Technische vraag lithium accu

Guzzi-Tim

MF veteraan
3 sep 2016
1.743
514
Geen idee of hier personen met kennis betteft lithium accu’s zijn, maar ik heb het volgende.
Ik heb een paar weken terug een dure lithium accu gekocht met een bluetooth sensor waardoor ik via een app de accu status kan uitlezen, oa de individuele cel voltages en het accu %.
Er zit een BMS in die zou moeten zorgen voor gelijke celverdeling etc.

Enfin ik krijg de accu binnen, en zie gelijk via de app dat de accu 70% vol is, met een celverdeling van ~3.15v voor de eerste 3 cellen en ~3v voor de 4e cel. Na laden met mijn lithium lader komen de errste 3 cellen uit op ~3.3v, maar de 4e cel komt niet voller dan ~3.15v.
Mijn conclusie, iets mis met de 4e cel dus de accu retour gestuurd.

Nu krijg ik een nieuwe accu binnen, sticker op de doos ‘bijgeladen op 21/02/2020’. Ik check de accu via de app: 45% vol met een celverdeling van ~2.6v voor de eerste cel en ~3v voor de andere 3 cellen. Op de lader gezet, de laatste 3 cellen laden op naar ~3.3v, en de eerste cel gaat niet hoger dan 3.15v, (accu ~90% vol volgens de app).

Maw deze accu is slechter dan de vorige, maar 2 defecte accu’s vind ik wat vreemd, dus ik begin aan mijzelf te twijfelen. Stel ik te hoge eisen als ik verwacht dat een dure nieuwe lithium accu ~100% capaciteit heeft? Is het acceptabel om grote verschillen tussen de cellen te hebben?
 
Laatst bewerkt:
Zit er een handleiding bij? Ik ben geen lithium-accu expert, maar vaak heeft een accu tijd nodig om de cellen te balanceren. Wellicht is het dus een idee om de accu langer aan een geschikte lader te laten staan, zodat de laatste cel nog iets bijgeladen kan worden?
 
Zit er een handleiding bij? Ik ben geen lithium-accu expert, maar vaak heeft een accu tijd nodig om de cellen te balanceren. Wellicht is het dus een idee om de accu langer aan een geschikte lader te laten staan, zodat de laatste cel nog iets bijgeladen kan worden?

Ik heb hem een dag en een nacht op de lader gehad, dat zou toch voldoende moeten zijn. Er zit een handleiding bij waar niet veel instaat behalve marketing praat hoe het BMS systeem feilloos zorgt voor een gelijke verdeling van de cellen.

Het gaat om deze accu’s (de connect serie): https://www.afam.com/wp-content/uploads/2018/02/SHIDO_CAT_18.pdf

Ik had dit topic overigens in het techniek forumdeel willen plaatsen, maar per ongeluk is het hier geplaatst.
 
Een lithium accu moet eerst een aantal laadcycli hebben gehad voordat deze maximaal gaat werken.
Dus lekker zwaar belasten en goed leeg trekken en dan weer laden
 
Waarschijnlijk beschermt het BMS zichzelf ertegen, maar het is toch goed om te weten dat accu‘s op basis van Li-techniek nóg gevoeliger zijn voor diepontlading dan “normale” accu’s. Als je dus een paar cycles doet, dan misschien even opletten of dit goed gaat.
Kun je de fabrikant niet e-mailen en vragen of deze spanningen ok zijn? Mijn ervaring met Li-laders is dat ze de cellen binnen een paar honderste Volt balanceren.
 
De kwaliteit van je lader is heel belangrijk bij Lithium (Lipo/Lifepo) accu's.

‘bijgeladen op 21/02/2020’. Ik check de accu via de app: 45% vol

Dat kan heel normaal zijn. Een lithium accu staat het beste voor langere tijd opgeslagen bij ongeveer halve lading. Als je de motor bijvoorbeeld voor de winter weg zou zetten kun je hem het beste ontladen tot halverwege, dan blijft hij het langste goed.

Geen idee trouwens wat voor kwaliteit die interne BMS heeft. Mijn acculaders voor de modelbouw kosten nieuw meer dan 200 euro, voor voldoende capaciteit maar ook de kwaliteit van het balanceren.

Zoals anderen ook hebben aangegeven: Geef hem eerst een paar cycli en kijk dan nog eens. Ik mag hopen dat die app je waarschuwt als de onbalans of ontlading groot genoeg wordt om gevaarlijk te zijn.
 
Waarschijnlijk beschermt het BMS zichzelf ertegen, maar het is toch goed om te weten dat accu‘s op basis van Li-techniek nóg gevoeliger zijn voor diepontlading dan “normale” accu’s. Als je dus een paar cycles doet, dan misschien even opletten of dit goed gaat.
Kun je de fabrikant niet e-mailen en vragen of deze spanningen ok zijn? Mijn ervaring met Li-laders is dat ze de cellen binnen een paar honderste Volt balanceren.
Daarom ben ik ook niet zo gek op dit soort accu's op moderne fietsen die lekstroom trekken (alarmsysteem), want ze ontladen gewoon vlotter in die toepassing. Op de motor van mijn pa klemspanning 11.4V na 5 weken stil staan (alarm). Maar wel veel meer startvermogen als hij vol zit. Een traditionele accu zat gewoon op 12+ V in die toepassing. Dan maar een startmotor die wat trager draait, maar wel altijd.

Ik verkoop in mijn werk professionele Jumpstarters die op Li accu pakketten draaien. Ik probeer monteurs al jaren uit te leggen dat die dingen een andere manier van laden vergen en niet van langdurige ontlading houden, maar ik krijg het bij vrijwel niemand aan het verstand. Je levert wel IETS in als je met een draagbaar apparaat een vrachtwagen kan starten...
 
Onder de 3 volt per cel wil je ze niet hebben ...
Belast, met dus met een grote last 2,6 volt,als ABSOLUUT minimum, zodat bij nul last de spanning weer boven de grenswaarde komt van die 3 volt per cel. Leuk voor de modelbouw, en vele andere toepassingen, maar imo nu nog niet geschikt als vervanger voor bv een motor die niet zeer regelmatig word gebruikt.
 
Dit is de eerste keer dat ik van het bestaan hoor van een accu met communicatie en app ... En ik vraag me enorm af wat de meerwaarde is. Naast dat het indicatieve informatie is, kun je er vrij weinig mee. Je hebt geen invloed op het laad en ontlaad proces van individuele cellen. En als een cel kapot lijkt, of het minder goed lijkt te doen heb je geen mogelijkheid om de cel te vervangen.

Kortom, je gaat de accu gebruiken totdat die het niet meer doet. Net zoals alle andere accu's voorheen.
Betreft garantie, ik denk niet dat deze informatie een criterium is om de accu als 'kapot' te claimen.
 
Dit is de eerste keer dat ik van het bestaan hoor van een accu met communicatie en app ... En ik vraag me enorm af wat de meerwaarde is. Naast dat het indicatieve informatie is, kun je er vrij weinig mee. Je hebt geen invloed op het laad en ontlaad proces van individuele cellen. En als een cel kapot lijkt, of het minder goed lijkt te doen heb je geen mogelijkheid om de cel te vervangen.

Ten eerste kan je heel makkelijk en duidelijk de laadstatus zien in % nauwkeurig, ideaal als je een periode onregelmatig rijdt. Ook kan je problemen met het laadsysteem van de motor op deze manier sneller detecteren, want de accu geeft een alarm naar je telefoon als de laadspanning bijv te hoog is. En het is handig om te zien of een accu bij levering misschien al deels defect is.Of dat in dit geval zo is weet ik dus niet zeker, maar als ik lees dat een verschil van 0.04V acceptabel is tussen de cellen, en bij mij is het verschil ~0.2V, dan denk ik dus van wel.


Kortom, je gaat de accu gebruiken totdat die het niet meer doet. Net zoals alle andere accu's voorheen.
Betreft garantie, ik denk niet dat deze informatie een criterium is om de accu als 'kapot' te claimen.

Bij een accu van >220€ wil ik geen twijfel hebben of het ding misschien niet helemaal goed is of wel. Ik heb hem inmiddels 2x redelijk ontladen en opnieuw bijgeladen, geen enkel verschil. Nog steeds 90% direct na het laden.
 
maar als ik lees dat een verschil van 0.04V acceptabel is tussen de cellen, en bij mij is het verschil ~0.2V, dan denk ik dus van wel.

Wat geeft de fabrikant zélf aan wat acceptabel is?
Als hij binnen de toleranties van de fabrikant zit is er toch niks aan de hand.

Ik heb de brochure die je gelinkt hebt doorgebladerd maar kon zelf geen specificatie vinden over een maximum verschil tussen cellen. Probeer dat eerst te achterhalen. Zoals ik al eerder zei: als je er een app bij hebt die alarmen geeft bij te diepe ontlading, te hoge laadstroom, enzovoorts, zal hij ook wel een alarm geven bij een te grote onbalans. Als hij geen alarm geeft mag je aannemen dat het niet buiten de toleranties valt.

Kun je nagaan, als je de versie had zonder bluetooth zou je gewoon blij zijn dat hij naar behoren werkt, dat je een hogere startstroom hebt en dat hij waarschijnlijk een tijdje mee gaat. Nu mét bluetooth en een app die elke scheet van je accu laat zien krijg je stress om iets wat waarschijnlijk geen kwaad kan.

Ik zou dus eerst beginnen met de fabrikant/leverancier te vragen wat een acceptabele onbalans is en dan je verder druk gaan maken.
 
Voor de langste levensduur is het het beste hem tussen de 20 en de 80 procent te houden.
Veel laptops hebben bv in de bios deze optie.. kan best zijn dat er dus om die reden nooit tot 100% geladen word.

Storage is tussen de 30 en de 70 procent waarbij vroeger dus 30 procent werd aangeraden gaan de meesten nunar60 of zelfs 70 procent.

Het in de pas lopen is nu ookweer niet zo kritisch bij een motor accu.. In de modelbouw trekken we een accu leeg, onder 3,5 tot 4 minuten.. daar komt het allemáál iets nauwkeuriger.. daarnaast zullen de binnenste cellenverwarmd worden door elkaar, en dus altijd wat hogere spanning geven dan de buitenste. Dus verschil houd je áltijd. Maar dat is zoals getyped, geen 0,2 volt!
Feit blijft, dat het of in de lader zit, of in de accu, of in de meting elektronica.

Doordat het verschil zo klein is, is vaak de meting niet correct. Omdat wij een balancerkabel hebben, kunnen wij de cellen individueel meten, met een meter die wellicht niet geijkt is,hebben we een constante in deze. Dat is dezelfde meter, met steeds dezelfde afwijking. Dat gaat wat lastiger in een "all in one accu , lader meetgegevens geval."

Het grote voordeel, van gewicht reductie, weegt imo niet op tegen al de nadelen, en eventueel risico,s....
 
Eens. Ik vraag me ook af of een Li-Ion batterij eigenlijk wel geschikt is als startaccu.

Van een startaccu wil je dat ie altijd vol is, ook al gebruik je de motor niet, hij moet altijd paraat staan en de accu dus altijd vol. Dat gaat prima met een lood accu, die moet vol zijn, zo gaat ie het langst mee.
Maar een Li-Ion batterij heeft heel andere eigenschappen, die houdt er juist helemaal niet van om altijd vol te zijn, ver ontladen is ook slecht net als hoge of heel lage temperatuur.
Als je een Li-Ion batterij als start accu wilt gebruiken moet je hem niet helemaal vol laden, best is rond de 50% SoC of zo, dan kan ie lang mee maar dat betekent wel dat ie tweemaal zo groot en tweemaal zo duur moet zijn voor de gewenste capaciteit.

Zelf rijd ik met een elektrische motor, die heeft een stevige 14,2 kWh batterij. Deze laad ik bijna nooit vol, meest tot rond 80 % en gebruik ik het stuk tot 40%. Doorgaans staat ie in de garage rond die 40% SoC, hij gaat pas laden net lang genoeg voordat ik vertrek. Zo blijft de gemiddelde SoC laag en blijft de batterij goed.
Eens in de paar weken gaat ie even vol voor het balanceren van de cellen, en meteen daarna ga ik weer rijden.

Met een motorfiets gaat dat goed, als je die voor woon - werk gebruikt zelfs uitstekend. Maar van een startaccu verwacht je heel andere dingen vandaar dat ik er mijn twijfels over heb.
 
Laatst bewerkt:
Ten eerste kan je heel makkelijk en duidelijk de laadstatus zien in % nauwkeurig, ideaal als je een periode onregelmatig rijdt. Ook kan je problemen met het laadsysteem van de motor op deze manier sneller detecteren, want de accu geeft een alarm naar je telefoon als de laadspanning bijv te hoog is. En het is handig om te zien of een accu bij levering misschien al deels defect is.Of dat in dit geval zo is weet ik dus niet zeker, maar als ik lees dat een verschil van 0.04V acceptabel is tussen de cellen, en bij mij is het verschil ~0.2V, dan denk ik dus van wel.




Bij een accu van >220€ wil ik geen twijfel hebben of het ding misschien niet helemaal goed is of wel. Ik heb hem inmiddels 2x redelijk ontladen en opnieuw bijgeladen, geen enkel verschil. Nog steeds 90% direct na het laden.
volgens mij ga je er alleen maar zenuwachtig van worden ,en wat is de toegevoegde waarde dat ik weet dat er iets kapot kan gaan daar kom je vanzelf achter als ie het niet meer doet !
 
Bij een accu van >220€ wil ik geen twijfel hebben of het ding misschien niet helemaal goed is of wel. Ik heb hem inmiddels 2x redelijk ontladen en opnieuw bijgeladen, geen enkel verschil. Nog steeds 90% direct na het laden.

Meer dan €220? 8)7
Voor dat geld kun je voor de levensduur van je motor nieuwe accu's kopen ;)

Ten eerste kan je heel makkelijk en duidelijk de laadstatus zien in % nauwkeurig, ideaal als je een periode onregelmatig rijdt. Ook kan je problemen met het laadsysteem van de motor op deze manier sneller detecteren, want de accu geeft een alarm naar je telefoon als de laadspanning bijv te hoog is. En het is handig om te zien of een accu bij levering misschien al deels defect is.Of dat in dit geval zo is weet ik dus niet zeker, maar als ik lees dat een verschil van 0.04V acceptabel is tussen de cellen, en bij mij is het verschil ~0.2V, dan denk ik dus van wel.

Dat is vast leuke informatie voor de gemiddelde nerd. Maar je hebt er echt niets aan. Nogmaals, je hebt geen enkele invloed op de cellen in de accu zelf. Daarnaast zijn dergelijke accu's nooit 100% vol of helemaal leeg. Omdat je de informatie anders interpreteert daalt het nut nog extra.

En betreft het laadsysteem, ja in het verleden zijn er motoren geweest met falende spanningsregelaars. Maar dat komt amper tot niet voor bij motoren van de afgelopen 10 jaar. Omdat het risico echt ontzettend laag is en de mogelijke gevolgen (je accu gaat wellicht kapot) erg klein zijn, maakt dit ook meteen een nutteloze feature.

Dan kun je beter investeren in ventielen die bandenspanning meten (als je motor dat al niet heeft), de kans dat de luchtdruk in je band niet helemaal ok is, is vele male groter dan een falende spanningsregelaar. Je kunt er invloed op uitoefenen (band oppompen/aflaten) wat direct resulteert in zuiniger rijden en een langere levensduur van je band. Overigens twijfel ik hier ook of het financieel de moeite is, de potentiele winst is zo minimaal
 
Ben ik blij met dat pak lood onder mijn kont dan :Y
 
  • Leuk
Waarderingen: M14
Ik heb ook wel eens nagedacht over een Li-accu, maar door de drone zelfbouwhobby was ik daar gauw vanaf. Een loodaccu is niet blij met mishandeling, maar is nog wat vergevingsgezind en kost niet alles. Li is gewoon heel snel over en in sommige gevallen nog link ook.
Beroepsmatig heb ik met (veeeeeel) grotere pakketten te maken gehad en gezien wat een gedoe dat geeft. Container met een paar honderd kWh wil niet meer laden en is bijna leeg. De buitenlandse fabrikant kan niet snel langskomen. Het BMS heeft het spul beschermt, maar dat houdt uiteindelijk toch op. Gevolg: een pakket met veel defecte cellen, schade enkele tonnen. Misschien is deze techniek gewoon nu nog niet overal geschikt voor...
 
Misschien is deze techniek gewoon nu nog niet overal geschikt voor...

Elke techniek heeft zo zijn eigen toepassingsgebied.

Ik ben heel blij met mijn lipo'tjes in de modelbouw, fantastisch spul is het als je ze met respect behandelt.
Een lithium accu in een racemotor lijkt me ook fantastisch, door de hoge vermogensdichtheid en daardoor lage gewicht, lekker compact.

In mijn straatmotor lijkt het me ook zeker niet erg maar ik zie dan de meerwaarde niet zo.
 
Als doorgewinterde RC-modelbouwer, stonden wij ook zeer zeer sceptish tegen over electro, zeker voor onze heli,s en vliegtuigen.. sinds de komst van lipo, en brushless motoren, waren wij ook om.

Veel meer vermogen, en een lichtere machine, met meestal gelijkblijvend, (en soms meer) rij-,vaar-, en vliegtijd per lading, dan per tankje. Voor echt het grote (schaal) spul ging dit niet op, en nog steeds niet.. Voor het overgrote deel van de modelbouwer, is elektro, supérieur aan brandstof.

De tijd , en daarbij ontwikkeling is een factor, wat voor de automotive branche hetzelfde gaat doen, als in bv de rc-Modelbouw..
 
Maar wat is nu het voordeel van een lithium ipv lood accu in een motorfiets.... :?

Racer, jonge God ivm gewicht....kan ik me voorstellen maar verder zie ik de voordelen niet.

Mijn huidige motor met een motobatt accu van ruim 5 jaar start nog steeds probleemloos.
 
Okey, ik heb niet naar jullie geluisterd en de accu retour aangemeld & een nieuwe besteld. Die 3e accu heb ik net binnen dus ik kan het even vergelijken.

De 2e accu is na 4 dagen in de doos 14% leeggelopen, hier is een screenshot van de app:
D17FAE1C-C481-45E0-93A2-9AE72EA06591.png


De nieuwe accu komt zo uit de doos (bijlaadsticker op doos meld zelfde bijlaaddatum):

415994E5-38A8-426A-91AF-D52A20F94B2E.png


Dat is dus wel even het verschil.
 
Terug
Bovenaan Onderaan