systeemhelm voor newbie

la taupe

MF'er
23 mei 2012
204
0
Beste mensen ik ben een nieuw leven begonnen - na mijn echtscheiding onlangs- en heb me een Honda Integra aangeschaft... lachen mag hoor ;)
Nu zit ik met een dilemma : ik twijfel ts een Lazer Monaco Pure Carbon en een Lazer Evoline 3 ... de ene is duur, licht en goed en de andere .... ook ! :)
Onlangs werd de Lazer "afgeschoten" door Motorrad.de ... blijkbaar hielden zij weinig of geen rekening met het belangrijkste aspect voor een helm: de veiligheid !
Lazer heeft hierop gereageerd met deze publicatie : Cima Motorradbekleidung und Zubehör. Zodoende blijf ik in deze helm geloven.

Vrienden zeggen mij evenwel dat de Shark Evoline 3 evenwel ook goed is en ik vind hem kei-mooi toch blijkt hij niet écht licht te zijn...

Ongetwijfeld zijn er onder jullie die met beide helmen reeds ervaringen hebben ? Kunnen of willen jullie mij als nieuwbakken motorrijder even uit dit dilemma helpen aub ?
 
Sorry maar, een Honda Integra is toch een koekblik uit de jaren '80 ? Moet je dan een helm op?
 
mc_integra_002_2012_g.jpg

NC700D Integra ABS


Een soort van scooter-ding
 
Laatst bewerkt:
Gewicht van een helm is zwaar overrated... Aerodynamica en geluid zijn veel belangrijker voor het comfort.
 
Laatst bewerkt:
ik heb de Lazer al eens gepast maar ... that's it .... de rest nog niet ! Honda Integra is een hybride ts een scooter en een motorfiets.... ik zal hem alleen voor het woon-werkverkeer gaan gebruiken dus .... vrees niet ! LOL ! :P
 
Alle helmen passen en ook nog andere, en dan kopen welke het lekkerst zit. Dat is per persoon verschillend. Ik dacht hier vroeger (paar maanden geleden :z) ook nogal lichtjes over, maar inmiddels ben ik wijzer :)
Gewoon passen dus!
 
Laatst bewerkt:
Evoline is niet echt stil maar wel een heerlijk ding qua gebruikersgemak. Hiervoor altijd schubert en Nolan gereden maar de Shark bevalt met 10 keer beter. In de winter vol integraal, op de spannen als jethelm in in de zomer op de k met alleen het vizier dicht en de kinbeugel naar achteren. Heerlijk ding.

Ik rijd toch altijd met oordoppen dus de herrie vind ik niet erg, het gewicht ook niet trouwens.

Maar zoals gezegd, gewoon gaan passen. bij sommige zaken mag je de helm een dag lenen.

Benno
 
Lazer heeft hierop gereageerd met deze publicatie : Cima Motorradbekleidung und Zubehör. Zodoende blijf ik in deze helm geloven.
Afgezien van wat je gelooft of niet: het is zeer verstandig om de Lazer eerst te passen. Deze moet dus overal strak om het hoofd zitten... Eind vorig jaar heb ik heel veel moeite gedaan om ergens in Nederland deze helm te passen en dat is niet gelukt. Pas toen ik in België was heb ik bij RAD hem kunnen passen. Dat was een diepe ontgoocheling. Geen enkele maat paste mij goed, want de kinruimte was veel te weinig... Passen dus! Misschien heb jij er wel het goede hoofd voor.
Laat je echter niet verleiden door het feit dat het een carbonhelm is.

Ik heb uiteindelijk een Schuberth C3 gekocht, die voor mij een perfecte pasvorm heeft. Een helm waarvan gezegd wordt dat hij weinig kinruimte heeft! Ik heb er nog ruimte voor een microfoon in. Dat was met de Lazer helemaal niet gelukt.

Verder moet je beseffen dat als je met veel moeite ergens een helm kunt kopen/bestellen het zeker lastig gaat worden als je onderdelen nodig zult hebben.
 
Laatst bewerkt:
idd, hij moet gewoon lekker op je hoofd zitten. Met mijn hoofd zijn de Nolans, schuberths en Sharks goed te doen. Arai kom ik niet eens in met mijn kop bv.

Gewoon passen en als het kan wat langer dan twee minuten :)

zelf geen ervaringen met Lazer dan in de brommertijd en toen waren het wegwerphelmpjes.

Benno
 
Weet niet waar je woond, maar zoek een goede motor zaak in de buurt.
Liefst 1 die ze allemaal op voorraad heeft.
En dan gewoon passen en kijken wat het lekkers zit in jou prijsklasse.
Een goed adres is Termaat in Nijmegen.
Heeft een enorme voorraad.
Heb zelf pas een intergraal gekocht.
Kwam voor 2 andere modellen maar ging met een Nolan X-802 de deur uit.
Raar maar waar maar dat was de enige die echt lekker zat.

O ja veel veilige kilometers.
 
Laatst bewerkt:
Ik woon in België en velen raden mij aan om de keten RAD te gaan bezoeken omdat aldaar quasi elke helm te passen valt. Dus zal ik dat maar doen hé ? Maar toch blijft dat gewicht van die Shark mij irriteren .... wellicht uit onwetendheid ....
 

De Shark is inderdaad niet de lichtste, maar omdat ie perfect in balans is voel je hem niet. GROOT voordeel van de Evoline serie is dat je het kinstuk helemaal naar achter kunt klappen en dat het niet, zoals bij de andere systeemhelmen boven op je knar blijft staan, wat er in mijn ogen altijd wat lullig uitziet. Het geluid valt trouwens mee, want de Evoline 2 die ik sinds een paar maanden heb, is merkelijk stiller als mijn vorige Lazer integraalhelm.
Ik zou voor de Shark gaan :)
 
als je toch een systeemhelm wilt sluit de shoei neotec niet uit zat bij mij het beste in vergelijking met Schubert C3, shark evoline 3

ben er nu alleen voor aan het sparen
 
Laatst bewerkt:
met de Shoei Neotec heb ik wél een probleem omdat ik het volgende lees in de bovenstaande link
Der Sieger des Tests, der Shoei Neotec, hat die schlechtesten schützenden Werte
 
Laatst bewerkt:
Ik heb gelezen dat deze rode reflector dient om de reglementering in Frankrijk voor 2013 na te leven .... dan is een dergelijk "iets" aldaar namelijk verplicht ....
 
Ik heb gelezen dat deze rode reflector dient om de reglementering in Frankrijk voor 2013 na te leven .... dan is een dergelijk "iets" aldaar namelijk verplicht ....

Ja, maar voor zover ik weet moet het geen rode zijn.
Shark levert er reflecterende stickers bij, dan kun je nog zelf kiezen
 
Terug
Bovenaan Onderaan