Terrrot HSSO/JSS supersport uit 1938

Altijd leuk als de post meneer mooie onderdeeltjes komt brengen!
Nieuw binnenwerk v/d koppeling, deze keer zonder speling op de konus en niet uitgeslagen :+
En natuurlijk het primaire tandwiel, vers gefreest, past perfect!

Volgende stap is blok verder splitsen en krukas richting revisie bedrijf.
20240125_170958.jpg

20240125_171002.jpg
 
Ondertussen wel wat kleine dingen gedaan, Magneet gecheckt en overhaald, was gelukkig nog in erg goede conditie.
Blok ligt ook al gedeeltelijk uit elkaar, ben alleen nog even vreselijk aan het kloten om de nokkenas aandrijving eraf te krijgen.
Deze zit een beetje ERG VAST.
Zelfs de poelietrekker erop verbogen.
Mmmmm komt uiteindelijk goed
 
Ondertussen wel wat kleine dingen gedaan, Magneet gecheckt en overhaald, was gelukkig nog in erg goede conditie.
Blok ligt ook al gedeeltelijk uit elkaar, ben alleen nog even vreselijk aan het kloten om de nokkenas aandrijving eraf te krijgen.
Deze zit een beetje ERG VAST.
Zelfs de poelietrekker erop verbogen.
Mmmmm komt uiteindelijk goed
Blok in een emmer dieselolie laten zakken voor een week.
 
Shock oil proberen? Samen met 'wat 'hitte?
 
Ik heb een '29 Terrot HO gehad en mijn ervaringen met Le Bon Coin zijn uiterst positief. Altijd vriendelijke en behulpzame reacties gehad, altijd keurig snel de onderdelen binnen gekregen.

Leuk project!
 
We hebben weer wat gedaan van het weekend.
Beginnetje gemaakt met de wielen, eerst eens de lagers gecheckt, die waren nog prima, dus vers vet erin.
Daarna maar eens begonnen met schuren van de velgen.
Ik kwam diverse lagen zwart tegen :)
Via JVmotos een mooi stuur gescoord, dus die kan ook vervangen worden.
Verder nog een een adaptertje gemaakt om een olieleiding naar de kop te fixen (mistte/was afgebroken)

Verder nog wat dingen besteld voor het blok (lagers, pakkingset)

20240212_193638.jpg

20240212_193642.jpg

20240212_193702.jpg
 
Oef... het is echt even geleden, maar we zijn weer wat vooruit gekomen.
In overleg met een motorblok guru op het werk het blok weer in elkaar gezet met nieuwe krukas lagers, en een nieuwe small end lager.
Cilinder gehoond, en nieuwe zuigerveren geplaatst.
Kleppen overnieuw ingeslepen, zijn nu wel dicht :)

Wel helaas heiligschennis moeten plegen.... de spatborden toch zelf overnieuw gespoten, de oude lak liet aan alle kanten los -O-
Het leek wel alsof er ooit iets van schoensmeer overheen gedaan was om ze mooier te krijgen dan dat ze waren, alleen dit had de lak aangetast.
Ach, wel weer lekker kunnen oefenen met spuiten (volgende keer dus gewoon uitbesteden :+)

Het frame heb ik op een paar plekken bijgewerkt en de rest opgepoetst, en dit kwam er best netjes weer uit te zien.
De volgende stap is het maken van een nieuwe kabelboom, vandaar de foeilelijke tyraps.
20240715_182437.jpg


20240715_182441.jpg


20240823_073258.jpg

20240823_073308.jpg
 
Weer een stukje verder,
Uitlaatjes vast gezet.
Electrische installatie gemaakt (zo minimaal mogelijk, dus alleen een accu, 2 lampen + remlicht en toeter)
Oliepomp weer gerepareerd (zoog niet goed aan, terugslag klep zat niet goed)
Blok loopt nu ook een stuk soepeler.
Zadel voorzien van een nieuw dekje.

Hopelijk binnenkort een rondje knorren, en daarna na gaan denken over de keuring voor een kenteken.
(Iemand bekend met de minimale eisen voor een kenteken Pre-ww2 ?)


IMG-20241008-WA0003.webp
 
Ik neem aan dat je geen (kopie) van een eerdere registratie hebt.
Dan geldt:
-wat er op zit moet het doen: remmen, verlichting + juist afgesteld, claxon etc
in die tijd waren er geen richting aanwijzers dus hoeven er niet op.
-je moet voldoen aan de geluids/milleueisen uit de jaren 30. Die waren er niet dus geen probleem.
Ik zie nieuwe uitlaatbochten, dus als alles gasdicht is, geen problemen. Waarschijnlijk krijg je goedkeurende blikken

Waar de uitdaging ligt is bouwjaar en type. Kun je dit redelijkerwijs (folders, prijslijsten, artikelen motorbladen) "aantonen"?
Ook al is het een Franse motorfiets, zonder eerdere registratie moet je een keuring aanvragen voor een motorfiets buiten de EU. Ja dit is krom, weten ze bij de RDW en nee, dat staat/stond niet duidelijk op de website.
Zorg dat blok en framenummers duidelijk leesbaar zijn.
Is het frame opnieuw gespoten/gepoedercoat en slecht leesbaar; dan zijn ze niet te beroerd om er een staalborstel overheen te jassen....

Je staat al met 2-0 voor als je -op een 1-dagkenteken- komt opdagen op de keuringsafspraak.....
 
Kijk!
Bedankt!!
Ik heb via een specialist een berg kopieen van folders gehad van de motor, met het type en bouwjaar.
Framenummer is goed zichtbaar en niet overheen dichtgekwast.
En ik heb een koopcontract, dus hopelijk komt dat goed.
We gaan het van het voorjaar eens plannen :)
 
ik denk dat 't geen problemen gaat geven..
 
Stop alles in een ordner, met wat Post-it streepjes op de relevante bladen. Oogt "verzorgd"!!!

(deed ik in mijn audit tijd ook, vulde de ordner zelfs aan met weggegooide printjes..... zo dan, die heeft nauwkeurig onderzoek gedaan _O-
 
We zijn weer een stapje verder.
Ik heb erg veel gezeur gehad met een terugplaatsen van de primaire kast....
Deze zat gewoon voor geen meter, en echt veel moeite gedaan om dit passend te krijgen, maar het zat echt niet maar mijn zin.
Uiteindelijk de slijpschijf erin gezet en een nieuw plaatje erin gelast met de gaten voor de stepjes enz WEL op de goede plek zonder dat de hele zooi onder spanning stond.
(en ik vond het een goede reden om een mig las machintje te kopen 8-))
Daarbij loopt het blok nu ook veel mooier, ik heb nieuwe lagers (rg7) gemaakt voor de tuimelaars, deze waren wel ERG ruim, hierdoor liep het blok nogal luidruchtig.

20250104_161358.webp
20250104_161518.webp
 

Bijlagen

  • 20250104_161414.webp
    20250104_161414.webp
    526,4 KB · Weergaven: 0
Terug
Bovenaan Onderaan