog over kwijt , 7 dagen per week is het daar ....... zelfs in de late avond / nacht durf het vast te staan en dat zal de komende jaren niet beter worden zolang de nieuwe ring klaar is .
 
Genoten van je mooie reisverslag! Ik ben in Juni een week Duitsland in geweest van hotel naar hotel (met een motormaat) maar door verschillende solo reisverslagen te lezen ben ik wel om en wil ook solo weg met een tentje.
 
Terug
Bovenaan Onderaan