Speed triple 1050 2012 kan niet schakelen.

Vinney

Die hard MF'er
2 nov 2012
644
44
Westland
Hi beste leden ik heb al 2 ritten mee gemaakt dat het schakelen onder het rijden niet lukt. Maar als ik eenmaal stil sta dan gaat het wel. Het gaat dan ook niet soepeltjes.
Het gebeurt na een rit van 2a 3 km en des te warme het blok word des te soepeler je weer kan schakelen.

Weten jullie wat het kan zijn?
 
het kan al na 1 nachtje
slecht opschakelen kan eigenlijk nooit aan je koppeling liggen, het enige wat ervoor nodig is dat de tandwielen van de versnelling waar je in rijdt ontlast worden. je gas dicht draaien is al voldoende. terwijl je dit doet druk houden op de versnellings-pedaal en hij zal wel schakelen. lukt dit niet ligt het aan de bak, niet aan de koppeling.
terugschakelen gaat in princiepe ook, zei het wat moeilijker (om de tandwielen te ontlasten moet je dan gas bij geven) en is niet echt gezond voor de bak (zonder gebruik van koppeling dus)
Bedankt Janbros ik ga dit vrijdag ff uittesten. Dan weten we genoeg.
 
het kan al na 1 nachtje
slecht opschakelen kan eigenlijk nooit aan je koppeling liggen, het enige wat ervoor nodig is dat de tandwielen van de versnelling waar je in rijdt ontlast worden. je gas dicht draaien is al voldoende. terwijl je dit doet druk houden op de versnellings-pedaal en hij zal wel schakelen. lukt dit niet ligt het aan de bak, niet aan de koppeling.
terugschakelen gaat in princiepe ook, zei het wat moeilijker (om de tandwielen te ontlasten moet je dan gas bij geven) en is niet echt gezond voor de bak (zonder gebruik van koppeling dus)
Hi janbros ik heb je tips uitvoerig getest. Bij de meeste keren opschakelen met gas er even af doet hij het. ik heb ook meegemaakt dat hij zo vast zit als een huis. Wat ik dan deed was even het gas erop en er dan af en weer snel schakelen maar dat werkte dan niet. Dus ik twijfel nog. Heb jij een idee?
 
Maar als ik het dus goed begrijp heb je de fiets onder de garantie naar de dealer gebracht. Die hebben aangegeven dat de platen plakken en toen heb jij gezegd "Ok, duidelijk dan ga ik zelf nog wat dingen testen" of hoe moeten we dat zien?

Is het niet handiger om die dealer het euvel ook te laten repareren? Kost geld dat snap ik, gezien je er zelf verkeerde olie in hebt gedaan, maar dit schiet toch ook niet echt op zo?
 
Maar als ik het dus goed begrijp heb je de fiets onder de garantie naar de dealer gebracht. Die hebben aangegeven dat de platen plakken en toen heb jij gezegd "Ok, duidelijk dan ga ik zelf nog wat dingen testen" of hoe moeten we dat zien?

Is het niet handiger om die dealer het euvel ook te laten repareren? Kost geld dat snap ik, gezien je er zelf verkeerde olie in hebt gedaan, maar dit schiet toch ook niet echt op zo?
Zoals je zegt makkelijk praten vanaf een zijlijn.

Ik heb er olie in gestopt en nu moet er uitgezocht worden welke olie er dan wel in moet. De dealer had mij dus vertelt dat er andere in moet. Dus ga ik met het bedrijf in gesprek die mij de olie heeft voorgeschreven wat uiteindelijk de verkeerde olie is?
 
Zoals je zegt makkelijk praten vanaf een zijlijn.

Ik heb er olie in gestopt en nu moet er uitgezocht worden welke olie er dan wel in moet. De dealer had mij dus vertelt dat er andere in moet. Dus ga ik met het bedrijf in gesprek die mij de olie heeft voorgeschreven wat uiteindelijk de verkeerde olie is?
O nee was niet lullig bedoeld hoor, ik snapte het oprecht niet.

Maar als de dealer aangeeft dat het de verkeerde olie is kan hij toch ook aangeven wat de juiste olie moet zijn? Dan hoef dat toch niet meer uit te worden gezocht? Of mis ik echt iets in mijn hoofd of in dit verhaal?

Ik heb ook een Speed uit 2012 gehad en daar ging altijd Castrol Power RS in, dat stond ook voorgeschreven. Nooit problemen gehad verder.
 
Het is allemaal duidelijk kwa olie wat erin moet. En schijnbaar is dat ook de reden van slecht schakelen. Anders hadden we janbros wel wat anders horen zeggen. Nu word het verhaal zo. Waarom word er bij louis.de de verkeerde olie aangeboden terwijl ik mijn juiste type motor heb geselecteerd en dan toch de niet goed werkende olie verschijnt.
 
Welke olie heb er je op louis besteld? En welke olie moest er in?
Foei je hebt niet alles gelezen. 🤪

10w40 motul 5000 zit erin.
 

Bijlagen

  • IMG_4720.png
    IMG_4720.png
    94,7 KB · Weergaven: 35
Het is allemaal duidelijk kwa olie wat erin moet. En schijnbaar is dat ook de reden van slecht schakelen. Anders hadden we janbros wel wat anders horen zeggen.
how how, ik ben niet alwetend. ik kan mij niet voorstellen dat net iets andere olie dit kan veroorzaken. maar als anderen zeggen van wel ga ik dat niet aanvechten
 
Die zij dat ik verkeerde olie in het blok had gestopt. De 5000 van motul. Nu ben ik met louis aan het bakkelijen waarom ze deze olie adviseerden.
Van "verkeerde" olie gaat een motorfiets misschien wat anders schakelen dan dat je gewent was, maar vaker juist niet.
De olie is dan nog nieuw en zal, zeker in het begin, dan juist soepeler schakelen.
Als jou dealer zegt dat het door die olie komt, dan vind ik dat lulkoek.

En ik neem aan dat je de 5100 van Motul bedoelt?
Volgens mij is dat een semisyntetische olie en zou bij normaal gebruik voldoende moeten zijn.
 
Van "verkeerde" olie gaat een motorfiets misschien wat anders schakelen dan dat je gewent was, maar vaker juist niet.
De olie is dan nog nieuw en zal, zeker in het begin, dan juist soepeler schakelen.
Als jou dealer zegt dat het door die olie komt, dan vind ik dat lulkoek.

En ik neem aan dat je de 5100 van Motul bedoelt?
Volgens mij is dat een semisyntetische olie en zou bij normaal gebruik voldoende moeten zijn.
 

Bijlagen

  • IMG_4723.jpeg
    IMG_4723.jpeg
    87,8 KB · Weergaven: 45
Die motul 5100 (10w50) gebruikte ik (na mn koppelings gezeik) jaren in mn 2011.

Ik kan de vinger niet echt op de zere plek leggen waarom die shell zo’n problemen gaf. Ik heb precies hetzelfde gehad (maar dan met slippende platen) met een RSV mille en volsynthetische olie. Was ook voorgeschreven, ook juiste viscositeit, toch gezeik.
 
Ik zit met nog een gedachte. Hoe weet ik nog welke olie er dan wel werkt op mijn fiets? Zo straks koop ik weer een fles en werkt het nog niet. Wat is jullie ervaring hiermee?
 
Terug
Bovenaan Onderaan