slippende startkoppeling

MonstroMorini

MF veteraan
26 apr 2010
3.590
69
Bij mijn motor (corsaro 1200) is onderweg, na een koffiepauze, de startkoppeling gaan slippen.
Heb een nieuw vrijlooplager liggen (dat tussen vliegwiel en starterkrans z'n werk doet), dus ga dat sowieso vervangen.
Mijn vraag is:
kan ie slippen doordat het aanhaalmoment waarmee het vliegwiel op de as gedrukt wordt - en dus het vrijlooplager en starterkrans ook - niet gehaald is en daardoor slipt?

Heb 'm namelijk na revisie, een paar weken geleden met een (dure, van een vriend) slagmoersleutel vastgezet, aangezien ik niet het speciale tool heb om het vliegwiel tegen te houden. Hij moet wel lekker vast, 180nm en op de as gelijmd met loctite 648, hetgeen gebeurd is, voorzover ik de gebruikte sleutel mag vertrouwen.

Plaatje:
9714153763_c9c40cbff9.jpg


en groter: http://www.flickr.com/photos/monstromorini/9714153763/
 
Laatst bewerkt:
Loctite 648 is een Anaerobe lijm, hard uit door gebrek aan lucht. Dus als er wat in de koppeling is gekmen kan dat een probleem geven, maar waarschijnlijk is het niet uitgehard. Los van het feit of je dat in het smeersysteem wil, is er dus dikke kans dat het niet daar vandaan komt.

180Nm is een flink koppel, wat kon de sleutel aan max koppel leveren?

As je het spul toch openhaalt kun je makkelijk controleren of de startkoppeling naar behoren werkt. En dan ook maar gelijk vliegwiel enzo loshalen om het opnieuw te monteren met een momentsleutel, blok zit erin, dus als iemand op de rem trapt moet het lukken. Desnoods zelf een tooltje maken.

Hoe is de overbrenging van de startmotor naar de koppeling?
 
Loctite 648 is een Anaerobe lijm, hard uit door gebrek aan lucht. Dus als er wat in de koppeling is gekmen kan dat een probleem geven, maar waarschijnlijk is het niet uitgehard. Los van het feit of je dat in het smeersysteem wil, is er dus dikke kans dat het niet daar vandaan komt.

180Nm is een flink koppel, wat kon de sleutel aan max koppel leveren?

As je het spul toch openhaalt kun je makkelijk controleren of de startkoppeling naar behoren werkt. En dan ook maar gelijk vliegwiel enzo loshalen om het opnieuw te monteren met een momentsleutel, blok zit erin, dus als iemand op de rem trapt moet het lukken. Desnoods zelf een tooltje maken.

Hoe is de overbrenging van de startmotor naar de koppeling?
Sleutel volgens mij meer dan 1000nm.
Overbrenging is als volgt:
Startmotor, kleine krans met dubbele vertanding - 1 voor de starter (de grootste) en 1 om het grote tandwiel - onder het vliegwiel - aan te drijven. Dus nr 27, 29, 26 op het plaatje.
Heb alles al los, maar startkoppeling doet het prima met de hand (en ook geen troep kunnen ontdekken - maar voor de zekerheid ff een wasbenzine badje gegeven). Heeft wel iets meer verdraaiing voor ie grijpt dan de andere die ik heb liggen, dus wissel 'm sowieso.
Zelf tool maken wordt lastig zonder lasapparaat :(
 
Een tooltje in elkaar lassen kan natuurlijk niet het probleem zijn.... Staat er een tekening van in het handboek ? Maak ik er wel eentje :)

Ik vroeg om momenten van de sleutel omdat het natuurlijk kan dat je met een flinke sleutel het geheel kapot draait. Maar dat was je al tegengekomen met demonteren.

Hoe vast zat het tandwiel, of zit het tandwiel er nog op ?
 
Een tooltje in elkaar lassen kan natuurlijk niet het probleem zijn.... Staat er een tekening van in het handboek ? Maak ik er wel eentje :)

Ik vroeg om momenten van de sleutel omdat het natuurlijk kan dat je met een flinke sleutel het geheel kapot draait. Maar dat was je al tegengekomen met demonteren.

Hoe vast zat het tandwiel, of zit het tandwiel er nog op ?

Yep, tekening in handboek, rondje met twee pinnen en handvat, valt in het vliegwiel. Bijna zelfde als koppelingding....
Demonteren: moest toch vliegwiel verhitten om 'm los te halen, dus dan denk ik dat de loctite nog functioneerde :? Tandwiel valt "zuigend" om de as.

Nog ff om het verhaal kompleet te maken: bij de "nieuwe"motor zat een lichter vliegwiel, echter zonder vrijlooplager. Had ook een nieuw vrijlooplager besteld bij Stretta en dat, met het nieuwe lager gemonteerd. Was echter niet tevreden over de loop (maar motor had maar 1200 km gelopen - dus had ook ff geduld kunnen hebben en inrijden..... :o ). Vibraties tussen 3.000-4.500 tpm, wat ik geheel niet kende van m'n oude motor.
Heb toen de boel weer losgehaald en het oude, zwaardere vliegwiel, dat nog kompleet met vliegwiellager van m'n ouwe motor kwam (geen slijtage zichtbaar *D ), gemonteerd.

Resultaat: uitermate happy, mooie loop - totdat ik in een klein k*t-dorpje in de eifel zonder hotel en garage, en zelfs geen internet, gestrand ben..... Accu plat en met hulpaccu doorslippende starter. En duwen gaat niet, "dankzij" de hippe anti-hop :(
 
Locktite is waarschijnlijk een "angst"oplossing, zoals ze dat zo mooi zeggen in de vliegtuigbouw.
De hoek van de krukas en het vliegwiel is waarschijnlijk zo dat het zelfklemmend wordt.
Om een bout op 180Nm vast te zetten met een slagmoersleutel moet ie vaak wel even flink ratelen! Heb je dat ook gedaan?

Het tekeningetje is te klein om goed te kunnen zien hoe het precies bij dit blok zit, maar neemt het tandwiel het vliegwiel wel mee? Ik denk eerder dat dat het probleem is dat dat het vliegwiel de krukas niet mee neemt, er even vanuit gaande dat je de bout/moer goed hebt vast gedraaid.

Hoeveel heeft het blok gelopen? Het kan slijten... (weet ik uit ervaring)
 
Locktite is waarschijnlijk een "angst"oplossing, zoals ze dat zo mooi zeggen in de vliegtuigbouw.
De hoek van de krukas en het vliegwiel is waarschijnlijk zo dat het zelfklemmend wordt.
Om een bout op 180Nm vast te zetten met een slagmoersleutel moet ie vaak wel even flink ratelen! Heb je dat ook gedaan?

Het tekeningetje is te klein om goed te kunnen zien hoe het precies bij dit blok zit, maar neemt het tandwiel het vliegwiel wel mee? Ik denk eerder dat dat het probleem is dat dat het vliegwiel de krukas niet mee neemt, er even vanuit gaande dat je de bout/moer goed hebt vast gedraaid.

Hoeveel heeft het blok gelopen? Het kan slijten... (weet ik uit ervaring)

Vastzetten heeft m'n maat gedaan met zijn sleutel en compressor - ik heb zelf alleen luchtspeelgoed. Maar is z'n dagelijks werk, dus neem aan dat dat goed was...
Het grote tandwiel (waar het vrijlooplager overheen valt) neemt - als alles goed gaat het vliegwiel mee, dat dan weer op de krukas gelijmd zit.

Probeer vanavond of we een kunststof keil tussen het tandwiel of een balk tussen de spaken van het achterwiel kunnen plaatsen. Of wellicht dat we 'm aan de koppelingkant kunnen tegen houden. Gaat i.i.g. met de hand vast, deze keer.

Edit: blok is nieuw, huidig vliegwiel en lager hebben 55k erop, maar heb nieuwe liggen die er op gaat.
 
Laatst bewerkt:
Resultaat: uitermate happy, mooie loop - totdat ik in een klein k*t-dorpje in de eifel zonder hotel en garage, en zelfs geen internet, gestrand ben..... Accu plat en met hulpaccu doorslippende starter. En duwen gaat niet, "dankzij" de hippe anti-hop :(

klinkt als losgelopen bouten van de vrijloop die de dynamo naar god hebben geholpen

~[edit]

bouten lijken bij jou andersom te zitten

9714153763_7dfb09d4c8_o.jpg


vaak zitt nr 22 er vanaf de spoel kant in :')
 
Laatst bewerkt:
klinkt als losgelopen bouten van de vrijloop die de dynamo naar god hebben geholpen

\[edit]

bouten lijken bij jou andersom te zitten

[afbeelding]

vaak zitt nr 22 er vanaf de spoel kant in :')

Nee, nee ;) Nr 22 (met z'n zessen) zitten lekker op hun plekje, zetten vanachteren het lager aan het vliegwiel vast. Bij montage schuif je dus lager+vliegwiel samen over de as en het tandwiel.
 
Laatst bewerkt:
Nog ff om het verhaal kompleet te maken: bij de "nieuwe"motor zat een lichter vliegwiel, echter zonder vrijlooplager. Had ook een nieuw vrijlooplager besteld bij Stretta en dat, met het nieuwe lager gemonteerd. Was echter niet tevreden over de loop (maar motor had maar 1200 km gelopen - dus had ook ff geduld kunnen hebben en inrijden..... :o ). Vibraties tussen 3.000-4.500 tpm, wat ik geheel niet kende van m'n oude motor.
Heb toen de boel weer losgehaald en het oude, zwaardere vliegwiel, dat nog kompleet met vliegwiellager van m'n ouwe motor kwam (geen slijtage zichtbaar *D ), gemonteerd.

Dus je hebt nu het nieuwe blok met nieuwe starter en het oude vliegwiel en de oude startkoppeling erin gehad? Weet je zeker dat de mix and match van de onderdelen goed met elkaar samen kan ? Niet iets wat een minimaal anders is waardoor het niet werkt..... Zou het echt super goed bekijken na meten etc voordat je het weer in elkaar schroeft.

Je geeft wel aan dat de oude startkoppeling iets langer duurde voordat hij pakte, het kan dan dus ook nog dat als je er echt vermogen opzet hij echt slipt en dat dus de rootcause is.

Enige wat zeker is, is dat het grote tandwiel niet slipte, omdat je de loctite verbinding moest losstoken, zoals het ook viel te verwachten.
 
Dus je hebt nu het nieuwe blok met nieuwe starter en het oude vliegwiel en de oude startkoppeling erin gehad? Weet je zeker dat de mix and match van de onderdelen goed met elkaar samen kan ? Niet iets wat een minimaal anders is waardoor het niet werkt..... Zou het echt super goed bekijken na meten etc voordat je het weer in elkaar schroeft.

Je geeft wel aan dat de oude startkoppeling iets langer duurde voordat hij pakte, het kan dan dus ook nog dat als je er echt vermogen opzet hij echt slipt en dat dus de rootcause is.

Enige wat zeker is, is dat het grote tandwiel niet slipte, omdat je de loctite verbinding moest losstoken, zoals het ook viel te verwachten.

Sorry Jeroen ;) ff ter opklaring:
Het vliegwiel zit gelijmd, het tandwiel zit los op de as met een glijlager en maakt de verbinding middels het vrijlooplager met het vliegwiel.
Dus ik snap het echt niet - behalve als echt het lager de geest heeft gegeven, maar verwacht dan zwaar lopen, rateltjes, speling oid.
Maar wacht ff af wat het nieuwe lager doet ;
 
Heb de zooi weer in elkaar, met nieuwe tandwiel + lager en het oude vliegwiel. Laat nu de loctite hele nacht + dag drogen, ben benieuwd hoelang 't duurt voor ie weer gaat slippen ;) Hopelijk weer 55k !
 
Afsluitend: oude lager nog een keer op gebouwd op het starttandwiel en met wat geweld geprobeerd - en inderdaad, dan slipt ie en maakt niet zulke mooie geluidjes. Dus kapot - gewoon echte pech dus!
Thx voor het meedenken
 
Terug
Bovenaan Onderaan