Speed triple 1050 2006 stottert

ARA

MF'er
2 dec 2009
51
50
Annen
Allen, ik loop er sinds afgelopen jaar tegenaan dat mijn Speed stottert/hapert. Hij begon ook in de loop der jaren steeds meer te stinken. Volgens een kameraad naar onverbrande benzine. Diverse fora afgespeurd maar ik kom niet tot de oplossing.

Triumph Speed Triple 1050 cc van 2006 met 44000 km op de teller.

Wat er gebeurt:
Tijdens het rijden bonkt de motor wat onregelmatig en bij overschakelen slaat hij af. Een rotonde nemen is uitdagend zeg maar. Het onregelmatige is sinds eind vorig jaar, het afslaan sinds dit jaar. Omdat ik vermoedde dat het door de E95 e10 kwam die ik er soms in heb gegooid heb ik niet echt verder gekeken wat het kon zijn. Het kan zijn dat dat er ook afgelopen winter in heeft gezeten.

Daarom tank leeggehaald, Forte Moto Power 1 en V-power erin. Tweedehands lambdasensor er in en eerst leek er niets veranderd. Onregelmatig en afslaan bij overschakelen. Toen na zo’n minuten rondjes rijden werd het beter en reed hij weer als vanouds. Dat ging zo 120 km door tot gister ik op mijn werk opstapte en in de regen naar huis reed. Al vrij snel op een honderd-weg begon hij weer te stotteren en afslaan bij overschakelen in de lage versnellingen. En dat doet hij vandaag weer.

- Afgelopen maart heb ik de kleppen gesteld (1e keer dat ik dat deed) maar stotteren was al voor die tijd. Dacht meld het even.
- Nokkenasketting gecontroleerd en was nog goed. Kon net niet helemaal de pijlen richting elkaar krijgen maar valt wel binnen de marge dacht ik. Zie ook foto.
- SAI gecontroleerd, luchtkanalen naar cilinders zaten volledig verstopt met opgedroogde olie of roet? Dit verwijderd.
- Koelvloeistof vervangen omdat hij dit er wel eens wat uit wil gooien (bekend bij ST’s dacht ik).
- Software voor de standaard met Arrows er in gezet, er zat namelijk de software in voor standaard met aftermarket uitlaten.
- Olie + filter vervangen (ruikt naar benzine).
- Bougies vervangen door iridium bougies. Deze zijn zwart na een paar keer rijden.
- Bobines doorgemeten, weerstand goed.
- MAP-sensor doorgemeten was goed.
- Luchtdruksensor ook oké.
- Lambdasensor vervangen (door tweedehands).
- roll-over valve er tussenuit gehaald omdat ik het gevoel kreeg dat de tank vacuüm trok.

Dit alles geeft nu geen verschil. Ik heb 10 minuten gereden vandaag en hij stottert.

Wie kan mij helpen het probleem te achterhalen? Ik weet het niet meer en baal van het onregelmatige lopen.

Toegevoegd waardes die TuneEcu weergaf.

Alvast bedankt!
IMG_9160.jpeg
 

Bijlagen

  • IMG_9557.jpeg
    IMG_9557.jpeg
    363,6 KB · Weergaven: 34
  • IMG_9556.mov
    39 MB
  • IMG_9558.mov
    21,3 MB
  • IMG_9555.jpeg
    IMG_9555.jpeg
    343,2 KB · Weergaven: 36
Laatst bewerkt:
In het kader van het vervangen van de nokkenasketting nog wat advies gevraagd.

Het is een DID-ketting en er staat in de bevestiging van de nokkenas 12-6-06 gegraveerd en het bouwjaar is 2006. Ik vroeg me af waarom dit is.

Is een DID-ketting een standaard onderdeel waarmee hij afgeleverd wordt of kan ik er vanuit gaan dat de ketting al eens vervangen is.

Gezien de speling die er nu op zit vraag ik me af of het wijs is om hem te vervangen. Kilometerstand is 45.000. Ik hoop dat de foto’s duidelijk genoeg zijn.

1686512121763.jpeg

1686512426994.jpeg

1686512462628.jpeg

1686512516050.jpeg
 
Wat zegt de wph over de schakels afstand?
Gewicht van 13 kg eraan hangen en dan mag de afstand maximaal 150,14 mm zijn over 24 pinnen. Maar zover had ik toen het blok niet uit elkaar omdat ik dacht dat de pijlen net niet helemaal naar elkaar wezen het nog binnen de marge viel. Maar nu begin ik te twijfelen.
 
Maar weet iemand of een Triumph afgeleverd wordt met een DID-nokkenasketting? Zo niet, dan weet ik in ieder geval dat hij al eens vervangen is binnen 39.000 km. Want met die stand kocht ik hem.

Een nokkenasketting zou (in theorie) circa 80.000 km mee moeten gaan toch?
 
zelden dat de pijlen 100% recht naar mekaar wijzen. de afwijking bij jouw is te verwaarlozen en niets om je zorgen over te maken. het is nog héél ver verwijdert van genoeg afwijking om in de buurt van 1 tand verkeerd te zijn.
 
  • Leuk
Waarderingen: Loki
Maar weet iemand of een Triumph afgeleverd wordt met een DID-nokkenasketting? Zo niet, dan weet ik in ieder geval dat hij al eens vervangen is binnen 39.000 km. Want met die stand kocht ik hem.

Een nokkenasketting zou (in theorie) circa 80.000 km mee moeten gaan toch?
Valt of staat echt met gebruik. Sommige blokken doen rustig een paar ton zonder open te gaan. Rustig misschien het sleutelwoord.
 
  • Leuk
Waarderingen: ARA
Terug
Bovenaan Onderaan