Slepende voorremmen

Rob RD

De Blèje Rèswèkâh........ Vaak Ben Je Te Bang
Donateur
25 aug 2002
63.733
113.382
Rèswèk
Op onze RD's zitten remklauwen, die komen op een paar types yamaha voor uit de periode '81 - '84, zoals wat XJ-Seca's. Op bijna geen een van deze RD's komen die voorremmen vrij, sommige klauwtjes zijn met complete nieuwe zuigerts en ringen gereviseerd maar dat helpt geen jota. Moeilijk rollen en zonder te remmen gloeiende schijven..
Wat zou er aan het handje kunnen zijn, het is ooit goed geweest.

Iemand ervaring met deze klauwtjes? Uiteraard is het remvloeistofkanaal in orde

 
Oplossing
Is uitgeborsteld, ook nog eens controleren... Anderzijds: Klem zitten kan natuurlijk ook komen door andere oorzaken, ergo:
Hoe zwaar moet of mag een zuigertje lopen? zo licht of je op een knop in de lift drukt of moet er zoveel weerstand optreden dat je stevig met 2 duimen de zuiger erin drukt

Het terugtrekken van de remzuiger komt door de vervorming van de keerring. Als de zuiger niet of onvoldoende terug getrokken wordt is de keerring oud en 'versleten'. Of heeft de zuiger teveel weerstand door vervuiling of klemt de stofring (problemen buiten de remklauw daar gelaten). Monteer je de zuiger met alleen de stofring, dan voel je de weerstand die de keerring zou moeten overwinnen. Hoe lager die is, hoe beter de keerring zijn werk...
Haal de remklauwen los en druk de zuigers helemaal terug tot op de bodem van de cilinder. Vooraf wel je reservoir zo leeg mogelijk maken. Dan reservoir tot max vullen en de remhendel net zolang inknijpen totdat je weerstand voelt en de remblokken weer tegen de remschijf aankomen.

Het probleem zou kunnen zijn dat de zuigers niet ver genoeg terug komen na het remmen. Voor dat terug komen zorgen de rubber ringen om de zuigers die vervormen bij het remmen. Die vervorming zorgt voor het terug trekken van de zuiger.
 
Hoe ziet de groef van de stofring eruit? Bij Tokico 6 zuiger klauwen corrodeert dat relatief snel en zet extra druk op de stofring en zet de zuigers klem.
 
Is de achterkant van de remklauw waar de binnenste blok tegen ligt nog vlak?
Als deze iets scheef is uitgesleten komt de remblok scheef liggen en gaat je zuiger kantelen in de klauw.
 
Hoe ziet de groef van de stofring eruit? Bij Tokico 6 zuiger klauwen corrodeert dat relatief snel en zet extra druk op de stofring en zet de zuigers klem.
Is uitgeborsteld, ook nog eens controleren... Anderzijds: Klem zitten kan natuurlijk ook komen door andere oorzaken, ergo:
Hoe zwaar moet of mag een zuigertje lopen? zo licht of je op een knop in de lift drukt of moet er zoveel weerstanhd optreden dat je stevig met 2 duimen de zuiger erin drukt
Is de achterkant van de remklauw waar de binnenste blok tegen ligt nog vlak?
Als deze iets scheef is uitgesleten komt de remblok scheef liggen en gaat je zuiger kantelen in de klauw.
Ik ga dit dmv carbonpapier testen. Iets zegt me dat na een niet al te lange periode die eventuele scheefstand gecompenseerd wordt door slijtage aan het binnenste vaste blok
 
Is uitgeborsteld, ook nog eens controleren... Anderzijds: Klem zitten kan natuurlijk ook komen door andere oorzaken, ergo:
Hoe zwaar moet of mag een zuigertje lopen? zo licht of je op een knop in de lift drukt of moet er zoveel weerstand optreden dat je stevig met 2 duimen de zuiger erin drukt

Het terugtrekken van de remzuiger komt door de vervorming van de keerring. Als de zuiger niet of onvoldoende terug getrokken wordt is de keerring oud en 'versleten'. Of heeft de zuiger teveel weerstand door vervuiling of klemt de stofring (problemen buiten de remklauw daar gelaten). Monteer je de zuiger met alleen de stofring, dan voel je de weerstand die de keerring zou moeten overwinnen. Hoe lager die is, hoe beter de keerring zijn werk kan doen.

De weerstand van de keerring op de zuiger lijkt me niet zo belangrijk. Als de speling tussen blokken en schijf eruit gepompt is, schuift de zuiger alleen nog een beetje in de keerring om te compenseren voor slijtage op de blokken en schijf. Trouwens, misschien ook wel belangrijk. Als de keerring geen grip heeft op de zuiger kan ie'm niet terug trekken.
 
Oplossing
Gebruiken alle zes de rd 's nog de originele remleidingen ?
Ik kan me nl een geval herinneren waarbij de remleiding vanbinnen aan het oplossen was en zo de retour blokkeerde.
Niet een. Potje wordt ook gewoon gevuld bij terugduwen van de remblokken.
We concentreren ons nu op 2 RD's. 1 ligt er nu sowieso bij de straler
 
Het terugtrekken van de remzuiger enz. enz.

Zelf dacht ik dit voor elkaar te hebben... er is echter geen methode om te meten of de functie van die keerringen ook daadwerkelijk aan de norm voldoet. Uit jouw verhaal blijkt dat de stofringen eigenlijk alleen maar stofringen zijn. Mijn idee was dat deze de juiste weerstand horen te bieden om het volledig terugtrekken van de zuigers door de keerringen te verhinderen. Of het is inderdaad een zeer complex onmeetbaar samenspel van stofring en keerring. Mochten die stofringen er alleen maar in zitten om straatklinkers, stoepranden, kasseien, koeien en krokodillen bij de keerring vandaan te houden is het wellicht een optie om het een keer zonder die stofzakken te proberen, danwel de stoute schoenen aan te trekken en deze te vervangen door een O-Ring. Dan kan de keerring in alle rust zijn functioneren bewijzen. Kan ik hieruit concluderen dat de zuiger zonder de ringen weerstandloos onder in de klauw moet vallen, slechts met een fluitend geluid de resten remolie uit het aansluitgat van de banjobout spugend?
 
Laatst bewerkt:
Voorgaand verhaal doet de volgende vraag opwerpen. Originele, nieuwe zuigers zijn enigszins mattig glanzend, hetgeen een referentie is voor de oppervlaktegrofheid. Ik heb zuigers onbehandeld, gepolijst en grover (korrel 240) geschuurd geprobeerd. Zonder resultaat. Heeft dan de oppervlakte geen invloed op de werking? We hebben het over de cilindrische oppervlakte van de remzuiger die in contact komt met de stof en keerring en de remklauw
 
na al dat geschuur/polier/... , kunnen de zuigers nu kantelen in hun boring ?

Nee, speling is minimaal. Blokken zijn ook nieuw dus de zuigertjes zitten bijna helemaal naar binnen. Het is zelfs met nieuwe zuigertjes inderdaad al zo dat bij het inzetten al ernstig rekening gehouden moet worden met kantelen, meestal heeft dat meteen al vastzitten ten gevolge. Daar helpt die stofring dan wel weer bij. niet alle klauwen hebben de vernietigende werking van schuren en polieren ondergaan, maar doen het net zo slecht
 
Ik was al van plan een constructie te maken waarbij twee hefboomjes als een soort knoflookpers de zuigertjes een voor een naar binnen kunnen duwen waarbij de andere door de weggedrukte remvloeistof terugkomt. Een klittebandje om de hemhendel houdt de afvoer van remvloeistof tegen, één teruggdrukte zuiger komt dan terug zodra je de andere indrukt, en vice versa. Daarmee door de zuigers meters te laten makende boel "in laten lopen". Kijk die zuigers maken doorgaands geen kilometers, als ze in een leven 10 centimeter afleggen is het veel, de boel loopt dus nooit in
 
Ik was al van plan een constructie te maken waarbij twee hefboomjes als een soort knoflookpers de zuigertjes een voor een naar binnen kunnen duwen waarbij de andere door de weggedrukte remvloeistof terugkomt. Een klittebandje om de hemhendel houdt de afvoer van remvloeistof tegen, één teruggdrukte zuiger komt dan terug zodra je de andere indrukt, en vice versa. Daarmee door de zuigers meters te laten makende boel "in laten lopen". Kijk die zuigers maken doorgaands geen kilometers, als ze in een leven 10 centimeter afleggen is het veel, de boel loopt dus nooit in

die hoeven dan ook totaal niet in te slijten.
 
wellicht niet de juiste seals? uitleg rechte seals
Alles en alleen maar origineel. De schuine kant in de remklauw ook maar eens inspecteren. Alhoewel ik weet dat een kleinere terugbewegende slag bewerkstelligd wordt door vierkante groeven te snijden, dan doet het indrukken van de ring zijn werk. Dat gebeurt trpouwens ook me een groef met schuine kant
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan