Show je gereedschappen IX "Dat zeg ik"

Status
Niet open voor verdere reacties.

king-roy

MF veteraan
Lid geworden
9 sep 2006
Waarderingsscore
0
Show hier dus al je nieuwe/oude/verse/vage/gejatte/gevonden/antieke/zelf-bedachte gereedschap dat je met de sleutelaars wilt delen!​

Gereedschap gerelateerde Links:

Handige topics wat betreft het gebruik van gereedschap:

screwdriver-and-wrench-icon-hi.png

d25314k.jpg

gereedschap.gif

Ik heb een tijdje geleden een Panasonic setje aangeschaft. Nou mannen, da's ee aanrader als je van profesioneel gereedschap houdt!
Dat stopt echt nergens voor. 5mm rvs schroeven moet je voorzichtig aandraaien anders breken er zo de koppen af!

Inklusief een slagsleutel maar die heb ik nog niet gebruikt. Li-ion batterijen, met een perfecte lader. 14,4Volt, 3,3Ah.

[afbeelding]

Mooi spul ja 8-) 8-) 8-)

doe een nieuwe kango/ sds machine wel lief behandelen en ga er niet met je volle gewicht op hangen om hem te helpen. anders is het klop mechanisme echt snel naar de knoppe en heb je een waardeloze machine -O-

:^

Veel mensen gaan ook 'wrikken' met dit soort (lichte) machines, dan is het helemaal snel einde verhaal...... :/

Je hebt klopboren en hamerboren, klopboren moet je aardig druk op zetten, voordat ze wat doen en hamerboren hebben aan een klein beetje druk voldoende. Als je wel flink druk op een hamerboor moet zetten, dan ben je toe aan een betere.
Aaaah, mijn ervaring inderdaad uitsluitend met (oudere) klopboren. Niet met hamerboren.
Die dingen (deze klopboren) doen niks als je er niet flink tegen aanduwt/hangt. Beetje de stenen aaien.

Een klopboor is een type boor dat werkt met een (inwendig) gewichtje dat "meehuppelt". Ze leveren weinig Joules aan energie in de "klop", die bovendien afhankelijk is van het gebruikte toerental en ze zijn daardoor niet erg effectief. Door er zo veel mogelijk druk op uit te oefenen lukt het soms om door beton heen te komen....
De moderne hamerboor werkt meestal met een electropneumatisch systeem. Dat levert veel meer klopkracht (van 1,5 Joule tot meer dan 10 Joules bij de zwaardere exemplaren) op, die bovendien niet afhankelijk is van het toerental. Een goede hamerboor "vreet" zich zelfs in het oudste beton met gemak in.
Bij dit type boor is het juist geen aanrader er op te gaan hangen met al je gewicht, omdat je dan de slagbeweging van de boor tegenwerkt. Daarnaast kan het slagmechanisme schade oplopen.
Dank!
Zie ook mijn reactie hierboven.

Weer wat geleerd *O*

Ik heb een tijdje geleden een Panasonic setje aangeschaft. Nou mannen, da's ee aanrader als je van profesioneel gereedschap houdt!
Dat stopt echt nergens voor. 5mm rvs schroeven moet je voorzichtig aandraaien anders breken er zo de koppen af!

Inklusief een slagsleutel maar die heb ik nog niet gebruikt. Li-ion batterijen, met een perfecte lader. 14,4Volt, 3,3Ah.

[afbeelding]
\

JA *O* dat is DE combinatie ,
misschien als ik 'n betere vader was/ben , had ik die set voor mijn vaderdag gehad _O- _O-

Laatst bewerkt:

Waar heb je die vandaan? Ben ook zo'n beetje naar zoiets aan het kijken.

Mijn "lidl" accuboor is nu zo'n beetje op. Heeft het overigens geweldig gedaan! Zeker voor die centen :Y

Marc

Aaaah, mijn ervaring inderdaad uitsluitend met (oudere) klopboren. Niet met hamerboren.
Die dingen (deze klopboren) doen niks als je er niet flink tegen aanduwt/hangt. Beetje de stenen aaien.

En bij een beetje hamerboor steekt de boor al bij de buren door de muur, voordat je met je ogen kunt knipperen. _O-

Dat overkwam mij toen ik eens voor een klant wat planken in een berging op moest hangen. O-)

Goed spul vroeger metabo boorhamers :+

Een klopboor is een type boor dat werkt met een (inwendig) gewichtje dat "meehuppelt". Ze leveren weinig Joules aan energie in de "klop", die bovendien afhankelijk is van het gebruikte toerental en ze zijn daardoor niet erg effectief. Door er zo veel mogelijk druk op uit te oefenen lukt het soms om door beton heen te komen....
De moderne hamerboor werkt meestal met een electropneumatisch systeem. Dat levert veel meer klopkracht (van 1,5 Joule tot meer dan 10 Joules bij de zwaardere exemplaren) op, die bovendien niet afhankelijk is van het toerental. Een goede hamerboor "vreet" zich zelfs in het oudste beton met gemak in.
Bij dit type boor is het juist geen aanrader er op te gaan hangen met al je gewicht, omdat je dan de slagbeweging van de boor tegenwerkt. Daarnaast kan het slagmechanisme schade oplopen.

Gisteren het boortje even getest...

Eergisteren wou ik wat gaatjes boren om dingen op te hangen en om een electra leiding door te voeren, dat wou ik doen met de oude boor van me pa en een grote 16mm betonboor.
Dat moest ik boren in harde bakstenen uit de jaren 30. (geloof me, dat is andere koek dan dat ze vandaag maken :/ )
Er was geen beginnen aan, dus na 2 minuten alweer mee gekapt, er gebeurde niks :')

Dus gisteren hetzelfde gedaan met me nieuwe speelgoed, en na iets van 7,5 seconde was het alweer klaar.
Alsof het boortje door een pakje boter ging *D

Ook de kango stand nog even geprobeerd, wat een feest *O*

En inderdaad, heb goed het boekje gelezen, niet duwen of forceren, en af en toe een likje vet.
Gaat helemaal goed kopen.
Wat een super mooi stukje gereedschap, daar ga ik een hoop aan hebben :Y

En bij een beetje hamerboor steekt de boor al bij de buren door de muur, voordat je met je ogen kunt knipperen. _O-
Dat overkwam mij toen ik eens voor een klant wat planken in een berging op moest hangen. O-)

De eerste keer dat ik, zonder te weten wat het was, een hamerboor gebruikte was een Hilti. Met de klopboor kwam ik geen millimeter verder en iemand nam de Hilti voor me mee. Tákke, dan schrik je hoe makkelijk dat gaat.

Ik moest bij iemand een nieuwe wastafel in de badkamer plaatsen, hadden ze meteen gaten in de slaapkamer wand voor een tweede wastafel :+

Laatst bewerkt:
Het juiste boortje gebruiken kan soms ook wel handig zijn. Kapiteinkoek ging een lamp ophangen aan een betonnen plaat met een hamerboor in combinatie met een steenboortje, ik dacht dat lukt wel ff. Na 5mm hield het gewoon op en was het boortje net zo rond als een motorband. Betonboortje erin en toen was het ook in 2 seconden klaar :P
Ik heb deze gevonden voor drie tientjes:
817688_LB_01_FB.EPS_1000.jpg

Voelt als een degelijk apparaat en er zit een mooie klem bij. Mooi speelgoed voor sporadisch gebruik. Ik krijg er nog een gratis laserwaterpas bij van Bosch, krijg je bij meerdere soorten elektrisch gereedschap, actie loopt tot augustus.

Laatst bewerkt:
Heb een tijd geleden bij autogereedschap een lastpost gekocht

Nu komt het er echt niet van om zelf af en toe te lassen , betrap met altijd te laat dat ik een vriend dit laat doen.

Dus gaat in de verkoop terug. Toestel is nieuw , dus nog niet gebruikt.

Kost nu in promo 435€ mag weg voor 350 dus echt een koopje. Gaat enkel over het toestel zoals het op de website staat.

Lasapparaten en plasmasnijders

Nu komt het er echt niet van om zelf af en toe te lassen , betrap met altijd te laat dat ik een vriend dit laat doen.

Kost nu in promo 435€ mag weg voor 350 dus echt een koopje. Gaat enkel over het toestel zoals het op de website staat.

Lijkt me maar lastig.

hamerboor? wel deel van NL komen jullie,
ik noem het/het is een kango of kleine kango. :)

Nee, dat klopt niet helemaal. Het zijn wel degelijk twee verschillende apparaten.
Een boorhamer roteert en hamert daarbij, een kango werkt alleen met de hamerfunctie. Er zijn wel een aantal boorhamers waarvan je de rotatie kunt stoppen, zodat je er ook mee kunt beitelen, zoals je met een kango ook kan. Maar een echte kango kan meer aan dan een hamerboor.

Nee, dat klopt niet helemaal. Het zijn wel degelijk twee verschillende apparaten.
Een boorhamer roteert en hamert daarbij, een kango werkt alleen met de hamerfunctie. Er zijn wel een aantal boorhamers waarvan je de rotatie kunt stoppen, zodat je er ook mee kunt beitelen, zoals je met een kango ook kan. Maar een echte kango kan meer aan dan een hamerboor.

joh, ik heb nog nooit sleuven moeten hakken/frezen in de bouwerij... _O- _O-
ook was ik daar geen electramonteur destijds [en later ook] in opleiding die dat altijd mocht doen. :N

het gaat mij erom hoe men dat apparaat noemt in vakjargon, en heb ik nog nooit iemand "hey!, geef mij die die hamerboor es ff aan!" horen roepen,

hilti of kango wel, O-)

dat een kango geen draaiende kop heeft was mij wel bekend jah.
en dat een boorhamer dat wel kan ook, :z

Laatst bewerkt:

Je hebt PB! *D

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan