Tikkend V-max blok

rzwanink

I need Vitamin Sea
5 jun 2010
5.671
4.876
Helleuw, een vraagje?

Nu ben ik afgelopen vrijdag van Enschede naar Utreg gereden, en zojuist ook ff op de motor erop uit geweest, en ik constateerde het volgende;

Met een nog koude motor hoorde ik naar mijn mening de kleppen iets tikken. Als de motor warmer was werd dayt steeds minder. Maar nu Blijft de motor iets tikken. Ik hoor dit het beste aan de rechterkant van het blok. Als ik gas geef gaat het tikken sneller. En als hij stationair draait, hoor je ff niets en dan een paar snelle tikken achter elkaar en dan is het weer stil. En dan tikt het weer ff enz enz enz?

Zijn dit de kleppen of is dit iets anders? Voel namlijk geen merkbare dingen ofzo?
 
pffoe he, maak me ff lekker. wacht altijd wel een km of 15/20 voordat er is goed gas gegeven word.

mijn schoonvader heeft een fj1200 waarvan je de kleppen ook hoort, en zo tikt mijn blok dus ook, alleen dus ook bij stationair dat ie onregelmatig ff kort tikt? maar ff niet rijden dus vandaag met het mooie weer???
 
pffoe he, maak me ff lekker. wacht altijd wel een km of 15/20 voordat er is goed gas gegeven word.

mijn schoonvader heeft een fj1200 waarvan je de kleppen ook hoort, en zo tikt mijn blok dus ook, alleen dus ook bij stationair dat ie onregelmatig ff kort tikt? maar ff niet rijden dus vandaag met het mooie weer???

Ben gerust, mijn reactie was een aanvulling op de post daarboven en niet per definitie jou probleem. Zoals hier eerder al aangegeven werd, eerst kleppen stellen. De binnenpijpen van de voorbochten kunnen trouwens ook rammelen, komt ook vaker voor.. :P
 
ach wou net zeggen, eerst donderdag maar efkes afwachten. Kan er weinig aan doen nu, mijn eerste ingeving met nul kennis was kleppen omdat het zo klinkt. Vanmiddag stukkie rijden, zal nog eens goed luisteren. En na donderdag post ik wel meer als ik iets weet. allemaal erg bedankt voor de reacties en tot donderdag
 
Vanmiddag toch nog ff op pad geweest met de motor, en kwam een maat van mij tegen. Die heeft veel meer verstand van motoren dan mij, en die dacht dat het de distributie ketting of kettingspanner was? Is dit ook nog een mogelijkheid en is het erg om daar mee rond te rijden?
 
pffoe he, maak me ff lekker. wacht altijd wel een km of 15/20 voordat er is goed gas gegeven word.

mijn schoonvader heeft een fj1200 waarvan je de kleppen ook hoort, en zo tikt mijn blok dus ook, alleen dus ook bij stationair dat ie onregelmatig ff kort tikt? maar ff niet rijden dus vandaag met het mooie weer???
15 - 20 km is net genoeg om je koelvloeistof een beetje op te warmen. De olie is dan nog lang niet op zijn optimale gebruikstemperatuur. Koop een olietemperatuurmeter voor in je vulgat, dan weet je in ieder geval "ongeveer" hoe warm je blok werkelijk is, voordat je het gas opentrekt...
 
Een rateltje is heel lastig te identificeren via hier, tenzij je echt een specialist bent (die hier ook wel tussen zitten, daar niet van). Ik zou in ieder geval even langs een kenner gaan met je brommer. Als het echt je bigend is moet je daar niet mee doorrijden, anders kan je krukas straks ook bij het oud ijzer.
 
Nou, motor haal ik morgen pas op bij de garage. Lukt vandaag niet. Had nog niet naar het blok geluisterd dus dat hoor ik morgen dan wel...

Wel al telefonisch contact gehad met Piet, moeilijk te beoordele uiteraard over de tel, maar na mijn uitleg dacht ook Piet aan de voorste rechter drijfstang... ;(

Nou daar ben ik dus mooi klaar mee... :(

En nu dan? Reviseren? blok in de fik steken met rest van de motor erbij? ( nee doe maar niet ) Ruilmotor?

Adviesen en mening jongens, kom maar op
 
Nou, motor haal ik morgen pas op bij de garage. Lukt vandaag niet. Had nog niet naar het blok geluisterd dus dat hoor ik morgen dan wel...

Wel al telefonisch contact gehad met Piet, moeilijk te beoordele uiteraard over de tel, maar na mijn uitleg dacht ook Piet aan de voorste rechter drijfstang... ;(

Nou daar ben ik dus mooi klaar mee... :(

En nu dan? Reviseren? blok in de fik steken met rest van de motor erbij? ( nee doe maar niet ) Ruilmotor?

Adviesen en mening jongens, kom maar op

Geef die motor maar aan mij. Dan voer ik hem gratis voor je af :+

Met een ruilmotor kan je van de regen in de drup geraken. Revisie bij Piet kan heel erg meevallen. Ik betaalde 5 jaar gelden 200 euro voor de nieuwe drijfstang. Piet heeft toen het hele motorblok aangepakt: koppen ontkoold, alle nokkenaskettinggeleiders vervangen (die dingen zijn duurrrr), zuigerveren vervangen, big end lagerschalen vervangen, defecte drijfstang vervangen, blok uit- en inbouwen etc. etc. Bij elkaar was ik toen iets minder dan 1000 euro kwijt.

Maar ik zou eerst laten bepalen wat nou precies de oorzaak van het getik is voor je actie onderneemt.
 
Nou, motor haal ik morgen pas op bij de garage. Lukt vandaag niet. Had nog niet naar het blok geluisterd dus dat hoor ik morgen dan wel...

Wel al telefonisch contact gehad met Piet, moeilijk te beoordele uiteraard over de tel, maar na mijn uitleg dacht ook Piet aan de voorste rechter drijfstang... ;(

Nou daar ben ik dus mooi klaar mee... :(

En nu dan? Reviseren? blok in de fik steken met rest van de motor erbij? ( nee doe maar niet ) Ruilmotor?

Adviesen en mening jongens, kom maar op

Wil Daris in Luyksgestel eens contacten, die kan nog wel eens een blokje hebben liggen.
 
Geef die motor maar aan mij. Dan voer ik hem gratis voor je af :+

Met een ruilmotor kan je van de regen in de drup geraken. Revisie bij Piet kan heel erg meevallen. Ik betaalde 5 jaar gelden 200 euro voor de nieuwe drijfstang. Piet heeft toen het hele motorblok aangepakt: koppen ontkoold, alle nokkenaskettinggeleiders vervangen (die dingen zijn duurrrr), zuigerveren vervangen, big end lagerschalen vervangen, defecte drijfstang vervangen, blok uit- en inbouwen etc. etc. Bij elkaar was ik toen iets minder dan 1000 euro kwijt.

Maar ik zou eerst laten bepalen wat nou precies de oorzaak van het getik is voor je actie onderneemt.


Maar wat was de km stand dan van jou max toendertijd?

ik heb dr nu bijna 60.000 miles op staan? is ddus 90k+ Is dat nog een revisie waard?
 
Maar wat was de km stand dan van jou max toendertijd?

ik heb dr nu bijna 60.000 miles op staan? is ddus 90k+ Is dat nog een revisie waard?

ik ben geen V-max kenner.
maar als je het blok laat reviseren dan weet je zelf dat je met een goed blok onderweg bent en dat is ook veel waard.
daar komt bij dat sommige motoren na 10.000 km al helemaal op zijn .. meestal racers die mensen hebben voor die mooie dag. ;)

en een expert kan je daar natuurlijk veel meer/beter advies over geven.
 
Het karakter van een V-Max is, dat deze zich goed eigent voor stoplicht sprintjes.
In 3 secundos zit je aan de 100 km/h. :W
Als je dit een keer doet,ok. :Y
Doe je dit heel vaak, dan krijgt het tweede versnellingstandwiel steeds op zijn lazer,omdat je het volle vermogen vanuit de 1ste (110 km/h)naar de 2de versnelling doortrapt bij 8000 rpm.
Je toerental is bij de eerste overschakeling boven 5800 rpm, dus de carbs staan door middel van de boost vol open.
Het is algemeen bekend dat de V-max bij +/- 40.000 miles (+/-64.000 km) een revisie nodig KAN hebben. Het is hoe je zelf met de V-Max om gaat.


Uit eigen ervaring is bovenstaande tot stand gekomen en kunnen er geen rechten aan ontleend worden. ;)
 
't was bij mijn blok inderdaad na zo'n 35.000 miles. Maar ik weet nog precies waar en wanneer ik drijfstang gesloopt heb, of in ieder geval een flinke tik gegeven heb.

Ik heb toen toch voor een volledige revisie gekozen, omdat het blok er toch al onderuit en open lag. Doe er dan geljk maar 400 euro aan extra onderdelen in en dan kan ie er weer jaren tegen. En daarna me niet laten uitdagen met een ijskoud blok vol, maar dan ook vol weg te blazen.
 
Nou misschien toch een meevaller.

De monteur van de garage kon de tik niet in verband leggen met een drijfstang, big of small end lager. Hij meende dat het gewoon een klep is die erg ruim staat!?!?

Dit omdat het tikje voor hem klonk als een klein hamertje dat ergens op tikt, en een drijfstang, big of small end zou klinken als een grote hamer die hard slaat....

scheelt weer een hoop. kan ik in ieder geval met een gerust gevoel nog eens langs piet rijden
 
Terug
Bovenaan Onderaan