Steib TR500 namaken

Ik snap dat het aanvankelijk tegenvalt als het resultaat toch minder perfect is dan gehoopt.
Maar handgemaakte auto's uit de gouden tijd, Ferrari en dat soort, waren ook op geen stukken na symmetrisch.
Ik heb een restaurateur horen vertellen dat daar soms cm's verschil tussen links en rechts zitten.
En niemand die het opvalt.
Dus ik ben het met Leo eens dat je daar straks niks van gaat zien.
Helemaal mee eens. Die laser is een pracht gereedschap, maar berg 'm nu maar op. Als ie op het oog recht is, dan is het dikke prima!
 
Jullie hebben helemaal gelijk. Het moto is, als het er goed uitziet dan is het ook goed. Eerst schrok ik omdat her er helemaal niet goed uitzag, maar nu heb ik een mooie gulden middenweg gevonden. De laser heeft daar wel bij geholpen omdat alles zo schuin en rond is dat het lastig te meten is. Nu heb ik tenminste een middellijn en weet dan waar ik beetje moet duwen en wringen om alle scheeftes mooi te verdelen.
 
't Is niet duur hoor, maar ik heb er mijn twijfels bij. Aan het chassis is erg veel geknutseld wat niet op Steib lijkt. De bak mist de karakteristieken profiel lijst rondom. Ik zie ook geen plaat tussen zitgedeelte en bagageruimte. Eigenlijk twijfel ik of dit wel een echte Steib is. En dan is de waarde gelijk weer een stuk minder. In Griekenland werden vroeger wel Steib lookalikes in elkaar geknutseld, een beetje zoals ik aan het doen ben. Dit zou daar het armzalige overblijfsel van kunnen zijn.
 
De vaart is er nu helemaal uit. En nou gaat het ook nog mooi weer worden ook, dat is niet best!
Gisteren nog even kritisch gekeken naar de tunnel en ik vond hem helemaal niet goed. Veel te scheef, niet echt rond, en de omgevouwen lip moet links iets hoger dan rechts. Dat had ik ook, alleen dan maar aan 1 kant.
Dus even over gedaan en nu wel netjes gewerkt. Ziet er honderd keer beter uit.
Nu nog flensjes vouwen om hem aan de zijpanelen te kunnen puntlassen. Dat wordt ook nog een uitdaging. Gelukkig heb ik wat overlengte, kan ik nog experimenteren.

IMG_3212.JPG

De oude boven in de foto, de nieuwe onder.
 
Laatst bewerkt:
Ik maak maar muizestapjes op dit ogenblik. Alles kost veel tijd en daar heb ik niet zoveel van op het ogenblik. Nonetheless, dit is een heel belangrijk muizestapje geweest. De tunnel!

Ten eerste heb ik bedacht dat dit ding echt wel goed haaks moet zitten, anders staat de bak straks scheef op het frame. Dat is echt geen gezicht! Dus de laser maar weer tevoorschijn gehaald. Een mooi haaks kruis op de pastafel getekend, het frame daar netjes op gelegd en alles weer eens buigen en wrikken tot ik de mooiste verdeling van alle ongerijmdheden te pakken had.

IMG_3223 (1).JPG


En dan de tunnel pasmaken. Daarvoor moeten er flensen aan de uiteinden gevouwen worden zodat ik hem met proplassen aan de zijkant vast kan zetten. En dat is niet eens zo makkelijk omdat het best een agressieve ronde vorm is. Ik gebruik de profielwals om het omzetten al een flink eind in gang te zetten. Je draait hem hier doorheen terwijl je hem tegelijkertijd flink omhoog wrikt. Dan buigt hij om op de juiste lijn. In de hoekjes kon ik niet komen, dus daar maar met een simpel omzetijzertje gewerkt.

IMG_3225.JPG
IMG_3226.JPG


En dan met een hamer op een aambeeldje verder haaks omslaan. Daar bij raak je de vorm van de tunnel aardig kwijt want de omgezette rand is nog veel te kort en moet stevig gestrekt worden. Dat doe ik dan weer met de Stretcher (even geen foto van want dat was nogal gestress en ik was al klaar voordat ik aan foto's dacht. En dan alle weer passen.

IMG_3227.JPG


Vanmiddag gelast. Hij zit er nu in. Het lijkt nog steeds te passen. Ik ben alleen niet blij met die linksonder hoek die nogal omhoog staat. dat wordt nog een heel gedoe om dat met het achterdeel van de bak passend te krijgen. maar dat is van later zorg. Van de week eens kijken of het lukt om de twee zijpaneeltjes te maken die vanaf de tunnel langs de zijkant naar boven gaan. Die zorgen er dan voor dat het een stijf geheel wordt en dan kunnen er ook wat kruisverstevigingen uitgehaald worden.
 
Lekker bezig geweest, gisteren en vandaag de twee zijpaneeltjes/profielen die vanaf de tunnel langs de zijkant naar de bovenkant lopen. Ik dacht er een beetje laat aan om foto's te maken. Maar ik heb dus eerst het verloop van de zijwanden opgenomen met een stuk lasdraad dat ik met de hand buigen kan tot het redelijk netjes past. Daarvan dan een kartonnen malletje gemaakt en dat weer gepast in de zijspanbak. En tenslotte uitgezet op een stuk MDF wat als vouwmal dienst gaat doen. Ook een stuk staalplaat uitgezaagd (doe ik nog steeds met de decoupeerzaag). En hier dan foto nr. 1. Ik heb een smal randje omgezet om te voorkomen dat de passagier hier straks met de broek achter een scherpe rand blijft haken. Niet zo heel regelmatig geworden, maar dat zit straks toch net buiten het zicht.

IMG_3230.JPG


Vervolgens met de MDF mal en een contraplankje in de bankschroef en dan maar om tikken. Eerst de ene kant, dan de ander kant zodat het een U-profiel wordt.

IMG_3231.JPG


En zo ongeveer komt het straks in het zijspan te zitten. Rechts is hij al netjes op maat, links moet ik dat nog doen.

IMG_3232.JPG

Het wordt boven en onder vast gelast, niet langs die hele zijkant. Toch geeft dit dan heel veel stijfheid aan de bak, terwijl het nauwelijks in de weg zit voor de passagier.
 
Even een vraagje tussendoor. Op verschillende plekken begint zich al wat oppervlakte roest te vormen. Dat schuur ik er wel weer af. Maar wat zou ik er op kunnen smeren/spuiten om te voorkomen dat het al weggeroest is voordat ik klaar ben? En wat makkelijk weer weg te halen is voor het spuiten?

Ik heb mijn staalplaten voorraad ingespoten met WD-40 maar dat is telkens best een klus om er weer af te krijgen. Vooral in de naadjes lijkt me dat niet handig.
 
Gewoon met een doek met motorolie doen, dat veeg je met een beetje thinner, wasbenzine of terpentine zo er af.
 
Dat klinkt eenvoudig genoeg. En een doek is ook wel beter dan een spuitbus want dan kan ik het gerichter aanbrengen.
Die WD-40 heeft echt remmenreiniger nodig. Met alleen wasbenzine of terpentine lukt het me niet om alles weg te krijgen.
 
Klopt, WD40 laat een heel erg plakkerig laagje achter na verloop van tijd. Daarom is het ook niet geschikt als langdurig smeermiddel.
 
als je van plan ben om een oliebasis lakfinish te gebruiken kun je ook ouderwetse gekookte lijnolie gebruiken, dat trekt "in"het staal, hardt uit en hoef je in principe niet te verwijderen... is welliswaar scheepvaart truukje... maar sommige ouwe ideeen zijn nog helemaal zo stom niet
 
En je garage ruikt heerlijk naar stopverf.
Wel de poetsdoek uithangen om te laten drogen en niet op een prop in de hoek gooien want dan krijg je broei.
 
als je van plan ben om een oliebasis lakfinish te gebruiken kun je ook ouderwetse gekookte lijnolie gebruiken, dat trekt "in"het staal, hardt uit en hoef je in principe niet te verwijderen... is welliswaar scheepvaart truukje... maar sommige ouwe ideeen zijn nog helemaal zo stom niet
En als je het wat moderner wilt doen, zet je er een lasprimer overheen. Die kun je laten zitten onder het lassen.

Maar ik deed er niks op. Alle vettigheid die je er opsmeert moet er ook weer af. Een beetje vliegroest schuur je zo weer weg, en je legt de bak toch niet in de regen?
Slijptol heeft duizend kilometer met z'n zijspan gereden, totaal onbehandeld metaal, voordat ik die in de verf gezet heb. Toen heb wel wel alle metaaldelen gestraald, maar dat was meer voor de hechting en reinigen van het metaal, want veel roest zat er niet op.
Hoe ga je de bak afwerken? Spuiten, kwasten, rollen? Of wegbrengen naar een spuiter?
 
Ik dacht aan zinkprimer. Beschermt prima tegen corrosie en je hoeft het er ook niet helemaal af te schuren. Is dat hetzelfde als lasprimer?
 
Ik dacht aan zinkprimer. Beschermt prima tegen corrosie en je hoeft het er ook niet helemaal af te schuren. Is dat hetzelfde als lasprimer?
Een zinkfosfaat epoxyprimer is perfect. Zeer goede hechting en goede roestbescherming. De zinkspray achtige soorten, dat zijn zinkstofcompounds, bevatten maar 5% bindmiddel, die zijn heel goed tegen roestwering, maar niet als het er ook nog een beetje mooi uit moet zien. Zijn perfect voor hoogspanningmasten, gootbeugels en weidehekkens. Niet als basis voor een strak zijspanbakkie
 
Hoe ga je de bak afwerken? Spuiten, kwasten, rollen? Of wegbrengen naar een spuiter?
Eerst heeeel veel plamuur erop plakken *D.
Uiteindelijk spuiten. Ik weet nog niet of ik een poging ga doen om het zelf te doen, of dat ik op zoek ga naar een spuiter.
Ik ben een beetje huiverig om er al een primer op te spuiten. Dat zou dan al gauw zo'n spuitbusje van Motib worden, en dat moet er eigenlijk allemaal weer afgeschuurd als je een serieuze 2K laklaag op gaat bouwen. Dus misschien laat ik hem inderdaad wel helemaal kaal. Schuren moet je toch uiteindelijk.
 
Eerst heeeel veel plamuur erop plakken *D.
Uiteindelijk spuiten. Ik weet nog niet of ik een poging ga doen om het zelf te doen, of dat ik op zoek ga naar een spuiter.
Ik ben een beetje huiverig om er al een primer op te spuiten. Dat zou dan al gauw zo'n spuitbusje van Motib worden, en dat moet er eigenlijk allemaal weer afgeschuurd als je een serieuze 2K laklaag op gaat bouwen. Dus misschien laat ik hem inderdaad wel helemaal kaal. Schuren moet je toch uiteindelijk.
Geen dikke lagen plamuur toch? Dat kan problemen geven!
 
Eerst heeeel veel plamuur erop plakken *D.
Uiteindelijk spuiten. Ik weet nog niet of ik een poging ga doen om het zelf te doen, of dat ik op zoek ga naar een spuiter.
Ik ben een beetje huiverig om er al een primer op te spuiten. Dat zou dan al gauw zo'n spuitbusje van Motib worden, en dat moet er eigenlijk allemaal weer afgeschuurd als je een serieuze 2K laklaag op gaat bouwen. Dus misschien laat ik hem inderdaad wel helemaal kaal. Schuren moet je toch uiteindelijk.
er is ook epoxy in spuitbus 2k of 2k pot te koop te koop, anders een goede zinkfosfaat 2k primer erop of epifanes multimarine primer (kan 1 en 2k overheen) (wel bij alles goede bescherming aan ook met schuren om huidcontact te vermijden of inademing, epoxy en 2k lakken zijn een stuk meer allergiegevend als een spuitbusje acryl of alkyd)
 
Geen dikke lagen plamuur toch? Dat kan problemen geven!
Dat was natuurlijk een grapje. Maar hoe leuk het er op uitziet op de foto's, helemaal strak is het natuurlijk niet. Ik ben en blijf maar een prutser in een schuurtje. Dus zonder plamuur gaat het hem niet worden.
Ik zit stiekem me al te oriënteren op het hele spuitproces. Misschien dat ik een poging ga doen om het zelf te doen. Ik kan altijd oefenen op het spatbord.
 
Terug
Bovenaan Onderaan