Tikkend V-max blok

rzwanink

I need Vitamin Sea
5 jun 2010
5.667
4.875
Helleuw, een vraagje?

Nu ben ik afgelopen vrijdag van Enschede naar Utreg gereden, en zojuist ook ff op de motor erop uit geweest, en ik constateerde het volgende;

Met een nog koude motor hoorde ik naar mijn mening de kleppen iets tikken. Als de motor warmer was werd dayt steeds minder. Maar nu Blijft de motor iets tikken. Ik hoor dit het beste aan de rechterkant van het blok. Als ik gas geef gaat het tikken sneller. En als hij stationair draait, hoor je ff niets en dan een paar snelle tikken achter elkaar en dan is het weer stil. En dan tikt het weer ff enz enz enz?

Zijn dit de kleppen of is dit iets anders? Voel namlijk geen merkbare dingen ofzo?
 
Als je kleppen vooral tikken als je blok koud is dan wijst dat vaak op stroperige olie.

Ook als je em niet constant hoort tikken zou dit op stroperige olie kunnen duiden. (klep kleeft niet altijd)

Olie ff checken en zo nodig vervangen (filtertje niet vergeten ;))

Als je olie echt slecht was (niet vreemd na een winter rust) is het verstandig om wat valvecleaner door je schone olie te gooien.

Groeten en succes
 
Hoor je het tikken onder het rijden ook? Tikt ie dan over het volle toerenbereik of is het vooral in de lage toeren (onder de 4000)? In het laatste geval is het waarschijnlijk je drijfstang rechts voor. Het glijlager tussen drijfstang en zuiger is een gevoelig punt en kan slecht tegen wegvlammen met een koude motor. De voorste cilinders hebben het sowieso zwaarder bij vlot optrekken, doordat de olie allemaal naar achteren klotst. Je zal het olielampje ook wel geregeld zien branden bij vlot optrekken.

Rij zaterdag anders (even) naar het pleintje bij Piet de Vmax Specialist. Die kan met één ooropslag precies horen wat er aan de hand is.
 
olie incl filter zijn net 500km geleden vervangen.

@Vmaxxx : onder het rijden hoor ik het tikken dus constant, alleen weet niet tot welke toeren ivm uitlaat en windgeruis, maar tot 4000 toeren zou goed kunnen. Alleen in stationair tikt hij dus ff wel en dan weer niet en dan weer ff wel? Kan het veel kwaad hier mee door te rijden dan, mocht het bij de drijfstang zitten? Sorry voor die vraag, ben zo Â-technisch als wat
 
Wat ook kan zijn is dat de gasnaalden in de carborateurs teveel speling hebben gekregen in de naaldbuisjes , wat er op lijkt dat de klepspeling overmatig veel is . Maar dan zal het brandstof gebruik ook erg hoog zijn . De oude GL 1000 van HONDA had hier ook veel last van met hoge kilometerstanden .
 
zit nu 55000miles op dus das zo'n 90k ?

onderhoud van de vorige eigenaar is niet bekend, alleen dat hij meldde dat de motor een jaar of 3 geleden gereviseerd was, maar had ie geen bonnen van dus das nog maar de vraag.
 
Als het blok gereviseerd zou zijn , dan moet je kunnen zien dat de carterhelften ooit gesplitst zijn geweest . Al is het nog zo netjes gedaan , let maar eens op vloeibare pakkingsresten bovencarter/ondercarter (af fabriek is dit heel netjes gedaan, als die voeg verbroken is geweest zie je dat) - een andere kleur vloeibare pakking gebruikt als zwart ? - bout verbindigen carter is vaak te zien - lichte beschadigingen aan framebuizen met uitbouwen van het zware blok , wie zal het zeggen .
 
dat zie je wel, carter helften lopen ook niet mooi recht op elkaar, zit zeg maar een mm of 2 verschil in, dus hij zal wel s opengeweest zijn
 
Klopt, als blok open is geweest, is dat te zien(groene pakking?).
Tja, het tikken kan ik zo niet thuisbrengen.Lijkt me dat het de kleppen zijn.
Maar laat`t donderdag maar ff weten na de controle, wat het exact geweest is. :)
Mijn Max is met 40.000 miles gereviseerd (vorige eigenaar) en vorig jaar met 80.000 miles op de teller.
Het warm draaien (na +/- 15 km) van de motor is wel belangrijk voordat je `m full power geeft.
 
Laatst bewerkt:
bigend lagers ploppen wel eens stuk bij die dingetjes.

Gezien de vaak voorkomende flinke schade aan lagers, krukas en drijfstangen heb ik het idee dat het stuklopen van de big end lagers redelijk geruisloos verloopt. De small end lagers daarentegen gaan met (veel) lawaai ten onder :X

Het getikketik in mijn blok werd gediagnostiseerd van kleppen tot kantelende zuigers, maar Piet had het na 5 seconden luisteren bij het juiste eind :}
 
Small end heb ik bij mijn max ook wel eens stuk gehad, dit gaf een geluid alsof er een knikker los in het blok lag. Ook was het tikken onregelmatig.

full


Wat ook vaker voor komt is dat de O-ring van de oliegallerij er tussenuit floept, hierdoor is er oliedruk verlies waardoor de krukas/drijfstangen beschadigen.
 
Laatst bewerkt:
Small end heb ik bij mijn max ook wel eens stuk gehad, dit gaf een geluid alsof er een knikker los in het blok lag. Ook was het tikken onregelmatig.

[afbeelding]

Wat ook vaker voor komt is dat de O-ring van de oliegallerij er tussenuit floept, hierdoor is er oliedruk verlies waardoor de krukas/drijfstangen beschadigen.

Small end :? dat komt toch wel wat minder voor.....
 
Terug
Bovenaan Onderaan