Steib TR500 namaken

Dan hoef ik me ook niet druk te maken over die paar roestplekjes. Er stond laatst nog een mooi voorbeeld van die Steib op Marktplaats. Als ik dat als voorbeeld neem hoef ik me nog minder zorgen te maken,
 
De zijschotten zitten er in. Mens wat was dat lastig lassen. Ik kon er haast niet bij, en ik moet er echt bovenop zitten met mijn hoofd anders kan ik het niet zien en dan wordt het ook niks. Het is een beetje geklodder, maar het zit er in. Aan de zijkanten sluit het niet erg mooi aan, maar dat geeft niet, daar komt een bekledingspaneel. Zoom maar niet in op die lasnaden, het is echt verschrikkelijk.

IMG_3235.JPG


Nu nog het vloertje leggen in de neus en het voorstuk zou voorlopig klaar zijn. Ware het niet dat ik met nog echt wel een probleem zit. Links staat wel erg duidelijk hoger dan rechts. Ik heb al een paar mogelijke oplossingen bedacht maar daar moet ik nog even op herkauwen.
 
die naden kan je straks voor het spuiten zo afkitten, dan kan er ook geen vocht meer achter komen en zie je het gekunstel van het lassen ook niet terug.

TIG moet je idd altijd heel goed kunnen zien wat je doet; met MIG lukt het op gevoel ook nog wel enigszins, maar bij TIG is dat wel een ander verhaal idd.
en ik vind een plaatje op een oppervlak vast tiggen eigenlijk altijd al wel een uitdaging omdat het nogal heel kritisch komt hoe je beide delen tegelijk aan het smeltbad laat deel nemen. Het randje heeft altijd veel eerder de neiging om weg te smelten dan het grotere oppervlak.

heb je ook een MIG MAG staan? dan zou ik overwegen om dit soort schotten er gewoon daarmee in te punt lassen. Hechtje na hechtje zodat er niet te veel warmte in komt
 
Helaas geen mig in huis. En verder beschrijf je exact het probleem dat ik had met deze naden.
De onderste zijn niet zo erg, daar komt een rubber mat overheen. Die bovenste zijn wel vol in het zicht. Die ga ik eerst eens gladslijpen, een betere opstelling maken en het dan even opnieuw lassen. Misschien meer voor het gezicht dan voor de sterkte.
 
en ik vind een plaatje op een oppervlak vast tiggen eigenlijk altijd al wel een uitdaging omdat het nogal heel kritisch komt hoe je beide delen tegelijk aan het smeltbad laat deel nemen. Het randje heeft altijd veel eerder de neiging om weg te smelten dan het grotere oppervlak.
Als je eerst een smeltbadje op de vlakke plaat maakt en dan voorzichtig naar het randje van het daarop liggende plaatje beweegt dan gaat dat, meestal, heel aardig.
Wel goed op elkaar klemmen en op tijd toevoeg materiaal erbij droppen.
 
Dat goed op elkaar klemmen is echt ontzettend belangrijk. Hier had ik ook wat kleine kiertjes en dan wordt het prut. Als het niet past, goed passend maken. Daar ben ik nogal eens te slordig mee.
 
Toch is dat wat hier ook gebeurd is. Bijvoorbeeld links onder had ik heel mooi strak passend. Die lasnaad is heel aardig gelukt. Rechts onder zat er gewoon nog een kier tussen, en omdat ik rechtshandig ben, kon ik er ook niet lekker bij met de lastoorts. Dat samen zorgde voor een puinhoop die ik weer vlak mag slijpen en nog eens proberen.

Ik denk dat het iedereen wel overkomt. Je wil iets afmaken, de avond vordert al flink en je raffelt snel iets af waar je vervolgens dus spijt van hebt.
 
Ik ben bezig met het laatste stuk bodem in de neus. Heel precies op maat gemaakt deze keer, en dat scheelt gelijk met lassen. Hier kan je de lasnaad zien waar de delen stomp tegen elkaar aan komen. Ik heb dit met de kraspen afgetekend en netjes uit geknipt en tot de kraslijn geslepen. Het past echt super strak. En dat geeft de mogelijkheid om tacks te plaatsen zonder toevoeg materiaal. Ik zet de tig toorts een beetje schuin met de cup op de naad, electrode net boven het staal en dan een korte stomp bij zo'n 70 ampere. Je ziet hem heel mooi in de naad zakken. Helaas twee gaatjes gemaakt, maar die krijg ik wel weer dicht met wat minder stroom en een Mig draadje als toevoermateriaal. Vervorming is nu nog nihil.

IMG_3241.JPG


En zo ver ben ik vandaag gekomen. Met de proplasjes heb ik nog niet goed de slag te pakken. Ik heb 4.5 mm gaatjes geboord. Zet de electrode punt netjes in het midden en laat daar een smeltpoeltje ontstaan. Even wat Mig draad er bij en dan rond draaien totdat je het gat mooi dicht ziet vloeien. Bij ongeveer de helft ging dat perfect, de andere helft helaas niet, daar smelt teveel weg. Nog veel oefenen denk ik zo.

IMG_3242.JPG
 
Hoe zou dat origineel zitten? Puntlassen neem ik aan? Dan zou je eigenlijk moeten overlappen en dan propjes lassen.
 
Hoe zou dat origineel zitten? Puntlassen neem ik aan? Dan zou je eigenlijk moeten overlappen en dan propjes lassen.
Origineel zit daar helemaal geen naad. Dat loopt in 1 keer door van boven helemaal rond de neus tot de tunnel. Ik heb platen in 1 meter lang besteld dus ik moest daar een naad maken. Achteraf gezien had ik misschien beter een langer stuk plaat kunnen kopen, maar zo gaat het ook. Maakte het ook een stuk handelbaarder dan een hele lange smalle strook.
Bij gerestaureerde Steibs zit daar bijna altijd ergens een naad omdat de bodem gewoonlijk helemaal weggerot is.
 
Lekker aan het lassen vandaag. Eerst heb ik de naad in de bodem gedaan. Lasstroom op 40 ampere gezet en zonder toevoeging ben ik rustig aan langs de naad gegleden. Wat last dit nieuwe staal toch heerlijk in vergelijking met die oude zooi van het spatbord! Hij is mooi doorgelast. Als ik er tijd voor heb ga ik hem nog "metal finishen" zoals de Amerikanen dat zo mooi noemen. Met hamer en tas rustig aan de hobbels eruit tikken. Hardnekkig hobbels dan met de krimpschijf op de haakse slijper. En ondertussen met schuurpapier op een blok kijken waar er nog hoge en lage punten zitten. Voorlopig valt de lasnaad helemaal niet verkeerd aan.

Ondertussen ook bezig met de lange hoeknaden af te lassen, ik doe stukjes van twee cm. Dan telkens koelen met perslucht. Afwisselend links en rechts, boven en onder. En als ik er zo een paar heb gedaan loop ik weg en ga wat anders doen. Alles om te voorkomen dat ik straks een wokkel heb in plaats van een zijspan!

IMG_3243.JPG
 
Even in de categorie nutteloze weetjes. Die TR500 van Marktplaats die hier in bericht 253 werd voorgesteld is een vooroorlogse Royal! Royal was voor de oorlog hofleverancier van BMW. Ze zaten ook in München. Alle details die ik zo raar vond vind je terug in deze oude advertentie van Kleinanzeigen: BMW Royal Steib Beiwagen Boot Vorkrieg Seitenwagen

Na de oorlog maakte Royal ook nog wat TR500's die nog veel meer sprekend op de Steib's leken. Je zou de Steib TR500 de kopie kunnen noemen want voor de oorlog had Steib niets vergelijkbaars in de aanbieding. Royal is na de oorlog bekend van de scooter zijspannetjes, en ze maakten ook grote bakken voor de wegenwacht van de ADAC.
 
Niet zo heel veel gedaan. Maar ik heb de hele naad rondom de neus gelast. Telkens een klein stukje. Afwisselend boven, onder, link, rechts. Afkoelen met perslucht. En dan weer laten staan totdat alles weer koud was. Dat heeft alles bij elkaar wel een paar avondjes gekost. Tussendoor ook de gasfles nog leeg, dus ik moest weer op jacht naar een nieuwe. Nu moet ik gaan slijpen. Ik zal hem zeker niet helemaal mooi krijgen zo, dus uiteindelijk ga ik denk ik hier wel met tin aan de slag om er een heel mooi randje van te maken.

IMG_3253.JPG

En van achteren. Het is gelukkig geen wokkel geworden maar een beetje een twist zit er wel in. Je ziet die links achter hoek een stukje hoger staan dan rechts. 12 mm scheelt het en dat is echt teveel.
IMG_3252.JPG


Ik heb daar al uitvoerig over nagedacht hoe ik dat kan oplossen. Eigenlijk heb ik twee opties. Bij beide opties is het grootste probleem het profiel dat ik in de zijwanden gewalst heb. Dat loopt nu heel mooi parallel aan de boven en onderkant en dat zou wel mooi zijn als dat zo blijft.
Snijlijnen.jpg

Optie A, langs deze lijn de zijkant afsnijden, ietsje kantelen en weer vastlassen. Voordeel is dat de profielrand dan inderdaad parallel blijft aan de boven en onderkant. Nadelen: Bovenin komt er een rare knik in het profiel. Onder valt het niet op als ik dat net in dat hoekje bij de tunnel zou laten vallen. Noch een nadeel, zo'n lange lasnaad vol in het zicht vind ik wel heel erg spannend!
Optie B, de omgevouwen felsnaad weer vlak buigen en een stuk lager weer terug buigen. Voordeel is dat ik dit kan verdelen over links en rechts. Doe ik aan beide kanten ongeveer 5 mm, de een naar boven de ander naar beneden, dan is het verschil maar heel weinig. Nog een voordeel is dat ik er niet voor hoef te lassen. Nadeel is dus dat de profielrand niet meer parallel loopt met de boven en onderrand. Maar het is dan maar een heel klein verschil, valt dus niet zo erg op.

Ik denk dat ik dus maar voor optie B ga. Maar voorlopig even niet want ik ben het weekend weg en volgend weekend zit helemaal vol geboekt met andere, ook wel leuke dingen. Ik hoop tussendoor nog wat uurtjes te kunnen sprokkelen.
 
Optie C
Laten wat het is in de wetenschap dat je er straks, als het geheel is aangekleed en opgebouwd, niks meer van gaat zien.
Zoals ik al eerder heb vermeld, van horen zeggen van een auto restaurateur,
Oude Ferrari's waren links en rechts ook cm's asymmetrisch.
Je hebt een hartstikke mooi ding gemaakt en ik ben bang dat je het niet mooier maakt als je naar perfectie gaat streven.

Doe dat maar bij de volgende.
 
eens met slijp, 12mm ga je in het eindproduct echt niet terugzien, zeker niet in een asymetrisch rampenplan als een motor met zijspan waar motorfietsen scheef hangen en wiel met toespoor gemonteerd worden omdat er anders niet mee te. rijden is... ik denk dat je mega trots nag zijn op wat je effe volledig autodidact aan het bouwen ben...

en vergis je niet in de originelen, dat was ook handwerk... als je die met moderne lasers en rommel na gaat meten denk ik dat je ook schrikt
 
Ook eens, je kan toch niet aan beide zijden tegelijk staan.
Nou zijn zijspanrijders eigenwijs dusz..
 
Gezien de bak ook niet symetrisch is qua looks, deurtje aan de ene kant, dicht aan de andere kant, het nu nog een los geheel is en ik ook van mening ben je het niet gaat zien als het spul eenmaal compleet op zijn wielen staat, ik neem mijn petje af voor de kunde en kennis die je jezelf geleerd hebt in korte tijd met dit schitterende resultaat, :}ik vind het een erg erg gave bak om te zien zo al. mooi handwerk mag echt wel gezien worden :t
 
Ik ben blij met jullie reacties. Snel nog even naar de garage gelopen en eens stevig lopen duwen en trekken. Dat scheelt weer een paar mm. Ik krijg het niet helemaal weg, dat ding is zo stijf als maar zijn kan. Maar als ik nu eens van achter sta te loenzen lijkt het al een stuk minder erg. Het verschil is nu 9 mm.

Eerst het achterdeel maar eens gaan bouwen. Dan kijk ik wel weer opnieuw.
 
Terug
Bovenaan Onderaan