Steib TR500 namaken

KeesR69

Die hard MF'er
29 sep 2023
297
596
Leiderdorp
Hallo,
In dit forum heb ik al een paar prachtige zelfbouw zijspan threads gelezen. Mooie dingen, en zo te lezen ook veel vakmanschap. Ik kijk natuurlijk naar zulke dingen omdat ik zelf deze zomer begonnen ben met de bouw van een zijspan voor aan mijn BMW R69. Een Steib TR500 moet het wrden. Nou kan je die dingen tweedehands af en toe wel vinden ( in meer of mindere staat van ontbinding) en ze worden ook weer her en der als repro aangeboden. Maar ik maak graag dingen, hou wel van een uitdaging, dus besloten om het zelf maar eens te proberen.

Uitgangspunt is een Chiang Jiang frame. Voor de oorlog had de Duitse firma Royal al ets dergelijks in het programma. Daar is toen het militaire Einheitsgespann uit ontwikkeld, in verschillende uitvoeringen gebouwd o.a. door Steib uit Neurenberg. De Russen hebben dat concept overgenomen en ergens in de 50-er jaren naar China verkocht die er nog eens duizenden voor het leger hebben gemaakt die nog steeds uit depot's te koop zijn. Ondertussen bouwde Steib na de oorlog de civiele versie, een elegantere versie, als de TR500. Maar dan nagenoeg op hetzelfde frame.

Dat CJ frame is dus een prima basis. Heb ik een mooi stevig vierkant van buizen, een schommelarm en een torsieveer vering in de achterste dwarsbuis. Er zijn wel wat dingen anders. Zo is de Steib van 50 mm buis gemaakt met een flinke wanddikte (5 mm?). De CJ heeft 45 mm buis met 3 mm wanddikte. Alleen de torsieveerbuis is 50 mm.

Hier ben ik mee begonnen, opgehaald bij Moto Moscow bij Osnabrück in de buurt. Aardige vent die Gernot, en hij matste me met de prijs.
IMG_1867.JPG


En na een middagje slijpen is alles eraf wat ik niet kan gebuiken.

IMG_2365.JPG
 
Eerste modificatie was een voorziening voor een rem die met een BMW wiel samenwerken kan. Daarvoor wordt meestal een VW Golf of Passat remankerplaat aangeraden omdat die ook 200 mm trommels gebruikt. De breedte van 45 mm komt aardig overeen met de BMW remmen.

Een lomp stuk ijzer aan de schwingarm gelast en na veel passen en meten past daar die ankerplaat op. Bediening moet ik later nog eens uit gaan vogelen, maar de basis is er nu.

IMG_2432.JPG
 
Schwingarm is door de Chinezen in stalen bussen gelagerd met royale passing. Die heb ik vervangen door bronzen bussen. Gelukkig kan ik op mijn werk af en toe achter de draaibank (als ik het niet overdrijf).

IMG_2594.JPG


Alle maatvoeringen zijn trouwens nogal "slordig". De flens hier in beeld staat behoorlijk scheef op de buis gelast,daar heb ik ondertussen al flink aan lopen vijlen. Het frame is best netjes haaks en vlak, maar vooraan 3 mm breder dan achter bijvoorbeeld.
 
En dit is hoe het er nu uitziet.
IMG_2838.JPG


Ik ben hier wat aan het meten want het viel me op dat he wiel een beetje naar buiten loenst. En als ik zo meet dan wijst hij inderdaad ongeveer een cm naar rechts. Helaas is dat net de verkeerde kant op. Ik heb de schwingarm al opgemeten en die is wel heel aardig haaks (max een 0.5 mm verkeerd). En het frame lijkt ook heel aardig haaks te zijn (op een mm of 1 a 2 na). Dus eigenlijk weet ik niet zo goed wat er nu niet klopt.

Hebben de Russen en China kenners daar ervaring mee? Is dat normaal dat het zo afwijkt?
 
Schwingarm is door de Chinezen in stalen bussen gelagerd met royale passing. Die heb ik vervangen door bronzen bussen. Gelukkig kan ik op mijn werk af en toe achter de draaibank (als ik het niet overdrijf).

Bekijk bijlage 1937921

Alle maatvoeringen zijn trouwens nogal "slordig". De flens hier in beeld staat behoorlijk scheef op de buis gelast,daar heb ik ondertussen al flink aan lopen vijlen. Het frame is best netjes haaks en vlak, maar vooraan 3 mm breder dan achter bijvoorbeeld.

"Slordig" ...._O-:X.. het is een kopie van een kopie, die al niet helemaal "jofel" was....:+
 
Mooi werk man! En dat scheef staan is natuurlijk niet zo heel moeilijk met zo'n kort swing armpje. Dat telt lekker op met de straal van het wiel
 
Ja maar alsk ik reken, 0.5 mm op 15 cm, dat is ongeveer 2.5 mm op 80 cm (de lengte van het frame). Dat is nog lang geen 1 cm. Het enige dat ik kan bedenken is dat ze hem scheef in die achterste framebuis gezet hebben.
 
Het is niet zo heel makkelijk te meten met al die ronde buizen, maar als ik erg mijn best doe met een grote winkelhaak dan lijkt hij heel redelijk vierkant. Behalve dan dat hij voor 3 mm breder is dan achter.
 
Voor de achterste spatbord beugel had ik een konisch ringetje nodig om de buis heen waar uiteindelijk het spatbord tegenaan leunt. Een normaal mens zou dan een stuk rondstaf nemen, in de draaibank zetten en na een half uurtje heeft men zo'n ring in handen. Maar ik heb thuis geen draaibank en wil niet alles op de zaak doen (ik ben daar maar te gast in de mechanische werkplaats, moet het niet gaan overdrijven).

Dus ik start met een stuk plat materiaal. 12 mm dik. Helaas is het slechts 40 mm breed en ik heb 50 nodig, dus maar een reepje aan vast gelast (alleen dat al was dik een uur werk).
IMG_2843 (1).JPG


Gaatje geboord. Helaas had ik 32 mm nodig en ik had alleen een 30 mm boor. Dus in de bankschroef en vijlen.
IMG_2844.JPG

Daarna met de haakse slijper tot het lijntje de ronde vorm maken, netjes maken op de bandslijpmachine.
IMG_2845.JPG

En dan konisch slijpen. Eerst weer in de bankschroef met de afbraamschijf zoveel mogelijk weg halen. Daarna weer op de bandslijper met de support op 45 graden. Lekker grove korrel, ging verbazend snel eigenlijk.
IMG_2846.JPG

Uiteindelijk heel tevreden met het resultaat. Ja het kost wat meer tijd, maar het is toch opa en oma dag en tussen de luiers en de slaapjes door kan ik af en toe wel even wegsneaken naar de garage. Het is natuurlijk ook niet zo precies als op de draaibank, maar voor deze toepassing is het 100% goed genoeg.
IMG_2847.JPG
 
Terug
Bovenaan Onderaan