Technische diagnose vraag

mrnqrv

MF'er
2 feb 2020
135
28
Ik probeer een symptoom te tacklen die ik heb met de Fazer600 uit 2002.
Eigenlijk is dit een symptoom die ik altijd heb met 4 cilinders koud en zeker na een tijdje stil staan. Bij gasgeven en vooral in het middengebied smoort de motor enorm de eerste kilometers. (zeg 15 minuten) dit heb ik met veel motors gehad zoals nu ook met een zxr400 en een zxr750. Vooral bij het "snel"gas geven vanuit dat gebied. Maar in deze gevallen gaat dit wel over en heb ik later totaal geen last meer, mits je hem weer een paar weken laat staan.

Nu de Fazer. Die heeft dat dus ook, maar in dit geval gaat het niet helemaal weg. Na 20 minuten is het meer dan acceptabel, maar niet weg. Het is dan gereduceerd naar in 50% van het snelle gas geven gaat het vloeiend en mooi en de andere 50% voel je toch nog de smoor. Net of hij toch in het middengebied niet blij is, maar wel blijder wordt naarmate hij warmer is. Zal uiteraard met het mengsel te maken hebben, maar krijg er geen vat op. Ik heb het volgende gedaan:

- nieuw luchtfiler
- nieuwe bougies
- nieuwe bougiedoppen NGK (had dat eens gelezen maar helaas)
- carburateurs uit elkaar en schoon gemaakt. Ook de sproeiers en andere onderdelen va de carbs gecheckt
- Gesynchroniseerd

Je zal toch zeggen dat dit in het carb blok moet zitten, maar wat dan?
 
Ik probeer een symptoom te tacklen die ik heb met de Fazer600 uit 2002.
Eigenlijk is dit een symptoom die ik altijd heb met 4 cilinders koud en zeker na een tijdje stil staan. Bij gasgeven en vooral in het middengebied smoort de motor enorm de eerste kilometers. (zeg 15 minuten) dit heb ik met veel motors gehad zoals nu ook met een zxr400 en een zxr750. Vooral bij het "snel"gas geven vanuit dat gebied. Maar in deze gevallen gaat dit wel over en heb ik later totaal geen last meer, mits je hem weer een paar weken laat staan.

Nu de Fazer. Die heeft dat dus ook, maar in dit geval gaat het niet helemaal weg. Na 20 minuten is het meer dan acceptabel, maar niet weg. Het is dan gereduceerd naar in 50% van het snelle gas geven gaat het vloeiend en mooi en de andere 50% voel je toch nog de smoor. Net of hij toch in het middengebied niet blij is, maar wel blijder wordt naarmate hij warmer is. Zal uiteraard met het mengsel te maken hebben, maar krijg er geen vat op. Ik heb het volgende gedaan:

- nieuw luchtfiler
- nieuwe bougies
- nieuwe bougiedoppen NGK (had dat eens gelezen maar helaas)
- carburateurs uit elkaar en schoon gemaakt. Ook de sproeiers en andere onderdelen va de carbs gecheckt
- Gesynchroniseerd

Je zal toch zeggen dat dit in het carb blok moet zitten, maar wat dan?
Hij loopt arm in de fase "niet koud maar ook nog niet helemaal warm". Dat is eigenlijk vrij normaal voor een carburateur motor, gelet op de milieu eisen. Oplossing is optimaliseren met bijv. een dynojet kitje en afstelling op de testbank. Dan loopt hij een tikkeltje rijker en dat merk je omdat je dan naar hartenlust aan het gas kan jengelen met net-niet-warme motor ;)
 
Maar juist met carbs kun je er wat aan doen.

Hier een TDM die na veel werk loopt als een droom. Ondanks een zeer magere afstelling (loopt 1:25), draait het blok door de gehele range soepel en krachtig, en reageert heel direct op het gashendel. Het blok pakt vanaf 1500 rpm zonder bokken op, en laat zich heerlijk afknijpen. Snel het gas open is geen enkel probleem. CO-waarde 1,9%. Langere ritten ook probleemloos.

Hier ook een XL350R. In 80% van de keren dat ik daar het gas flink open trek, houdt hij sterk in. Je moet dat echt met beleid doen, bijna op eieren. Is puur een afstellingskwestie, waarbij het ook niet helpt dat deze eencilinder twee carbs heeft die niet gelijktijdig open gaan.

Bij een 4 takt trialmotor heb ik uiteindelijk een veel kleinere carburateur moeten monteren om een goede gasrespons zonder inhouden te krijgen. (hogere luchtsnelheid). Hier kan nu ook het gas in 1x vol open, mits het blok warm is.

Zet je mengselschroeven gewoon eens een kwartslag rijker.
 
Hij loopt arm in de fase "niet koud maar ook nog niet helemaal warm". Dat is eigenlijk vrij normaal voor een carburateur motor, gelet op de milieu eisen. Oplossing is optimaliseren met bijv. een dynojet kitje en afstelling op de testbank. Dan loopt hij een tikkeltje rijker en dat merk je omdat je dan naar hartenlust aan het gas kan jengelen met net-niet-warme motor
Dat zou exact kloppen omdat ik het met al mijn 4-carbs heb. Ik kan eens zoeken naar een dynootje misschien? Ook vraag ik mij af of ik de sproeiers wel echt goed schoon heb.
 
Hij loopt arm in de fase "niet koud maar ook nog niet helemaal warm". Dat is eigenlijk vrij normaal voor een carburateur motor, gelet op de milieu eisen. Oplossing is optimaliseren met bijv. een dynojet kitje en afstelling op de testbank. Dan loopt hij een tikkeltje rijker en dat merk je omdat je dan naar hartenlust aan het gas kan jengelen met net-niet-warme motor
Dat arm lopen (dacht ik ook al daarom noem ik het smoren) is lastig te omschriven. Ik noem het altijd "4 tacten" op een 4 tact, net alsof de carbs niet sync lopen echt van DRRRRRRRRR . Je zou het inhouden kunnen noemen maar inhouden kan ook terwijl het boeltje rond loopt en dit is niet rond. warm is het 95% in orde en het is dan ook geen grote bug, alleen technisch is er zeker nog iets te halen denk ik.
Ik zal de mengselschroeven verder kunnen open draaien maar ze staan al op 2.5. Een dynojet setje brengt misschien wel wat licht in het donker en is een kleine moeite. Heb ik meteen schone sproeiers :)
 
Ja oke, maar ik beschrijf toch in mijn opening vanuit het middengebied😬 Of is het dan nog steeds mengselschroef werk?
Volgens mij is bijna geen gas de stationairschroef. Onafhankelijk van je toerental (kort door de bocht gezien). Ik durf me alleen geen expert te noemen. Daarbij is het wel zo dat die schroeven zo gebeurd is. Gasnaalden en sproeiers vervangen ben je langer mee bezig.
 
Afstellen-carburateur.jpg
 
Ja mooie plaat die ken ik maar als je dit zie dan zou het in het gebied van de naald zijn, maar het is een standaard machine wil eigenlijk niet denken dat de naaldpositie moet worden aangepast. Als ik dit ga doen probeer ik gelijk wel te experimenteren met een dynojet kitje. Als het warm weer is (20-25) dan is hij best wel na 15 minuten goed voor 95% alleen dat gebiedje blijft kritisch. Na enige afkoeling heeft hij het daar weer wat lastiger.
 
Ja mooie plaat die ken ik maar als je dit zie dan zou het in het gebied van de naald zijn, maar het is een standaard machine wil eigenlijk niet denken dat de naaldpositie moet worden aangepast. Als ik dit ga doen probeer ik gelijk wel te experimenteren met een dynojet kitje. Als het warm weer is (20-25) dan is hij best wel na 15 minuten goed voor 95% alleen dat gebiedje blijft kritisch. Na enige afkoeling heeft hij het daar weer wat lastiger.

:?
Als je met een dynojet kit gaat werken zul je ook met de gasnaald bezig moeten.

Waarom niet de naald ff aanpassen en kijken wat voor effect het geeft ? Een simpeler ingreep kan ik me op carburateur gebied eigenlijk niet bedenken.
 
:?
Als je met een dynojet kit gaat werken zul je ook met de gasnaald bezig moeten.

Waarom niet de naald ff aanpassen en kijken wat voor effect het geeft ? Een simpeler ingreep kan ik me op carburateur gebied eigenlijk niet bedenken.
nou dat kan ik je uitleggen. Als ik dan toch met de naald in de weer moet wat op zich vreemd zou zijn bij een standaard setup, kan ik net zo goed de dynojet kit installeren, als dan toch alles uit elkaar ligt. En alles is best simpel als je het al 100x hebt gedaan dus dat is niet het punt. Ik hou alleen van goede diagnose stellen en dan aan de gang, i.p.v. alles maar proberen omdat het niet moeilijk is. k weet dat veel hier niet mee eens zijn hoor en zeggen gewoon doen is toch een kleine moeite, maar zo zit mijn technisch hart nu eenmaal niet in elkaar. Mijn ervaring is als je op de juiste manier analyseert en daarop de diagnose stelt het je zo naar het probleem toe brengt.
Bedankt voor het meedenken!
 
Terug
Bovenaan Onderaan