Mijn post Was een stukje info voor 'Failure'** Heel verhaal**
Mijn post Was een stukje info voor 'Failure'Hij had namelijk in het andere gear indicator topic gepost of het kon op een GS, en hier weer
TOch bedankt voor je hele verhaal, welkomsttekst is inderdaad bijzaak, en niet belangrijk. Ik vraag me af hoeveel zo'n display je zal verblinden op volle sterkte 's nachts...
Eigelijk vind ik de hele Gearindicator wel leuk, en het is ook wel leuk knutselen, maar het is eigelijk niet nodig. In princiepe weet je in welke versnelling je zit.
Vorige week had ik nog maar mijn 1e les en toen heb ik maar 1 keer last gehad van de verkeerde versnelling. (slaat ie wel flink van afop een T-splitsing met een paar vrachtwagens die op je moeten wachten )
Ik kan me ook wel voorstellen dat het voor "werkbouwtuig"meer gaat om het knutselen en het resultaat dan om het uiteindelijke nut. (of heb ik dat fout ?)
Toch bedankt voor je verhaal, ik kon er nog meer van volgen dan ik had verwacht
Ik zie op de print dat Honda VF400 F gebruik maakt van een "PIC" chip. Volgens mij is deze te programmeren. (Waardoor de welkomstekst mogelijk is.) Daarnaast is een spanningsregelaar geplaatst om de spanning te stabiliseren (en waarschijnlijk verlagen omdat de chip op 5V werkt). (Zwarte doosje met drie pennen rechts boven.) Het kan zonder omdat de accu de spanningspieken opvangt, maar dit is wel de ultieme oplossing. De "elco" en de tantaal condensator (en weerstand(en)) horen bij de spanningsregelaar om deze goed te laten werken. Hieruit blijkt dat Honda VF400 F goed op de hoogte is van elektronica, want als géén tantaal condensator wordt gebruikt kan een "gewone" condensator voor een slechte werking zorgen. Dit is in dit geval van belang omdat er een chip wordt gebruikt. Links zitten een aantal weerstanden. Ik vermoed dat deze gebruikt wordt om de segmenten van het display aan te sturen. Deze chip schakelt namelijk signalen van 0V of 5V. Doordat de weerstand van de led in het displaysegment een lage weerstand heeft wordt het eigenlijk kortgesloten. Door een weerstand te plaatsen wordt dit "probleem" opgevangen.
Tada. Het synchroniseren is gelukt. En het resultaat wil ik met jullie delen.
Het afstellen van deze Suzuki GS500E stelt inderaad niet zoveel voor. Maar voor de geinteresseerden hier wat foto's.
Het stukkie gereedschap wat ik ervoor gebruikt heb. Een vier-klok's meter van Moto-Detail:
(Afbeelding)
Jeps, vier klokken. Maar het is niet de vraag óf er een 4 cilinder komt maar wanneer...
De activiteiten voor het synchroniseren
Tip: Zorg voor een opgeruimde ruime werkplek als het kan met brandblusser. Ik weet het, het klinkt als bijdehand geblaat. Maar ik weet ook als geen ander hoe belangrijk het is. Er komt brandstof bij vrij wat dus kan ontbranden, dus een brandblusser is geen overbodige luxe. (Ja, ik weet uit ervaring hoe belangrijk het is...)
Het is belangrijk dat de motor warm wordt gereden alvorens de activiteiten te starten.
1. Verwijder het zadel;
2. Draai de bout uit beide zijkappen (Sleutel 10);
3. Schroef het achterste deel van de kap los door het verwijderen van twee schroeven;
4. Verwijder de kappen;
5. Draai de twee bouten van de tankbevestiging los (zijkant frame) (Sleutel 12);
6. Draai met een schroevendraaier de tankafsluiter dicht (achterkant);
7. Demonteer de twee brandstofleidingen van de "afsluiter";
8. Demonteer de twee vacuum-slangen ónder de tank;
9. Pak nu een glas drinken, dat heb je nu al wel verdiend;
10. Verwijder de brandstof tank;
(Afbeelding)
Zo ziet de opstelling eruit:
(Afbeelding)
Een detailopname van de carburateurs met stelschroef;
(Afbeelding)
11. Lokaliseer twee rubber dopjes bóvenop de carburateurs en verwijder deze;
12. Sluit twee meetslangen hierop aan;
13. In de brandstofleiding zit voldoende brandstof om de klus te klaren;
14. Start de motor;
15. De wijzers beginnen hard te trillen omdat de druk veranderd;
16. Draai de aanvoer dicht totdat de wijzers nog wel bewegen, maar goed af te lezen zijn;
17. Het is de bedoeling dat beide meters hetzelfde aangeven als het toerental iets wordt verhoogd (1750RPM door stationair stelschroef;
18. Geven de beide meters hetzelfde aan, ook bij gasgeven, is de afstelling correct;
19. Indien de waarde verschilt moet de stelschroef zo worden verdraaid dat de meters dezelfde waarde aangeven;
20. Let op! Druk niet te hard op de stelschroef, dit heeft invloed op de meting!
21. Als beide meters hetzelfde aangeven is het synchroniseren geslaagd;
22. Geef een paar keer gas om te controleren of de waarde niet verlopen;
23. Montage geschied in omgekeerde volgorde, vergeet niet even wat (koper)vet aan de bouten te doen om ellende in de toekomst te voorkomen;
24. Als alles weer in elkaar is gezet kan je de overgehouden onderdelen bewaren voor andere projecten;
25. En nu is het af. Tijd voor een drankje of tijd om te
Succes ermee!
Externe link...
veeeel leesvoer
[off topic]
Het heeft te maken met de lichtsterkte van het objectief. Hoe lager het getal (f:2.8 bijvoorbeeld bij kleinbeeld) des te groter de diafragma opening en wordter meer licht door gelaten. Hoe hoger het getal (f:22 bijvoorbeeld) laat heel weinig licht door en dus minder licht.
De truc is dat bij een grote lensopening de scherptediepte beperkt is. Bij f:32 is bijna alles scherp omdat de scherptediepte vele malen groter is.
Als je dit effect wilt bereiken moet je dus je diafragma helemaal open zetten. Het hangt van de bouw van het toestel af hoe het resultaat is. Met een compact zal het vrijwel niet te evenaren zijn omdat deze foto gemaakt is met een proffessionele digitale spiegelreflex. Maar je kan het proberen en het effect zal wel zichtbaar zijn. Maar omdat de sensorgrootte minder is, zal het effect afnemen. Maar in feite zal het wel moeten kunnen. Succes ermee!
[/off topic]
hmmm...ineens een hoop foto's van mijn fietsie...maarja, het gebeurd dan ook niet vaak dat ik langer dan een half uurtje heb gepoetst. (3 kwartier om precies te zijn)
greetz
ziet er goed uit!
zelfde dempertje als ik heb zo te zien? zit er bij jou nog wel een beetje dempingwol in?
@ JAZZY
waarom niet gewoon een standaard, cq bokkie??
en open luchtfilters rijd ie harder?? merk je het goed?
vet fietsie