sportster met zijspan

Tuurtje

Die hard MF'er
16 mei 2004
265
0
Belgie
Na een paar biertjes met tequilla (volgens mijn vrouwtje was het gewoon thee)kwamen we op het idee na het einde van mijn tequilla projectje een zijspan aan mijn sporty te bouwen......

Is dit een beetje goed idee.......of moet ik door zuipen en niet meer na denken...


En natuurlijk de vragen;

heeft er iemand ervaring met een sporty sidecar en welk merk is een beetje betrouwbaar.
 
Lijkt me een goeie vraag voor in de zijspannenhoek, daar zitten er nog enkele met HD+bakkie :+

O ja, verder zuipen is een héééééél goed idee ... bedankt!

8-)
 
Ik heb een beetje rond gekeken en een Velorex lijkt wel aardig....iemand ervaringen??

562c.jpg
 
dat zeg ik, je moet even wachten tot hevu terug is, die heeft een harley/velorex gehad.
"proffesioneel" aangebouwd door verstegen.
de meest positieve omschrijving die ik hem heb horen geven is dat verstegen aangeklaagd moest worden wegens poging tot doodslag.

buiten dat een velorex tekort gewicht heeft is de swingarm, de as en het wiel te licht, het buigt en breekt na verloop van tijd.
 
zoals ik al zei: een ural bak.
wat heel mooi is en speciaal voor harley zijn de bakken van LAK.
gemaakt door een liefhebber van klassiek en van staal.
er worden ook nog wat replica's gemaakt van steib bakken, zoals de TR500
anders kom je in de polyester bakken.
van eml en ezs weet ik niets moois voor een harley maar er zijn nog wat franse en duitse zijspanbouwer die klassieke modellen maken


edit, ik vergeet de britten:
ik vind de watsonian GP en de monza erg mooi en een squire staat ook niet verkeerd
 
Laatst bewerkt:
de bak is eigenlijk bedoeld om eens met de hele familie op stap te gaan.....
een trip je of drie vier per jaar.....en dan met de jongste van vier jaar in de bak.......dus dat valt allemaal goed mee....


Het is in ieder geval niet de bedoeling om het gehele jaar met de bak rond te gaan rijden.....;
 
Ach, die kan-niet-en-moet-niet verhalen moet je niet al te letterlijk nemen. Er zijn hele volksstammen die gelukkig rondrijden met een Sportster met een Velorex bak (veel in de States, maar ook in Duitsland waar alles veilig en verantwoord en vooral TUV gepruft moet zijn).

Zo zwaar is een Sportster nou ook weer niet, dat houdt bij 230 kilo wel op toch ?
En t is ook niet echt een pk-beul...

Kijk maar eens hier voor een voorbeeld wat je aan zo'n Velorex kunt/moet doen ter versteviging. (Paar kruisbuizen, andere wielas, fatsoenlijke demper, als je dat laat doen ben je voor n paar honderd euro klaar)
Als je dat dan netjes aanbouwt/laat aanbouwen heb je een fraaie combi waarmee 't ook nog best aardig rijden is.

die duitsers bouwen die versterkte velorexen aan veel lichtere fietsen dan sportsterren. (anderhalve paardekop daargelaten)
dat versterken van assen en frame is niet voor niets.
het frame op sidecon heeft twee schoren gekregen, een extra achterbuis, verzwaarde wiel-as en volgens mij ook een zwaardere dempersteun.
dat is eigenlijk een nieuw frame binnen het standaard kader
amerikanen rijden met alles wat kan rollen, die bouwen goldwing/velorex combinaties.
daar kan je dus helemaal niets serieus van verwachten.

ik heb zelf met triumph bonneville (180 kg, 50 pk) met 562 gereden en ik kan je vertellen dat een velorex daar ook al te licht voor is.
je rijd dan meer met het wiel omhoog als op de grond.
(ook aangeschaft bij verstegen) :X

een velorex is bedoeld voor 25 pk, 160 kg fietsjes.

josef, vergeet niet dat jij een verbrede en dus zwaardere en stabielere 700 aan je guzzi had, da's geen vergelijk met standaard 562

vier uitstapjes per jaar kunnen snel uitgroeien tot 52 per jaar als de bug je eenmaal gebeten heeft :Y *O* *O* *O* :Y
 
Laatst bewerkt:
Ik ben nog een totale bakken leek dus..........

Ik heb er overigens al wel zin in. eigenlijk is de bak voor mijn vrouw....ik heb natuurlijk zelf te tequilla-rider....maar ik begin er steeds meer zin in te krijgen...

Heeft er overigens iemand van Libery sidecars gehoord???

proj401.jpg
 
...................;;;;;;en zo'n ural bak................is die een beetje passend te maken voor een sporty???
 
Ik begrijp dat ieder zijn eigen voorkeur en rijstijl heeft. Ik heb een Yamaha XJ900F met daaraan een Velorex 700 geknoopt. De motor heeft alleen zwaardere achterschokbrekers en de Velorex heeft de volgende aanpassingen: zwaardere schokbreker, breder wiel, extra stang van middenbok naar zijspanframe. Deze combinatie voldoet absoluut en rijdt voor mijn rijstijl prima.
In rechterbochten bijvoorbeeld gaat zeker de bak niet zo makkelijk omhoog. Valt dus (in mijn geval) prima te doen.
 
combinatie voldoet absoluut en rijdt voor mijn rijstijl prima.
In rechterbochten bijvoorbeeld gaat zeker de bak niet zo makkelijk omhoog. Valt dus (in mijn geval) prima te doen.

dat gaat dus mijn voorstellingsvermogen te boven :?
een xj900 is veel hoger en zwaarder dan mijn triumph/velorex, mz/elastic, 550four/elastic en guzzi/velorex die ik inmiddels heb mogen bezitten.
bovendien staat een xj hoog op de wielen.

ik denk dat een xj qua maten te vergelijken is met een 550four, die vond ik behoorlijk hoog en instabiel.

mijn guzzi staat op lage wielen, heeft een zwaar volkswagen zijspanwiel met trommelrem en ik ga bijna zittend in de bak met een zwevend zijspanwiel een klaverblad af.
dan heb ik nog de auto's op mijn kentekenplaat hangen omdat het niet snel genoeg gaat.

mij gaat het zelf ook nog niet snel genoeg de hoek om, driften gaat goed maar met name rechter bochten kunnen niet hard genoeg. :}
 
De sportster Velorex combinatie is fraai, niet te lomp allemaal...het moet wel optisch een beetje bij elkaar passen. Ik vind van Velorex de wielophanging wel een zwak punt, vandaar dat je regelmatig een VW wiel tegenkomt als zijspanwiel.

Er zijn verschillende manieren om de rechter bocht sneller te kunnen nemen.

meer gewicht in de bak, en liefst zo veel mogelijk aan de buitenzijde.
De combinatie zo breed mogelijk maken (te breed heeft weer andere nadelen)

En dan gaat het inderdaad nog niet snel genoeg...
 
Het model van een velorex bak staat wel leuk naast een sporty ! *D
In het verleden heb ik ok zon bak aan een XV 750 gebouwd, kijk maar voor het één en ander op onze homepage .
En inderdaad, de bak is erg licht. Ondanks dat ik de bak heb verlaagd komt met een lege bak het wiel vaak omhoog. In Zwitserland hebben we diverse passen gereden met een brok graniet in de bak :]
Je kan altijd nog een LPG tank achterin bouwen voor wat extra gewicht :+

Suc6 met zoeken,
Roger
 
Terug
Bovenaan Onderaan