Tips gevraagd rijden met zwaardere passagier..

Ik heb 1x een zwaarder persoon achterop gehad, dat doe ik nooit meer.

Het punt is: zolang je bijrijder er een beetje gevoel voor heeft is het geen punt. Maar als het een waardeloze bijrijder is, ben jij constant aan het vechten om de boel op de rails te houden. Als je moet vechten tegen iemand die (veel) zwaarder is, wordt t alleen maar lastiger.
 
Ik heb 1x een zwaarder persoon achterop gehad, dat doe ik nooit meer.

Het punt is: zolang je bijrijder er een beetje gevoel voor heeft is het geen punt. Maar als het een waardeloze bijrijder is, ben jij constant aan het vechten om de boel op de rails te houden. Als je moet vechten tegen iemand die (veel) zwaarder is, wordt t alleen maar lastiger.
Overdrijven is ook een vak.......
 
Overdrijven is ook een vak.......
Dat mag je vinden ;) ik heb er iig geen goede ervaring aan overgehouden. Was overigens wel op een cbr600f3, zal op een allroad oid weer heel anders zijn geweest.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ulgi
WeetIkHetNou heeft wel een punt: het soort motorfiets heeft wel degelijk invloed. Op mijn Goldwing 1500 kan ik best een aardige Bokito kwijt zonder er veel van te merken, terwijl ik op veel kleinere fietsen met kleinere mensen achterop inderdaad aardig m'n best moest doen om de boel op de weg te houden...
 
de achterkant is het probleem niet (denk aan spoilers : de zorgen ook voor meer druk = grip).
je moet je "zorgen" maken (of beter gezegd : voorzichtiger zijn) met de voorkant. de gewichtverdeling schuift immers op naar vanachter waardoor er minder druk op het voorwiel is en dus ook wat minder grip. maar als je niet "de zot uithangt" is ook dat geen probleem. wel je veervoorspanning achteraan een pak hoger zetten (ik denk best maximaal).
 
Mijn enige regelmatige passagier is m'n pa, en die is redelijk zwaar. Ik weeg (denk ik) tegen de 60 kilo. Hij tegen de 80.

Met mijn motor merk ik niet echt veel verschil. Als ik stapvoets wil rijden moet ik ietsje meer gas geven, en in de langzame bochten ook.
Nou scheelt het denkt ik wel dat mijn motor zelf al ruim 210 kilo weegt, en dat m'n pa een nette passagier is (hij blijft goed stilzitten en leunt niet tegen). Plus dat ik sowieso al heel rustig rem en optrek als hij achterop zit, want hij is qua leeftijd ook tegen de 80 dus ik ben extra voorzichtig :')

Ik zou dus adviseren om gewoon heel rustig te rijden wat het remmen en optrekken betreft, en je passagier van te voren goed uit te leggen hoe die zich achterop de motor het beste kan gedragen. En de standaard uitgeklapt laten tijdens het opstappen (ik laat m'n motor er niet op leunen, maar het geeft toch wat extra veiligheid voor mijn gevoel).
 
Na mijn afrijden kreeg ik m'n instructeur achterop om terug naar de rijschool te rijden. 'Laat maar zien wat je kan.'.
Ik reed gewoon rustig met hem achterop.
Aangekomen kreeg ik een preek dat ik 'hem bang probeerde de maken', en ik met iemand achterop kalmer aan moest doen 'anders ga je'. ..
 
Zou me geen zorgen maken over de band, althans zolang je rijdt met een GT (zwaardere band voor zware motoren als een FJR/K1200/1600/RT/Triump Trophy). Maar wel om het max. gewicht/belading wat de motor mag hebben.

Dit is wat ik erover terug kon vinden: 186 kg

1723766356475.png


Edit: dacht dat het om een FJR ging. Maar betreft een XJ... dan zou de TS even zelf moeten kijken voor de max. belading.
 
Laatst bewerkt:
Vaak ben je te bang. Overal zit marge op, zeker op maximaal gewicht. Lekker proberen hoe het gaat en eerlijk zijn naar jezelf en passagier. Gaat het niet, dan gaat het niet.

De motor kan makkelijk 200+ kg hebben.
 
Grip in de bochten is geen probleem door meer druk op het achterwiel. Een lichtere voorkant zou een ding kunnen zijn op hogere snelheden.

Enige wat ik merk met mijn vrouw, beide zijn we 60 kg en een sport motor, is dat bewegingen van haar, bijvoorbeeld even been strekken, de motor kan laten bewegen.
Het belangrijkste is de communicatie tussen jullie vind ik persoonlijk. Want onverwachte bewegingen kunnen door gewichts verplaatsing de motor doen bewegen.
Mijn vrouw is wat dat betreft een voorbeeldige passagier.

Verder weet ik niet of je makkelijk bij de grond komt, maar bij het op en afstappen zet ik altijd de zijstandaard uit zodat ik mij op één kant minder hoef te focussen.

Wel een interesse vraag: rijden met een blinde passagier? Hoe gaat dat in zijn werk, want passagier kan niet meekijken etc. Verder is er voor jaar ook niets te zien :')
Is het puur het samen zijn of de beleving van vrijheid?
 
Om even een voorbeeld te noemen... In de F1 gebruiken ze downforce om de druk van de banden op het wegdek te verhogen. Hogere druk op het asfalt=meer grip. In dit geval zit je wel met een hoger(e) gewicht/ gewichtsverplaatsing, maar dat zal elkaar eigenlijk dus opheffen.
Afgelopen pinksteren nog met een volgeladen K1200GT en een passagier door de Luxemburgse bergen gereden. Lekker plat door de bochten ging prima. Motor+ mij met motorkleding zit zo aan de 400 kilo. En dan heb ik dus overige bagage/passagier nog niet meegerekend.
Als het kan, zou je de veervoorspanning nog wat kunnen verhogen, zodat de geometrie van de motor een beetje gecompenseerd wordt
 
Maar waarom zou je niet gewoon "Nee" zeggen dan als het je zoveel twijfel brengt?

Ongeacht de reden dat iemand overwicht heeft weten mensen zelf ook vaak wel dat ze te zwaar zijn voor sommige activiteiten lijkt me en zal het niet als een schok komen wanneer je aangeeft dat de motor een gewichtsbeperking heeft en het daardoor gewoon niet gaat.

En als je geen nee wilt zeggen om welke reden dan ook, tsja waarom dan de vraag hier stellen denk ik dan? Neem haar dan gewoon achterop en ga een stukje rijden, als het alleen voor de leuk is hoef je niet 200km te rijden en zal het best goed komen met je motor en de banden, etc..
 
Maar waarom zou je niet gewoon "Nee" zeggen dan als het je zoveel twijfel brengt?

Ongeacht de reden dat iemand overwicht heeft weten mensen zelf ook vaak wel dat ze te zwaar zijn voor sommige activiteiten lijkt me en zal het niet als een schok komen wanneer je aangeeft dat de motor een gewichtsbeperking heeft en het daardoor gewoon niet gaat.

En als je geen nee wilt zeggen om welke reden dan ook, tsja waarom dan de vraag hier stellen denk ik dan? Neem haar dan gewoon achterop en ga een stukje rijden, als het alleen voor de leuk is hoef je niet 200km te rijden en zal het best goed komen met je motor en de banden, etc..
Tuurlijk wel 200. Dan weet je dat het bij 1 keer blijft 😁
 
Ik vind dat niks, motorrijden moet vrijheid geven, dat heb je niet met 200kg extra gewicht achterop.
 
Rijden zal weinig problemen geven.
Maar remmen, dan moet je behoorlijk sterke armen hebben om niet met je bakkes op het tellerhuis te belanden.
En stapvoets rijden en je balans houden, dat is ook een dingetje.
 
Grip in de bochten is geen probleem door meer druk op het achterwiel. Een lichtere voorkant zou een ding kunnen zijn op hogere snelheden.



Wel een interesse vraag: rijden met een blinde passagier? Hoe gaat dat in zijn werk, want passagier kan niet meekijken etc. Verder is er voor jaar ook niets te zien :')
Is het puur het samen zijn of de beleving van vrijheid?
Tsja, het wegglijden van het achterwiel zit nogal in m'n hoofd.. verder..
Ik ben lang genoeg om goed bij de grond te komen en kracht is niet direct een probleem.
Ze doet 't eigenlijk heel prima na wat basisinstructies (samen zeilen, waarbij zij de fokkeschoot bediend, gaat eigenlijk ook heel prima).
Nee ze ziet niets maar voelt de beweging, wind, bochten en acceleratie wel.
 
Tsja, het wegglijden van het achterwiel zit nogal in m'n hoofd.. verder..
Ik ben lang genoeg om goed bij de grond te komen en kracht is niet direct een probleem.
Ze doet 't eigenlijk heel prima na wat basisinstructies (samen zeilen, waarbij zij de fokkeschoot bediend, gaat eigenlijk ook heel prima).
Nee ze ziet niets maar voelt de beweging, wind, bochten en acceleratie wel.
Over het weg glijden kan je twee dingen doen:
- haar niet mee nemen aangezien jij het niet comfortabel vind. Dus ga je onzekerder rijden.
- haar wel mee nemen rustig aan doen en aan voelen wat de achterkant doet

Als je de auto aan de achterkant helemaal vol gooit met spullen wordt deze ook lichter cq. nerveuzer aan de voorkant, maar je hebt juist meer druk op het asfalt. Die druk kan je vergelijken met het effect van een spoiler, dus meer grip.

Belangrijkste is dat ze gewoon normaal op de motor zit en niet in paniek raakt of tegen gaan leunen. Daar zal het eerder op mis gaan dan grip.
 
Tsja, het wegglijden van het achterwiel zit nogal in m'n hoofd.. verder..
Geen grip of wegglijden is totaal het probleem niet met jouw passagier achterop. Als jij normaal rijdt zoals het in het verkeer moet, helemaal klaar bent voor de bocht ingaan is er niks aan de hand. Al dan niet vallen ligt dan echt niet aan de banden, eerder aan andere tekortkomingen zoals te hard de bocht ingaan of te laat kunnen reageren op andere obstakels door teveel snelheid.. Gewoon normaal rijden en samen veel plezier hebben.
 
Nee ze ziet niets maar voelt de beweging, wind, bochten en acceleratie wel.
Het enige gevaarlijke wat ik heb meegemaakt door iemand die achterop zit is dat diegene schrikt en opeens, in een reflex, de besturing over neemt door flink te gaan leunen. Op een buitenweg ben ik zo eens een keer aan de binnenkant van de bocht in de berm geraakt met een flinke snelheid en door diepe opgedroogde sporen gevlogen. Degene zag de bocht en was bang dat we die niet haalden.
Achterop niet meesturen, langzaam optrekken, langzaam remmen, duidelijk laten merken als je gaat accelereren (ga zelf voorover leunen, dan pas gas), duidelijk laten merken dat je gaat remmen (leun eerst wat achterover).
De laatste punten omdat ik de voeten van mijn passagier wel eens naast het zadel heb gezien, hij leunde achterover omdat hij dacht dat ik zou remmen maar ik gaf gas omdat het nog net kon.
 
Check inderdaad max toelaatbare gewicht en dat je een toerschoeisel hebt. Ik ben zelf ook 100+ en heb een aantal keer een collegaatje meegenomen voordat ze een rijbewijs/motor had en dat was ook "a whole lot of woman" zeg maar. Nu is mijn fiets (k1600) standaard uitgerust met "heavy duty" schoeisel maar echt geen issue met het gewicht ondervonden.

Wat belangrijk is
- kan de motor het aan en en
- ook niet geheel onbelangrijk: kan de dame in kwestie het aan (schuin is niet eng, tegensturen echt wel eng). Wat ik tegen haar zei is dat ze mij vast moet houden om mij middel 😇 en kijk mee in de stuurrichting. Eerste uur wennen voor haar, daarna gewoon fun.
- zeggen dat ze stil moet zitten als je voor het stoplicht staat of als je moet wacht voor een kruispunt ofzo. Zolang de motor in balans is no problem
- remweg anders
- oja - bandenspanning iets hoger wellicht (is al gezegd dacht ik)

Het enige wat ik zelf nooit zo tof vond is hoe ze op- en afstapte. Ik had soms echt moeite om mijn K rechtop te houden. Mensen hebben namelijk de neiging om als ze op een steppie staan even af te zetten om het andere been naar de andere kant van de motor te gooien. Ze moest van mij altijd aan de kan van de jiffy opstappen ;-)
 
Laatst bewerkt:
Na ervaring met iemand achterop die beduidend zwaarder is als dat ik ben ( 40 kilo zwaarder schoon aan de haak )

Het enige waar je het echt bij merkt is :
1 heftig optrekken, wheelie tijd ! nog nooit zo makkelijk op m'n achterwiel gegaan :)
2 REMMEN ... dat is kut als je een glad zitje hebt, en die massa gebruikt jou als rem.. lees, notenkraker op de tank.
( en sturen vrij lastig als al die kilo's op je armen rusten )


Dus.. heb je een vette-chick achterop met het bmi van een walvis ... zorg alleen dat je haar vtv leert dat ze zich
schrap moet zetten / vast houden aan de MOTOR met remmen.. ( gas geven valt wel mee )
Armen om je heen, en dat zij haar handen op de tank houd..
Beetje intiem.. maar moet kunnen met "de zus" ;p




In bochten ect.. merkte ik er niks mee, alleen met rustig rijden werd het wat onstabieler ( al had ik een wiebelkont achterop )
en op / afstappen is wel effe een beenspier oefening, omdat de dame in kwestie jou nog wel eens als "steun" wilt gebruiken.


al met al..
Rustig aan, doe een tok om/aan , en maak je niet druk .

Je achterwiel.. mocht je willen dat je die nog laat slippen met een baluga achterop... heb je wel een bult pk's voor nodig :) :)
dat ding schuift niet meer met die aslast.
 
Terug
Bovenaan Onderaan