Tada. Het synchroniseren is gelukt. En het resultaat wil ik met jullie delen.
Het afstellen van deze Suzuki GS500E stelt inderaad niet zoveel voor. Maar voor de geinteresseerden hier wat foto's.
Het stukkie gereedschap wat ik ervoor gebruikt heb. Een vier-klok's meter van Moto-Detail:
Jeps, vier klokken. Maar het is niet de vraag óf er een 4 cilinder komt maar wanneer...
De activiteiten voor het synchroniseren
Tip: Zorg voor een opgeruimde ruime werkplek als het kan met brandblusser. Ik weet het, het klinkt als bijdehand geblaat. Maar ik weet ook als geen ander hoe belangrijk het is. Er komt brandstof bij vrij wat dus kan ontbranden, dus een brandblusser is geen overbodige luxe. (Ja, ik weet uit ervaring hoe belangrijk het is...)
Het is belangrijk dat de motor warm wordt gereden alvorens de activiteiten te starten.
1. Verwijder het zadel;
2. Draai de bout uit beide zijkappen (Sleutel 10);
3. Schroef het achterste deel van de kap los door het verwijderen van twee schroeven;
4. Verwijder de kappen;
5. Draai de twee bouten van de tankbevestiging los (zijkant frame) (Sleutel 12);
6. Draai met een schroevendraaier de tankafsluiter dicht (achterkant);
7. Demonteer de twee brandstofleidingen van de "afsluiter";
8. Demonteer de twee vacuum-slangen ónder de tank;
9. Pak nu een glas drinken, dat heb je nu al wel verdiend;
10. Verwijder de brandstof tank;
Zo ziet de opstelling eruit:
Een detailopname van de carburateurs met stelschroef;
11. Lokaliseer twee rubber dopjes bóvenop de carburateurs en verwijder deze;
12. Sluit twee meetslangen hierop aan;
13. In de brandstofleiding zit voldoende brandstof om de klus te klaren;
14. Start de motor;
15. De wijzers beginnen hard te trillen omdat de druk veranderd;
16. Draai de aanvoer dicht totdat de wijzers nog wel bewegen, maar goed af te lezen zijn;
17. Het is de bedoeling dat beide meters hetzelfde aangeven als het toerental iets wordt verhoogd (1750RPM door stationair stelschroef;
18. Geven de beide meters hetzelfde aan, ook bij gasgeven, is de afstelling correct;
19. Indien de waarde verschilt moet de stelschroef zo worden verdraaid dat de meters dezelfde waarde aangeven;
20. Let op! Druk niet te hard op de stelschroef, dit heeft invloed op de meting!
21. Als beide meters hetzelfde aangeven is het synchroniseren geslaagd;
22. Geef een paar keer gas om te controleren of de waarde niet verlopen;
23. Montage geschied in omgekeerde volgorde, vergeet niet even wat (koper)vet aan de bouten te doen om ellende in de toekomst te voorkomen;
24. Als alles weer in elkaar is gezet kan je de overgehouden onderdelen bewaren voor andere projecten;
25. En nu is het af. Tijd voor een drankje of tijd om te
Succes ermee!
Externe link...