Honda VFR 750 slippende koppeling hoog in de toeren

ejvl

MF'er
17 nov 2011
35
1
Goedemiddag,
Ik heb een Honda VFR 750 uit 1993, hartstikke blij mee (nog).
Nu is het probleem dat als ik vol gas optrek en voorbij de 6000 toeren ga en ik schakel naar de volgende versnelling, 2 naar 3 bijvoorbeeld, uiteraard volgas daarna weer, de koppeling slipt. Hij pakt hem wel weer op na een paar seconden. Ook als ik zonder koppeling schakel in bovenstaand geval, gebeurt dit.
Als ik gewoon rustig rij, niks aan de hand.
Nu heb ik al een poosje zitten Googlen en hier rondgekeken maar ik lees verschillende adviezen, platen vervangen, ontluchten, olie verversen, etc maar kom nog geen verhaal tegen met mijn klachten en wat dan het beste te doen.
Wat is jullie advies in deze?

Dank alvast.
 
Goedemiddag,
Ik heb een Honda VFR 750 uit 1993, hartstikke blij mee (nog).
Nu is het probleem dat als ik vol gas optrek en voorbij de 6000 toeren ga en ik schakel naar de volgende versnelling, 2 naar 3 bijvoorbeeld, uiteraard volgas daarna weer, de koppeling slipt. Hij pakt hem wel weer op na een paar seconden. Ook als ik zonder koppeling schakel in bovenstaand geval, gebeurt dit.
Als ik gewoon rustig rij, niks aan de hand.
Nu heb ik al een poosje zitten Googlen en hier rondgekeken maar ik lees verschillende adviezen, platen vervangen, ontluchten, olie verversen, etc maar kom nog geen verhaal tegen met mijn klachten en wat dan het beste te doen.
Wat is jullie advies in deze?

Dank alvast.
Openmaken
Kijken wat er versleten is
Die onderdelen vervangen
Dichtmaken

Zo iets :)
 
Ik had een setje Barnett veren gemonteerd en toen was het over.
Gelijk weer lekker nieuw er in zonder grote prijs van een set platen, die waren ook goed (denk ik).
Reed in de GSX-F altijd op 'auto-olie', maar dat maakte daarna niet uit (normaal helemaal niet hier).
Enkele OEM koppelingsveren waren gewoon versleten (amper zichtbaar).
Misschien 2 mm korter. 8-)
Het probleem is niet meer terug gekomen.

Wat ZOT zegt zal vast ook lukken.
 
Versleten koppeling.
Koppelingsplaten vervangen .
Erna nieuwe koppelings vloeisfof en ontluchten.
Maar even dit als opmerking.
Heb zelf in verleden ook zo een type vfr gehad.
Die versnellingsbakken houden er niet zo van te schakelen zonder koppeling.
Dan krijg je kromme schakelwals andere ellende.
En eventueel afbrekende tandwieltjes versnellingsbak.
Stop daar alsjeblieft mee.
Snap dat niet dat je dit gewoon doet.
Je ramt hem erin en volgens mij moet je dan echt klak klak horen als je schakkelt zonder koppeling.
Maar geeft ook weer aan dat je qua techniek en gevoel hier niet echt over nadenkt.
 
Laatst bewerkt:
Die versnellingsbakken houden er niet zo van te schakelen zonder koppeling.
Dan krijg je kromme schakelwals andere ellende.
En eventueel afbrekende tandwieltjes versnellingsbak.
Stop daar alsjeblieft mee.
Snap dat niet dat je dit gewoon doet.
Je ramt hem erin en volgens mij moet je dan echt klak klak horen alsnje schakkelt zonder koppeling.
Maar geeft ook weer aan dat je qua techniek en gevoel hier niet echt over nadenkt.
waar komt dat vandaan? Mag in het cafe verder besproken
 
waarom ook in godsnaam alles volgas ??? je platen zijn gewoon versleten of ze kunnen het niet aan.
Volgas in deze snap ik ook niet.
een ring onder 2 koppeling veren leggen recht tegenover elkaar (symmetrische druk)
Geen idee Zot.
Ik weet ten eerste kilometerstand van deze vfr niet eens.
Staat van onderhoud ook niet.
Maar bij mij waren het gewoon versleten koppelingsplaten na 60.000km en ik deed er niet gek mee en schakelde rustig en reed niet constant volgas.
Gewoon normaal.
Ik zou eerst de koppelingsplaten etc controleren alvorens met een ring en andere oplossingen zoals sterkere veren te komen.
Vind het zowieso knap dat je zonder enige controle al bedenkt er komt een ring tussen koppelingsveren.
Normaal geven deze vfr types geen problemen met koppeling.
Vaak is het gewoon door versleten koppelingsplaten.
En niet anders.
 
Laatst bewerkt:
waar komt dat vandaan? Mag in het cafe verder besproken
Waar slaat deze stomme reactie op Zot ?
Vertel het maar -Jij mag dan wel!een motorzaak hebben etc maar ik heb er ook verstand van.
Sleutel zelf ook genoeg aan verschillende motoren.
Maar wacht je uitleg over dat cafe wel af.
Geen idee welk cafe?
Bij ons cafe draaien ze nu steeds andre hazes en hazes jr en kom daar niet meer met die kut muziek.
 
Laatst bewerkt:
Volgas in deze snap ik ook niet.

Geen idee Zot.
Ik weet ten eerste kilometerstand van deze vfr niet eens.
Staat van onderhoud ook niet.
Maar bij mij waren het gewoon versleten koppelingsplaten na 60.000km en ik deed er niet gek mee en schakelde rustig en reed niet constwant volgas.
Gewoon normaal.
Ik zou eerst de koppelingsplaten etc controleren alvorens met een ring en andere oplossingen zoals sterkere veren te komen.
Vind het zowieso knap dat je zo der enige controle al bedenkt er komt een ring tussen koppelingsveren.
Normaal geven deze vfr types geen problemen met koppeling.
Vaak is het gewoon door versleten koppelingsplaten.
En niet anders.
dat je geen idee hebt is duidelijk, want je leest niet war ik quote.
 
 
Heb ik niks te zoeken daar.
En ik vervuil afdeling techniek niet.
Ik geef advies net zoals jij mag geven Zot en andere leden hier.
Dat je mij daarop naar dat cafe wil sturen ga je gang.
Mischien moet jij er zelf heen -geen idee.
Ik zelf heb geen hoge verwachtingen van mensen die zich zelf monteurs noemen etc.
Laten dat soort lieden nou juist mijn motoren altijd verneukt hebben en ik kwam erachter dat ik het zelf beter kon.
Moest ik hun duur betaalde werk alsnog doen.
Ik heb geen idee Zot waarom jij mij zo aanvalt .
 
Wat @Zot en @Worldbeater zeggen heb ik ook ervaren, 1995 rc36-2 met prima platen binnen spec en toch slippende koppeling. Zwaardere veren ingezet en het probleem was verholpen. Bijkomend voordeel is dat ik makkelijker weg reed uit stilstand, de te slappe veren die erin zaten zorgden voor een onregelmatig aangrijpingspunt. Ging veel vloeiender met de zware veren.

Ik heb deze gebruikt destijds.
 
Wat @Zot en @Worldbeater zeggen heb ik ook ervaren, 1995 rc36-2 met prima platen binnen spec en toch slippende koppeling. Zwaardere veren ingezet en het probleem was verholpen. Bijkomend voordeel is dat ik makkelijker weg reed uit stilstand, de te slappe veren die erin zaten zorgden voor een onregelmatig aangrijpingspunt. Ging veel vloeiender met de zware veren.

Ik heb deze gebruikt destijds.
Bij de fix van Zot worden de veren niet zwaarder maar geef je er twee meer veervoorspanning, klein verschil. :)
 
@sukayaho, relax, Zot vraagt gewoon om in de kantine even verder te praten over waarom jij denkt dat schakelen zonder koppeling slecht zou zijn. In de kantine omdat als je het in dit topic doet, de modjes weer boos worden vanwege off-topic en weer de bezem doorheen gehaald wordt.
En ik ben ook wel nieuwsgierig of dat alleen dan een VFR750 dingetjes is. Ik schakel op de motor zo vaak zonder koppeling zowel hogere als lagere versnelling en nooit problemen gehad.
 
Ik had hetzelfde probleem met mijn CBR900RR ‘93.
Eerst ringetjes onder de veren gedaan zodat ik door kon rijden.
Daarna structureel opgelost door de veren te vernieuwen. Kostte niet veel.
De olie hoefde niet eens uit het blok. De motor half op zijn zijkant leggen was goed genoeg.
Die veren zijn waarschijnlijk 30 jaar oud en niet meer zo sterk als vroeger.
 
Bekijk eerst maar eens je slave ( is dat de goede naam ?????? ) cilinder van je koppeling
(die op het blok zit )

Effe er af schroeven ( kan geen kwaad , loopt geen olie uit )
Even schoonmaken, dan nog eens proberen. ( ook die pen )

Goeie kans dat het dan weg is.

( dus voor je het hele ding uit elkaar peutert.. dit is een klusje van een paar minuten. )

Ook een paar keer gehad, blijft dat cilindertje een beetje "hangen" omdat d'r wat vuil in zit.
 
Terug
Bovenaan Onderaan