Schotland op de motor [Centrale informatie]

Bekijk bijlage 1939868

Dit zijn de routes die ik gemaakt heb. Besloten om toch de NC500 te rijden. Betwijfel het nog om een dag extra erbij te pakken en dan gewoon even niet te rijden maar de genieten.
Een dag extra kan geen kwaad dan kun je ook de route (richting?) aanpassen adhv het weer, dat is altijd handig. Wij hebben op die manier al veel regen kunnen ontlopen.
 
Een dag extra kan geen kwaad dan kun je ook de route (richting?) aanpassen adhv het weer, dat is altijd handig. Wij hebben op die manier al veel regen kunnen ontlopen.
Ik heb de route zo gemaakt dat ik hem kan omdraaien inderdaad. Ben nu aan het zoeken om in het noorden een extra hotel te boeken. Twijfel nog of ik dag 1 en 2 moet inkorten. Zou nu, zonder stoppen, rond de 6 uur op de motor zijn. Geen probleem op zich, maar dat betekend iets meer door rijden dan de andere dagen.
 
Doorrijden kan prima maar het wordt al snel donker dus aan het eind vd middag wil je wel op je bestemming zijn denk ik, zeker als het af en toe druilerig weer is.. Midden in de zomer kun je uren langer doorrijden. Ik weet niet of je al eerder in Schotland bent geweest trouwens, dan vertel ik je niets nieuws. In Tongue heb je een hotel maar erg duur. Misschien kun je via nu een betere prijs regelen of anders zijn er wel B&B's.
 
Doorrijden kan prima maar het wordt al snel donker dus aan het eind vd middag wil je wel op je bestemming zijn denk ik, zeker als het af en toe druilerig weer is.. Midden in de zomer kun je uren langer doorrijden. Ik weet niet of je al eerder in Schotland bent geweest trouwens, dan vertel ik je niets nieuws. In Tongue heb je een hotel maar erg duur. Misschien kun je via nu een betere prijs regelen of anders zijn er wel B&B's.
Dit zou de 4de keer zijn.:)

Probleem is dat ik op dag 1 graag fris door het natuurgebied wil rijden, dus rij ik wat langer door. Dag 2 is wat langer omdat ik geen betaalbaar hotel kan vinden in de buurt, je gaat snel over de 150 euro voor 1 nacht heen en dat vind ik te veel. Dus rij ik die dag ook wat langer en begin ik wat eerder. Dagen 3,4 en 5 zijn korte ritjes waar ik meer tijd kan nemen om te stoppen. Dag 6 is dan weer langer, maar dat is expres gedaan omdat ik dan dag 7 kort heb en dus minder lang naar de boot onderweg ben.

Het liefst stop ik dag 2 wat eerder en rij ik dag 3 wat langer door. Maar geen BnB of Hotel. Dan is het lastig.
 
Wij hebben de eerste dag ongeveer 1 u verloren bij de douane. Wij logeerden in Pittlorchy, via een mooie binnendoor route. Maar het was wel iets na 19u toen ik arriveerde.
 
Wij hebben de eerste dag ongeveer 1 u verloren bij de douane. Wij logeerden in Pittlorchy, via een mooie binnendoor route. Maar het was wel iets na 19u toen ik arriveerde.
Ik zou er ongeveer 6 uur over doen om naar Kirkmichael te gaan. Dus zou goed moeten gaan. Ik hoe dan ook niet heel erg vaak te stoppen, gewoon even door rijden.

Maar onder het nom van "waarom het wiel opnieuw uitvinden", heeft iemand nog een POI bestand van Schotland? De route die ik heb gevonden heeft allemaal leuke handige stops maar als ik dit via MRA als OV2 opsla en importeer in mijn TomTom zie ik niks op het scherm.
 
Ik ben dit topic al ff aan het volgen met de planning om komende zomer naar en door Schotland te gaan trekken met 3 motoren en 6 personen.

Is er ergens een of ander topic ( misschien/hopelijk specifiek voor Schotland ) waar onderkomens ( hotels, B&B, Airbnb, GEEN campings) op staan ?
 
Ik heb mijn hotels en Airbnb's gewoon via de sites Booking.com en de Airbnb site gevonden. Doe ik altijd zo en gaat prima.
Ik hoef ook niet perce een "motor" hotel te hebben of een afgesloten garage voor de motor. Dan heb je al meer keuze.
 
Ik heb mijn hotels en Airbnb's gewoon via de sites Booking.com en de Airbnb site gevonden. Doe ik altijd zo en gaat prima.
Ik hoef ook niet perce een "motor" hotel te hebben of een afgesloten garage voor de motor. Dan heb je al meer keuze.
Wij hoeven ook niet perse een motorhotel, maar met zijn 6-en last minute iets reserveren is wel wat uitdagend.
We hebben immers nog geen definitieve route.
Er "moeten" wel wat Harry Potter locaties in voorkomen heb ik vernomen, en start locatie is Edinburgh.
We gaan met 3 man met de motor op de boot óf naar Hull, óf naar Newcastle, om vervolgens naar Edinburgh te rijden, alwaar we de dames oppikken om dan aan de definitieve route te beginnen .
Ik weet Hull-Edinburgh is iets van 350km, maar dat is niet zo'n probleem, "we hebben wel voor hetere vuren gestaan".
Uiteraard is Hull of Newcastle afhankelijk van het prijsverschil in de overtocht.
 
Harry Potter Treinstation Goathland ligt dan enigszins op de route maar nog tussen Hull en Edinburgh dus ik weet niet of dat al de bedoeling is. Sowieso een mooi station om te bezoeken.
 
Ik ben dit topic al ff aan het volgen met de planning om komende zomer naar en door Schotland te gaan trekken met 3 motoren en 6 personen.

Is er ergens een of ander topic ( misschien/hopelijk specifiek voor Schotland ) waar onderkomens ( hotels, B&B, Airbnb, GEEN campings) op staan ?
Ik heb de mijne ook via Booking gevonden. De route heb ik in zijn geheel ingeladen in myrouteapp en daar gekeken wat ik ongeveer kwijt zou zijn qua tijd en afstand per dag. En vanuit daar de route "gespleten" per dag en dan zoeken in de buurt naar een hotel. Voor meerdere personen is het makkelijker zoeken dan als je alleen bent, je bent alleen vaak duurder uit.

Mooie van myrouteapp is dat je ergens een punt kan neerzetten en vanuit het programma kan dan kan kiezen "zoek hotels". Dan pak hij automatisch booking erbij. Let wel op als je handmatig gaat zoeken dat sommige plaatsen in Schotland vaker bestaan.
 
1700464448611.png


Je maakt een route punt aan, hier is dat 13. Daar klik je op en je krijgt de volgende opties. Klik daar op het bed met persoon icoontje en klaar!
 
We hebben de boekingen van de boten gedaan.
20 juli heen ( 3 motoren met alleen de piloot, IJmuiden - Newcastle) en resp. 1 augustus ( 1 motor, Newcastle - IJmuiden)) en 3 augustus ( 2 motoren Hull-Europoort)

1 augustus : 2 personen met 1 motor, hut met 2 persoons bed incl. diner buffet en ontbijtbuffet, terug via Newcastle met DFDS, enkele reis dus, € 479,60.
Dit is incl. vroegboekkorting van 20%.
Hierbij moet opgemerkt dat alleen de motor al €64 goedkoper is op 1 augustus (donderdag) dan op 20 juli (zaterdag).

3 Augustus, 2 motoren, 4 personen, 2 hutten met 2-persoons bed, incl. ontbijt buffet en diner buffet retour met P&O vanuit Hull naar Europoort, €859, dus per motor met 2 personen, €429,50.

Dus het verschil ( €50) valt mee, zeker als je echt Schotland als doel hebt.
Afstand Hull - Newcastle is 200km, dus buiten dat het je een halve dag rijden kost, is het financieel helemaal niet interessant om in Hull te starten.

Reistijd is hetzelfde.

Moet wel gezegd dat de prijzen afhankelijk zijn van het tijdstip van boeken, er moet nl. bij beide maatschappijen telefonisch gereserveerd/geboekt worden.


.
 
Tip voor overnachting in Lochcarron
Woning · Lochcarron · ★4,96 · 1 slaapkamer · 2 bedden · 1 badkamer
Heel luxe, schappelijke prijs en fenomenaal uitzicht
Zie bijgaande foto van ons ontbijt
Ff gekeken waar het is.
In onze route vanuit Inverness oostelijk naar Portree komen we er langs, maar we hebben al onderkomens.

Echter als je kijkt vindt je ook weer iets.🧐
Dit dus: Eilean Donan Castle · Dornie, Kyle of Lochalsh IV40 8DX, Verenigd Koninkrijk
In de driehoek Loch Long - Loch Duich - Loch Alsh , nl. Kasteel Eilean Donan Castle in de buurt van Dornie.

Is wel iets omrijden maar wss de moeite wel waard.

Wie weet wat we a.g.v. tips van mede-forummers voordien nog meer tegenkomen 🤔
 
Ff gekeken waar het is.
In onze route vanuit Inverness oostelijk naar Portree komen we er langs, maar we hebben al onderkomens.

Echter als je kijkt vindt je ook weer iets.🧐
Dit dus: Eilean Donan Castle · Dornie, Kyle of Lochalsh IV40 8DX, Verenigd Koninkrijk
In de driehoek Loch Long - Loch Duich - Loch Alsh , nl. Kasteel Eilean Donan Castle in de buurt van Dornie.

Is wel iets omrijden maar wss de moeite wel waard.

Wie weet wat we a.g.v. tips van mede-forummers voordien nog meer tegenkomen 🤔
20190528_125508.jpg


Yep, is mooi. Mooie route erheen ook.
 
Ik ben mezelf aan het warmmaken voor een motorvakantie door Schotland in 2025. Dit jaar waren we in Noorwegen, en dat is geweldig bevallen. Die reis krijgt niet direct een gevolg in 2024, maar het jaar erop moet zeker kunnen.

Nu viel me achteraf op dat er genoeg aanbieders zijn van motorreizen, die best leken op wat wij uiteindelijk gedaan hebben in Noorwegen: route uitstippelen, paar hotels, oversteek, klaar.

Dus misschien dat we voor Schotland '25 voor zo'n kant-en-klaar pakketje gaan, zoals dit:
Motorvakantie Shortbreak Schotland | MTR Motorreizen

Ik lees graag alvast mee met jullie avonturen!
 
Terug
Bovenaan Onderaan