Schotland op de motor [Centrale informatie]

Het was met een (grote) groep.
Hotels in Pitlorchy, Gairloch en Balmaha.
Niet de volledige NC500 gereden. Daarvoor was de tijd te kort.
Het valt me op dat iedereen zo snel mogelijk ten Noorden van Inverness wil zijn.
En alle mooie stukken daaronder voorbij rijden.
 
Wij willen volgend jaar met 3 motoren met in totaal 6 personen een week of 2 ( of iets langer) in de bouwvak naar en door Schotland gaan reizen.
I.v.m. de bepakking voor de duidelijkheid, 3 mannen en 3 vrouwen.
We hebben op alle 3 de motoren koffersets

1) Versys1000 SE GT, met originele kofferset,
2) BMW S1000 XR met originele kofferset en
3) Yamaha FZS 1000 Fazer met 3 Givi koffers aan boord.

Overnachtingen in Hotels, B&B, Pensions o.i.d.
Heen- en terugreis: Óf IJmuiden -Newcastle of de Eurotunnel ÓF een combinatie

Ik heb zelf niet zoveel nodig, maar moeder de vrouw heeft het idee dat inhoud van de halve kledingkast mee zou moeten.

a) Wat moet er mee? :?
b) Wat moet vooral NIET mee. :?
c) Wat is de gemakkelijkste/beste van reizen .:?
d) Tarieven voor de oversteken:?
 
Wij willen volgend jaar met 3 motoren met in totaal 6 personen een week of 2 ( of iets langer) in de bouwvak naar en door Schotland gaan reizen.
I.v.m. de bepakking voor de duidelijkheid, 3 mannen en 3 vrouwen.
We hebben op alle 3 de motoren koffersets

1) Versys1000 SE GT, met originele kofferset,
2) BMW S1000 XR met originele kofferset en
3) Yamaha FZS 1000 Fazer met 3 Givi koffers aan boord.

Overnachtingen in Hotels, B&B, Pensions o.i.d.
Heen- en terugreis: Óf IJmuiden -Newcastle of de Eurotunnel ÓF een combinatie

Ik heb zelf niet zoveel nodig, maar moeder de vrouw heeft het idee dat inhoud van de halve kledingkast mee zou moeten.

a) Wat moet er mee? :?
b) Wat moet vooral NIET mee. :?
c) Wat is de gemakkelijkste/beste van reizen .:?
d) Tarieven voor de oversteken:?
Eurotunnel zou ik zelf niet doen - wat je bespaart aan ferrykosten ben je kwijt aan extra brandstof/tijd/overnachting. Voornamelijk zonde van je tijd. Newcastle is ideaal. Je komt uitgerust van de boot, en zit binnen no time op mooie wegen, op minder dan 150 km van de Schotse grens. Voor tarieven zou ik 's googlen... :+
 
Idd de ferry nemen! Relaxter kan je trip niet starten. De beste is die naar New Castle, maar ik ga eind juni die kant op en heb toen die naar Hull geboekt omdat deze 250 euro goedkoper was (per motor). Newcastle ligt maar 2 mooie tour uurtjes boven Hull, dus dat is prima te doen!

Zie verder mijn website (in de footer) als je nog route inspiratie nodig hebt. Als je langer hebt zou ik deze vooral nog besteden aan de highlands (noord en zuid) en wellicht een wat uitgebreidere terugtocht regelen...

En oh ja, B&B's reserveren in hoogseizoen, want als de boel vol kan je uren omrijden voor een slaapplek!

Have fun!
 
Wij willen volgend jaar met 3 motoren met in totaal 6 personen een week of 2 ( of iets langer) in de bouwvak naar en door Schotland gaan reizen.
I.v.m. de bepakking voor de duidelijkheid, 3 mannen en 3 vrouwen.
We hebben op alle 3 de motoren koffersets

1) Versys1000 SE GT, met originele kofferset,
2) BMW S1000 XR met originele kofferset en
3) Yamaha FZS 1000 Fazer met 3 Givi koffers aan boord.

Overnachtingen in Hotels, B&B, Pensions o.i.d.
Heen- en terugreis: Óf IJmuiden -Newcastle of de Eurotunnel ÓF een combinatie

Ik heb zelf niet zoveel nodig, maar moeder de vrouw heeft het idee dat inhoud van de halve kledingkast mee zou moeten.

a) Wat moet er mee? :?
b) Wat moet vooral NIET mee. :?
c) Wat is de gemakkelijkste/beste van reizen .:?
d) Tarieven voor de oversteken:?
a) Twee dingen zijn absoluut noodzakelijk: een geldig paspoort om Groot-Britannie in te komen (ID-kaart is echt niet genoeg sinds de Brexit) en waterdichte motorkleding (all-weather pak en/of regenpak, waterdichte laarzen en handschoenen). Regen is namelijk gegarandeerd.
b) Wat er verder wel en niet mee moet zou je ondertussen toch wel een keer moeten weten.
Jij een koffer voor jouw spullen, zij een koffer voor haar spullen. Wat er in past kan mee, wat er niet in past niet. Eventueel topkoffer of roltas achterop voor gezamenlijke spullen.
c) Niet duidelijk wat je hier bedoelt. Ik stel voor overdag rijden, 's avonds eten en drinken, 's nachts slapen. En zoek wat dingen uit die je wil bezoeken zodat je ook een keer van de motor af komt. Met name duopassagiers kunnen dat wel waarderen. Ook niet te veel kilometers per dag plannen.
d) Tarieven: kijk eens op www.aferry.nl om snel wat prijzen op te zoeken, je kan er ook overtochten boeken.

Simpel gezegd:
  • Eurotunnel of ferry naar Dover: goedkoopste optie, maar wel 750 kilometer van Schotland vandaan, en niet de meest interessante kilometers. De goedkope overtocht ben je kwijt aan extra brandstof en overnachtingen.
  • Hoek van Holland - Harwich: goedkoop, maar nog steeds 700 kilometer.
  • Rotterdam - Hull: redelijke prijs, nog steeds dik 400 kilometer, maar die kilometers worden wel interessanter.
  • IJmuiden - Newcastle: verreweg duurste overtocht, maar slechts 200 kilometer van Edinburgh.
Ik moet wel zeggen, met 6 personen zal de prijs van de overtocht minder zwaar wegen dan bij 1 persoon ivm. delen van de hutten. Bouwvak is natuurlijk hoogseizoen, dus topprijzen.
 
Als ik ff snel kijk voor het hoogseizoen, is IJmuiden -Newcastle ruim 2 keer zo duur als Rotterdam-Hull : €1660 tegen €745 retour voor 2 personen 🫣
Voor dát prijsverschil kan ik wel die 220km vanuit Hull naar Newcastle rijden denk ik🤔
 
Ik heb alle 3 de overtochten gedaan.
Waarvan 2 met de auto en 2 keer met de motor, met de motor was Europoort Hull.
en afgelopen winter met 2 personen en de auto IJmuiden Newcastle (€480) met 2 keer ontbijt en 1 keer diner, echt idioot duur in het hoogseizoen 8)7
vond de Ferry Europoort Hull wel de prettigste
 
1660 is wel heul veel geld idd..
Voor eind augustus staat Europoort - Hull gepland (1 auto + motoraanhanger erachter, 3 inzittenden, 2 buitenhutten en ontbijt voor 3 man), kosten 1272,- en vorig jaar geboekt vlak voor oud en nieuw met idd iets van vroegboekkorting..
Dan vind ik de 1660,- voor 2 personen, 1 motor en naar Newcastle wel erg veel geld in verhouding inderdaad..
 
Gaaf om zo te lezen,
Wij vertrekken morgenmiddag naar NewCastle, om een tour door Schotland te rijden,

Hoe werkt dat op de Ferry met je Motor?
helpen ze je om de motor vast te zetten of moet je het zelf doen?
 
Gaaf om zo te lezen,
Wij vertrekken morgenmiddag naar NewCastle, om een tour door Schotland te rijden,

Hoe werkt dat op de Ferry met je Motor?
helpen ze je om de motor vast te zetten of moet je het zelf doen?
Soms wordt je geholpen, soms niet. Stelt niet veel voor hoor, veel plezier!
 
Bij voorkeur kun je de motor beter zelf vastzetten, aangezien sommige de spanband te hard aantrekken over het zadel.
Motor in de versnelling op de zijstandaard en dan 2 spanbanden gebruiken, waarvan eentje naar voren en eentje naar achteren afspannen.
Als een huis.
 
Idd de ferry nemen! Relaxter kan je trip niet starten. De beste is die naar New Castle, maar ik ga eind juni die kant op en heb toen die naar Hull geboekt omdat deze 250 euro goedkoper was (per motor). Newcastle ligt maar 2 mooie tour uurtjes boven Hull, dus dat is prima te doen!

Zie verder mijn website (in de footer) als je nog route inspiratie nodig hebt. Als je langer hebt zou ik deze vooral nog besteden aan de highlands (noord en zuid) en wellicht een wat uitgebreidere terugtocht regelen...

En oh ja, B&B's reserveren in hoogseizoen, want als de boel vol kan je uren omrijden voor een slaapplek!

Have fun!
Wat een gaaf filmpje heb je van Schotland op je site staan! Is erg aanstekelijk! ;)
Wij gaan eind juli, verkeerde seizoen ivm de midges, maar toch...
 
The Scottish Midge Forecast (ik zie dat een link naar deze site ook in de openingspost staat, behalve dat die naar een pagina verwijst die niet meer bestaat)

Ik gaat in september, dan zullen er (hopelijk) wel minder van zijn. Ik verblijf overigens in hotels en AirBnB. Zijn ze daar ook te verwachten? of eigenlijk alleen in open veld/camping, etc..?

Heb je ook een forecast van enkele weken vooruit? :)
 
Ik gaat in september, dan zullen er (hopelijk) wel minder van zijn. Ik verblijf overigens in hotels en AirBnB. Zijn ze daar ook te verwachten? of eigenlijk alleen in open veld/camping, etc..?

Heb je ook een forecast van enkele weken vooruit? :)
In hotels heb ik er totaal geen last van gehad, rijdend ook niet. Wel toen we gingen wandelen en bij het Glennfinnan viaduct stonden, dat was niet normaal (juni)
 
Ik gaat in september, dan zullen er (hopelijk) wel minder van zijn. Ik verblijf overigens in hotels en AirBnB. Zijn ze daar ook te verwachten? of eigenlijk alleen in open veld/camping, etc..?

Heb je ook een forecast van enkele weken vooruit? :)
Ik ga ook in september samen met mijn dochter 1e week van september (9 dagen_zat t/m zon) naar Schotland.
Ik op Yamaha FZ8N en mijn dochter op Honda Hornet 600.
We gaan met de ferry van IJmuiden naar Newcastle en dan kan het feest beginnen.
We hebben al diverse trips samen ondernomen. Schotland heeft me nooit echt getrokken maar mijn dochter wilde dat al lang. Ik laat me verrassen.
Impressies, foto's en video's zullen volgen.
 
Schotland heeft me nooit echt getrokken maar mijn dochter wilde dat al lang. Ik laat me verrassen.

Nou, ik ben al eens in het Lake district geweest, maar dit zal nog mooier moeten zijn. Dus reken er maar op dat het zeer verrassend zal zijn :)
 
Heeft er iemand deze weggetjes al eens gereden ?:
Altnaharra - Hope
Finfhorn Bfridge - Farr House
Als ik op google street view kijk lijken het "geitenpaadjes" maar met naked bike wel te doen
 

Bijlagen

  • 2023-07-17 21_28_30-Lairg, Verenigd Koninkrijk naar Hope, Lairg IV27 4UJ, Verenigd Koninkrijk ...jpg
    2023-07-17 21_28_30-Lairg, Verenigd Koninkrijk naar Hope, Lairg IV27 4UJ, Verenigd Koninkrijk ...jpg
    68,6 KB · Weergaven: 24
  • 2023-07-17 21_41_01-Findhorn Bridge naar Farr House, Inverness, Verenigd Koninkrijk - Google M...png
    2023-07-17 21_41_01-Findhorn Bridge naar Farr House, Inverness, Verenigd Koninkrijk - Google M...png
    37,9 KB · Weergaven: 27
Terug
Bovenaan Onderaan