Terrrot HSSO/JSS supersport uit 1938

Sebas84

MF veteraan
12 jun 2012
2.506
1.481
Abbenbroek
Ik heb recent me zelf een Terrot HSSO/JSS cadeau gedaan als winter project.
(liefst vooroorlogs, springer/web/girder en eventueel kopkleppert=gelukt)

Zover ik kan nagaan is het een hybride tussen een HSSO (2) en JSS.
Twinport 350cc OHV "supersport"
Er zitten wel grappige details op, zoals een aftermarket kit voor voetschakeling ivm hand.

Het frame en tank enz is JSS, het blok is een HSSO(2)
Volgens diverse websites gebeurde dit wel vaker in de Franse motoren industrie.

De bedoeling is hem eerst technisch eens goed na te zien, dan kenteken aanvragen, en dan eventueel helemaal restaureren indien gewenst.

Mocht iemand nog wat adressen hebben voor wat onderdelen, dan hou ik me aanbevolen.

Updates volgen (langzaam :) )
20231220_172254.jpg

20231230_195322.jpg

20240103_152712.jpg
 

Bijlagen

  • 20231220_172309.jpg
    20231220_172309.jpg
    408 KB · Weergaven: 0
Super gaaf!
Ooit, als ik oud en grijs ben, (shit, dat laatste ben ik al) schaf ik ook zoiets aan.
Heel gaaf.

Wat is je plan? Volledig tot in de puntjes restaureren of betrouwbaar rijdend maken en hem verder laten zoals hij nu is?
 
Bedankt!
(ben nog niet oud, maar heb wel een sterke voorkeur voor oud ijzer)
Ik ben er nog niet helemaal uit...🧐

Eerst maar het eens het blok en de bak eruit, even alles open maken en na zien.
 
Kleine (vakantie) update,
Ik heb de compressie gemeten, en die was vrij treurig, met veel moeite 6 bar.
Dus blok eruit gehaald, wat gelukkig vrij gemakkelijk ging, de magneet en dynamo kon gewoon aan het blok blijven zitten, en als 1 geheel eruit.
Dat in tegenstelling tot britse motoren, die zijn een drama om uit elkaar te halen
(ik heb ervaring met Matchless/AJS...)

1. De slotspeling van de zuigerveren was zo groot dat ik geen voelermaatjes meer had van de juiste maat (dus in ieder geval nieuwe veren)
2. De zuiger had absurd veel speling in het small end lager, van een klempassing was geen sprake meer (is een bronzen bus, dus nieuwe draaien)
3. Het big end lager is ook helemaal versleten (een bak zijdelingse speling en ook nog te veel ruimte op het lager,dus krukas revisie)
4. kop en cilinder zijn in principe nog prima, eerste overmaat zuiger zit erin(heeft wel wat sporen, maar niets schokkens), dus met een beetje geluk kom ik af met een goede hoonbeurt en de kleppen overnieuw inslijpen.
20240105_165013.jpg

20240105_165035.jpg


20240105_165144.jpg

20240105_165022.jpg
 
De zuiger en cilinder zou ik wel opmeten. Zo op het oog kan je dat niet echt beoordelen en gezien die veel te grote slotspeling van de zuigerveren zou daar wel eens iets teveel speling kunnen zitten....

En de kleppen liggen wel heel diep in de zittingen....
 
Dat is zeker de bedoeling!
Ps weet iemand een goed revisie bedrijf voor krukassen?
En een leverancier van zuigerveren?
Ik heb ondertussen wel wat lijntjes uitgezet, maar nog niet echt iets zinvols gevonden.
 
Weer een kleine update,
Er zat wat overmatige speling in de primaire aandrijving, dus deze maar eens verder uit elkaar gehaald.
Zie foto's.... kuis versleten.
De conus van het koppelingshuis is echt helemaal versleten en heeft nergens meer contact behalve op de spie.
Gelukkig in frankrijk nog een hele koppeling gevonden (Lang leve google en google translate)
Het primaire kettingwiel is een beetje een probleem, echt niet te vinden helaas.
Ik ga waarschijnlijk gewoon de tanden eraf slijpen en ik heb via een groothandel een paar univesele kettingwielen gevonden met de juiste steek.
Deze ga ik op maat draaien en dan om het bestaande deel krimpen en laten lassen.
(Dat is voorlopig het plan, ondertussen hou ik mijn ogen open voor een ruildeel 🧐 )
20240120_152732.jpg

20240120_152746.jpg
 
@RG-gamma , bedankt voor het mee googlen!

1. Het gaat echt om de conus in het koppelingshuis... het tandwiel kan je gemakkelijk vervangen.
2. De optie had ik al gevonden, alleen die is veel te klein.
3. Hij lijkt er sterk op, alleen heeft 1 tandje te weinig...
De mijne heeft 19 tands, deze is 18... misschien wel de gok waard...🤔
 
Ik heb de gok maar gewoon gewaagd, ze hadden nog een onderdeel wat ik zocht, dus dan betaal je niet alleen verzendkosten voor 1 onderdeel.
 
Ik weet niet of je dat al gedaan heb, maar er is ook nog een Franse marktplaats; Le bon coin, zo niet zou je daar
ook eens kunnen zoeken.
Of op 2ehands.be.
Of ebay kleinanzeigen.
Ook misschien vragen bij de NL antieke motoren verkopers zoals Dutch Lion en Yesterdays , Early motors.
 
Laatst bewerkt:
Ik weet niet of je dat al gedaan heb, maar er is ook nog een Franse marktplaats; Le bon coin, zo niet zou je daar
ook eens kunnen zoeken.
Of op 2ehands.be.
Of ebay kleinanzeigen.
Ook misschien vragen bij de NL antieke motoren verkopers zoals Dutch Lion en Yesterdays , Early motors.
Leboncoin had ik indd ook al gevonden.
Via de franse motoren vereniging toch wat leveranciers gevonden van het wat minder standaard spul.
Voorlopig kan ik wel even weer vooruit :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan