Diagnose krom stuur

St-Daan

Die hard MF'er
27 apr 2013
452
398
Hi all! Ik heb onlangs een motor aangeschaft uit 1994 (Africa Twin 750).

Het stuur van deze motor staat iets scheef merkte ik tijdens de proefrit. Alsof je een flauwe bocht naar rechts maakt. Waarschijnlijk dus een keer een tik gehad, wat met een motor van dat bouwjaar niet heel verwonderlijk is. Als je het stuur loslaat tijdens het rijden blijft de motor kaarsrecht vooruitgaan, dus ik dacht dat het wel te fixen moet zijn.

Echter, ik heb een aantal dingen geprobeerd en kan er niet achter komen wat het kromme stuur veroorzaakt. Wat kan ik nu het beste proberen?

1) In eerste instantie van het ergste uitgegaan. Kromme voorvork. Ik heb echter de binnenpoten beiden 180 graden gedraaid en daarna stond de kromming nog steeds precies hetzelfde. Ook de poten eruit gehad voor service en lijkt allemaal recht.

2) Vervolgens het stuur (handlebar) vervangen. Leek op het oog recht, maar ik had er toch nog een extra liggen dus kleine moeite. Maar het nieuwe stuur staat op precies dezelfde manier krom.

3) Vandaag de kroonplaat vervangen, omdat ik nu de rubbers van de raisers verdacht. Stuur staat echter nog steeds net zo krom als eerst.

Waar kan ik het nu het beste zoeken? Een krom voorwiel of kromme vooras zou ik tijdens het rijden toch wel moeten merken. De motor stuurt echter prima en ook bij stuur loslaten gaat alles mooi recht vooruit.

Het enige wat ik verder nog kan bedenken is dat de voorband scheef versleten is?Maar zou dat zo extreem kunnen zijn dat je er scheef voor moet sturen om rechtdoor te gaan?

Bedankt voor jullie input alvast!
 
Laatst bewerkt:
leg eens een vlakke plaat (glas is ideaal, maar mdf plankje werkt ook) tegen de vlakke gedeelten van de beide voorpoten. Als dat niet op alle vier hoeken aan ligt dan zijn de kroonplaten verdraait. Alles loszetten en uitlijnen met hetzelfde plankje. Leg wel iets achterop zodat voorwiel geen gewicht draagt en vorkpoten niet verticaal verschuiven. Als je het wiel eruit haalt kun je nog nauwkeuriger afstellen op onderste gedeelte
 
  • Leuk
Waarderingen: dgr
Terug
Bovenaan Onderaan